Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Hvordan ville dere forholdt dere til en bekjent som er siktet i en alvorlig sak? Altså ikke dømt enda. Skjønner at det kommer veldig an på hva det dreier seg om, men vil ikke skrive noe konkret. Redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 94ae7...42e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Kommer litt an på hvordan saken står. Er det slik at det er ganske opplagt at anklagen er sann (f eks at vedkommende har skrytt av å lage hjemmebrent, kjøre fyllekjørsel eller andre ting og så er blitt tatt for det, så hadde jeg vært veldig ærlig med vedkommende at det ikke er noe jeg støtter og jeg ønsker ikke at andre skal tro at jeg støtter det heller, så jeg kommer til å si min ærlige mening om saken til andre også og evn holde litt avstand til vedkommende i alle fall frem til straffen er sonet. Om jeg er i tvil om anklagen er sann ville jeg forsøke å forholde meg neutral og ikke delta i ryktespredning inntil saken har vært for retten. Overfor vedkommende selv hadde jeg nok vært ærlig på at jeg synes dette er vanskelig å forholde seg til og jeg ikke er sikker på hva jeg skal tro. I alle fall om det er en person som står meg nær. Om jeg er sikker på at hele saken er en misforståelse hadde jeg sagt min mening til alle som gad høre på og gjort mitt beste for å støtte vedkommende. Anonymkode: 46bbf...49e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Vit en ting. At å ta han inn i varmen og støtte han 100% kan være grusomt vondt om saken har ofre. Jeg har vært gjennom en tung sak og det tyngste i saken er å se den siktede bli behandle akkurat som før. Noen mennesker er slik at så lenge det ikke er de eller sine egne som er rammet så er alt helt topp. Men nå kan det være han ikke er innblandet slik du tror. Det vil tiden vise. Anonymkode: 33d43...031
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 Takk for svar! Tenker på noe mer alvorlig enn hjemmebrent/fyllekjøring.. Hva om vedkommende f.eks var siktet for overgrep/vold mot mindreårige? Og vedkommende ikke var dømt da saken er fersk.. HI Anonymkode: 94ae7...42e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Tenker på noe mer alvorlig enn hjemmebrent/fyllekjøring.. Hva om vedkommende f.eks var siktet for overgrep/vold mot mindreårige? Og vedkommende ikke var dømt da saken er fersk.. HI Anonymkode: 94ae7...42e Jeg tror mitt svar er det samme. Er du sikker på om vedkommende er skyldig/ikke skyldig kan du være tydelig på hva du mener. Om du er litt i tvil ville jeg forholdt meg så neutral som mulig inntil saken har vært for retten. Men jeg tror uansett at det er viktig å være ærlig med den det er snakk om. Anonymkode: 46bbf...49e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #6 Skrevet 22. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Tenker på noe mer alvorlig enn hjemmebrent/fyllekjøring.. Hva om vedkommende f.eks var siktet for overgrep/vold mot mindreårige? Og vedkommende ikke var dømt da saken er fersk.. HI Anonymkode: 94ae7...42e Om det bare er en bekjent, så tror jeg kanskje at jeg ikke hadde hatt noe særlig kontakt med vedkommende lenger... Om det var noen nærmere og jeg var usikker på om han hadde gjort det, så hadde jeg nok prøvd å forholde meg som før inntil videre, men tatt forholdsregler. F.eks ikke latt ham være alene med barna mine. Om jeg følte meg sikker på at han var uskyldig så ville jeg også tatt forholdsregler, for man kan aldri være sikker. Anonymkode: 20ca2...823
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #7 Skrevet 22. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om det bare er en bekjent, så tror jeg kanskje at jeg ikke hadde hatt noe særlig kontakt med vedkommende lenger... Om det var noen nærmere og jeg var usikker på om han hadde gjort det, så hadde jeg nok prøvd å forholde meg som før inntil videre, men tatt forholdsregler. F.eks ikke latt ham være alene med barna mine. Om jeg følte meg sikker på at han var uskyldig så ville jeg også tatt forholdsregler, for man kan aldri være sikker. Anonymkode: 20ca2...823 Om han derimot ble dømt og/eller jeg kjente og stolte på de som hadde kommet med beskyldningene, så regner jeg med at jeg hadde brutt all kontakt. Anonymkode: 20ca2...823
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 Gjelder det overgrep hadde jeg beklaget og sagt jeg nok er verdens verste venn, men hensynet til egne barn må gå først. Ingen med minste mistanke mot seg inn i mitt hjem! Jeg hadde forklart det og hadde holdt avstand. En frifinnelse/henleggelse betyr ikke alltid ar forholdet ikke har skjedd heller 😔 Anonymkode: e0f8d...486
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 Kom an på hva vedkommende var siktet for. Økonomisk kriminalitet kan være grov og ha høy strafferamme uten at det ville påvirket min relasjon til vedkommende så mye. Jeg deltar ofte ved avhør av barn og vet en del om hvor terskelen for siktelse ligger i saker om familievold og seksuelle overgrep. Jeg skulle hatt en uvanlig god forklaring for ikke å dømme noen nord og ned om de var siktet innen området, og skepsisen ville vedvare ved en frikjennelse. Terskelen for enhver rimelig tvil er vesentlig høyere enn sannsynlighetsovervekt, so to speak. Anonymkode: 5cf44...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå