Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Jeg hater at folk kommenterer kroppen min som gravid. Da jeg var gravid for første gang fikk jeg kommentarer som "er du sikker på at det er kun en baby der inne?", gjerne flere ganger i løpet av den samme samtalen med den samme personen. Andre kommenterte at "nå begynner du å se skikkelig gravid ut". Nå er jeg gravid for andre gang og en dame jeg ikke kjenner annet enn at jeg ser henne i barnehagen spurte hvor langt på vei jeg var, jeg svarte, og hun utbrøt at "du er da ikke spesielt stor!" Jeg så bare forfjamset på henne og sa ".... takk...?" Svigerfar har kommentert at jeg kanskje har "spist litt for mye kake". Er det jeg som er sær som synes at det ikke er greit å kommentere størrelsen på kroppen til folk, inkludert når de er gravide? Jeg er så lei av å smile og nikke høflig, og har lyst til å begynne å svare på en måte slik at de skjønner at jeg ikke synes det er greit. Anonymkode: 6b6bb...27e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Ingen liker vel å få kommentert kroppen sin. Men en gravidmage er for meg anderledes. Det er for mange en litt klønete måte å starte en samtale på. Jeg kan gi komplimenter som «så fin gravidmage du har» jeg kommenterer aldri størrelsen da. Synes man kan la det være. Jeg tenker du kanskje er litt sær, og muligens har et problemfylt forhold til egen kropp. Jeg var selv ganske liten, fikk også kommentarer på det, jeg svarte gjerne, mulig magen er liten likevel tisser jeg en gang i timen. Noen ble litt flaue av min kommentar. Uansett, folk mener ikke noe vondt med slike kommentarer. Og det handler jo egentlig ikke om kroppen heller, det handler om babyen. Anonymkode: 84c98...e0e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 De kommenterer jo ikke kroppen din, men gravidmagen. Slapp av og ikke ta deg selv så høytidelig, da får du det plutselig mye bedre. Anonymkode: bfa2c...540
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 Hjelpes meg, verden har blitt full av "lettkrenkede" mennesker. Hva med å være litt mer avslappet og litt mindre selvhøytidelig, det er da ingen som mener noe galt med slike kommentarer. Livet er for kort, og for godt, til å henge seg opp i og reagere negativt på sånne ting altså. Vær heller litt glad for at folk er interessert, for at de gidder smalltalke til deg og ser deg, mennesker er sosiale vesener, men det blir det jo helt slutt på om man skal være så hårsår at alle alltid må veie sine ord før man snakker. Anonymkode: 82a76...6b6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 Jeg dummet meg visst ut da jeg sa til ei jeg kjenner at hun hadde en nydelig stor gravidmage og var like slank ellers 🙄 Hun har ikke hilst på meg på over fem år pga denne kommentaren 😳 beklager, jeg mente det positivt... Jeg fikk hele tiden høre hvor diger mage jeg hadde, og jeg syns ikke det var noe rart.. hadde jo stor mage og var slank ellers! Anonymkode: d06f3...86b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #7 Skrevet 22. mars 2018 Jeg syntes det var grusomt. Anonymkode: a37eb...b40
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 Synes ikke du er sær, HI! Jeg likte heller ikke kommentarene. Mest av alt fordi jeg hele tiden fikk høre motstridende ting, og da ble det så ekstra meningsløst. Når en sier jeg har liten mage og neste person spør om det er tvillinger, så føles det bare teit. MÅ man absolutt kommentere kan man holde seg til "så fin mage!". Anonymkode: 46e69...ab5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke du er sær, HI! Jeg likte heller ikke kommentarene. Mest av alt fordi jeg hele tiden fikk høre motstridende ting, og da ble det så ekstra meningsløst. Når en sier jeg har liten mage og neste person spør om det er tvillinger, så føles det bare teit. MÅ man absolutt kommentere kan man holde seg til "så fin mage!". Anonymkode: 46e69...ab5 Men alle gravidmager er ikke fine. Noen ER svært store. Anonymkode: c6be7...c23
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #10 Skrevet 22. mars 2018 Ikke sær! Jeg hater det også! Kan vi ikke alle bare være enig om at man ikke kommenterer hverandres mager, uansett om det er en baby der inne eller ikke? Anonymkode: 7e178...0cb
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: De kommenterer jo ikke kroppen din, men gravidmagen. Slapp av og ikke ta deg selv så høytidelig, da får du det plutselig mye bedre. Anonymkode: bfa2c...540 Dette. Anonymkode: bdc98...e05
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men alle gravidmager er ikke fine. Noen ER svært store. Anonymkode: c6be7...c23 Det er også fint. Anonymkode: bdc98...e05
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #13 Skrevet 23. mars 2018 Jeg er ikke så venneløs at jeg priser mye lykkelig bare fordi en fremmed person har lyst til å prate med meg altså, og spesielt ikke når personen sier noe som gjør at jeg føler meg ukomfortabel og jeg ikke vet hva jeg skal svare. Hvis de sier magen er stor, da sier de jo at jeg er spesielt feit. Hvis de sier den er liten, er det da et kompliment? For slankekulturen har gått så langt at man skal sulte seg mens man er gravid? Hvis de hadde sagt at magen var fin eller jeg så fin ut som gravid hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det er kommentarene spesielt på størrelse jeg ikke liker. Jeg var forresten normalvektig da jeg ble gravid begge gangene. Da svigerfar kom med kakekommentaren hadde jeg lagt på meg 2 kg. Jeg ligger an til å legge på meg totalt 11-12 kg dette svangerskapet, og magemålet ligger nøyaktig på gjennomsnittet. Altså er jeg ikke verken spesielt stor eller spesielt liten. HI Anonymkode: 6b6bb...27e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #14 Skrevet 23. mars 2018 Jeg skrev et lignende innlegg for ca 6mnd siden. Fikk mange "å så lettkrenkelig du er", "det er ikke magen DIN de kommenterer" osv. Selvfølgelig er det meg og størrelsen min når de sier "så stor DU er blitt". Ja det er forventet at du skal nikke og smile og bare være glad for oppmerksomheten. Når du er gravid er du allemannseie, og om noen har opplevd svangerskap og oppmerksomheten som en drømmeverden med enhjørninger som driter regnbuer er det forventet at du skal oppleve det på samme måte. Og selvfølgelig skal du ta det som et kompliment, for det er selvfølgelig ment som et kompliment fra ALLE 🙄 Lykke til fra en annen som ikke var begeistret for de kommentarene Anonymkode: 2fa2f...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #15 Skrevet 23. mars 2018 Det er verre når folk skal begynne å kose deg på magen 😑 Anonymkode: 664d3...f8a
Catriina27 Skrevet 23. mars 2018 #16 Skrevet 23. mars 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Men alle gravidmager er ikke fine. Noen ER svært store. Anonymkode: c6be7...c23 Men så la vær å kommenter magen da? Er det virkelig nødvendig å kommentere utseende til andre uansett? Hvis du absolutt føler du må kommentere noe som har med graviditeten å gjøre kan du vel heller spørre hvordan hun har det? ikke alle mennesker har fine neser, ører, mager, rumper eller What ever, men jeg kommenterer da ikke nesen til en venninne selv om jeg ikke synes den er fin! Normal folkeskikk heter det.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #17 Skrevet 23. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke så venneløs at jeg priser mye lykkelig bare fordi en fremmed person har lyst til å prate med meg altså, og spesielt ikke når personen sier noe som gjør at jeg føler meg ukomfortabel og jeg ikke vet hva jeg skal svare. Hvis de sier magen er stor, da sier de jo at jeg er spesielt feit. Hvis de sier den er liten, er det da et kompliment? For slankekulturen har gått så langt at man skal sulte seg mens man er gravid? Hvis de hadde sagt at magen var fin eller jeg så fin ut som gravid hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det er kommentarene spesielt på størrelse jeg ikke liker. Jeg var forresten normalvektig da jeg ble gravid begge gangene. Da svigerfar kom med kakekommentaren hadde jeg lagt på meg 2 kg. Jeg ligger an til å legge på meg totalt 11-12 kg dette svangerskapet, og magemålet ligger nøyaktig på gjennomsnittet. Altså er jeg ikke verken spesielt stor eller spesielt liten. HI Anonymkode: 6b6bb...27e Du tolker nøytrale ting negativt. Å ha stor mage er ikke å være feit, det er å ha stor baby. Anonymkode: bdc98...e05
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #18 Skrevet 23. mars 2018 Synes ikke du er sær, Ingen har å gjøre med magen din. Anonymkode: e8083...0da
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #19 Skrevet 23. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke så venneløs at jeg priser mye lykkelig bare fordi en fremmed person har lyst til å prate med meg altså, og spesielt ikke når personen sier noe som gjør at jeg føler meg ukomfortabel og jeg ikke vet hva jeg skal svare. Hvis de sier magen er stor, da sier de jo at jeg er spesielt feit. Hvis de sier den er liten, er det da et kompliment? For slankekulturen har gått så langt at man skal sulte seg mens man er gravid? Hvis de hadde sagt at magen var fin eller jeg så fin ut som gravid hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det er kommentarene spesielt på størrelse jeg ikke liker. Jeg var forresten normalvektig da jeg ble gravid begge gangene. Da svigerfar kom med kakekommentaren hadde jeg lagt på meg 2 kg. Jeg ligger an til å legge på meg totalt 11-12 kg dette svangerskapet, og magemålet ligger nøyaktig på gjennomsnittet. Altså er jeg ikke verken spesielt stor eller spesielt liten. HI Anonymkode: 6b6bb...27e Problemet er ikke at andre kommenterer din graviditet, problemet er at du har et idiotisk forhold til vekt og egen kropp. Slutt å vær så fornærmet over små ting. Anonymkode: ac0a9...9bd
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #20 Skrevet 23. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er ikke at andre kommenterer din graviditet, problemet er at du har et idiotisk forhold til vekt og egen kropp. Slutt å vær så fornærmet over små ting. Anonymkode: ac0a9...9bd Helt enig, dette var rimelig skrudd. Anonymkode: bdc98...e05
Himmel og hav Skrevet 23. mars 2018 #21 Skrevet 23. mars 2018 (endret) Det er jo sånn mennesker omgås. Prøv å gå med armen i fatle noen dager. Da spør alle hva som har skjedd og ønsker deg god bedring. Ville ikke du sagt noe til en kollega som dukket opp en morgen med krykker og gips? Kommer du med gravidmage så spør gjerne folk hvor langt du er på vei og sier noe om hvor stor eller liten de synes du er. Går du tur med en valp så kommer folk til å stoppe deg og kommentere valpen. Smil og nikk, ta det som hyggelig oppmerksomhet, ikke legg allverdens i det som blir sagt, men prøv å sette pris på at du bor i et samfunn der folk tar kontakt bare for å være hyggelige, for det er nok det som er intensjonen. Endret 23. mars 2018 av Himmel og hav
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå