Gå til innhold

Kjøpe bunad til mannen "mot hans vilje"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er umulig å kjøpe bursdagsgave/julegave til, dermed slo det meg at jeg kunne jo begynne å gi ham deler av bunaden slik at iløpet av 2-3 år så kunne han få en komplett bunad. Bunaden kommer på ca. 40 000 komplett. Tenkte jo dette er vinn-vinn - han får en råflott bunad og jeg har dekt opp for 2-3 år hvor jeg har gaver å gi ham, men...

.. problemet at han har ikke noe sånn skrekkelig lyst på bunad.. Han synes det er unødvendig at jeg skal bruke så mye penger på et plagg han "bare bruker en gang i året". 

Ville dere bare dura på og allikevel kjøpt bunad til mannen hvis dere hadde rå til det? Bunaden jeg ønsker å gi ham er fra vårt fylke hvor vi stammer fra. Hadde vært så gøy at han også kunne hatt bunaden sin klar til vi får konfirmant i huset som også skal ha bunad! :)

Anonymkode: a7b30...03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok snakket med han en gang til og fått hans ærlige mening om det.

Jeg synes bunad på menn er råflott, men mannen min føler seg ikke fin i det. Han føler seg flott i dress, men føler seg ikke særlig vel i bunad. Han synes det ser bra ut på andre, men når han ikke føler seg fin i det selv (han har prøvd en) blir han ikke fin heller. 

Om han vil bære den bare for å glede deg, og ikke føler seg fin selv, da ville jeg ikke gjort det.

Anonymkode: 05622...e79

Skrevet

Ville ikke anskaffet bunad til noen uten at det var avklart med dem.

Det er delte meninger om bunad er fint. Mange føler seg finere i et mer tradisjonelt festplagg. Det er ikke sånn at bunad er det eneste man kan gå i, og fenomenet er ikke engang særlig gammelt. De "bunadene" som folk går rundt med er konstruerte bondelignende drakter fra 1900-tallet (særlig fra 1930-tallet og utover) som var ledd i datidens (i dag temmelig utdaterte) nasjonalstatstenkning og nasjonalromantikk. Det var først i etterkrigstiden at bunadene slo igjennom på den måten folk forbinder dem med i dag. I Nazi-Tyskland drev de også på med tilsvarende sysler, som gikk av moten, og dette og den norske bunadtradisjonen hadde felles røtter i 1800-tallets nasjonalromantikk og dyrking av "bondedrakter" i nasjonalistisk øyemed.

Å foretrekke et tradisjonelt festplagg (se https://www.siste.no/innenriks/17-mai-av-beste-merke/s/1-95-4337964 ) er helt kurant og jeg synes selv disse plaggene er stiligere.

Anonymkode: 75be4...31c

Skrevet

Nei, jeg kjøper ikke ting han ikke vil ha. Hvordan ville du likt om mannen syntes du BURDE ha noe som du ikke vil ha og kjøpt det til deg?

Anonymkode: bb4c0...0a2

Skrevet

Ville ikke brukt 40 000 på noe han ikke vil ha

Anonymkode: bcf8e...29c

Skrevet

Kommer an på om det er «nei det ønsker jeg ikke å bruke så mye penger på» eller om det er en dårlig unnskyldninger for å ikke tørre å si nei. 

Svigermor vil veldig gjerne kjøpe bunad til 5 åringen og jeg har måttet si rett ut at jeg ikke synes den er fin og jeg ville følt meg tvunget til å ta den på ved hver anledning enda hun egentlig hadde hatt lyst å ha noe annet på seg. 

Nær hun selv er stor nok til å velge er det hennes valg. 

Skrevet

Haha, nei. Det ville jeg selvfølgelig ikke gjort. 

Anonymkode: 8e399...1b3

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min er umulig å kjøpe bursdagsgave/julegave til, dermed slo det meg at jeg kunne jo begynne å gi ham deler av bunaden slik at iløpet av 2-3 år så kunne han få en komplett bunad. Bunaden kommer på ca. 40 000 komplett. Tenkte jo dette er vinn-vinn - han får en råflott bunad og jeg har dekt opp for 2-3 år hvor jeg har gaver å gi ham, men...

.. problemet at han har ikke noe sånn skrekkelig lyst på bunad.. Han synes det er unødvendig at jeg skal bruke så mye penger på et plagg han "bare bruker en gang i året". 

Ville dere bare dura på og allikevel kjøpt bunad til mannen hvis dere hadde rå til det? Bunaden jeg ønsker å gi ham er fra vårt fylke hvor vi stammer fra. Hadde vært så gøy at han også kunne hatt bunaden sin klar til vi får konfirmant i huset som også skal ha bunad! :)

NEI!!! Kjipeste som finnes er bunad på menn. Vil han ikke ha det så ikke kjøp det bare for at du skal slippe lett unna når det gjelder gaver til ham. Utrolig egoistisk!

Anonymkode: 632b0...c3b

Skrevet

Nei, jeg ville ikke kjøpt en festplagg til 40 000,- når han ikke ser vitsen med det, og heller ikke ønsker seg det. 

Skrevet

Kjempedyr gave som du ikke ønsker er bare kjipt

Anonymkode: 9ca36...b9c

Skrevet

Vi stod over det samme "problemet" her når mannen fylte 30. Mammaen hans ville kjøpe det i gave og han syns det var HELT vilt.. Han takket pent nei. Men innerst inne ville han ha bunad. Han syns bare at det var alt for dyrt. Prøv å prat ordentlig med han. 

Anonymkode: 4235f...c05

Skrevet

Mannen min var aldri heller noe fan av bunad, og syns det var helt villt å bruke så mye penger på det! Så fikk han en av svigermor i bursdagsgave (hun har mer enn god nok råd til det) og nå bruker han den med stolthet! Han er forresten råflott i bunad! Så snakk med han, få hans virkelig ærlige mening om det. 

Anonymkode: 54893...a34

Skrevet

Han må være med på det selv, hvis det skal være noen vits.

Anonymkode: d0a18...0f2

Skrevet

stakkars mann som ikke skal få julegave eller bursdagsgave på mange år fordi du velger å kjøpe en dyr gave nå.

Anonymkode: 29606...aca

Skrevet

Bunad er et festplagg. Et identitetsplagg.

Du skal selvsagt ikke tvinge på mannen din bunad fordi du syns det er stas at fan går med det..

I min verden er der helt absurd.

Anonymkode: 62b99...427

Skrevet

Det er du som ønsker deg bunad til mannen, ikke han. Jeg hadde ikke blitt glad for en slik gave, kanskje mest fordi mitt ønske ble glatt oversett. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, selvfølgelig skal du ikke det. Det er du som synes det er gøy, ikke han. Hadde du likt om han kjøpte et skikkelig dyrt klesplagg til deg, som han visste du ikke likte, men han kjøpte det alikevel fordi han synes det ville være så gøy om du gikk med det?

Anonymkode: 97ab3...fcf

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvorfor han ikke vil. Hvis han egentlig ønsker seg bunad, men ikke vil prioritere det fordihan for eksempel synes det er for dyrt, så kjør på. Hvis han ikke ønsker seg bunad fordi han ikke vil ha det, ikke vil gå med det, ikke synes det er noe fint, så nei. Absolutt ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...