Bie-damen Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Stortinget har bestemt å gi EU råderett over norsk kraft. Denne avtalen blir snikinnført denne uka. Ap stemmer for til tross for overveldende motstand i partiet. Meningsmåling viser at over 90 % av det norske folk er imot. Media omtaler så og si ikke denne saken, unntatt Nationen.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Ja, hva ER dette? Og hvordan kan det være sant? Hva får Norge igjen? Anonymkode: 3c344...35b
Bie-damen Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2018 Ingenting.. Bortsett fra at Torbjørn Jagland og co blir enda mer "inne" i Brussel.. Jeg hadde ikke store forventninger til norsk politikk, men nå er jeg virkelig skuffet...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Gå inn på "Folkeaksjonen mot Tisa" sine Facebooksider. De har god dekning av saken. Nrk har kun omtalt dette etter at avtalen var i boks. Tilfeldig?? Anonymkode: 89b6c...efa
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 Er det derfor Ap dro den andre saken om Listhaug så langt? For at vi ikke skulle høre så mye om denne saken? Anonymkode: 5e8e7...5e7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #6 Skrevet 21. mars 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det derfor Ap dro den andre saken om Listhaug så langt? For at vi ikke skulle høre så mye om denne saken? Anonymkode: 5e8e7...5e7 Neppe, Ap og regjeringen er på linje i denne saken. Og saken om Lusthaug er ikke dratt langt, dama eier ikke folkeskikk.. Anonymkode: 38637...e60
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #7 Skrevet 21. mars 2018 Jeg tviler på at 90% av befolkningen vet nok om Acer til å ha en kvalifisert motstand... Anonymkode: 32fdd...418
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #8 Skrevet 21. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler på at 90% av befolkningen vet nok om Acer til å ha en kvalifisert motstand... Anonymkode: 32fdd...418 Dårlig argument. Det var det som ble brukt som argument mot kvinners stemmerett. Det var derfor menn mente politikk burde overlates til menn, for menn kunne jo dette med politikk, til forskjell fra kvinner. Sikker på du vil bruke det der som argument? Anonymkode: 18994...c00
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Skrevet 21. mars 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler på at 90% av befolkningen vet nok om Acer til å ha en kvalifisert motstand... Anonymkode: 32fdd...418 Oj, men du vet bedre? Anonymkode: 89b6c...efa
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #10 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det derfor Ap dro den andre saken om Listhaug så langt? For at vi ikke skulle høre så mye om denne saken? Anonymkode: 5e8e7...5e7 Iallefall kom det svært beleilig. Anonymkode: 89b6c...efa
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 Jeg synes det er alt for ensidig negativ fokusering på Acer, og ikke minst kunnskapsløshet om temaet. Det er snakk om å formelt inngå avtale om regler for strømproduksjon, -salg og -overføring mellom landegrensene, hvorav de aller fleste allerede er gjeldende praksis i Norge. Den største forskjellen her er hvis to, eller flere, land bestemmer seg for å etablere et samarbeid mtp produksjon og kjøp/salg/overføring av strøm og de ikke klarer å komme til enighet. DA har Acer (som har styrerepresentanter fra hvert enkelt medlemsland) myndighet til å fatte bindende vedtak basert på de gjeldende regler i Acer-samarbeidet om infrastruktur for elektrisitet som krysser landegrensene. Dette skjer svært sjeldent da de involverte parter i hovedsak fikser dette fint selv. Reglene som diskuteres nå skaper IKKE noen plikt til å bygge nye kabler over landegrensene som mange har påstått. I hovedsak er disse reglene heller en pakke som gjør at EU-landene nærmer seg den praksis som vi i Norge har allerede heller enn at vi må tilpasse oss EU-regler. Strømprisene vil heller ikke bli fastsatt av Acer, dette er det NordPool som gjør nå og fortsatt vil gjøre etter dette. Anonymkode: 2dbc3...8a7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #12 Skrevet 21. mars 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er alt for ensidig negativ fokusering på Acer, og ikke minst kunnskapsløshet om temaet. Det er snakk om å formelt inngå avtale om regler for strømproduksjon, -salg og -overføring mellom landegrensene, hvorav de aller fleste allerede er gjeldende praksis i Norge. Den største forskjellen her er hvis to, eller flere, land bestemmer seg for å etablere et samarbeid mtp produksjon og kjøp/salg/overføring av strøm og de ikke klarer å komme til enighet. DA har Acer (som har styrerepresentanter fra hvert enkelt medlemsland) myndighet til å fatte bindende vedtak basert på de gjeldende regler i Acer-samarbeidet om infrastruktur for elektrisitet som krysser landegrensene. Dette skjer svært sjeldent da de involverte parter i hovedsak fikser dette fint selv. Reglene som diskuteres nå skaper IKKE noen plikt til å bygge nye kabler over landegrensene som mange har påstått. I hovedsak er disse reglene heller en pakke som gjør at EU-landene nærmer seg den praksis som vi i Norge har allerede heller enn at vi må tilpasse oss EU-regler. Strømprisene vil heller ikke bli fastsatt av Acer, dette er det NordPool som gjør nå og fortsatt vil gjøre etter dette. Anonymkode: 2dbc3...8a7 Takk! Anonymkode: 3c344...35b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er alt for ensidig negativ fokusering på Acer, og ikke minst kunnskapsløshet om temaet. Det er snakk om å formelt inngå avtale om regler for strømproduksjon, -salg og -overføring mellom landegrensene, hvorav de aller fleste allerede er gjeldende praksis i Norge. Den største forskjellen her er hvis to, eller flere, land bestemmer seg for å etablere et samarbeid mtp produksjon og kjøp/salg/overføring av strøm og de ikke klarer å komme til enighet. DA har Acer (som har styrerepresentanter fra hvert enkelt medlemsland) myndighet til å fatte bindende vedtak basert på de gjeldende regler i Acer-samarbeidet om infrastruktur for elektrisitet som krysser landegrensene. Dette skjer svært sjeldent da de involverte parter i hovedsak fikser dette fint selv. Reglene som diskuteres nå skaper IKKE noen plikt til å bygge nye kabler over landegrensene som mange har påstått. I hovedsak er disse reglene heller en pakke som gjør at EU-landene nærmer seg den praksis som vi i Norge har allerede heller enn at vi må tilpasse oss EU-regler. Strømprisene vil heller ikke bli fastsatt av Acer, dette er det NordPool som gjør nå og fortsatt vil gjøre etter dette. Anonymkode: 2dbc3...8a7 Problemet er at i denne avtalen er det mye med liten skrift. Endringer i andre avtaler som er på trappene, vil gi EU nesten full styring over norsk kraft. Dette er blant grunnene til LO nå går sterkt imot avtalen. Og spørsmålet er hvorfor denne avtalen skal hastebehandles i Stortinget? Jo, fordi de ikke tør å vente på at folk skal få øynene opp, og at Island skal si nei til samme avtale. Anonymkode: 89b6c...efa
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk! Anonymkode: 3c344...35b Bare hyggelig du. Anonymkode: 2dbc3...8a7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #15 Skrevet 21. mars 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er at i denne avtalen er det mye med liten skrift. Endringer i andre avtaler som er på trappene, vil gi EU nesten full styring over norsk kraft. Dette er blant grunnene til LO nå går sterkt imot avtalen. Og spørsmålet er hvorfor denne avtalen skal hastebehandles i Stortinget? Jo, fordi de ikke tør å vente på at folk skal få øynene opp, og at Island skal si nei til samme avtale. Anonymkode: 89b6c...efa Den hastebehandles da ikke? Det er da helt normal saksbehandling så vidt jeg vet. Anonymkode: 2dbc3...8a7
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Oj, men du vet bedre? Anonymkode: 89b6c...efa Nei, jeg vet ikke bedre. Men jeg vet nok til å vite at jeg ikke kan være for eller i mot på grunnlag av det jeg vet, og det gjelder nok mange andre også. Anonymkode: 32fdd...418
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 "Kjedelig" politisk stoff blir alltid taperen i media når noe annet koker over. Men hvis man ikke har fått med seg at debatten om ACER har rast, da har man virkelig ikke fulgt veldig godt med i timen. Og flere aviser har skrevet om det. Her fra Avisa Nordland: https://www.an.no/politikk/industri/naringsliv/argumenter-forst-gudding-johnsen/o/5-4-722748 Anonymkode: b4a80...704
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå