Gå til innhold

Dryg leksesituasjon, 4. klassing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid hatt lett for det som er i lekser, men han er så giddalaus og låt. Han må ha noen til å sitte sammen med seg absolutt hele tiden. Hvis jeg sier han skal begynne alene sier han bare at han ikke får det til. Jeg må alltid lese oppgaveteksten og dra han gjennom det på en måte. Og han drøler så sinnssykt mellom hver oppgave at jeg blir helt koko. Jeg har tenkt at vi må kutte ned på servicenivået betraktelig, men det ender bare i gråt og at leksene ikke blir gjort.

Han får utelukkende positive tilbakemeldinger fra skolen og foreldrene til venner. Alle snakker om en veldig grei gutt som alltid gjør som han blir bedt om. Også skolearbeidet som får han toppscorer på.

Hva kan vi gjøre før å bedre denne leksesituasjonen? (Det er ikke et alternativ å be om mindre lekser, de har ikke mye i hvert fag)

Anonymkode: 64f2d...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må bare lære seg å bli litt mer selvstendige. Pass på at du er i nærheten hvis han står fast. På prøver må de jo løse dette alene, så det er fin trening. Hvis ikke han prøver, send han på skolen uten å ha gjort lekser. Gi beskjed til lærer om dette. Da tar sikkert lærer og snakker litt med han rundt dette, at det ikke er akseptabelt å komme på skolen uten å ha gjort leksene. De pleier forhåpentligvis å ha respekt for læreren.

Anonymkode: 65bf8...ac1

Skrevet

Kutt ut leksene, det gjorde vi😜 Ingen vits hvis det bare blir styr.

Anonymkode: d380e...aee

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kutt ut leksene, det gjorde vi😜 Ingen vits hvis det bare blir styr.

Anonymkode: d380e...aee

Dette. Han lærer ikke annet enn at skolearbeidet er kjedelig. Og det virker ikke motiverende i neste tur.

Anonymkode: 1ece7...bcd

Skrevet

Jeg ville prøvd å finne ut hvorfor. Kanskje kan det hjelpe å gjøre leksene på et annet tidspunkt. Har dere sjekket synet hans? De som er langsynte ser ofte godt både på avstand og nær,men de blir slitne ved nærarbeid over tid, da kan det gå bra på skolen,men øynene kan være utslitte når han kommer så langt som å skulle gjøre lekser. 

Det å droppe leksene uten videre har jeg ikke tro på. På et eller annet tidspunkt vil de begynne å henge etter hvis de ikke gjør leksene og da er det i alle fall vanskelig å lære seg arbeidsmetoder for å få dem gjort på en god måte. 

Anonymkode: 2f931...9d8

Skrevet

Dere kan forsøke med stoppeklokke.

"Nå tar jeg tiden og så ser vi hvor lang tid du bruker på matteleksen" Om noe er feil etterpå starter man stoppeklokke igjen mens han regner det på nytt. Det må jo gjøres skikkelig. 

For sønnen min funket det en periode hvor alt hadde låst seg. Så forsøkte han å slå sin egen rekord fra dag til dag. 

Anonymkode: f3900...b27

Skrevet

MIn var og er til dels forsatt likedan. Jeg startet med å gjennomgå leksen slik han skjønte hva han skulle og hvordan oppgavene skulle løses. Så fikk han sitte maks en halv time hvor jeg var i nærheten for spørsmål, veiledning og pushing. Dette gjorde vi også etter middagen. Etterhvert lærte han det er lettere å bruke den halve timen og så bli ferdig. Nå går han i 4. klasse og har selv ansvaret for å blir ferdig i løpet av uken. Jeg oppdaget at jo mer jeg var tilgjengelig jo mindre klarte han gjøre selv.  Nå er det slik at om ikke han er ferdig med ukens lekser blir det ikke data/ipad osv i helgen. Dette har for han vært en stor motivasjon. Han er fortsatt en slik som venter til nesten siste dag før han gjør leksene men jeg håper det blir bedre etterhvert som han modnes.

Anonymkode: fc973...f93

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan forsøke med stoppeklokke.

"Nå tar jeg tiden og så ser vi hvor lang tid du bruker på matteleksen" Om noe er feil etterpå starter man stoppeklokke igjen mens han regner det på nytt. Det må jo gjøres skikkelig. 

For sønnen min funket det en periode hvor alt hadde låst seg. Så forsøkte han å slå sin egen rekord fra dag til dag. 

Anonymkode: f3900...b27

Å herregud. Snakk om å legge opp til press...

Anonymkode: 1ece7...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...