Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vår skole må elevene skrive en særoppgave i geografi i 5, 6 og 7.klasse. Det kreves ganske mye. De bør være på 15-30 maskinskrevne sider. Kildehenvisningene og innholdsfortegnelse må ære på plass for eksempel og plagiat er selvfølgelig ikke godtatt. 

I praksis er det lite ungene får gjort selv. Selv om de får mange timer til å arbeide med oppgaven de de gjort minimalt på skolen. Oppgaven er rett og slett alt for omfattende og de blir bare sittende å vente på hjelp fra læreren uten å forstå hva de skal gjøre.  Det ender jo med at foreldrene må leie dem gjennom oppgaven mens ungene blir stresset og fortvilet.

Er det andre skoler som driver med dette? Hvordan fungerer det hos dere?

Anonymkode: 91a46...dfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt sykt ut!!

Har en 5.klassing selv og er ikke i nærheten av å komme på sette nivået. Hva er egetlig målet med det?

Anonymkode: ab415...49e

Skrevet

Min tanke var samme som første som svarte - dette høres helt sykt ut!

Så store oppgaver hvert år er idioti og har ingenting på barneskolen å gjøre!

Anonymkode: 22add...b8b

Skrevet

Vi har det her i 6. og 7.klasse.

I sjette klasse må de skrive om et europeisk land og i sjuende kan de velge et land hvor som helst i verden. 

Men er ikke så omfattende da, selv om vi foreldre må hjelpe litt 

Tror den må være på 10 sider, men det går fort 

Forside med bilde 

Innholdsfortegnelse

Litt generelt om landet (konge, president, flagg, antall innbyggere og slike enkle faktaopplysninger 

Matretter med bilde 

Kjente personer 

Dyreliv 

Osv 

De har ikke rettskrevne sider og bruker en del bilder. Bakerst skriver de hvilke nettsteder de har hentet opplysninger fra 

Mine unger har syntes det var gøy, printet ut og laget et lite hefte. Kjempestolte ble de av den 

Anonymkode: 8ef4b...0cb

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres helt sykt ut!!

Har en 5.klassing selv og er ikke i nærheten av å komme på sette nivået. Hva er egetlig målet med det?

Anonymkode: ab415...49e

Har ingen anelse om hva målet er. Det er tradisjon på skolen. Det eneste de nok oppnår er å lære ungene at det tar lang tid å skrive en oppgave og å sjekke foreldrenes kunnkaper.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I sjette klasse må de skrive om et europeisk land og i sjuende kan de velge et land hvor som helst i verden. 

Forside med bilde 

Innholdsfortegnelse

Litt generelt om landet (konge, president, flagg, antall innbyggere og slike enkle faktaopplysninger 

Matretter med bilde 

Kjente personer 

Dyreliv 

Osv 

De har ikke rettskrevne sider og bruker en del bilder. Bakerst skriver de hvilke nettsteder de har hentet opplysninger fra 

Mine unger har syntes det var gøy, printet ut og laget et lite hefte. Kjempestolte ble de av den 

*tettskrevne 

Skrevet

Gikk i 5.klasse i 1995 og vi skrev også særoppgave. Jeg valgte å skrive om Elvis, hadde rundt 20 sider (håndskrevet). Fikk karakter M+, hadde den vært maskinskrevet ville jeg fått en S (står det i kommentar til karakteren). 

Syns det var kjempe gøy og har fortsatt oppgaven i en eske. Moro å ta frem og se på innimellom. Med dagens teknologi må jo en slik oppgave være mye enklere enn i 1995. Vi måtte bruke biblioteket, leksikon, kopiere, tegne selv osv osv. 

Nå kan de jo lete opp all info på nett, kopiere nettadresse og lime adressen inn i kilder. Bilder kopieres med et høyreklikk, word retter skrivefeil. 

Anonymkode: 21c29...af6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

På vår skole må elevene skrive en særoppgave i geografi i 5, 6 og 7.klasse. Det kreves ganske mye. De bør være på 15-30 maskinskrevne sider. Kildehenvisningene og innholdsfortegnelse må ære på plass for eksempel og plagiat er selvfølgelig ikke godtatt. 

I praksis er det lite ungene får gjort selv. Selv om de får mange timer til å arbeide med oppgaven de de gjort minimalt på skolen. Oppgaven er rett og slett alt for omfattende og de blir bare sittende å vente på hjelp fra læreren uten å forstå hva de skal gjøre.  Det ender jo med at foreldrene må leie dem gjennom oppgaven mens ungene blir stresset og fortvilet.

Er det andre skoler som driver med dette? Hvordan fungerer det hos dere?

Helt seriøst? Bachelor oppgaven jeg har skrevet i høst var på max 20 sider. Dette er helt hinsides skal legges som et krav på barn. Her hadde jeg virkelig skrevet en kraftig klage.... Dette hadde jeg aldri godtatt. 

Anonymkode: b952e...e8f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk i 5.klasse i 1995 og vi skrev også særoppgave. Jeg valgte å skrive om Elvis, hadde rundt 20 sider (håndskrevet). Fikk karakter M+, hadde den vært maskinskrevet ville jeg fått en S (står det i kommentar til karakteren). 

Syns det var kjempe gøy og har fortsatt oppgaven i en eske. Moro å ta frem og se på innimellom. Med dagens teknologi må jo en slik oppgave være mye enklere enn i 1995. Vi måtte bruke biblioteket, leksikon, kopiere, tegne selv osv osv. 

Nå kan de jo lete opp all info på nett, kopiere nettadresse og lime adressen inn i kilder. Bilder kopieres med et høyreklikk, word retter skrivefeil. 

Men dine 20 håndskrevne sider, tilsvarer nok ca 40 maskinskrevne sider. I tillegg så er kravene høyere når de har tilgang på all mulig informasjon

Det hi skisserer er helt vilt, og ikke sammenlignbart.

Anonymkode: ba230...3e9

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt seriøst? Bachelor oppgaven jeg har skrevet i høst var på max 20 sider. Dette er helt hinsides skal legges som et krav på barn. Her hadde jeg virkelig skrevet en kraftig klage.... Dette hadde jeg aldri godtatt. 

Anonymkode: b952e...e8f

Vi har som sagt slik oppgave på skolen her, men de skriver jo med litt større bokstaver en standardstørrelse og kan bruke så mange bilder de vil. Det er ikke krav til antall ord, bare til antall sider og et visst antall temaer/fakta som skal med.

Kapittelet om mat f.eks kan inneholde 4-6 setninger om hva nasjonalretten heter og litt om hva slags mat de liker spise i dette landet pluss et bilde av nasjonalretten. Så er den siden ferdig.

Jeg vet noen foreldre her sitter og skriver omtrent for barnet og leverer en oppgave som hadde fått god karakter på videregående, men det er selvfølgelig ikke det de forventer av en 6.klassing. Man må bare veilede barnet og la de gjøre jobben selv, det trenger ikke være mer enn de faktisk klarer finne selv altså.

Læreren kan ikke klage på en oppgave man ser det er en 6.klassing som har laget, det er ikke meningen vi foreldre skal bruke utallige timer på dette, bare veilede barnet i hvordan man skriver en større oppgave også skal de gjennomføre på en måte de er i stand til selv.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har som sagt slik oppgave på skolen her, men de skriver jo med litt større bokstaver en standardstørrelse og kan bruke så mange bilder de vil. Det er ikke krav til antall ord, bare til antall sider og et visst antall temaer/fakta som skal med.

Kapittelet om mat f.eks kan inneholde 4-6 setninger om hva nasjonalretten heter og litt om hva slags mat de liker spise i dette landet pluss et bilde av nasjonalretten. Så er den siden ferdig.

Jeg vet noen foreldre her sitter og skriver omtrent for barnet og leverer en oppgave som hadde fått god karakter på videregående, men det er selvfølgelig ikke det de forventer av en 6.klassing. Man må bare veilede barnet og la de gjøre jobben selv, det trenger ikke være mer enn de faktisk klarer finne selv altså.

Læreren kan ikke klage på en oppgave man ser det er en 6.klassing som har laget, det er ikke meningen vi foreldre skal bruke utallige timer på dette, bare veilede barnet i hvordan man skriver en større oppgave også skal de gjennomføre på en måte de er i stand til selv.

I fjor fikk datteren vår noen kapitler tilbake med beskjed om at de var ikke gode nok og at dette var hastverksarbeid. Da måtte det rettes opp neste uke, samtidig som hun måtte gjøre ferdig 2 kapitler til. Det var kapitler skrevet som du beskriver.

Skrevet

Jeg er lærer, og med mindre barna har jobbet med bruk av kilder siden første klasse og oppgaven er mer prossessorientert med konstant tilbakemelding fra lærer ser jeg ikke poenget med å jobbe sånn. Synes godt du kan sende en klage til rektor med dette som begrunnelse og forlange at noe gjøres.

Samtidig må man være litt glade for at det stilles krav til ungene, men det må være meningsfylt.

Anonymkode: 4617f...792

Skrevet

Vi har ikke hatt særoppgave, men på skolen vår holder elevene foredrag om et valgt emne, med powepoint-presentasjon. I 4. klasse skulle foredraget være på 10 min. Og det var krav om god fremførelse, altså ikke bare opplesing.

det krevde mye av oss foreldre. Dette er jo ikke noe barna klarer å ordne på egenhånd, men i ettertid ser jeg jo at de lærte veldig mye av det. 

Anonymkode: 7ed71...e4b

Skrevet

Grei oppgave for barn fra ressurssterke hjem. Ikke fult så grit for de som ikke får hjelp hjemme. Datteren min har en venninne der faren er alvorlig syk og moren fra et fattig asiatisk land og snakker dårlig norsk. Hun er ei smart jente, men en slik oppgave ville tatt motet fra henne.

Anonymkode: d1ee5...ae4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forside med bilde 

Innholdsfortegnelse

Matretter med bilde 

Kjente personer 

Dyreliv 

Osv 

Våre gjør noe tilsvarende, men de lager en PowerPoint. 

Anonymkode: f9275...ca9

Skrevet

Helt vanlig her hos oss, men de må ikke skrive så mange sider. 7klassingen har nettopp levert en engelskoppgave hun har holdt på med i lang tid. Jeg har ikke fått lov til å hjelpe, jeg syns vist slikt er altfor gøy så hjelp av meg vil hun ikke ha. 

Mener å huske st de begynte med slikt i 4kl her, og det er i ulikt fsg hvert år. 

Anonymkode: 4e308...2ab

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke hatt særoppgave, men på skolen vår holder elevene foredrag om et valgt emne, med powepoint-presentasjon. I 4. klasse skulle foredraget være på 10 min. Og det var krav om god fremførelse, altså ikke bare opplesing.

det krevde mye av oss foreldre. Dette er jo ikke noe barna klarer å ordne på egenhånd, men i ettertid ser jeg jo at de lærte veldig mye av det. 

Anonymkode: 7ed71...e4b

Oi, 10 minutter er kjempelenge for en 4 klassing

Anonymkode: ba230...3e9

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke på at de må skrive 30 sider. Det er like mye som en bachelor, så den må du ta et annet sted. Å lære om kildehenvisninger er helt ok, og at de skriver 5-8 sider + bilder.

Anonymkode: 51221...7d5

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk ikke på at de må skrive 30 sider. Det er like mye som en bachelor, så den må du ta et annet sted. Å lære om kildehenvisninger er helt ok, og at de skriver 5-8 sider + bilder.

Anonymkode: 51221...7d5

15-30 sider er inklusive bilder, men eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og kildeliste. Skriftstørrelsen skal være 12 og det  skal være mer tekst enn bilder. I tillegg må de passe på at bildene de bruker er lovlige å bruke. De kan ikke bare kopiere et hvilket som helst bilde.

Skrevet

Hørtes utrolig mye ut i et temmelig kjedelig og «kopier fra wikipedia»- tema.

Om poenget er å lære dem hvordan en skriver oppgaver burde det vært egenvalgt tema og mye færre sider.

Anonymkode: 0559b...25e

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hørtes utrolig mye ut i et temmelig kjedelig og «kopier fra wikipedia»- tema.

Om poenget er å lære dem hvordan en skriver oppgaver burde det vært egenvalgt tema og mye færre sider.

Anonymkode: 0559b...25e

Det er kjedelig.

Wikipdia får de forøvrig ikke lov til å bruke som kilde. Det regnes ikke som seriøst nok.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Jeg gikk også i femte klasse i 1995 - og skrev om Elvis! :P

Skrevet

Vi hadde "store" oppgaver i geografi i min skoletid, da jeg gikk i det som den gang var 4., 5. og 6. klasse. I 4.klasse skrev vi om et land i Norden, i 5. klasse et land i Europa og i 6. klasse kunne vi velge fra hele verden. For min del er dette faktisk gode minner, men det var gjort helt annerledes enn det du, hi, skisserer.

Vi skrev for hånd (selvsagt, dette var for lenge siden). Lærerne kopierte bilder vi ønsket å ha med, fra bøker. Vi hadde ikke krav til sidetall, men vi hadde noen krav til innholdet/ ting som skulle være med, som for eksempel språk, flagg, innbyggertall, hovedstad etc.

Jeg hadde, som mor, gjort fullstendig opprør mot det du beskriver. Jeg ville ha startet med å ta kontakt med klassekontakten og eventuelt flere andre foreldre, deretter ville jeg tatt det opp på foreldremøte. Jeg ville ikke uten videre krevd at de skulle slutte med det, men at de fikk endre opplegget slik at ungene kunne klare det selv. Og også at det en 5. klassing presterer må være godt nok når elevene går i 5. klasse.

Dette hadde jeg ikke gitt meg på. Jeg hadde, om jeg måtte, gått videre til rektor og oppvekstsjef og fylkesmann, og jeg hadde også vurdert media.

Helt greit at mine barn må skrive oppgaver. Helt greit at de må gjøre noe av det hjemme. Ikke greit at skolen stiller krav som gjør at elevene ikke har noen som helst mulighet til å klare det, uansett hvor mye de forsøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...