Gå til innhold

Dere med barn på turn, kunstløp e.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 8 forteller at trenerene «tøyer dem» på treningene. De sitter/ står i ulike tøyeposisjoner, og så legger treneren vekt på. I følge min datter «skal det gjøre vondt». Dette kom opp i forbindelse med at hun ønsket hjelp til tøying hjemme. 

Trenerene er selv gode utøvere i idretten, men de er også unge. 16 - 19 år. Jeg er litt skeptisk til denne tøyingen av en liten kropp i vekst, kjenner jeg. Er det grunn til å være det? 

Anonymkode: 163cf...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en jente som turner, 9 år gammel, 3.klasse, men har aldri hørt om at trenerne tøyer dem...

Hovedtrener er selvfølgelig en voksen med riktig utdanning, hjelpetrenerte er tenåringer med trenerkurs. Min jente driver med powertumbling og frittstående, trener 3 ganger i uken og styrketrening og tøyning er jo en del av treningen, men så vidt jeg vet tøyer de selv. Kan spørre henne i morgen for sikkerhets skyld, nå har hun sovnet for kvelden.

Anonymkode: ec1d1...af8

Skrevet

Sønnen min drev med turn i mange år, og når de tøyde så gikk trenerne rundt til hver enkelt og rettet på, hjalp med å holde og støtte og la også litt ekstra press på noen ganger, men aldri så det gjorde vondt. 

Anonymkode: 092d1...16b

Skrevet

Takk for svar, begge to! Jeg tror jeg må spørre hovedtreneren, ja. Det er jo ikke sikkert min datter referere ting helt riktig, heller, men jeg er i alle fall ikke komfortabel med å legge vekt på til det gjør vondt. 

HI

Skrevet

Jeg har en i tredje klasse som turner to ganger i uken. De tøyer etter hver trening, men det er ingen som presser. De får veiledning ved behov.

Anonymkode: 173d4...764

Skrevet

9-åring trener turn for konkutransedans. Tøyer både med egen vekt og ved hjelp av andre. Dette er vanlig.

Anonymkode: c6bcb...edb

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9-åring trener turn for konkutransedans. Tøyer både med egen vekt og ved hjelp av andre. Dette er vanlig.

Anonymkode: c6bcb...edb

Greit å høre at det er vanlig, da er det gjerne ikke skadelig heller? Har inntrykk av at mange som turner på høyt nivå har mye skader. Min datter er ikke noe spesielt talent, altså. 

Skrevet

Min danser. De tøyer jo hver gang. Men treneren legger ikke ekstra vekt på. Jeg ser de som er 12-13 år og trener målrettet gjør det, men ikke de yngre.

Jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Anonymkode: 4aba4...d3b

Skrevet

Jeg har vært i turnmiljøet hele livet og har selv en god del trenerutdanning. Å tøye "så det gjør vondt" er gammeldags praksis som ikke har gode grunner for seg. Trenerne skal veilede og kan hjelpe til å legge noe vekt på riktig sted, men skal ikke presse. Med så unge trenere har de neppe den riktige kompetansen til å vite hva de holder på med, og gjør antageligvis bare det de selv gjorde som barn. 

Skrevet
7 timer siden, Anniedoug skrev:

Jeg har vært i turnmiljøet hele livet og har selv en god del trenerutdanning. Å tøye "så det gjør vondt" er gammeldags praksis som ikke har gode grunner for seg. Trenerne skal veilede og kan hjelpe til å legge noe vekt på riktig sted, men skal ikke presse. Med så unge trenere har de neppe den riktige kompetansen til å vite hva de holder på med, og gjør antageligvis bare det de selv gjorde som barn. 

Tusen takk for godt svar, det skal jeg ta med til hovedtrener. Er jo aldri kjekt å antyde at folk ikke vet hva de driver med, så da er det greit å ha med noe konkret når jeg spør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...