Gå til innhold

ADHD og problem med matte....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har et barn som går i første klasse og som har fått diagnose ADHD. Barnet sitte ved pulten, gjør det det skal i timene, men detter ofte ut av det som skjer, havner i egen boble.. Forstyrrer ikke de andre barna og er heller ikke hyperaktiv eller lignende! 

Går ikke på medisiner.

Han leser, kan bokstaver og snakker flytende engelsk, litt dårlig norsk( er norsk, begge foreldre er norske ).

Lurer på om noen andre har eller har hatt lignende barn!

Problemet her er at jeg tror ikke han forstår matte og tall, hvorfor svaret blir slik som det gjør i pluss og minus... og jeg vet bare ikke hvordan jeg skal lære han dette. Trenger seriøst hjelp! Noen som vet hva jeg kan gjør? Har ikke lyst å begynne på medisiner, bare for at han ikke forstår slike enkle ting!

Noen som merker endring fra å gå uten medisin til å begynne på, når det gjelder læring???

Anonymkode: 78bfb...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få ham utredet for dyskalkuli?! Skolen bør jo fange opp dette og sjekke hva som er problemet... 

Bruk konkretiseringsmateriell. I stedet for å skrive tallene, bruk legoklosser, kuleramme, kronestykker osv. 

Anonymkode: c0cdc...dd9

Skrevet

Han bruker blyanter og telle med, det var det jeg som kom på, skolen lurte på hvordan jeg kom på det..... Hm , ja skal sjekke opp det, takk! 

Vil bare ikke gi medisiner viss han ikke trenger, og hvertfall ikke viss det kan løses på andre måter.

takk for at du svarte med

Hi

Skrevet

Kjære deg! Han går bare i første klasse. Det er ikke uvanlig at førsteklassinger ikke helt forstår matte. De vet ikke hva 2 pluss 2 er, eller 10 minus 5. Men de vet veldig godt at om jeg har to is og de får to is så ha vi fire til sammen, eller at om jeg har 10 is og gir dem 5 is så har jeg 5 igjen. Det er bare det at de ikke nødvendigvis klarer å koble 2 pluss 2, men 2 is pluss 2 is ennå. 

Om ikke skolen er bekymret, synes jeg ikke at du skal være bekymret. Det går seg antageligvis til etterhvert. Har han adhd, kan han jo ha problemer med å konsentrere seg sånn at han kan falle ut litt. Jeg ville vært mer bekymret over en skole som er overrasket over at noen kommer på å bruke konkreter enn en 1.klassinger som ikke har knekt mattekoden. 

Skrevet

Det med blyantene var nok veldig lurt, hi. Gjør det så praktisk som mulig når dere gjør leksene. Bruk kronestykker, legoklosser osv. som anonym over her sa, og se om det etterhvert går opp et lys for ham angående det å forstå hvorfor det blir det svaret det blir.

Ville som deg ventet lenge med å gi medisiner, prøv ut praktisk først, og gi det tid, minst et halvt år, før du sjekker andre muligheter. Det virker jo som du har en veldig oppvakt unge på alle andre måter, og da er det dumt å gi medisiner når det «bare» er matten som er problemet.

Det er nok heller ikke bare ditt barn som er der han er når det kommer til matte. Som ei over sier, han går i førsteklasse. 

Lykke til, hi. Håper dere finner en metode som funker for både han og dere :)

Anonymkode: efa5b...52c

Skrevet

Takk for at dere svarte, skal prøve å stresse litt mindre med det, men ønsker ikke at han skal henge etter fordi lærerene kanskje ikke har tid å hjelpe til nok . 

Då fortsetter jeg med det jeg gjør nå og håper det går fremover. Et forslag fra skolen var blant annet mindre lekser og andre mål en andre elever, men det ønsker jeg ikke. 

Har ikke mye lekser i det hele tatt, så det er ikke problemet, bare matten!  Nå skal jeg låne bøker om matte for å se om jeg finner noen lure måter å få dette inn på.

Han er jo utrolig smart på de fleste områdene, derfor er jeg ikke intressert at skolen skal gi han mindre oppgaver og at han da skal ligge langt etter de andre . Bup ville og hive medisiner etter oss, og mente at han ikke ville lære å lese/skrive så godt, men med god jobb og struktur her hjemme, har det ikke vært problem . Bup var overrasket på sist møte.......

Takk igjen for de oppmuntrende og støttende svarene jeg har fått

Skrevet

Vær nøye med at leksene viser hans eget resultat, da. Det er gjerne via retting en lærer kan finne bekymring, og hvis du som mor veileder for mye hjemme vil ikke leksene gjenspeile elevens faktiske kunnskap. Lekser skal være oppgaver som er så enkle at eleven i stor grad skal kunne gjennomføre arbeidet selv. Hjelp fra den voksne skal i prinsippet være i organiserende form (f.eks. Støtte til å gjøre én til oppgave etc). Sånn generelt ville jeg ikke bekymret meg et sekund for matematiske problemer i 1. Klasse. Det er en kode som skal knekkes, og det tar tid. Vedvarer problemet inn i 2. Klasse vil det kanskje heller være grunnlag for å utrede eventuell spesifikk lærevanske. Lykke til! Husk at det beste du kan gjøre er å være motivator hjemme- ikke en ekstra lærer. 

Anonymkode: b4b24...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...