spiresnart Skrevet 17. mars 2018 #1 Skrevet 17. mars 2018 Jeg er 26 år (uten utdannelse) og har endelig bestemt meg for og fullføre drømmen min siden jeg var 5 år - veterinær/dyrlege. Om jeg har skjønt det riktig er det 3 år bachelor + generell studiekompetanse og realfag. Det jeg lurer på er, hvordan var disse årene med studier for dere? Var det visse ting som var ekstra utfordrende (evt hva)? Jeg har 2 småbarn, og vet jeg er i ferd med å kaste meg ut i noe veldig stort nå, men motivasjonen er på topp og jeg føler det er nå eller aldri.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #2 Skrevet 17. mars 2018 Veterinærutdanningen er 5,5 - 6 år, en masterutdanning, ikke bare en bachelor på tre år. Opptakskrav er studiekompetanse og høye krav innen matematikk og kjemi. Man må ha over 60 poeng for å komme inn, var vel 62 for et par år siden, tror jeg. Jeg er ikke veterinær selv, men kjenner noen som har tatt utdanningen. Har inntrykk av at det er en forholdsvis tøff utdanning og at mange av de som tar utdanningen jobber veldig mye med utdanningen og for å få praksis underveis. Men ingen av dem har angret, de har endt i ganske ulike stillinger etterpå. En veterinær på landsbygda, tar alt som måtte komme opp, mye stordyrmedisin (for gårder i områdett), en har valgt å spesialisere seg på smådyr, en har gått inn i forskning innen oppdrettsfisknæringen. Lykke til Anonymkode: fd36e...de6
spiresnart Skrevet 17. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veterinærutdanningen er 5,5 - 6 år, en masterutdanning, ikke bare en bachelor på tre år. Opptakskrav er studiekompetanse og høye krav innen matematikk og kjemi. Man må ha over 60 poeng for å komme inn, var vel 62 for et par år siden, tror jeg. Jeg er ikke veterinær selv, men kjenner noen som har tatt utdanningen. Har inntrykk av at det er en forholdsvis tøff utdanning og at mange av de som tar utdanningen jobber veldig mye med utdanningen og for å få praksis underveis. Men ingen av dem har angret, de har endt i ganske ulike stillinger etterpå. En veterinær på landsbygda, tar alt som måtte komme opp, mye stordyrmedisin (for gårder i områdett), en har valgt å spesialisere seg på smådyr, en har gått inn i forskning innen oppdrettsfisknæringen. Lykke til Anonymkode: fd36e...de6 Takk for svar Har også lest det er høye krav i matte. Det er på en måte det som hindrer meg litt, har kjempegode karakterer i alle fag, men matten ligger på 2. Hatt spesialundervisning fra barneskole og frem til VGS uten særlig hell. Det er så synd, da dette virkelig er noe jeg har lyst til og er motivert for
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #4 Skrevet 17. mars 2018 Hva med å ta dyrepleier i stedet? Veterinærhøgskolen er veldig vanskelig å komme inn på og studiet er veldig krevende med mye praksis på ulike steder. Anonymkode: f0a9f...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå