Gå til innhold

Han fotballspilleren som døde så plutselig..💔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han døde av en akutt infeksjon sto det.. men tåler ikke en ung, sprek spiller en infeksjon da? Og bruker de ikke antibiotika ? Syns det var skremmende!

Anonymkode: 698d9...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antibiotikaresistens! Google it!

Anonymkode: a075d...c28

Takk, da skal jeg gjøre det! Syns bare det er så utrolig at en infeksjon gjør at en frisk 20 åring dør. Skjønner de som er eldre, har svakt immunforsvar osv.. Da må jeg lese litt, syntes det var skremmende dette..

Anonymkode: 698d9...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infeksjonen fikk han i Spania, så ikke sikkert det er noe allment kjent i Norge. Det hele endte i blodforgiftning 😔

Anonymkode: a8ce7...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Infeksjonen fikk han i Spania, så ikke sikkert det er noe allment kjent i Norge. Det hele endte i blodforgiftning 😔

Anonymkode: a8ce7...8c6

At det er en infeksjon man får i Spania mener du? 

Sorry, kan sååå lite om dette!!!

Anonymkode: 698d9...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At det er en infeksjon man får i Spania mener du? 

Sorry, kan sååå lite om dette!!!

Anonymkode: 698d9...9ba

 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Infeksjonen fikk han i Spania, så ikke sikkert det er noe allment kjent i Norge. Det hele endte i blodforgiftning 😔

Anonymkode: a8ce7...8c6

Og blodforgiftning, forklar meg det litt enkelt? 

Jeg har så lite peiling på det! Har googlet, men skjønner ikke at man dør av det... 

Anonymkode: 698d9...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Adrian gikk bort fra oss i dag etter og ha fått en infeksjon i kroppen under treningsleiren i Spania, hvor han spilte kamp senest på mandag 12. mars. Adrian fikk en akutt infeksjon som gikk over i blodbanen, uttaler klubblegen i KIL. Åge Henning Andersen»

Anonymkode: a8ce7...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og blodforgiftning, forklar meg det litt enkelt? 

Jeg har så lite peiling på det! Har googlet, men skjønner ikke at man dør av det... 

Anonymkode: 698d9...9ba

Google Sepsis -det er det det heter. Blodforgiftning er et tøyseord fra gamle dager.

Unge mennesker (og gamle) dør av sepsis hvert eneste år, men ikke alle kommer i avisen. Sepsis (som man overlever også) er ikke så veldig uvanlig egentlig. Man kan få det av alle infeksjoner (urosepsis -fra urinveisinfeksjon(veldig vanlig hos gamle), sår -kan gi systemisk infeksjon som utvikler seg til sepsis osv osv) 

Anonymkode: e88e0...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og blodforgiftning, forklar meg det litt enkelt? 

Jeg har så lite peiling på det! Har googlet, men skjønner ikke at man dør av det... 

Anonymkode: 698d9...9ba

Blodforgiftning, når kroppen ikke klarer å bekjempe infeksjonen, fører til organsvikt og død. 

Infrksjonen kan ha vært antibiotikaresistent, eller behandlingen kan ha blitt satt igang for sent. Er ikke sikkert han/andre har skjønt alvorligheten av symptomene før det var for sent. 

 

Anonymkode: 539c6...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis kan utvikle seg veldig fort. Snakk om minutter. Plutselig er det for sent å gjøre noe, og organene svikter. Blodårene blir «lekke» for å si det enkelt. Heldigvis er det mye fokus blant helsepersonell på dette nå. Utrolig trist at dette måtte skje.

Tviler på at det har så mye med antibiotikaresistens å gjøre. Er vel heller for sent innsatt behandling. Hvem tror vel at en sprek 20-åring er i ferd med å utvikle sepsis? Så jo litt samme mekanismen med han svømmeren som døde av hjerteinfarkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2018 den 17.28, Hjertefru skrev:

Sepsis kan utvikle seg veldig fort. Snakk om minutter. Plutselig er det for sent å gjøre noe, og organene svikter. Blodårene blir «lekke» for å si det enkelt. Heldigvis er det mye fokus blant helsepersonell på dette nå. Utrolig trist at dette måtte skje.

Tviler på at det har så mye med antibiotikaresistens å gjøre. Er vel heller for sent innsatt behandling. Hvem tror vel at en sprek 20-åring er i ferd med å utvikle sepsis? Så jo litt samme mekanismen med han svømmeren som døde av hjerteinfarkt...

Har du noen holdepunkter for dette? Eller bare synser du sånn generelt på bakgrunn av den begrensede informasjonen som er kommet frem i media? Retningslinjene da jeg jobbet i akuttmottaket var at de som oppfylte sepsiskriteriene fikk sepsisbehandling uavhengig av alder.

Sepsis er farlig! Og også unge mennesker dør av dette dessverre.

Anonymkode: d20b6...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen holdepunkter for dette? Eller bare synser du sånn generelt på bakgrunn av den begrensede informasjonen som er kommet frem i media? Retningslinjene da jeg jobbet i akuttmottaket var at de som oppfylte sepsiskriteriene fikk sepsisbehandling uavhengig av alder.

Sepsis er farlig! Og også unge mennesker dør av dette dessverre.

Anonymkode: d20b6...ebf

Men sepsis-kriteriene er jo endret nettopp fordi behandling tidligere ble iverksatt for sent! Mange har dødd pga sommel i mottagelsen og ubesluttsome leger som ikke skjønner at også unge mennesker dør av sepsis! Derav nye retningslinjer! 

Anonymkode: 0b3f1...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men sepsis-kriteriene er jo endret nettopp fordi behandling tidligere ble iverksatt for sent! Mange har dødd pga sommel i mottagelsen og ubesluttsome leger som ikke skjønner at også unge mennesker dør av sepsis! Derav nye retningslinjer! 

Anonymkode: 0b3f1...9f6

Ja og da må vi jo tro at de er fulgt eller tror du de er endret mellom fredag og i dag?

Anonymkode: d20b6...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja og da må vi jo tro at de er fulgt eller tror du de er endret mellom fredag og i dag?

Anonymkode: d20b6...ebf

Jeg vet jo ingenting konkret om saken, sier heller ikke at noen har gjort feil.

Selv om alle retningslinjer er fulgt kan slike ting skje desverre. Fordi man ikke rekker å sette i gang adekvat behandling fort nok.

Bra at fokuset på sepsis er økt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen holdepunkter for dette? Eller bare synser du sånn generelt på bakgrunn av den begrensede informasjonen som er kommet frem i media? Retningslinjene da jeg jobbet i akuttmottaket var at de som oppfylte sepsiskriteriene fikk sepsisbehandling uavhengig av alder.

Sepsis er farlig! Og også unge mennesker dør av dette dessverre.

Anonymkode: d20b6...ebf

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja og da må vi jo tro at de er fulgt eller tror du de er endret mellom fredag og i dag?

Anonymkode: d20b6...ebf

Håper du ikke er lege med den arrogante holdningen du gir uttrykk for her i dette siste svaret...

Halvparten av de som får sepsis utvikler sepsis mens de er inneliggende på sykehus. Sepsis er en av de mer dødelige sykdommene man kan ha på sykehus, med større dødelighet enn både slag og herteinfarkt.

Problemet, som du også bør vite, er nettopp det at mange leger/helsepersonell ikke er gode nok til å gjenkjenne symptomene på sepsis og dermed startes behandlingen for sent. Det hjelper ikke om man oppfyller kriteriene hvis legene ikke kjenner igjen symptomene. Det er jo sett at interne rutiner mtp. dette ikke har vært god nok. Derfor ble det også satt igang et stort tilsyn av helseforetakene fordi Helsetilsynet vil se hvor det svikter, hvor foretakene kan bli bedre - for å redde flere liv.

Anonymkode: 60486...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt friske, unge folk kan også utvikle sepsis. Det kan gå utrolig fort. 

Jeg har hatt det, tok ca 12 timer fra helt frisk til veldig alvorlig syk med begynnende sirkulasjonssvikt. Ble heldigvis innlagt på medisinsk intensiv i tide og fikk god og riktig behandling. 

Ble veldig lei meg da jeg leste om fotballspilleren. Jeg overlevde men ikke han...

Anonymkode: 742d5...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Håper du ikke er lege med den arrogante holdningen du gir uttrykk for her i dette siste svaret...

Halvparten av de som får sepsis utvikler sepsis mens de er inneliggende på sykehus. Sepsis er en av de mer dødelige sykdommene man kan ha på sykehus, med større dødelighet enn både slag og herteinfarkt.

Problemet, som du også bør vite, er nettopp det at mange leger/helsepersonell ikke er gode nok til å gjenkjenne symptomene på sepsis og dermed startes behandlingen for sent. Det hjelper ikke om man oppfyller kriteriene hvis legene ikke kjenner igjen symptomene. Det er jo sett at interne rutiner mtp. dette ikke har vært god nok. Derfor ble det også satt igang et stort tilsyn av helseforetakene fordi Helsetilsynet vil se hvor det svikter, hvor foretakene kan bli bedre - for å redde flere liv.

Anonymkode: 60486...a25

Mitt poeng var at hjertefru ikke har noen holdepunkter for å påstå noe om dette dødsfallet på bakgrunn av det som står i media. Pleier du å konkludere på så begrensede opplysninger? Da må jeg bare håpe at heller ikke du er lege. 

Så er det helt klart at sykehus kan bli bedre på mye. Det gjelder selvfølgelig leger så vel som systemet, sykepleiere og andre yrkesgrupper.

Anonymkode: d20b6...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt friske, unge folk kan også utvikle sepsis. Det kan gå utrolig fort. 

Jeg har hatt det, tok ca 12 timer fra helt frisk til veldig alvorlig syk med begynnende sirkulasjonssvikt. Ble heldigvis innlagt på medisinsk intensiv i tide og fikk god og riktig behandling. 

Ble veldig lei meg da jeg leste om fotballspilleren. Jeg overlevde men ikke han...

Anonymkode: 742d5...ea9

Jeg hadde sepsis når jeg var 25. Det gikk rasende fort. Følte meg dårlig så ble bare lagt på venterom til de fant ut hva det var. Så huskerjeg ingenting før jeg våknet opp en uke senere på intensiven på rinshospitalet. Mistet en liten bit av øret som hadde blitt svart.. hun i senga ved siden av meg overlevde ikke (mannen fortalte meg det etterpå). Hun hadde også sepsis, men var i 40-åra

Det er skumle greier !

Anonymkode: 29947...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, den saken kjente jeg skikkelig i magen😢 Var døden nær selv etter sist fødsel, pga infeksjon i livmor som gikk over i blodet. Det gikk veldig fort og jeg hadde flaks som kom raskt inn på sykehus og intensiv-avdeling på Riksen. Sepsis er skumle greier, og kvinner i den tidlige barselsperioden må virkelig være obs på feber og skjelvinger/ frostrier da dette kan være tegn på infeksjon og begynnende sepsis. Synes det er altfor lite info rundt dette, så jeg roper ut der jeg kan😳!!

Anonymkode: b0b16...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt poeng var at hjertefru ikke har noen holdepunkter for å påstå noe om dette dødsfallet på bakgrunn av det som står i media. Pleier du å konkludere på så begrensede opplysninger? Da må jeg bare håpe at heller ikke du er lege. 

Så er det helt klart at sykehus kan bli bedre på mye. Det gjelder selvfølgelig leger så vel som systemet, sykepleiere og andre yrkesgrupper.

Anonymkode: d20b6...ebf

Jeg har ikke konkludert med noe, og slik forstod jeg heller ikke Hjertefru. At hun tviler på at det er antibiotikaresistens i dette tilfellet er forsåvidt en synsing, men jeg er rimelig sikker på at ab-resistens ville blitt poengtert høyt og tydelig i media siden dette er noe media vet selger (selv ved slike tragiske hendelser). Men resten av det Hjertefru skriver er jo et klassisk tilfelle - et ungt, sprekt menneske uten en sykehistorie som tilsier økt risiko, legene ikke tar tegnene på sepsis tidlig nok og derfor dør personen.

Måten du skrev på ga inntrykk av arroganse og at alle som har sepsissymptomer får behandling. Så enkelt er det ikke, og det vet du også, siden altfor mange får riktig diagnose altfor sent og dermed heller ikke kan reddes. Dvs. det er ikke alle som har symptomer som får rask nok behandling. Og det hele vanskeliggjøres selvfølgelig ved at sepsis i mange tilfeller kan gå skremmende raskt fra ok tilstand til døden nær. Det er bare å håpe på at Helsetilsynest tilsyn i 2016 og 2017 vil kunne gi flere svar om hvor det svikter i systemet slik at flere kan reddes.

Hadde det vært så enkelt som du forsøkte å gi inntrykk av over her hadde ikke så mange fått eller dødd av sepsis, og det vet du også.

Men uansett årsak så er det forferdelig tragisk for denne familien <3

Anonymkode: 60486...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...