Gå til innhold

Femåring og vekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Femåringen, som nettopp ble fem har vokst mer en 10cm på 12 måneder. Hun har den siste uka klaget litt på at hun er sliten i ryggen.

jeg skal bestille lege sjekk på mandag.

Men, kan hun være sliten pga stor vekst?

Bare i mars har hun vokst 2cm! Jeg tenkte kanskje musklene sliter med å holde følge..

hun har ikke veldig vondt, men sier det er slitsomt å sitte med rak rygg lenge. 

Hun er skriv innen svømming og dans, og ser veldig lite TV, ingen TV spilling eller noe. 

Anonymkode: b739b...15d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lang er hun?

Anonymkode: b94db...086

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hvor lang er hun?

Anonymkode: b94db...086

Akkurat blitt fem år og 115cm.

Skrevet

Min også vokser i veldig rykk og napp. Han er nå 5,5år og er over 128cm. Hatt mye voksesmerter i bena.

Om hun blir sliten av å sitte med ryggen rett kan det være svak (kjerne)muskulatur. Etter at du har vært hos legen så kunne jo fysioterapeut (vi har det på hs her, kanskje dere også?) en tur vært noe, så kunne dere fått et treningsprogram for rygg/mage.

Anonymkode: 32bda...f44

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat blitt fem år og 115cm.

er det så veldig høyt da ,min var det når han var 4 år,nå er han litt over 5 år og snart 129

Anonymkode: d2140...81b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er det så veldig høyt da ,min var det når han var 4 år,nå er han litt over 5 år og snart 129

Hun sikter til hvor fort hun har vokst det siste året. Stor vekst kan faktusk gjøre at musklene ikke henger helt med. Kan jo uansett være greit å få henne sjekket av fysioterapaut/lege, for å utelukke problemer i knoklene og evt finne riktig opptrening av muskler. 

Anonymkode: 3090d...9ae

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sikter til hvor fort hun har vokst det siste året. Stor vekst kan faktusk gjøre at musklene ikke henger helt med. Kan jo uansett være greit å få henne sjekket av fysioterapaut/lege, for å utelukke problemer i knoklene og evt finne riktig opptrening av muskler. 

Anonymkode: 3090d...9ae

ja det er jeg enig i

Skrevet

Venninnen til datteren min fikk betennelse i begge knærne pga rask vekst hun. Skøyt plutselig i været og da kan det fort skje at skjellett, muskler, sener osv ikke er helt i takt og belastningen blir feil. Hun gikk til fysioterapeut en stund.

Det er helt klart at rask vekst kan gi både smerter, ubehag og skader.

Anonymkode: c99b2...5da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...