Gå til innhold

Hvor mye prater deres 1 1/2 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: afdef...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sier : heia, ha Det, takk , mere ,mamma og pappa, datt ned,sitte her/der. Daktor(traktor) 

Han forstår veldig mye av hva vi sier, og han jabber mye😊

Anonymkode: adc37...67b

Skrevet

Hun prater non-stop! Nå er hun 20 mnd da, så litt eldre, men det var rundt 18 mnd det løsnet med pratingen. 

Hun sier de samme ordene som personen over meg postet, og i tillegg noen farger, navn på mange dyr, på ulike typer pålegg/mat/frukt, på de fleste klesplaggene hun bruker, og på alt fra helikopter til gravemaskin. Hun er tospråklig, så sier også en god del ord på det andre språket. 

Anonymkode: cb3a4...980

Skrevet

Min ene sa enkeltord i den alderen, type mamma, mø, tittei, ball osv. 

Den andre snakket i lange setninger, med riktig grammatikk og relativt vanskelige ord som motorsag, skurtresker og prinsesse. 

Men ved 3årsalderen snakket de like godt.  😊 (og mye!😂)

Anonymkode: b572b...42d

Skrevet

Da jenta vår var 18 mnd sa hun alt. Lillebror er 18 mnd nå, stakkars - han prøver og prøver å få seg forstått .

Han sier : mamma, Pappa, søsters navn, tante, hei, ha det, kake , ja, nei, boka, natta os, drikke, mat, elg, navn på dyr og dyrelyder.osv. 

Oi! Kanskje han ikke er så langt etter alikevel. Blir til at vi sammenligner med storesøs , selv om vi ikke skal det. 

Anonymkode: 785ad...264

Skrevet

Vår minste prater i korte setninger «jeg sølte der» «vil gå ut» «ikke sove nå» osv. Prater betraktelig mer og bedre enn eldste gjorde på samme alder. Han var veldig sen og pratet utydelig og i enkeltord lenge. 

Anonymkode: 81259...30b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vår minste prater i korte setninger «jeg sølte der» «vil gå ut» «ikke sove nå» osv. Prater betraktelig mer og bedre enn eldste gjorde på samme alder. Han var veldig sen og pratet utydelig og i enkeltord lenge. 

Er foressten 1 år og 7 mnd. 

Skrevet

Jeg har tvillinger. Hun prater i setninger med3-5 ord. Utrolig mye rene ord, sier vi et ord hermer hun etter ordet osv. Synger sanger IG har rett melodi og veldig mange ord. Synger feks postmann pat, poppeloppintroen og de vanlige barnesangene.

han sier pappa,nei, ba og bi for ball og bil. Prater lite, synger Bæ, bæ og så uforståelige ord og lite melodi. Han forstår alt men sier lite selv. 

Anonymkode: e28b2...0f6

Skrevet

Min gutt på 18mnd er sier, mamma, babba=pappa, bi=bil, isk=fisk, kaka, ys=lys, bæ, hei/heia, hade, go=sko, nam nam, men han snakker ikke alltid på kommando, snakker når det passer han 😉

Anonymkode: f3676...220

Skrevet

Hadde filosofiske samtaler med barna mine på den alderen jeg. Vi løste verdensproblemer sammen. Nå er de 8 og 10 og går på universitetet. 

Antakelig var det jeg som snakket og de som svarte noen vanlege ord. Vil tronet av de snakket i setninger. Husker jeg hentet i barnehagen og da sa hun alltid «deeeeeeeer mamma min» og «elser deg mamma min» i den alderen (og så har jeg skrevet det ned i bok) 

Anonymkode: 35edf...779

Skrevet

Når er hun stille?? Snakker og blander 3 språk hele tiden. Og bruker tid på å skille språkene, så... Hun snakker i søvne i tillegg, så er faktisk litt sliten av samsovingen..

Men ja, hun er tidlig ute med ord, de er mange og på 3 språk.

Anonymkode: 53809...a33

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når er hun stille?? Snakker og blander 3 språk hele tiden. Og bruker tid på å skille språkene, så... Hun snakker i søvne i tillegg, så er faktisk litt sliten av samsovingen..

Men ja, hun er tidlig ute med ord, de er mange og på 3 språk.

Anonymkode: 53809...a33

Bare tre? Min snakker fem. Vurderer å begynne med esperanto etter påske. 

Anonymkode: 1b24c...216

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare tre? Min snakker fem. Vurderer å begynne med esperanto etter påske. 

Anonymkode: 1b24c...216

Min jobbet som tolk i den alderen. Behersket 4 språk flytende. Like begavet som de andre barna til DIB hønene. 

Hi, hvorfor lurer du på hvor mye andre 11/2 åringer prater? Er du bekymret eller er det noe du ønsker å dele? 

Anonymkode: 45bd4...620

Skrevet

Min prater som en foss, aldri ett stille øyeblikk fra henne. Fra hun våkner til hun legger seg, skravler nonstop! Problemet er at hun ikke snakker norsk. Hun kan noen norske ord, men morsmålet hennes er jeg usikker på. Både far og jeg er norske. Høres ut som en blanding av arabisk og finsk.

Anonymkode: 0ef79...3a2

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min prater som en foss, aldri ett stille øyeblikk fra henne. Fra hun våkner til hun legger seg, skravler nonstop! Problemet er at hun ikke snakker norsk. Hun kan noen norske ord, men morsmålet hennes er jeg usikker på. Både far og jeg er norske. Høres ut som en blanding av arabisk og finsk.

Anonymkode: 0ef79...3a2

Da synes jeg dere bør være gode foreldre og skaffe dere både finsk, arabisk og russisk språkopplæring! 

Anonymkode: 35edf...779

Skrevet

Han fyller 2 år om to måneder, gidder ikke regne ut hva det er i mnd. Han sier hei, nei, se, mamma, søsken sitt navn og ba-ba. 

Han skravler som en foss da, bare ikke norsk😂 Prøver å etterligne lydene vi sier, men med varierende hell. 

Han har god språkforståelse og det er det viktigste. 

Anonymkode: 750b9...0cf

Skrevet

har en på 16mnd, hun er ekstremt langt fremme, hun snakker rent og i setninger, helsesøsteren fikk sjokk,nesten ,mens storebrødrene som idag er 14 og 12 snakket sent, han på 14 snakket ikke rent før han var godt over 7 år,mens han på 12 var rundt 5 når han snakket rent, begge var vel rundt 2,5 år når de snakket setninger, så lillesøster er veldig tildig pån

Anonymkode: 35bc5...428

Skrevet (endret)

Min er 20 mnd nå. Da han var 18 mnd sa han enkeltord og ville ofte ha oppmerksomheten vår slik at han kunne peke på noe og si ordet som hørte til. Han kunne vel noe slikt som 20-30 ord. Men mesteparten av tiden var det bare lyder som vi ikke forstod, og flere lyder etter hverandre som hørtes ut som en setning, men som ikke betydde noe.

Forstod instrukser veldig bra, f eks "gi x til pappa" eller "legg x i y", osv.

Endret av Pobie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...