Gå til innhold

Er deres foreldre sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens beste foreldre, og de vet ikke best de kan gjøre for verken meg eller min søster, MEN det er noe som irriterer meg noe veldig. De er begge pensjonister, men er forholdsvis unge (i midten av 60-årene) så de er ikke gamle. De har jo god tid, og det er nok derfor dette blir så voldsomt. Saken er, at når barna til min søster har vært hos dem, så prater de ikke om annet i ettertid. De starter med ankomst, hva de har spist, gjort og sagt i løpet av helgen for eksempel. Ned til minste detalj! Sånn er det blitt når de ringer dem også, hva de har sagt på telefonen, hva de har gjort i løpet av uken osv osv. Jeg forstår at de synes det er stas, men det er i overkant mye nå altså. 

Både jeg, min mann og ungene våre (som er eldre enn sine søskenbarn), er kjempelei av dette. De kommer f.eks på besøk, og prater og spør ungene våre om forskjellige ting, og vinkler alltid samtalen inn på søskenbarna igjen. Den yngste datteren min orker ikke å ringe dem lenger, for hun blir så lei. Hun får liksom ikke fortelle om seg og sitt uten å bli avbrutt med hva den yngste kusina hennes har gjort, for eksempel. 

Misforstå meg rett, vi elsker ungene til min søster, og det har ingenting med dem å gjøre. Det er bare det fryktelige gnålet til spesielt min mor, som blir så voldsomt. Jeg kjenner jeg rett og slett blir sliten. Og så lurer jeg på hvorfor hun i alle dager mener det er så fryktelig spennende for oss å vite?? Kan jo hende hun gjør det samme når hun snakker med min søster, at hun da snakker om mine barn. Jeg synes det er hyggelig at hun forteller litt, men hun maser rett og slett om det, og kan kverne på det samme om og om igjen. Altså gjenta seg selv igjen og igjen. 

Er deres foreldre sånn? Vil helst ikke si noe, for det kan fort bli ballade. Og hun tar ikke sånt helt til seg. 

Anonymkode: 2d3cf...38a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, mine er ikke sånn. Er det noe ved din søsters barn som din mor kompenserer for?

Skrevet

Min svigermor er sånn om den ene svigersønnen. Men det er jo fordi hun overkompenserer fordi den svigersønnen er komplett idiot...

Anonymkode: 469f4...50d

Skrevet

Tja.. mitt kanskje. Barna til søsteren min er en god del yngre enn mine barn. Men så har mine søsken sittet i alle år før det kom flere barn og hørt på dama snakke om mine barn da. Mine barn elsker søskebarna og har ikke noe i mot at de blir snakket om over hodet. Samme med meg. Men skulle det bli for mye, så vet jeg at det ikke blir sure miner om jeg sier fra at det er nok.

Anonymkode: 68fc9...575

Skrevet

Du kan jo ikke la henne ødelegge forholdet sitt til din datter uten at hun vet det selv.. Si i fra at hun ikke vil ringe fordi det blir for mye snakk om småunger.

Mine foreldre prioriterer mine brors barn mye høyere enn mitt. Tror det handler noe om at broren min og svigerinna mi ikke fikser foreldrerollen så godt, men det går jo utover min sønn. Jeg har akseptert at besteforeldrene på fars side vil være de han knytter seg mest til.

Anonymkode: 18c0e...3f0

Skrevet

Jeg har av og til tenkt at det hadde vært praktisk om foreldrene mine pensjonerte seg snart (de er 65), men nå kjenner jeg at jeg er glad for at de ikke har samvittighet til det.

Spreke mennesker i 60-åra trenger å jobbe!

Anonymkode: 27855...d6d

Skrevet

Jeg husker min søster en gang sa at hun fikk oppdateringer på hva mine barn foretok seg, av min mor. Så hun har nok pratet like mye om dem når de var mindre. Husker hun var litt oppgitt på gnålet hun også. Men nå er mine så store, at de ikke ser de så ofte lengre. 

Jeg har begynt å snakke om andre ting, for å vise at nok er nok noen ganger. Men hun tar det ikke. Det å si ifra om at det blir for mye mas, går nok ikke inn.

Min søster uteble fra et selskap vi hadde nylig, og da var ungene med mine foreldre. Jeg lurte på hvorfor hun ikke kom, og da forklarte min mor at hun måtte spille kamp med det laget hun trente sammen med. Hvis ikke hun stilte så ble det ingen kamp fordi det var så mange som ikke kunne. Jeg sa det var litt dumt at hun ikke hadde sagt ifra til meg, spesielt siden det var siste bursdagsfeiring for min eldste, som hun også er fadder til. Da holdt hun på og messet og messet om at hvis ikke hun stilte, så ble det ingen kamp. Jeg svarte at jeg synes det var litt dårlig, og hun kjattet på det samme om igjen og om igjen. "Jada, svarte jeg, jeg skjønner hva du sier. Men jeg må få lov til å mene at dette var litt kleint gjort". Kom ingen vei. Og sånn blir det nok hvis jeg tar dette opp med henne. Hun tar det ikke rett og slett. 

HI

Skrevet

Bestemor var litt sånn, var jeg eller mine søsken der snakket hun om og skrøt av kusinene mine, men jeg vet at når de var der snakket hun og og skrøt av meg og mine søsken.

Vi snakket helt åpent om det alle sammen da, at når vi dro til bestemor fikk vi virkelig høre alt det posetive søskenbarna våre har gjort siden sist ;)

Anonymkode: ef6bd...8c0

Skrevet

Har du vurdert å sette deg ned med henne, si at det er noe dere trenger å snakke om og legge det frem på en rolig måte? 

Evt spørre henne hva hun synes om du - hver gang dere snakker sammen - begynner å snakke om hennes søster/venninne/bekjente. Speiling kan noen ganger være effektivt. 

Skrevet

Svigermor er sånn. De har 7 barnebarn fordelt hos 3 barn, men har nærmest flyttet inn hos den ene datteren. Hun fungerer som hushjelp/barnevakt og skal alltid fortelle oss om hvemhvahvor hele tiden. Det er yndlingsbarnebarna rett og slett. De får og får hele tiden, mens når de besøker oss en sjelden gang så sitter de på hver sin tlf/ipad og kommuniserer med yndlingsbarna. Ikke noe forslag om å ta med våre barn på noe, eller ta de med ut for at vi kan få litt pusterom, eller noe som helst. Sitter pal i sofaen og snakker med de andre på nett/tlf. Utrolig slitsomt. Det ER hyggelig å høre hva tanteungene mine har gjort, for all del, men jeg trenger ikke detaljer om at hun ene ville ha på en rosa og en blå sokk eller at han andre har fått ny matboks. Det er ikke den type oppdatereingenr som interreserer meg...

Anonymkode: 62667...fc5

Skrevet
5 minutter siden, oslofrk skrev:

Har du vurdert å sette deg ned med henne, si at det er noe dere trenger å snakke om og legge det frem på en rolig måte? 

Evt spørre henne hva hun synes om du - hver gang dere snakker sammen - begynner å snakke om hennes søster/venninne/bekjente. Speiling kan noen ganger være effektivt. 

Jeg har prøvd å gjøre det. Men hun stiller seg helt uforstående til det, og blir litt fornærmet merker jeg. Tror rett og slett ikke jeg kommer noen vei.......

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Svigermor er sånn. De har 7 barnebarn fordelt hos 3 barn, men har nærmest flyttet inn hos den ene datteren. Hun fungerer som hushjelp/barnevakt og skal alltid fortelle oss om hvemhvahvor hele tiden. Det er yndlingsbarnebarna rett og slett. De får og får hele tiden, mens når de besøker oss en sjelden gang så sitter de på hver sin tlf/ipad og kommuniserer med yndlingsbarna. Ikke noe forslag om å ta med våre barn på noe, eller ta de med ut for at vi kan få litt pusterom, eller noe som helst. Sitter pal i sofaen og snakker med de andre på nett/tlf. Utrolig slitsomt. Det ER hyggelig å høre hva tanteungene mine har gjort, for all del, men jeg trenger ikke detaljer om at hun ene ville ha på en rosa og en blå sokk eller at han andre har fått ny matboks. Det er ikke den type oppdatereingenr som interreserer meg...

Anonymkode: 62667...fc5

Nettopp! Det er sånne mange uinteressant detaljer som blir så slitsomme! Foreldrene mine er og har alltid vært opptatt av mine barn også, de har aldri gjort noen forskjell på dem. De er veldig flotte sånn. Det er bare det uendelige gnålet som er så slitsomt :-D

Skrevet

Min bestemor kan være litt lik det. Hun har ikke så voldsomt trykk akkurat på barnebarna, men hun forteller alt hun vet om oppdateringer på alle kanter, selv om mennesker vi ikke kjenner. Jeg tolker det som at hun har så lite oppdateringer om sitt eget liv at hun må fortelle om det andre gjør for å kunne bidra til samtalen. Og med bidra til samtalen mener jeg å styre samtalen, sånn at hun får litt oppmerksomhet 😉 

Anonymkode: 834a1...190

Skrevet

Mine foreldre har bare ett barnebarn, min sønn, men jeg tror ikke noen av dem snakker så mye om ham til andre. Har ikke hørt noe om det i alle fall. :P

Svigermor er litt sånn om vår sønns fetter som er noen år yngre. Ikke sånn at vi får vite alle detaljer om hva han holder på med, det går mer i hvor fantastisk han er, alt han kan og hvor veloppdratt han er. Det er ikke måte på hvor mye flinkere han er enn vår sønn var da han var på samme alder. Og dette sitter hun og sier foran sønnen vår. (Det er ikke sant en gang, de er omtrent like langt fremme for alderen.)

Det andre barnebarnet bor i samme by som svigers mens vi bor langt unna, så jeg skjønner jo at hun blir mer opptatt av ham som hun ser ofte, og at de får et tettere forhold. Men hun kunne jo fokusert litt på vår sønn også den ene uken i året hun ser ham, i stedet for å nesten gå inn for å få ham til å føle seg mindre verdt.

Anonymkode: 9799a...688

Skrevet

Min tante er HELT sånn! Snakker om barnabarna sine absolutt hele tiden! 

Det er jo greit for meg som ikke ser henne så ofte. Men hadde jeg vært datteren hadde jeg virkelig gått på veggene. 

Men, haha, hun er jo søt også da. Hun elsker jo de ungene så høyt og er helt genuint så opptatt av dem at det er det eneste som foregår inni hodet hennes. 

Anonymkode: 4a54c...894

Skrevet

Moren min er sånn. Forteller jeg noe om mine egne barn, så har alltid barna til søsteren min gjort noe enda bedre/ morsommere osv. Her er det skjevfordeling så det holder i tillegg da. Hun gjør aldri noe som helst for mine barn (selv om barna er like gamle). 

Og nei, ungene mine er ikke drittunger som hun ikke orker å være med. De er høflig og snille. Hun bare interesserer seg ikke for dem.  

Anonymkode: 005d4...f1a

Skrevet

Huff. Snakker om å få "syskjenbån på Gjøvik"...

Jeg skjønner hva jeg i hvert fall IKKE skal gjøre når jeg blir bestemor! 

Anonymkode: 57d53...705

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min svigermor er sånn om den ene svigersønnen. Men det er jo fordi hun overkompenserer fordi den svigersønnen er komplett idiot...

Anonymkode: 469f4...50d

Sånn er det her også. Slitsomt. 

Anonymkode: 2b533...93f

Skrevet

Foreldrene mine blir mer og mer sånn, spesielt mamma. Veldig interessant å vite hva de spiser til middag hver dag. Og det er ikke bare positive ting, de negative kommer gjerne opp hver gang vi snakkes, feks at ungene ikke hadde leggetider. Hører det minst tre ganger, slitsomt. De begynner å bli gamle.

Anonymkode: 6ca8d...ea1

Skrevet

Svigermor er sånn, på bekostning av mine barn. En gang i skuddåret har de møtt opp på en fotballkamp eller svømmetrening her, og da bruker de den tiden på å fortelle om de andre barna som de følger opp hele tiden.

Det er utrolig trist for min mann, og også for vår eldste, som var interessant for svigers frem til hun fikk søskenbarn. 

Anonymkode: f8e0b...75d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...