Gå til innhold

barn som kaster opp ofte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 10 år, kaster opp ganske ofte. Har nå foregått i 1 år. Vi har vært hos legen, og tatt mange tester, og alt er fint. Formen hans er og helt fin, sliter ikke med magesmerter eller noe annet. Og da han kaster opp, kaster han opp kun en gang, sover ofte noen timer etterpå, våkner, spiser og er i god form etterpå. Så jeg har inntrykk av at han kaster opp da han er sliten eller fått lite søvn. Han er svært følsom og sensitiv. Og smerteterskelen hans er svært lav. Derfor lurer jeg på om dette kun er fordi han er sensitiv. I ferier kaster han aldri opp. Så i sommerferien kastet han ikke opp en eneste gang, og det tok vel ca 2 måneder, etter det før han kastet opp igjen. Mens denne vinteren har vært lang, og ser at han er mye sliten nå, så nå kaster han opp stort sett 2 ganger i uken. Dette fører jo til stort fravær på skolen.

Lurer på om andre barn har det sånn, eller om dere har sensitive barn, som er oftere syke. Hvordan legger dere til rette, for at barna ikke skal bli slitne, få for lite søvn osv.

Anonymkode: 322fc...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt ut som barnemigrene synes jeg. Har han vondt i hodet når han har kastet opp? Det kan være en atypisk form for migrene også, det finner jo de som får aura uten hodepinen etterpå, kanskje det er de som får oppkast uten særlig hodepine etterpå også?

Jeg har en sønn som har hatt migrene siden han var rundt 8 år gammel, typisk barnemigrene. Får vondt i magen, føler seg uvel og kvalm og hodepine. Kaster ofte opp en gang, sovner og sover et par timer, våkner og er god som ny, har sovet av seg hele anfallet. Det er ganske typisk for barnemigrene med sånne korte anfall som går over med litt søvn. Men sønnen min klagde på vondt i øyet også da, han hadde vondt bak øyet og øyebrynet sa han og da var det ikke så vanskelig å dra konklusjonen migrene. Det som trigger anfall er lite søvn, uregelmessig spising og at han er sliten.

Anonymkode: 4013c...5f0

Skrevet

Se hva det sto her (så da kan barn ha migrene uten den typiske hodepinen)

Mange barn har magesmerter i forbindelse med et migreneanfall. Hos enkelte kan magesmerter være eneste symptom på migrene.

Søvn får nesten alltid anfallet til å gå over, og mellom anfallene har barnet ingen symptomer.

https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/migrene-hos-barn

Anonymkode: 4013c...5f0

Skrevet

Tusen takk for svar. Den tanken har jeg ikke tenkt i det hele tatt. For migrene forbinder jeg med kraftig hodepine. Skal undersøke det mer.

Anonymkode: 322fc...dcd

Skrevet

Har han blitt testet for cøliaki?

For det er akkurat slik min gutt er hvis han får i seg gluten.

Anonymkode: 1cd17...cf2

Skrevet

Først jeg tenker er migrene, ganske likt som mitt ene barn. 

Begynn å før en dagbok over når han får anfall. Skriv ned hva han har spist, drukket og sovet den dagen anfallet kommer, men skriv også ned dagen i forveien var. Jeg gjorde dette iforbindelse med noe annet med min datter og da fant vi ut at dager med mye planlagte ting dagen i forveien eller flere dager på rad slo ut. Vi kuttet helt ut å legge planer, kun de planene vi måtte ha som treninger, møter, avsluttninger osv. Avtale vennebesøk, familiemiddager, turer kuttet vi helt ut. Fikk vi lyst til noe tok vi det på sparket, det gjorde at vi ikke fulgte klokka. Dette gjorde at vi nesten er kvitt oppkast. Barnet har lært kroppen sin å kjenne, slik at hun nå merker endringer i kroppen før den sier stopp. På den måten kan hun nå ta seg en liten lur på sofaen når hun kjenner noe er på vei, litt søvn eller avslappning så er kroppen på rett kjøl igjen. Ikke bra, men hun kommer seg igjennom dagen uten ett stort anfall som setter henne ut av spill. Litt sliten og en rolig dag er helt greit. 

Du må også ta deg en tur til legen, men jeg vil anbefale deg å føre dagbok først. Legen vil nok gi deg migrenekalender, den er på 3mnd så før dagbok i hvetfall en mnd før du drar til legen så har dere litt mer å komme med. Når du skriver det ned så kan du etterhveert se sammenhenger, det gjør du ikke ved å bare prøve å huske. På den måten finner du også raskt ut om søvn, mat og aktivitet er en grunn til oppkasten. 

Anonymkode: 72b10...f1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...