Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Hvordan jobber de med skolearbeid, kun lekser eller sitter de og jobber med ting som ikke bare er lekser, som feks. matte. Trenger tips til nye rutiner i heimen😉, da utviklingssamtalen gikk ikke som forventet og det nærmer seg ungdomsskole😬. Anonymkode: 30cc2...af9
Leverpostei Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Fikk du ikke veiledning av læreren her, da? På vår skole har vi lisens på et matteprogram som heter multi smartøving. Min jobber 15 minutter med dette hver dag, og får nivåtilpassete oppgaver. Hun er litt yngre, da.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Har barn på 11, 14 og 16 (snart 17) år. Ingen jobber mer med skole enn å gjøre leksene sine. Alle er flinke til å faktisk gjøre lekser da, de lurer seg ikke unna, selv om det nok hender at den mest skoleflinke av dem (14-åringen) haster gjennom leksa i et friminutt for å slippe gjøre den hjemme. Men de er skoleflinke, så både de og jeg er fornøyd med resultatene. Jeg skjønner at det er en helt annen historie med ungdoms som sliter på skolen, det krever litt mer av både barna og foreldrene. Anonymkode: 96243...4bd
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har en 5-klassing. Vi har faktisk jobbet ekstra med skolen i perioder. Både med matten som han slet litt med og nå med engelsk hvor han ligger under snittet. Jeg ønsker ikke at han skal begynne på ungdomsskolen og slite med engelsken, da får han problemer når de skal ha et språk til.. Har og sendt ham på sommerskoler i matte og på forskerfabrikken sin. Vi jobber ikke mye da, timinutter her og der. Anonymkode: 05368...6f1
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Har en på 15 som er veldig flink i alle fag, han bruker lite tid på lekser og leser ikke til prøvene. 13 åringen sliter med mange fag og bruker toppen 30 min på lekser. Anonymkode: 3b3f9...806
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Vi har nylig fått multi smartøving og da er det sånn at de som jobber med det 20 min hver dag får gå 20 min tidligere på fredager. Det er stor stas! Jeg har to skoleflinke barn og en skolesliter. Skolesliteren har kommet seg til vgs med et skrik og er deltidsstudent og jobber derfor deler av skoledagen. Hun får ikke noe hjelp til lekser av skolen. Om hun ber om hjelp fra meg, så er hjelpen aldri god nok. Da hun gikk på grunnskolen fikk hun ekstraundervisning i matte, naturfag og samfunnsfag, så da trengte hun ikke jobbe med skole utenom lekser. Men jeg mener absolutt at barn som sliter med enkelte fag bør jobbe utenom lekser. Det er ikke skadelig å lære eller gjøre en ekstra innsats for egen del, men det bør selvsagt være i samarbeid med skolen da foreldre ikke alltid har kompetansen Anonymkode: 2c4df...81d
Førstemann Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 Vi jobber ekstra med det om det er noe som har fått dårlig resultat, ja. Men det skjer ikke ofte, hun er ikke super skoleflink men flink nok og veldig pliktoppfyllende mtp lekser og å lese til prøver. Så lenge hun gjør det bra nok legger vi ikke på noe mer jobb.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg mener absolutt at barn som sliter med enkelte fag bør jobbe utenom lekser. Det er ikke skadelig å lære eller gjøre en ekstra innsats for egen del, men det bør selvsagt være i samarbeid med skolen da foreldre ikke alltid har kompetansen Anonymkode: 2c4df...81d Er du en av de foreldrene som har ekstrakompetanse, da? Siden du kan "mene" noe om læring? Saken er vel den at motivasjon alltid er viktigst, og dersom den mangler, så vil det være mer ødeleggende å sitte og jobbe ekstra. Anonymkode: 28298...2d0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 Min 13-åring jobbe rkun med det som er lekser. Han sliter i matte, og burde egentlig jobbe ekstra med det, men det har foreløpig ikke blitt noe av. Anonymkode: bdc62...1fc
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 De jobber stort sett bare med lekser, men de lærer jo av mye annet også. De driver med musikk og idrett. Begge deler utvikler viktige sider ved det å være menneske. De ser engelske filmer og leser bøker de interesserer seg for. Vi diskuterer religion og naturfag til middag. De ører om speiling og lyssetting når de tar bilder osv. Jeg tror det er viktig at de har nok tid til å drive med det som inteesserer dem nå. Et tror jeg er viktigere enn at de kan gjengi mest mulig fra en bok. Anonymkode: 050f1...5a6
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan jobber de med skolearbeid, kun lekser eller sitter de og jobber med ting som ikke bare er lekser, som feks. matte. Trenger tips til nye rutiner i heimen😉, da utviklingssamtalen gikk ikke som forventet og det nærmer seg ungdomsskole😬. Anonymkode: 30cc2...af9 Tror ikke jeg hadde greid å motivere mine barn for å jobbe med matte om det ikke var lekser.. Anonymkode: 676d8...c7a
Nyttårs barn Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du en av de foreldrene som har ekstrakompetanse, da? Siden du kan "mene" noe om læring? Saken er vel den at motivasjon alltid er viktigst, og dersom den mangler, så vil det være mer ødeleggende å sitte og jobbe ekstra. Anonymkode: 28298...2d0 Om du leser innlegget du svarer på litt bedre så ser du jo at hun(regner med det er mor) skriver at hun ikke greier å gi datteren riktig hjelp. Det er ikke alle foreldre som har den typer kunnskap eller kanskje også de pedagogiske evnene til å hjelpe barna godt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå