Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Klarer dere å beholde respekten for folk som flagger helt crazy holdninger på sosiale medier og ellers i livet? Har en bekjent fra 20 år tilbake i tid som har kastet seg inn i absolutt alle debatter den siste måneden, med deling av en masse Resett-artikler, en ekte tastaturkriger... Hadde en masse ufine kommentarer da Sumaya Jirde Ali var på Torp og fortalte om hetsen. "Den abaya-kledde islamisten" og sånt. For ikke å snakke om denne uka som Sylvi har dumma seg ut: han har oppnevnt seg selv som hennes ridder i skinnende rustning. Debattene han er aktive i består typisk av følgende: en person deler en avisartikkel på FB og legger ved en kommentar. Den nevnte fyren plukker ut noe fra tittelen og noe fra kommentaren, og formulerer en eller annen stråmann-konklusjon, f eks: "Så du mener altså at Fjordman burde vært fengslet bare fordi ABB leste det han skrev?" Personen svarer da med noen saksopplysninger, hvorpå min kjenning begynner å furte, starter med personangrep og klager over hersketeknikker. (Dette skjer uten unntak i hans innlegg nr. 2, han makter ikke å bli outsmartet av noen...) Og så tirrer han på seg flere, og ender opp med kun sjikane, av typen "stikk av, ditt jævla troll" eller "søk hjelp, du trenger terapi!" I forrige uke var det min tur, og han endte opp i noe som jeg nærmest vil kalle for trusler. Men altså... Foreldrene hans er jo naboer og venner av familien helt fra den gangen jeg bodde hjemme hos mor. Jeg har vært kjæreste med broren, og har vært på tusen ferieturer med familien. Så det sitter langt inne å blokkere. Og jeg håper virkelig ikke at mor hans ber meg på kaffe når han er hjemme neste gang, som hun pleier, for jeg vil ikke greie å snakke normalt med ham! (Han jobber attpåtil i diplomatiet. Helt sprøtt.) Anonymkode: 91b48...10f
beef sister Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Nei, han virker jo helt sprø. Jeg hadde i hvert fall ikke begitt meg ut i flere diskusjoner med vedkommende. Ja, og så hadde jeg neppe regnet noen som en gammel venn lenger, etter at både trusler og syke holdninger har kommet frem. Det er ikke sikkert jeg hadde slettet, men jeg ville i det minste ha skjult alle oppdateringer fra fyren.
soleia Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Slike folk, eller eigentleg langt mindre crazy folk enn han, pleier eg å skjule på facebook. Orkar ikkje lese slikt møl. Hadde sansynlegvis sletta ein slik type. Du må ikkje vere ven med han, sjølv om du er ven med familien hans. Dei ser forhåpentlegvis galskapen dei og.
litekreativtbrukernavn Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har opplevd noe lignende, og jeg bare sletter. Gidder ikke å forholde meg til de. Og skulle det være at vi møtes på gata så smiler jeg gjerne, og tar en kaffe. Det at jeg sletter noen på fb betyr ikke for meg at folk er slettet fra livet mitt, sosiale media og IRL er for meg forskjellig. Men rasistisk ræl, homohets, kvinnediskriminering, kjefting og tøys på fb fra folk (som ofte ikke aner hva de snakker om eller klarer å diskutere) gidder jeg bare ikke å se for da blir jeg bare irritert på de, og den energien er det ikke verd. 😅
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Kjenner meg igjen. Pappa er sånn, nøyaktig slik du beskriver, faktisk. Han har også noen «venner» han deler oppdateringer fra. Jeg slettet pappa for en tid tilbake, og nå er facebooken min mye roligere. Det nytter ikke å diskutere med disse folkene. Det går ikke inn. Du ender bare opp med å bli kalt venstrevridd, sosialist, landssviker, islamelsker, terrorvenn osv. Been threre, done that. Men det er et reelt problem at de sitter i ekkokammeret sitt og hisser hverandre opp. Minner meg om 30-tallet og sympatien for en viss fyr, og hatet mot en hel gruppe religiøse mennesker. Anonymkode: df55a...9a4
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Hvis han jobber i diplomatiet kan du jo sende en epost til arb. giver med utskrift og spørre om dette er akseptabelt. Han må være sikkerhetsklarert etc. Selvsagt ikke så enkelt når Listhaug er i regjering men verd å prøve. Anonymkode: f1a9c...e54
Gjest KenCreek Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har ingen skrupler med å slette rasister og nettkrigere fra min Facebook. Nå har jeg ingen idioter der lengre.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 Typisk historie om Viggo venneløs som fant seg et sted i verden hvor man passer inn og får venner. Gjelder ganske mange fler enn nordmenn som er i overkant frelst av et syn. Jihadister feks. Profetens unmah klarte å finne mange av disse og sendte de til Syria. Anonymkode: 0ad10...b34
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 Slett slett slett. Jeg har muta mange tanter og onkler pga dette. Og mistet mye av respekten for dem i samme sleng Anonymkode: 68925...192
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis han jobber i diplomatiet kan du jo sende en epost til arb. giver med utskrift og spørre om dette er akseptabelt. Han må være sikkerhetsklarert etc. Selvsagt ikke så enkelt når Listhaug er i regjering men verd å prøve. Anonymkode: f1a9c...e54 Har faktisk tenkt tanken. Han er sikkerhetsklarert for mange år tilbake, men dette han driver med virker useriøst. Akkurat nå er han imidlertid helt på linje med landets "offisielle politikk", så jeg føler ikke at jeg har så mye å komme etter... Anonymkode: 91b48...10f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå