Gå til innhold

Regler for spilling til 14-åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 14 år som er veldig opptatt av å spille Playstation/PC.

Han har en fritidsaktivitet, og den er kun en dag i uka. Så han har mye tid til overs.

Hvis han får styre spillinga selv, så er det kun det som det går i. Han sitter da i mange timer og gjerne hele dagene i helgene. Han blir i tillegg ofte sur og frekk av spillinga. Og han har vanskelig for å akseptere at han blir bedt om å skru av.

Hva slags regler ville dere satt for spilling? Hvor mye spilling osv?

Anonymkode: c0736...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde d slik som dere, min er 11. 

Han kunne spille hele dagen og ble sur når han ble bedt om å slutte.., da ga jeg opp.. lettere å la han sitte. Så han ble sittende og husfreden beholdt..

Men d går jo ikke i lengden, nå har han 2 timer om dagen. Får spille fra 15.-16 etter leksene er gjort. Og etter middag fra 18-19. 

I helgene kan d bli en time ekstra. 

Han ble drit sur da dette ble vedtatt, gjorde ikke lekser å stoppet å lufte hunden etter skolen..så da tok jeg maskina bort i 6 dager å sa enten 2 timer PR dag eller ikke noe. 

Han går nå tur med hunden, gjør lekser og spiller ca sånn som han får lov til.

men dette går mye på meg og mitt iniativ også...vi har spilt brettspill, vært i svømmehall, laget slim, sett film OG jeg må tåle litt dårlig humør innimellom.

Skrevet

Har en 12 åring og egentlig ingen regler om tid. Han trener 5 ganger i uka og er på klubben en gang i uka. 

Kriteriene for spilling er at lekser er gjort, at han deltar på felles måltider og hjelper til. Han må ha ryddet tingene sine og gjort pliktene sine før det er OK å spille. Han har fast leggetid 5 dager i uken, og PS må av senest 15 minutter før leggetid. 

Sier i fra 15 min før han må skru av, så ham har mulighet for å avslutte det han driver med.

Han blir verken frekk eller ufin. Vet at mange av vennene han har spilletid og han vet jeg er streng dersom han misbruker tilliten.

Tror det som fungerer her er klare regler om hva som må være gjort før han kan spille samt fast tid for når maskinen må av. Gjør han sitt raskt og ordentlig blir det mer spilling.

Anonymkode: a0721...ce8

Skrevet

Jeg har tenkt d at flere alto utetter d funker nok! D er bare å finne riktig og betale for dem😬😜 

men et helt klart godt tips et flere aktiviteter etter skolen, min har kun fotball 1 gang PR uke og annenhver helg. 

Min trenger virkelig å bli mer aktiv å👍🏼

Skrevet

Vår gutt på 10 år sitter gjerne hele dagen. Vi har latt det være ganske fritt, mtp at han ser ikke så mye til jevnaldrende på fritiden, men treffer de online. Men vi har innsett at vi må ha klare regler og rammer uansett, om han skal få spille. F.eks så MÅ han på trening minst 3 ganger i uken (ski og tae-kwondo). Han skal komme og spise med oss til alle måltid. Lekser skal gjøres skikkelig. Og han skal legge seg til en fastsatt tid. 

Anonymkode: 8438b...cc5

Skrevet

min er 13, han spiller så mye han vil ,men vår og sommer er han bare ute ,så om han spiller en de fra november-april må tåles

Anonymkode: 6297b...ef0

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min er 13, han spiller så mye han vil ,men vår og sommer er han bare ute ,så om han spiller en de fra november-april må tåles

Hva mener du? Spiller hele dager? Ikke på ski, ute med venner etc? Ikke på tur med familien eller fysisk aktiv mellom november og april?

Anonymkode: 446e6...c01

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? Spiller hele dager? Ikke på ski, ute med venner etc? Ikke på tur med familien eller fysisk aktiv mellom november og april?

Anonymkode: 446e6...c01

så klart han er med på aktiviter og slik, han trener 4 ganger i uka da han går på fotball, han er ikke alltid med oss nei, men har ofte kamper i helgene, men han får spille så mye han vil av det han får tid til og han må alltid gjøre lekser først, blir kanskje 3 timer hverdagen og 5-6 i helgene i de helgene det ikke er kamper

Skrevet

La gutten spille. 😊 Hvordan var dere som ungdommer da ? Alltid ute med venner? Eller spør mannen deres. Gutter liker ps3 og data. Jeg satt mye på rommet og hørte på musikk. Ble tvunget av foreldrene mine til å dra på fest. En fest jeg IKKE ville på. Hatet foreldrene mine leeeeeeeeeeenge etter det. 

Anonymkode: 77f62...606

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

La gutten spille. 😊 Hvordan var dere som ungdommer da ? Alltid ute med venner? Eller spør mannen deres. Gutter liker ps3 og data. Jeg satt mye på rommet og hørte på musikk. Ble tvunget av foreldrene mine til å dra på fest. En fest jeg IKKE ville på. Hatet foreldrene mine leeeeeeeeeeenge etter det. 

Anonymkode: 77f62...606

Mener du at jeg bare skal la han spille i 5-6 timer i hverdagen og 8 timer i helgene? Det høres helt vilt ut.

Og ja, når jeg var ungdom så var jeg mest sammen med venner. Og jeg vil påstå det er en stor forskjell på å høre på musikk og å spille Playstation.

Hi

Anonymkode: c0736...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...