Gå til innhold

Ukepenger for å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hittil har ungene deltatt på husarbeid uten å få penger. De bør kunne lære seg og rydde og vaske etter seg, uten å forvente penger. 

Selvsagt bør de etter hvert få ukepenger, uten å knytte det til huslige gjøremål. Dessverre er ikke barna mine ivrige lesere. Er det kurant å knytte ukepenger opp mot lesing? 

Anonymkode: a3c3e...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde poeng i en periode, tjue poeng = et blad på butikken. Elsker blad. Pluss at hun da leste mer ved å lese i blad :)

Anonymkode: c5ec5...942

Skrevet

Jeg vil si et høyt og rungende nei. 

Anonymkode: 59cbe...b4e

Skrevet

Jeg har en 6 åring som ikke liker å lese,så begynte jeg å gi at han fikk være en halvtime lengre opp hvis han leste i en bok for meg. Det fungerte veldig bra så nå leser han hver eneste kveld frivellig for å få være oppe litt lengre. 

Penger for å lese blir helt feil i mine øyne hvertfall.

Anonymkode: fe3c7...02a

Skrevet

Ja det er klart du kan ;) Jeg gir spill tid for lesing, og noen ganger penger så de kan gå på kiosken  med meg å velge seg noe. Mine gjør også husarbeid uten å gå penger av den grunn. Ser ikke grunn til å ikke gi litt penger for å fremme lesing når de likevel gjør husarbeid. Og det er viktig de kan husarbeid når de flytter hjemmefra. 

Anonymkode: 9ddf6...cb9

Skrevet

Hvorfor er det feil med penger for lesing? Det er snakk på en 10- og 12- åring som ikke liker å lese, og de gjør alt husarbeid uten noe protester. Hittil har de fått ting når de trenger/vil ha noe spesielt, men vurderer å gi de ukepenger, slik at de kan spare til ting de vil ha. 

Skrevet

Her får ungene penger for å gjøre husarbeid, men dette er ikke husarbeid som å rydde sine egene ting, sette inn i oppvaskmaskinen etter mat osv. Det er når vi vasker huset, ulike ting de gjør fra gang til gang. Også må de gå ut med søppla og gjøre andre småting uten å forvente å få penger for det. Nå har de blitt tennåringer og de har skjønt at de kan gjøre mange ting uten at jeg må be eller mase om det. 15åringen tar med seg søppel hverr morgen, da går hun forbi søppelbøtta (mulig det er for å slippe å hå ut senere på dagen at hun har begynt å spørre hver morgen om det er noe søppel men..) De har også begge nesten skjønt at de kan tømme oppvaskmaskinen når den er ferdig, ikke alltid men har blitt positivt overrasket flere ganger når jeg har kommet hjem nå. Vaskemaskinen har de også skjønt kan brukes av andre enn meg nå, de syns det er best å henge opp eller å brette tøy, men de gjør det uten at jeg spør. 

Penger for å lese kan være kjekt i en periode, men veldig viktig å lære de at det ikke er penger for leselekser. At det er når de leser utenom lekser og det de må. Minste barnet mitt fikk penger for å skrive en liten stund. Hun trengte å øve på blyantgrepet siden hun holdt blyanten feil og fikk så vondt. Så etter en liten periode med bare mas og sur unge prøvde jeg å lure med litt penger. Det fungerte utmerket. Jeg husker ikke hvor mye penger hun fikk for en halvtime, men såpass at det fristet litt, men ikke så mye at hun gjorde det for ofte eller lenge. Så forsvant belønningen med penger etterhvert som hun fikk skikkelig grep og ikke trengte å øve mer, 

Anonymkode: b8a73...a1a

Skrevet

Heller penger for å lese enn for å gjøre husarbeid. For husarbeid er  ikke en tjeneste de gjør meg, det er en plikt som skal utføres fordi vi alle har solidarisk ansvar for hverandre i hjemmet. Men dersom de derimot slet med lesemotivasjonen ville jeg ikke blunket om noen foreslo penger som motivator. Det er jo effektivt, og lesing er viktig.

Anonymkode: 3312c...d09

Skrevet

Penger som en form for belønning over en periode for å lese tenker jeg er helt ok. Dersom barnet ikke leser er det viktig å finne rette motivasjon, slik at barnet får lest. Om det er penger så, hvorfor ikke?

Penger for husarbeid er verre.

Anonymkode: f7ab3...9f9

Skrevet

Ja, min gutt fikk 1 kroner per side (i en periode 2 kroner). Det var ganske motiverende, og han leste ekstra mye da.

Anonymkode: 5bec4...dcc

Skrevet (endret)

Det er kjent fra psykologiske studier at materiell belønning ødelegger menneskers indre motivasjon for å gjøre noe. 

Når vi først har fått penger for prestasjonen vår i en interessant oppgave eller aktivitet, kan det ødelegge lysten vår til å delta i aktiviteten etterpå. Det usedvanlige fenomenet kalles «undermineringeffekten» og går imot både alminnelig fornuft og økonomisk teori – og mot den belønningslogikken som finnes på både arbeidsplasser og i skolen.

Hvis du skal bruke penger som gulrot, så er det viktig at det er en svært lav sum (noen kroner). Da vil ikke hjernen oppfatte den ytre motivasjonen (pengene) som viktigere enn den indre.

https://forskning.no/hjernen-psykologi/2010/11/belonning-kan-odelegge-motivasjonen

Endret av Merdee
Skrevet
1 time siden, Merdee skrev:

Det er kjent fra psykologiske studier at materiell belønning ødelegger menneskers indre motivasjon for å gjøre noe. 

Når vi først har fått penger for prestasjonen vår i en interessant oppgave eller aktivitet, kan det ødelegge lysten vår til å delta i aktiviteten etterpå. Det usedvanlige fenomenet kalles «undermineringeffekten» og går imot både alminnelig fornuft og økonomisk teori – og mot den belønningslogikken som finnes på både arbeidsplasser og i skolen.

Hvis du skal bruke penger som gulrot, så er det viktig at det er en svært lav sum (noen kroner). Da vil ikke hjernen oppfatte den ytre motivasjonen (pengene) som viktigere enn den indre.

https://forskning.no/hjernen-psykologi/2010/11/belonning-kan-odelegge-motivasjonen

Men hvordan stimulere den indre motivasjonen. Den er jo fraværende...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan stimulere den indre motivasjonen. Den er jo fraværende...

Hva har dere gjort så langt? 

Anonymkode: 59cbe...b4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...