Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Hvor tidlig kan man finne ut at et barn har dysleksi? PPT ser helst vi får henvisning til BUP, men jeg er litt i tvil 🤔 tror garantert at barnet mitt har dysleksi da, han skal begynne på skolen til høsten.. hvor går egentlig grensen mellom dysleksi og ADHD? Anonymkode: 9b12d...a4c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Tror du bør lese deg opp litt. Dysleksi og adhd er to vidt forskjellige diagnoser. Anonymkode: fc994...96c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Dysleksi og ADHD har ikke noe med hverandre å gjøre. Tror du må lese deg litt opp... Anonymkode: 286ab...50a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Tenker mer spesifikt på symptomer, mye av det samme går igjen .. Hi Anonymkode: 9b12d...a4c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker mer spesifikt på symptomer, mye av det samme går igjen .. Hi Anonymkode: 9b12d...a4c Nei, det gjør det ikke. Erna Solberg er for eksempel dyslektiker, og har aldri hatt andre "symptomer" enn problemer med å lese og skrive. ADHD er en diagnose / utviklingsforstyrrelse som påvirker veldig mye innen atferd, konsentrasjon, søvnmønster, aktivitet, uro og så videre. Men det innebærer ikke lese- og skrivevansker. Man kan selvsagt være rammet av begge deler, men ADHD i seg selv har intet med lesing å gjøre. Anonymkode: 286ab...50a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker mer spesifikt på symptomer, mye av det samme går igjen .. Hi Anonymkode: 9b12d...a4c Nei, det gjør det absolutt ikke. Som.lærer og mor til barn med dysleksi, kan jeg være ganske kategorisk i svaret mitt. Anonymkode: ebc43...c9c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 Nå kan det være litt glidende overganger. Sønnen min mangler bl.a. arbeidsminne (ADD), og PPT gar utredet ham for dysleksi/generelle lese- og skrivevansker, og landet på at det er ADD (diagnose ADHD, da ADD ikke brukes i følge BUP) som er årsak til hans vansker... Det er ikke alle med ADHD som er aggressive apekatter, og da kan man lett misforstå og mustenke dysleksi. Få sønnen din utredet hus BUP. Hsn må fylle flere kriterier for å få duagnosen ADHD. PPT har jo ofte rett når de mistenker noe annet enn dysleksi. Anonymkode: 0f235...c85
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Mange har begge deler men det er langt fra det samme. Jeg har ADD, store konsentrasjonsvansker men ingen lese-og skrivevansker Anonymkode: a6d20...040
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå kan det være litt glidende overganger. Sønnen min mangler bl.a. arbeidsminne (ADD), og PPT gar utredet ham for dysleksi/generelle lese- og skrivevansker, og landet på at det er ADD (diagnose ADHD, da ADD ikke brukes i følge BUP) som er årsak til hans vansker... Det er ikke alle med ADHD som er aggressive apekatter, og da kan man lett misforstå og mustenke dysleksi. Få sønnen din utredet hus BUP. Hsn må fylle flere kriterier for å få duagnosen ADHD. PPT har jo ofte rett når de mistenker noe annet enn dysleksi. Anonymkode: 0f235...c85 Manglende arbeidsminne, jeg visste ikke at det fantes et ord for det. Er det at man ikke husker hva man nettopp f.eks pugget? For det var et av mine store problemer på skolen, kunne pugge som bare det men husket ingenting like etterpå. Anonymkode: a6d20...040
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Manglende arbeidsminne, jeg visste ikke at det fantes et ord for det. Er det at man ikke husker hva man nettopp f.eks pugget? For det var et av mine store problemer på skolen, kunne pugge som bare det men husket ingenting like etterpå. Anonymkode: a6d20...040 Ja. Sønnen min har dårlig konsentrasjon og manglende arbeidsminne. Derfor lurte de på om det skyldtes dysleksi og/eller lese- og skrivevansker. Han har «bare» ADHD, ADD variant Anonymkode: 0f235...c85
Morcheeba Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 Leser han så mye da? Går han ikke i barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 Det er ikke vanlig å utrede for dysleksi før de har begynt på skolen. Jeg har en venninne som er gift med en mann med dysleksi, og begge barna deres har arvet det, en gutt og en jente. Ville aldri falt meg inn å tro at noen av dem har adhd, de sliter med lesing og skriving, men har ingen indre uro eller lærevansker. Anonymkode: e0057...b6d
Optatium Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Manglende arbeidsminne, jeg visste ikke at det fantes et ord for det. Er det at man ikke husker hva man nettopp f.eks pugget? For det var et av mine store problemer på skolen, kunne pugge som bare det men husket ingenting like etterpå. Anonymkode: a6d20...040 Manglende arbeidsminne betyr at du ikke fikk med deg beskjeden du akkurat fikk eller rimelig raskt glemmer hva du skulle gjøre. Et av de beste triksene å gjøre i forhold til de som har denne utfordringen er å skrive beskjeder pp tavla. Problemet du beskriver har nok mer med feil lesestrategi å gjøre, ikke arbeidsminne:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå kan det være litt glidende overganger. Sønnen min mangler bl.a. arbeidsminne (ADD), og PPT gar utredet ham for dysleksi/generelle lese- og skrivevansker, og landet på at det er ADD (diagnose ADHD, da ADD ikke brukes i følge BUP) som er årsak til hans vansker... Det er ikke alle med ADHD som er aggressive apekatter, og da kan man lett misforstå og mustenke dysleksi. Få sønnen din utredet hus BUP. Hsn må fylle flere kriterier for å få duagnosen ADHD. PPT har jo ofte rett når de mistenker noe annet enn dysleksi. Anonymkode: 0f235...c85 Ppt gir ikke diagnosen ADHD elker add. De har hverken kompetansen eller kartleggingasverktøyene til å utrede dette. Anonymkode: 74e98...6d3
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 29 minutter siden, Optatium skrev: Manglende arbeidsminne betyr at du ikke fikk med deg beskjeden du akkurat fikk eller rimelig raskt glemmer hva du skulle gjøre. Et av de beste triksene å gjøre i forhold til de som har denne utfordringen er å skrive beskjeder pp tavla. Problemet du beskriver har nok mer med feil lesestrategi å gjøre, ikke arbeidsminne:) Feil lesestrategi i over 10 år med skole? Jeg kan lese et kort avsnitt og husker ingenting like etterpå, hvordan går det an å lese feil? Jeg leser ikke bøker fordi jeg glemmer mens jeg leser, må lese en side ørten ganger. Men beskjeder og gjøremål fester seg heller ikke her, jeg sleit veldig med dette i skolen og arbeidslivet. Når jeg fikk diagnosen og Ritalin som voksen så fikk jeg et annet liv, kunne endelig få med meg ting på jobb og endelig lese bøker Men pga to nevrologiske sykdommer som jeg har fått så kan jeg ikke ta Ritalin lengre, har blitt ufør så overlever uten men savner å kunne lese og få med meg det jeg leser Anonymkode: a6d20...040
Optatium Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil lesestrategi i over 10 år med skole? Jeg kan lese et kort avsnitt og husker ingenting like etterpå, hvordan går det an å lese feil? Jeg leser ikke bøker fordi jeg glemmer mens jeg leser, må lese en side ørten ganger. Men beskjeder og gjøremål fester seg heller ikke her, jeg sleit veldig med dette i skolen og arbeidslivet. Når jeg fikk diagnosen og Ritalin som voksen så fikk jeg et annet liv, kunne endelig få med meg ting på jobb og endelig lese bøker Men pga to nevrologiske sykdommer som jeg har fått så kan jeg ikke ta Ritalin lengre, har blitt ufør så overlever uten men savner å kunne lese og få med meg det jeg leser Anonymkode: a6d20...040 Jeg er ikke overrasket over ti år med feil strategi nei. Dessverre er det fortsatt slik at jeg møter elever med feil strategi, og enda verre er at de ikke er åpen for forslag. Å lese noe fra a til b funker sjelden optimalt for hukommelsen. Tankekart, mentale koder/bilder, konkrete strategier a la bison eller venddiagram kan hjelpe. Personlig har jeg stor nytte av fargenotater der jeg overfører fargene til mentale avdelinger i hodet mitt. Et triks jeg lærte i en mental treningsbok ☺️
Ledda Skrevet 15. mars 2018 #17 Skrevet 15. mars 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ppt gir ikke diagnosen ADHD elker add. De har hverken kompetansen eller kartleggingasverktøyene til å utrede dette. Anonymkode: 74e98...6d3 Jo, det har Ppt absolutt, men siden "ADHD" er en medisinsk diagnose må den settes av spesialister i helsevesenet.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #18 Skrevet 15. mars 2018 På 14.3.2018 den 20.13, Anonym bruker skrev: Ppt gir ikke diagnosen ADHD elker add. De har hverken kompetansen eller kartleggingasverktøyene til å utrede dette. Anonymkode: 74e98...6d3 Ja, det vet jeg. Sønnen min fikk diagnosen av BUP, men han ble utredet av PPT først, som kunne si at han ikke slet med dysleksi, men måtte utredes av BUP. Anonymkode: 0f235...c85
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #19 Skrevet 15. mars 2018 4 timer siden, Ledda skrev: Jo, det har Ppt absolutt, men siden "ADHD" er en medisinsk diagnose må den settes av spesialister i helsevesenet. Nei, ADHD er en psykiatrisk diagnose som settes av psykologspesialist, psykiater eller tilsvarende. Ppt ansetter primært ikke folk med den type kompetanse, men har folk med spes.ped mm. Anonymkode: 74e98...6d3
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #20 Skrevet 15. mars 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, ADHD er en psykiatrisk diagnose som settes av psykologspesialist, psykiater eller tilsvarende. Ppt ansetter primært ikke folk med den type kompetanse, men har folk med spes.ped mm. Anonymkode: 74e98...6d3 Nå er jeg ansatt som psykolog i PPT. Har tidligere jobbet i BUP. Så jo, ppt kan godt ansette folk med denne typen kompetanse, men mandatet for utredning og diagnostisering av psyk.diagnoser ligget i spesialisthelsetjenesten. PPT setter bare diagnosen dysleksi eller dyskalkuli. Det er nå likevel slik at vi også gjør en grunnutredning og på bakgrunn av den kan komme med hypoteser og anbefalinger om veien videre. Anonymkode: 32799...726
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #21 Skrevet 16. mars 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, ADHD er en psykiatrisk diagnose som settes av psykologspesialist, psykiater eller tilsvarende. Ppt ansetter primært ikke folk med den type kompetanse, men har folk med spes.ped mm. Anonymkode: 74e98...6d3 Å jo da, det gjør de. På kontoret jeg jobber er over50% av de ansatte psykologer. Kun et fåtall er spesialpedagoger. Ppt er hjemlet i opplæringsloven og ikke i helseloven. Flere av mine kollegaer har tidligere vært ansatt i Bup og derav satt diagnoser som "ADHD", nå som de jobber i Ppt har de ikke lenger myndighet til dette. Anonymkode: 3623e...d4c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #22 Skrevet 16. mars 2018 Jeg har en sønn med kraftig dysleksi. På skolen han går vil de egentlig ikke sette diagnosen før i 4.klasse. Han fikk det svart på hvitt i slutten av 3. Er nok litt forskjellig fra skole til skole. Jeg var helt sikker på at han hade det allerede fra begynnelsen av 1. klasse. Kontaktet PPT som utredet han. Anonymkode: 901be...36b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå