Gå til innhold

Kan jeg gi honning til en snart 3 åring!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har blitt forkjølet etter å ha vært ute med onkel, som tok på barnet alt for lite klær 🙁 Han hadde kunn body, strømpebukse og en hel ulldress under. Samme dag begynte han å hoste, rennende nese og tårer fra øyene. Han hoster mest kunn på natta. 

Etter å ha lest på nettet tok jeg meg rådet til å kutt en løk i to og legge den på nattbordet. Vi ga han også en flaske med varm melk med masse honning. (Masse er kanskje 3-4 teskje) det går vel bra? Lurer også på kan det være astma? Han har jo aldri hostet slik før, men han er som sagt forkjølet etter en tur ute med onkel. Oppsøke lege? 

Anonymkode: b2903...1d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis han ikke har høy eller langvarig feber, ville jeg gitt det litt tid. De kan hoste ganske mye om natta uten å feile noe annet enn forkjølelse. 

Hvis han har bjeffende hoste, kan det være falsk krupp, som kan lindres ved å sitte i verandadøra godt innpakket og puste kald luft. 

Og ikke vær for hard mot onkel. Forkjølelser kan du ikke gardere deg mot.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Man blir ikke forkjølet av å ha på seg for lite klær! 

Går helt fint å gi 3 åring honning.

Hadde tatt han med til lege.

Anonymkode: 79a36...942

Skrevet
10 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Hvis han ikke har høy eller langvarig feber, ville jeg gitt det litt tid. De kan hoste ganske mye om natta uten å feile noe annet enn forkjølelse. 

Hvis han har bjeffende hoste, kan det være falsk krupp, som kan lindres ved å sitte i verandadøra godt innpakket og puste kald luft. 

Og ikke vær for hard mot onkel. Forkjølelser kan du ikke gardere deg mot.

Han har ikke feber, han hoster bare, tett neste og rennende, tårer fra øyene ny og ne. Mest tårer og rennene nese de første dagene. Det begynte på lørdag.. bjeffende hoste? Kan du forklare det?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke forkjølet av å ha på seg for lite klær! 

Går helt fint å gi 3 åring honning.

Hadde tatt han med til lege.

Anonymkode: 79a36...942

Jeg mener man kan det, hvis det er kaldt ute å man har for lite klær på seg så blir man forkjøla. 

Hvorfor mener du at han burde tas med til lege?

Skrevet

Det er helt greit å gi honning til barn over 1 år. 

Tenker også det kan være falsk krupp, hvis han aldri har hostet slik før. Men han må da ha vært forkjølet tidligere, hva er annerledes nå? 

Anonymkode: eacdf...7b6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt greit å gi honning til barn over 1 år. 

Tenker også det kan være falsk krupp, hvis han aldri har hostet slik før. Men han må da ha vært forkjølet tidligere, hva er annerledes nå? 

Han har jo vært mye syk denne vinteren, hadde nettopp omgangsyke med diaré og feber. Men han har aldri hostet slik som nå. Han hoster ikke hele tiden, mest på natta. Og ikke hele tiden på natta heller bare ny og ne, men når han først hoster så er det ille

er falsk krupp fsrlig

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo vært mye syk denne vinteren, hadde nettopp omgangsyke med diaré og feber. Men han har aldri hostet slik som nå. Han hoster ikke hele tiden, mest på natta. Og ikke hele tiden på natta heller bare ny og ne, men når han først hoster så er det ille

er falsk krupp fsrlig

Hvis det er falsk krupp vil det ofte hjelpe å ta barnet med ut, eller sitte ved et åpent vindu. Husk å kle godt på, så han ikke fryser. 

Det er som oftest helt ufarlig, men hvis han blir veldig tett må du ta ham på legevakten. Min har vært innlagt til observasjon noen ganger pga falsk krupp. 

God bedring! 

Skrevet

Du hører om det er falsk krupp. Da får barnet en bjeffende hoste. Du kan åpne vinduet på soverommet(pakk barnet godt inn i dynen) slik det blir kaldt, hvis hosten gir seg kan det godt være at det er falsk krupp. Falsk krupp er som oftest ikke farlig. Men blir det så gale at hosten ikke gir seg og barnet får problemer med å puste kontakter du selvfølge lege. Men litt hoste må du regne med

Anonymkode: 1fdd7...26b

Skrevet

ja, honing er ok, så lenge barnet ikke er under 1

Skrevet

De testet det på helsekontrollen, og kom frem til at man ikke ble forkjølet eller syk av å bli kald, det må virus eller bakterier til. 

Honning kan gis til barn over 1 år. 

Datteren min har hatt falsk krupp, som de andre sier bør hun ha det kaldt på rommet, og om barnet ditt får hosteanfall som ikke stopper tar du dynen rundt han og tar han med ut. Eventuelt hold han over frysen om det skjer på sommeren når det er varmt ute. Du kan følge med på utsiden av nesen, om de ''flagrer'' og se på magen om han har store inndragninger. Om han gjør det og/eller du merker at han sliter med å puste tar du kontakt med legevakten. Om han er mye plaget med dette fremover kan du bestille en time hos fastlegen, for det finnes medisiner som kan hjelpe.

God bedring til lille. 

Anonymkode: 5f45d...ea7

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har blitt forkjølet etter å ha vært ute med onkel, som tok på barnet alt for lite klær 🙁 Han hadde kunn body, strømpebukse og en hel ulldress under. Samme dag begynte han å hoste, rennende nese og tårer fra øyene. Han hoster mest kunn på natta. 

Etter å ha lest på nettet tok jeg meg rådet til å kutt en løk i to og legge den på nattbordet. Vi ga han også en flaske med varm melk med masse honning. (Masse er kanskje 3-4 teskje) det går vel bra? Lurer også på kan det være astma? Han har jo aldri hostet slik før, men han er som sagt forkjølet etter en tur ute med onkel. Oppsøke lege? 

Hjelpe seg.. Skulle tro han hadde vært ute i shorts.. Ikke skyld på onkel, og ta en tur til legen.

Anonymkode: 8bf5b...abb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpe seg.. Skulle tro han hadde vært ute i shorts.. Ikke skyld på onkel, og ta en tur til legen.

Anonymkode: 8bf5b...abb

Dette. Ikke skyld på en hyggelig onkel, en sånn en er nemlig gull verdt. Og ungen var ikke naken. Dessuten må han ha  hatt virus eller bakterier i kroppen for å bli forkjølet.  Jeg er fascinert av at HI tror forkjølelse kommer av en tur ut med onkel og at den kan kureres med løk på nattbordet😁

Anonymkode: 30160...869

Skrevet

Man blir ikke direkte syk av å ha for lite klær på ute,  men når man fryser blir man lettere syk hvis det er virus i lufta enn hvis man er varm og god.

Anonymkode: 4c11b...871

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...