Gå til innhold

Spørsmål, samvær, rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter fra mannen i utlandet til Norge etter mange turbulente år her.

Han sier han skal skrive et skriv på at jeg får flytte med vårt barn. Ellers har jeg det på flere meldinger på det, og reiser uansett for barnets beste.

Hvordan stiller det seg med Familievern kontoret og mekling? Han sier og har skrevet rett ut: jeg vil ikke tvinges til Norge for å være far.

Her i utlandet har vi delt foreldrerett siden det får han automatisk når han er med på fødel og skriver under der og da.

Hvordan rettigheter har han senere når han ikke vil ha noe med barnet å gjøre nå, og slipper oss på denne måten? Kan han senere komme å kreve en hel masse? Kan jeg feks legge til mitt eget etternavn uten hans samtykke? Jeg vil gjerne at barna mine skal hete det samme til etternavn, begges.  Hva med videre pass for henne? Må jeg ha hans signatur på slike ting? Det er jo ikke som om han vil eller kommer til å komme til Norge.

Og hva med barnet i magen som han ikke vil ha? Hvordan rettigheter har han her? Jeg vil jo gjerne at barna skal ha begges etternavn, kan jeg legge til hans uten samtykke om han ikke kommer til Norge for fødsel? Hva med pass og andre ting?

Han vil fremdeles holde kontakten via skype, noe han gjør med annen familie, så tror ikke det endrer seg for barnet våres. Usikker på kommende barn men..

Det jeg får av han er hans passbilde, og at han skriver at han lar meg (mitt pass nummer) ta vårt barn (barnets pass nummer) med for å flytte til Norge. Jeg legger dette ved når jeg melder oss inn i Folkeregisteret. 

Men gjelder dette egentlig for noe i Norge? Jeg vet det er gyldig bevis her i landet så jeg slipper ut av landet.

Beklager masse mas og masse spørsmål. Men må lufte meg et eller annet sted.. Da ble det her da.

Anonymkode: 86e5b...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble barnet født i det landet? Jeg ville ha bedt han skrive under på det papiret i retten og sørget for å få et apostillestempel slik at han ikke i etterkant kan hevde at barnet er kidnappet. 

Anonymkode: aa0e3...2c6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ble barnet født i det landet? Jeg ville ha bedt han skrive under på det papiret i retten og sørget for å få et apostillestempel slik at han ikke i etterkant kan hevde at barnet er kidnappet. 

Anonymkode: aa0e3...2c6

Ja barnet er født i dette landet. Og et slikt brev koster rundt 20 000 kroner å få igjennom. Og det vil ta flere måneder. Jeg er klar for å flytte nå, da jeg ikke kan vente stort lengre før jeg får flyforbud i svangerskapet jeg nå igjennomgår. Jeg har snakket med 3 advokater her nede og han kan melde meg for kidnapping og så må dette landet søke etter meg via interpol. Men at jeg med en gang jeg kommer til Norge må melde i fra til Folkeregisteret med et eller annet form for brev. Får jeg ikke til det kan jeg søke rettsbeskyttelse mot kidnappingen, men jeg må søke dette første arbeidsdag etter jeg lander på Norsk jord.

Hi

Skrevet

Jeg vet dessverre intet som kan hjelpe deg, men min anbefaling er at du forsøker å ta kontakt med en advokat eller rådgivningstjeneste i Norge (pr epost) som kan hjelpe deg med info om den norske siden av reglene ang underskrift for pass og andre ting du kanskje kommer til å trenge hans underskrift på. 

Lykke til med det hele!

Anonymkode: 50f66...0d3

Skrevet

Statsborgerskap til barnet? Har det dobbelt?

Jeg ville tatt kontakt med UDI med en gang du kom til Norge, jeg vil tro statsborgerskapet til barnet har betyning her.

Uansett vil fars rettigheter alltid være der, han er barnas far og har rett til å få se de og ha samvær med dem. Men om barna er bosatt her hos deg, er folkeregistrert i Norge og har norsk statsborgerskap kan han jo ikke bare komme og hente de, om det var det du var redd for?

Anonymkode: c3e56...292

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Statsborgerskap til barnet? Har det dobbelt?

Jeg ville tatt kontakt med UDI med en gang du kom til Norge, jeg vil tro statsborgerskapet til barnet har betyning her.

Uansett vil fars rettigheter alltid være der, han er barnas far og har rett til å få se de og ha samvær med dem. Men om barna er bosatt her hos deg, er folkeregistrert i Norge og har norsk statsborgerskap kan han jo ikke bare komme og hente de, om det var det du var redd for?

Anonymkode: c3e56...292

Barnet har norsk statsborgerskap. Og ja jeg har fått det slengt i tryne at barnet etterhvert blir hentet. 

Han er ikke registrert i Norge på noen plan selv, kun norsk statsborgerskap. Han er ikke registrert her i landet heller. Derfor jeg er så usikker på det hele. 

Hi

Skrevet

Hvilket land er det dere bor? 

Anonymkode: f76ce...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...