Gå til innhold

Hva skjedde egentlig med seksårsreformen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første klasse skulle erstatte barnehagen med mye lek, mye relasjonsbygging, være ute og skape en myk overgang. 

Vi har lekser hver dag til vår førsteklassing. De er lite ute. I går var leksen å stave ti ord, deriblant konvolutt og cruiseskip og stearinlys. 

I dag er det kartleggingsprøver.

han klsrer seg bra på skolen og dette er ikke noe hinder, jeg bare lurer jeg jeg sitter på sidelinjen. Seksårsreformen er slik jeg kan se - i dag - en total fiasko. Og jeg er lei meg på vegne av alle førsteklassinger. Jobber i skolen selv og mener bestemt at å styrke emosjonell intelligens, vennskap, motorikk og interaksjon med andre er det viktigste redskapet vi kan gi den kommende generasjon. Langt viktigere enn å bli enda bedre i matte og lesehastighet. 

Anonymkode: d4e51...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er en gedigen fiasko ja. Den skal revideres nå, spent på hva som kommer ut av det...

Anonymkode: 3a027...52f

Skrevet

Helt enig!!! 

Det begynner allerede i første klasse med å gi jenter fordeler (tenker mtp modenhet osv)   

Jenter er ofte mer klar for dette enn gutter 

Anonymkode: 1a209...674

Skrevet

Ser dette tydelig med mine barn, største er 17 år. Og da hun startet var det en mer myk start, tid til lek, det sosiale osv, var selvfølgelig læring og. Men jeg synes det var en fin balanse mellom alt. Så 6 år etterpå startet lillebror, og da hadde de ikke tid til å gå på tur en gang, for det var så mye faglig de måtte igjennom, lek og det sosiale var det ikke tid til. Og han slet den første tiden, da han ikke kjente noen i klassen, og de bare brydde seg om det faglige, og ikke lek og det sosiale.

Anonymkode: b7584...567

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser dette tydelig med mine barn, største er 17 år. Og da hun startet var det en mer myk start, tid til lek, det sosiale osv, var selvfølgelig læring og. Men jeg synes det var en fin balanse mellom alt. Så 6 år etterpå startet lillebror, og da hadde de ikke tid til å gå på tur en gang, for det var så mye faglig de måtte igjennom, lek og det sosiale var det ikke tid til. Og han slet den første tiden, da han ikke kjente noen i klassen, og de bare brydde seg om det faglige, og ikke lek og det sosiale.

Jeg har akkurat samme erfaring med mine. Trist utvikling. 

Skrevet

Jeg tror mye (kanskje for mye) er opp til hver enkelt lærer.

Jeg har tre barn, yngste går nå i 3.klasse, og det har vært enorm forskjell på hvordan skolestarten var.

Ene ytterkanten har vært nesten bare "tavleundervisning", andre ytterkantet masse "uteskole" og siste barnet et sted midt i mellom.

Noen lærere er veldig opptatt av lærebøker og typisk skole, sitte pent, høre etter, skrive, lese og lære i klasserommet, mens andre er friluftsmennesker og tar med ungene ut i skog og mark så ofte de klarer rettferdiggjøre det og har alt fra matte til norsk, og ikke minst naturfag, ute i naturen.

5.klasseingen min har nesten aldri vært ute i skogen med skolen, mens 7.klassingen har hele dager ute rett som det er enda. 

Anonymkode: cf85a...bcc

Skrevet

Jeg tror og at det er forskjellig fra lærer til lærer og fra skole til skole. Noe annet er de estetiske fagene som går for lut og kaldt vann siden kjernefagene testes og måles. De som ikke har foreldre som tar de med på konserter, teater og utstillinger kommer dårlig ut.

Jeg tror og at skolestart for 6(5) åringer er ofte verst for guttene

Skrevet

Problemet er at vi starter skole for seint, ikke for tidlig. Dere har visst bestemt dere for at norske barn er mye dummere og mer umodne enn andre barn. Heldigvis har våre gått i en særdeles god engelsk skole og faktisk lært noe, de starter det skoleåret de fyllet fem - hvilket vil si at min ene var knapt fire og et halvt og de to andre ikke det en gang. I løpet av første året leser og skriver de aller fleste, de har  et mål om å beherske et grunnvokabular på rundt 20 små ord, de lærer masse naturfag med vannbord og bygge- og sandbord i skolerommet, de bruker lek men målrettet og ordnet, de har også masse kunstprosjekter og så videre. Ungene blomstrer. 25 unger og en lærer og to assistenter. Hver unge har egen lesetid med lærer hver uke, og det følges nøye opp. Fantastisk lærer og dyktige assistenter som utfordrer og støtter og er varme og nære, men med komplett autoritet.

Ikke rart alle norske unger kan rape floskler om mobbing og relasjoner men ikke kan det mest grunnleggende av fakta. Og ikke ble det mindre mobbing av det heller. Pussig, gitt.

Anonymkode: a15a7...be1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første klasse skulle erstatte barnehagen med mye lek, mye relasjonsbygging, være ute og skape en myk overgang. 

Vi har lekser hver dag til vår førsteklassing. De er lite ute. I går var leksen å stave ti ord, deriblant konvolutt og cruiseskip og stearinlys. 

I dag er det kartleggingsprøver.

han klsrer seg bra på skolen og dette er ikke noe hinder, jeg bare lurer jeg jeg sitter på sidelinjen. Seksårsreformen er slik jeg kan se - i dag - en total fiasko. Og jeg er lei meg på vegne av alle førsteklassinger. Jobber i skolen selv og mener bestemt at å styrke emosjonell intelligens, vennskap, motorikk og interaksjon med andre er det viktigste redskapet vi kan gi den kommende generasjon. Langt viktigere enn å bli enda bedre i matte og lesehastighet. 

Anonymkode: d4e51...246

Jeg er så enig. Jeg ser på de bittesmå 5-åringene i bhg som snart skal begynne på skolen, og lurer på om verden har blitt sprøyte hakka gal...? Jeg kan ikke gjøre det mot barna mine med god samvittighet, så vi sender våre på Steinerskolen, der 1.-klasse faktisk har bhg-pedagogikk.

Anonymkode: e1247...c2c

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at vi starter skole for seint, ikke for tidlig. Dere har visst bestemt dere for at norske barn er mye dummere og mer umodne enn andre barn. Heldigvis har våre gått i en særdeles god engelsk skole og faktisk lært noe, de starter det skoleåret de fyllet fem - hvilket vil si at min ene var knapt fire og et halvt og de to andre ikke det en gang. I løpet av første året leser og skriver de aller fleste, de har  et mål om å beherske et grunnvokabular på rundt 20 små ord, de lærer masse naturfag med vannbord og bygge- og sandbord i skolerommet, de bruker lek men målrettet og ordnet, de har også masse kunstprosjekter og så videre. Ungene blomstrer. 25 unger og en lærer og to assistenter. Hver unge har egen lesetid med lærer hver uke, og det følges nøye opp. Fantastisk lærer og dyktige assistenter som utfordrer og støtter og er varme og nære, men med komplett autoritet.

Ikke rart alle norske unger kan rape floskler om mobbing og relasjoner men ikke kan det mest grunnleggende av fakta. Og ikke ble det mindre mobbing av det heller. Pussig, gitt.

Nå har det kommet mye forskning som viser at tidlig skolestart ikke gir faglig utslag da. Finland f.eks. har et av verdens beste skolesystem, og de starter ved 7-årsalderen. De har heller ingen/lite frafall i vg, og trivselen blandt elever er høy hele vegen oppover. De «tidlig innsats er best»-argumentene, for det er ikke sanne.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo interessant å få et sideblikk på norsk skole.

Noe av det som kjennetegner norske elever er jo at de tenker selvstendig og beholder lærelysten. Vi har en pedagogikk som oppmuntrer til refleksjon og egenart. Nesten alle jeg kjenner har tatt mer utdannelse i voksen alder, noe som tyder på at ønsket om mer utvikling er der.

Når det gjelder dette med disiplin og å stille tydelige krav så tror jeg nok at vi har ganske mye og hente.

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Det er jo interessant å få et sideblikk på norsk skole.

Noe av det som kjennetegner norske elever er jo at de tenker selvstendig og beholder lærelysten. Vi har en pedagogikk som oppmuntrer til refleksjon og egenart. Nesten alle jeg kjenner har tatt mer utdannelse i voksen alder, noe som tyder på at ønsket om mer utvikling er der.

Når det gjelder dette med disiplin og å stille tydelige krav så tror jeg nok at vi har ganske mye og hente.

Beholder norske elever lærelysten??? 😳😳😳 Er det sant? Sammenlignet med hvem/hva da?

Vi sliter jo med skyhøyt frafall i vg skole og tilsynelatende fler deprimerte tenåringer enn noen sinne.

At veldig mange i Norge tar høyere utdannelse er ikke sikkert vi kan koble til «økt ønske om utvikling» som du skriver. Det finnes selvfølgelig mange måter å utvikle seg på som ikke er akademisk, og det at et flertall velger å «utvikle seg» i én bestemt retning, vitner heller om det motsatte, nemlig at barna velger en vei som er forventet og mer eller mindre statusrelatert. Det er ingen økonomiske insentiver i det heller lengre. Så det er hvertfall ikke derfor. Mange ungdommer sier jo rett ut det å ta yrkesfag f.eks. er stigmatiserende. Så jeg syns ikke vi skal tenke at akademisk utdanning i hovedsak er drevet fram av ønske om utvikling altså.

Skrevet

Det jeg tenker er at vi har en skole som stimulerer lærelyst og fri tenkning, i motsetning til en del land hvor det går mer på pugging og det å ta til seg kunnskap som er opplest og vedtatt. I Norge kan du godt ta høgskoleutdanning selv om dine foreldre ikke har høyere utdanning, utdanning er åpen for alle som vil. Og ja-jeg vet at akademikerhjem produsere akademikere osv...

En i min familie er vitenskapelig ansatt på et universitet hvor det også kommer mange utenlandske studenter. Han sier at de norske studentene ikke ligger tilbake for de utenlandske selv om de utenfra gjerne kommer fra skolesystem som er veldig opptatt av å produsere resultater. Mange asiatiske land.

Når det gjelder dette med å velge annet enn akademiske fag så er det jo fint mulig å velge seg et yrkesfag eller noe skapende for dem som ønsker det. Nå er det jo jo sånn i dag at du nesten må ha en utdanning for å få en jobb, det er lite muligheter for dem som ikke har det. Det handler jo om at samfunnet har blitt mer spesialisert.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå har ikke den offentlige skolen denne kapasiteten da. Da min 6 åring startet på skolen, så var de 29 elever i klassen, og ingen assistent. Det er en alt for stor overgang fra barnehage.

Skrevet
2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det jeg tenker er at vi har en skole som stimulerer lærelyst og fri tenkning, i motsetning til en del land hvor det går mer på pugging og det å ta til seg kunnskap som er opplest og vedtatt. I Norge kan du godt ta høgskoleutdanning selv om dine foreldre ikke har høyere utdanning, utdanning er åpen for alle som vil. Og ja-jeg vet at akademikerhjem produsere akademikere osv...

En i min familie er vitenskapelig ansatt på et universitet hvor det også kommer mange utenlandske studenter. Han sier at de norske studentene ikke ligger tilbake for de utenlandske selv om de utenfra gjerne kommer fra skolesystem som er veldig opptatt av å produsere resultater. Mange asiatiske land.

Når det gjelder dette med å velge annet enn akademiske fag så er det jo fint mulig å velge seg et yrkesfag eller noe skapende for dem som ønsker det. Nå er det jo jo sånn i dag at du nesten må ha en utdanning for å få en jobb, det er lite muligheter for dem som ikke har det. Det handler jo om at samfunnet har blitt mer spesialisert.

Jeg gikk på skole med ei fra Kina, hun hadde mastergrad i engelsk, bortsett fra grammatikk, var jeg flinkere enn henne i engelsk. For der pugger de grammatikk og gloser. Men hun slet med å prate engelsk, og forme lange setninger. Jeg har bare videregående engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...