Gå til innhold

Morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter med ammingen og bruker ofte over en time per amming. Dermed tar det altså gjerne 8timer i døgnet med amming. Barnet legger ikke på seg så mye heller, så vi vurderer å begynne med MME. Vi er fullstendig klar over at amming er det beste for barnet, samtidig må hun opp i vekt! 
Det store spørsmålet er hvor lang tid bruker dere på et "måltid" når dere bruker mme (tilberedning og flasking)? 
Var det lettere å få barnet til å spise og  legge på seg, eller ble det mer "styr", uten at det egentlig ble noe bedre? 

Skjønner det sikkert varierer fra barn til barn, men ville vært fint med noen erfaringer :) 

Anonymkode: bfcc4...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En times amming er ikke unormalt om babyen er relativ ny? Hvor gammel er han/hun?

Anonymkode: 264d1...a64

Skrevet

Hipp er bedre en Nan for magen 😊 Går raskere å gi flaske. Måtte slutte å amme med mine to premature barn. Det tok for lang tid og de ble ikke mette.

Anonymkode: cff5b...389

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hipp er bedre en Nan for magen 😊 Går raskere å gi flaske. Måtte slutte å amme med mine to premature barn. Det tok for lang tid og de ble ikke mette.

Takk for tips om merke.

Min er heldigvis ikke prematur, men siden hun ikke legger på seg må vi prøve noe annet enn det vi gjør nå (fullammer). For deg gikk det raskere altså. Kjekt å vite hva man evt kan se for seg av tidsbruk. 

Skrevet

Min ble flaskemating fra dag én, grunnet medisiner jeg må ha som ikke går overens med amming. Fikk pille på føden som stoppet melka, så jeg kan ikke sammenlikne med amming, men..

Det ER jobb med flaskebarn også, vasking, koking, sterilisering osv, det tar også lenger tid før barnet får mat når det er sultent. Men i ditt tilfelle tar det jo for lang tid uansett, og barnet blir ikke mett. Jeg ville prøvd begge deler. Prøv med pupp først, for nærheten og de få dråpene som kommer, men ha flaska klar ved siden av, så kan du fullføre måltidet med den? 

Prøv deg litt frem, du finner nok fort ut hva som funker best for ditt barn. Stol på deg selv! ;)

Anonymkode: b07f9...ed4

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Ta kontakt med ammehjelpen.no. De kan gi deg råd og hjelp med hvordan man supplerer med mme uten at det ødelegger melkeproduksjon.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min ble flaskemating fra dag én, grunnet medisiner jeg må ha som ikke går overens med amming. Fikk pille på føden som stoppet melka, så jeg kan ikke sammenlikne med amming, men..

Det ER jobb med flaskebarn også, vasking, koking, sterilisering osv, det tar også lenger tid før barnet får mat når det er sultent. Men i ditt tilfelle tar det jo for lang tid uansett, og barnet blir ikke mett. Jeg ville prøvd begge deler. Prøv med pupp først, for nærheten og de få dråpene som kommer, men ha flaska klar ved siden av, så kan du fullføre måltidet med den? 

Prøv deg litt frem, du finner nok fort ut hva som funker best for ditt barn. Stol på deg selv! ;)

Anonymkode: b07f9...ed4

HI

Det tar jo bare 20 sek å varme melka. Vasking med sterilisering tar 5 min. Det sparer du jo inn ved å gi flaske enn kupp 😉

Skrevet

Du vil helt klart spare tid på å gi MME fremfor å amme. Jeg foretrakk å gi flaske fremfor å amme. Det var mye enklere og mer praktisk, samt at babyen drakk mye bedre fra flaske enn puppen. Min baby brukte 20-25 minutter på et måltid fra puppen, og med MME brukte vi ca 5 minutter på et måltid. Nesten alle babyer vil drikke raskere fra flaske enn pupp.

Det viktigste er selvfølgelig at babyen får i seg næring og legger på seg slik den skal. Hvis dette ikke skjer når du ammer 8 timer om dagen er det helt klart riktig valg å gi MME.

Du trenger heller ikke å bytte ut amming med MME, man kan helt fint amme noen måltider og gi MME andre måltider, eller amme først og deretter gi litt MME for at babyen skal bli mett. 

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Anonymkode: d5314...edb

Skrevet

Babyen er to uker gammel. Helsesøster mener også at det viktgste nå er å få opp vekta. Det blir mange timer ved puppen som babyen ikke får noe igjen for, samt at vi selvfølgelig blir bekymret for henne. 

4 timer siden, Pobie skrev:

Du vil helt klart spare tid på å gi MME fremfor å amme. Jeg foretrakk å gi flaske fremfor å amme. Det var mye enklere og mer praktisk, samt at babyen drakk mye bedre fra flaske enn puppen. Min baby brukte 20-25 minutter på et måltid fra puppen, og med MME brukte vi ca 5 minutter på et måltid. Nesten alle babyer vil drikke raskere fra flaske enn pupp.

Det viktigste er selvfølgelig at babyen får i seg næring og legger på seg slik den skal. Hvis dette ikke skjer når du ammer 8 timer om dagen er det helt klart riktig valg å gi MME.

Du trenger heller ikke å bytte ut amming med MME, man kan helt fint amme noen måltider og gi MME andre måltider, eller amme først og deretter gi litt MME for at babyen skal bli mett. 

Tror kanskje det enkleste er å ha hele måltider med mme, og noen med morsmek, for hun viser lite interesse for flaska etter puppen. Men det må vi kanskje prøve oss litt frem med.

Skrevet

Vil i tillegg anbefale flaskevarmer ( mye enklere på natten og du får den tempen den skal ha, så ikkje barnet brenner seg eller får vondt i magen) og microsterilisator! Gjør stk 1000 ganger lettere viss eg gir mme 👍🏻

Anonymkode: ab405...25b

Skrevet

Sjekk ut hjelpebryst! Da får du i henne litt ekstra, samtidig som produksjonen stimuleres. 

Anbefaler også ammehjelpsgruppen på Facebook, der får du gode svar. 

Dersom hun er veldig ineffektiv er det jo ellers en grunn til det, kan være tungebånd, gulsott, hva som helst. To uker gammel bør hun ha tatt igjen fødselsvekten sin. Har hun det? 

Skrevet

Er det en barselpol der hvor du bor? Fikk selv hjelp der, ved siste svangerskap. Kanskje det er lurt å pumpe brystet og gi på flaske, slik du ser hvor mye den får i seg? Er absolutt ingen nedtur å måtte å gi flaske og ei heller MME. Ungen skal ha mat  :)

Skrevet

Om du bør gå over til mme eller ikke har jeg ingen formening om, men jeg ville bare si at det er normalt å amme mye og lenge den første tiden. Begge mine har "hengt i puppen" i timesvis, særlig på kveldstid de første 2-3 mnd, det er helt vanlig. 

Anonymkode: b7c98...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...