Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Mannen er yngst og vi har to barn. I hans (ikke norske) familie er det tradisjon at eldste sønn av eldste sønn skal ha et spesielt navn. Nå er den eldre brorens kone gravid etter mange år med barnløshet, og gutten hun bærer ser ut til å ha er syndrom. Mannens foreldre vil nå at vi skal skifte navn på vår fireåring for at navnetradisjonen ikke skal dø. Jeg er rett og slett sjokkert! Samtidig vil de gi oss mye og tiltrengte penger om vi gjør det, så også litt fristet. Anonymkode: 0042d...de4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Lar du deg kjøpe for et navn på barnet ditt? Jeg hadde sagt blankt nei og at i Norge kaller man barna sine hva man vil, så kan Mohammed ha et syndrom Anonymkode: 1000c...ed1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Hvor gammelt er barnet deres da? Dere kan jo ikke bare bytte fornavn på en 7-åring liksom, men dere kan jo legge til et mellomnavn... Anonymkode: 1b262...b52
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Nei, du bytter ikke navnet på 4-åringen. Babyen med syndromet kan fint ha dette spesielle navnet! Babyen er ikke mindreverdig selv om han eller hun har et syndrom... Anonymkode: 37a14...dec
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Nei, det gjør man virkelig ikke. Er helt sjokkert over at besteforeldrene er villige til å synke så lavt at de engang foreslår det, og at dere i det hele tatt vurderer det.. Hva sier den eldre broren og kona hans om dette da? Anonymkode: 912f8...f4d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 Gutten vår er fire. Svigers (som er fra er annet vestlig land) vil at vi skal komme broren i forkjøpet og bytte før barnet blir født. Jeg syns det er værst med tanke på at broren gleder seg til å bruke navnet. Anonymkode: 0042d...de4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Navnetradisjonen trenger jo ikke dø ut da, selv om gutten med syndromet aldri vil få barn kan jo andre barn i familien få barn og gi navnet videre til neste generasjon. Din sønn kan jo gi det til sin sønn siden hans fetter med syndromet aldri vil få egne barn. Anonymkode: 1b262...b52
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Gutten vår er fire. Svigers (som er fra er annet vestlig land) vil at vi skal komme broren i forkjøpet og bytte før barnet blir født. Jeg syns det er værst med tanke på at broren gleder seg til å bruke navnet. Anonymkode: 0042d...de4 Bare det der er jo grunn god nok til at dere aldri aldri en gang burde vurdere det. Hva tror dere det vil gjøre med forholdet til de hvis dere gjør dette? Hvordan vil forholdet mellom 2 brødre bli da. Anonymkode: 912f8...f4d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gutten vår er fire. Svigers (som er fra er annet vestlig land) vil at vi skal komme broren i forkjøpet og bytte før barnet blir født. Jeg syns det er værst med tanke på at broren gleder seg til å bruke navnet. Anonymkode: 0042d...de4 Du vet jo hva som er rett. Man bytter ikke navn til en 4 åring altså. I tillegg gleder broren seg til å bruke dette navnet. Si nei. Familie er viktigere enn penger. Anonymkode: 57349...5b9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Hva sier mannen din til dette, Hi? Anonymkode: ecf48...f96
Mostly Harmless Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Nei, dette går ikke. Dere kan ikke støtte opp om at besteforeldrene tydeligvis regner brorens barn som annenrangs. Er det ikke sårt nok å få et sykt barn, om ikke slekta skal konspirere om å kuppe navnet? Dårlig gjort overfor fireåringen, også, men helt hårreisende ufint overfor din manns bror og hans kone.
Nyttårs barn Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Dette er dårlig gjort av besteforeldrene altså. La den nye babyen få navnet og du og mannen må jo ikke la dere rive med av penger!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mannen er yngst og vi har to barn. I hans (ikke norske) familie er det tradisjon at eldste sønn av eldste sønn skal ha et spesielt navn. Nå er den eldre brorens kone gravid etter mange år med barnløshet, og gutten hun bærer ser ut til å ha er syndrom. Mannens foreldre vil nå at vi skal skifte navn på vår fireåring for at navnetradisjonen ikke skal dø. Jeg er rett og slett sjokkert! Samtidig vil de gi oss mye og tiltrengte penger om vi gjør det, så også litt fristet. Anonymkode: 0042d...de4 Er du så billig? Anonymkode: 54ed9...4ac
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #14 Skrevet 13. mars 2018 Dette kan dere ikke gjøre mot broren hans. Som noen sier, så trenger ikke navnetradisjonen å dø ut selv om fetteren får navnet. Anonymkode: f3cd0...0e1
Yellow Brick Road Skrevet 13. mars 2018 #15 Skrevet 13. mars 2018 Dette er ingen problemstilling. Man selger ikke navnet til barnet sitt. Eventuelt får besteforeldrene vente til han har myndig og høre om de kan kjøpe navnet hans og gi ham et nytt tilbake da.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #16 Skrevet 13. mars 2018 Da svarer du at neste sønn blir bærer av dette familienavnet. Si at dere håper på flere sønner i fremtiden, og knuller som kaniner for å få det til! Be henne be en bønn for dere! Så får svigerbroren din en sønn, bruker navnet, vips for sent! Anonymkode: 67254...0b9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #17 Skrevet 13. mars 2018 Jeg forstår problemstillingen til svigers. Det handler ikke om at gutten i magen til din svigerinne er annenrangs, men at mange syndromer er ikke forenlig med å stifte familie og få egne barn. Dermed vil den tradisjonen "dø ut". Samtidig kan jeg forstå din svoger som nå endelig får sitt første etterlengtede barn og som gleder seg til å bruke dette navnet. I tillegg er din sønn 4 år og dermed knyttet til det navnet han har fått. Da er det ikke bare å bytte! Min løsning ville vært at dere setter dere ned med svigers og snakker med dem om problemstillingen. Si dere forstår viktigheten av tradisjonen, men at kanskje tradidjoner må endres når situasjonen er så spesiell, og at dere er redde for å skape en dårlig familiesituasjon med eldste bror. Jeg ville, forutsatt at jeg likte navnet, sagt meg villig til å kalle neste barn dette navnet på gutt og eventuelt jenteformen av navnet (om det fins) på jente. Selv om svoger har brukt navnet. Og så ville jeg ikke tatt meg betalt for å gjøre det...det er billig! Men kan dere ikke låne penger av svigers om dere er i knipe? Anonymkode: 6587a...b92
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #18 Skrevet 13. mars 2018 Og hvor ble det av hi da??? Anonymkode: 912f8...f4d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #19 Skrevet 13. mars 2018 Slike tradisjoner er like dumme som forslaget til besteforeldrene om å skifte navn på 4 åringen. Dersom tradisjonen går på at førstefødtes første sønn skal bære dette navnet blir jo tradisjonen uansett brutt dersom det byttes. Hva er da vitsen? Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge og hadde protestert noe så voldsomt! Anonymkode: 49814...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå