Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Dattera mi har ei venninne hun er mye sammen med. Mammaen til jenta er lege. Vi har hatt en del kontakt da jentene våre er mye sammen. For et par dager siden stod vi og snakket med et par andre om yrker o.l. Så sier mamsen til jenta at: "Ja, for du er sykepleier du?" Jeg kjente jeg krympet meg når jeg måtte si at jeg er hjelpepleier. Bare hjelpepleier liksom. Føler hun kommer til å se annerledes på meg nå. Er redd hun skal se ned på meg. Jeg hadde planene klare om å gå videre på skole å bli barnevernpedagog, men så skjedde det ting i livet som gjorde at ting stoppet opp, og jeg kom meg aldri tilbake til skolebenken. Er så mange flinke hjelpepleiere, men syns det er flaut å fortelle hva jeg er når noen med høy utdannelse spør. Er det vanlig at folk med høyere utdanning ser ned på de med lav? Vi har fått veldig god kontakt, så har ikke følt på det før nå. Anonymkode: a3f36...0a8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Hææææ du tuller? Anonymkode: b5dd6...eb8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hææææ du tuller? Anonymkode: b5dd6...eb8 Nei, jeg tuller desverre ikke. Etter å ha lest diverse innlegg her inne ang dette i tillegg, så føler jeg faktisk på det. Anonymkode: a3f36...0a8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Ser ikke ned på en person men tenker personen er lite ambisiøs. Anonymkode: 92d91...a85
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Som tidligere hjelpepleier, som nå har høyskoleutdannelse, så skjønner jeg godt hva du kjenner på, begge utdannelsene mine har jeg blitt sett ned på for. Men faktisk mer for høyskoleutdannelsen min, enn hjelpepleierutdannelsen min. Men uansett så spiller det ingen rolle hva andre måtte mene, din jobb er superviktig. Tenk hvis ingen gjorde den, det hadde ikke vært mye greit. ikke se ned på deg selv, og ikke tenk at andre gjør det. Anonymkode: e24f7...80a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser ikke ned på en person men tenker personen er lite ambisiøs. Anonymkode: 92d91...a85 Jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor det. Alle kan ikke ha jobber som krever lang utdannelse Anonymkode: e24f7...80a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Jeg har en høyere helseutdanning. Kunne aldri falt meg inn å se ned på noen med en lavere utdanning! Jeg er av den mening at alle stillinger er viktige. Hvordan ville sykehusene f.eks. fungert uten portørene og renholdspersonalet? Den jobben du gjør, Hi, er kjempeviktig. Du er en bit i puslespillet, og uten deg blir ikke bildet komplett. Noen har kanskje bilder på sin puslespillbrikke som gjør dem viktigere for det synlige motivet... men om en eller flere av de andre brikkene forsvant så ville det være disse som man så mest... Om den legen skulle se ned på deg pga. din stilling så er hun ikke verdt ditt vennskap. Men jeg tror følelsen ligger mest i deg selv, så vær stolt av jobben du gjør, vær stolt av den du er. Anonymkode: 96cc0...398
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 Jeg tenker at du er et mye bedre menneske enn meg fordi du gidder å ha en beinhard, livsnødvendig jobb der mennesker trenger deg på alle nivåer uten å tjene det du fortjener eller få den sosiale anerkjennelsen du burde hatt. Jeg tenker hjelpepleiere er engler på jord, og skammer meg tidvis over at jeg er for opptatt av penger og yrkesmessig status til å være til sann hjelp i noens liv. Kunne ikke falt meg inn å se ned på deg. Anonymkode: df9b8...968
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 Jeg må si jeg heller ser opp til folk som gjør den jobben du gjør enn ned altså, virkelig. Har en mamma som er hjelpepleier og det er blytungt og veldig viktig arbeid. Har en bestemor som bor på sykehjem og hvordan i alle dager hadde hverdagen hennes vært om ikke de fantatiske hjelpepleierne var der og passet på henne, stelte henne, fikk i henne mat, snakket med henne og hadde omsorg for henne. Et sykehjem kan ikke drives av bare leger, det trengs mange hjelpepleiere også. Anonymkode: 5a9a8...81e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Jeg er lege selv og har ordentlig respekt for hjelpepleiere. Tenker ikke at det er "bare". Så nei, jeg tror ikke at det er vanlig å se ned på andre ved høy utdanning. Og HVIS man gjør det, så ligger ikke problemet hos deg, men hos den personen Anonymkode: 7bea2...d37
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Som sykepleier i kommunehelsetjenesten har jeg mye med leger å gjøre, jeg er trygg på at legene jeg kjenner til ser verdien av gode hjelpepleiere og annerkjenner deres kompetanse og erfaring. Anonymkode: 2f380...8fa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Hæ? Du gjør jo DEN sykt viktige jobben!! Ikke vær flau over deg selv. Uten hjelpepleiere stopper samfunnet opp! Anonymkode: b051e...686
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 Nå må du rett og slett rette ryggen og være stolt av jobben du gjør Du må jobbe med selvfølelsen din, for din jobb er like viktig som min, uansett hva jeg måtte jobbe med. Anonymkode: 5a9a8...81e
Blåttkryss Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 Jeg har relativt god utdannelse og er veldig glad for at noen velger å bli hjelpepleiere. Alle yrker er viktige. Verdien folk har blir ikke bestemt av lengden på utdannelsen deres. 😊
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 Hvis hun likte deg før hun hørte hva du jobber med liker hun deg nok etterpå også!😊 Anonymkode: 51fc9...fa8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 Det er vel som regel motsatt. Janteloven står sterkt i Norge så her er det som regel de med lav utdannelse som «tar» de med høy utdannelse sånn at man kan være helt sikker på at de ikke tror de er noe. Anonymkode: b6a61...72d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 Jeg har høyere utdanning innen helsevesenet, og det har mine nærmeste kolleger også. Vi snakket titt og ofte om yrker som ditt, og hvor viktig jobben dere gjør er og hvor mye vi beundrer dere. Flere av mine nærmeste venner er hjelpepleiere, og det er mennesker fulle av kvaliteter mine andre venner med høyere utdanning ikke har. Viktige kvaliteter, kvaliteter som genuin godhet og omsorg for andre, kvaliteter som gjør at deres vennskap er ufattelig viktig for meg. jeg har hørt mange historier om hjelpepleiere som har bistått både sykepleiere og leger fordi hjelpepleierne hat spisskompetanse i sitt felt og sin pasient. Vær stolt over jobben din, og bør tittelen med nesa di i sky, jeg er uendelig takknemlig for jobben dere gjør! Uten deres innsats ville helse-Norge stoppet opp, og velferdslandet vårt ville ikke eksistert. Vær like stolt av deg selv som jeg er stolt av deg! Anonymkode: 00432...80b
Nyttårs barn Skrevet 12. mars 2018 #18 Skrevet 12. mars 2018 Du gjør en veldig viktig jobb HI og jeg tenker at denne mammaen liker deg som du er, og det bør jo du og. Og om du virkelig ikke er fornøyd, så finn tilbake til sykepleierdrømmen da, om det var det du ønsket!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #19 Skrevet 12. mars 2018 Hvis denne legen plutselig endrer innstilling til deg når hun får vite at du er hjelpepleier så sier det alt om henne og ingenting om deg. Arrogante, snobbete mennesker som vurderer menneskers verdi ut fra lengden på utdannelsen og ikke det arbeidet de gjør er ikke engang på vei opp rangstigen, de er langt nedenfor. Når det er sagt tror jeg dette er oppi ditt eget hode. Jeg tror de aller fleste høyt utdannede mennesker er bedre enn som så. Skaff deg litt stolthet og ryggrad. Det vil gagne både deg selv og andre hjelpepleiere. Vurder deg selv ut fra den viktige jobben du gjør og evnen og viljen du har til å være en engel i andres liv. Jeg tror jeg har de aller fleste med meg når jeg sier at jeg har dyp respekt for alle som jobber innen helse, det være seg hjelpepleiere, sykepleiere, leger, kirurger, jordmødre eller andre. Heia dere!!! Anonymkode: 44c8e...c75
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #20 Skrevet 13. mars 2018 Nei, det er ikke vanlig, i alle fall ikke i min omgangskrets. Du finner selvfølgelig en og annen avdanket Gud av en steingammel overlege, men som andre skriver; da er det han som har et problem og ikke du. Denne usikkerheten sitter nok hos deg selv, og jeg synes du skal rette ryggen og tenke på alle du hver eneste dag gjør livet bedre for. Hjelpepleier er et viktig og flott yrke. Anonymkode: f69ef...49b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #21 Skrevet 13. mars 2018 Har aldri hørt at noen ser ned på hjelpepleiere. Jeg er mye på aldershjem/sykehjem fordi jeg konserterer og spiller for pasientene, og har alltid vært så imponert over de ansatte der - hjelpepleiere eller sykepleiere eller hva de måtte være; for jeg har alltid syntes at de viser pasientene så mye omsorg, kjærlighet og vennlighet. Anonymkode: 52748...ab0
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #22 Skrevet 13. mars 2018 Er selv sykepleier, og har god kontakt med både leger og hjelpepleiere.. Kommer mest an på personlighet og kjemi. Anonymkode: 3473b...d3a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #23 Skrevet 13. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er lege selv og har ordentlig respekt for hjelpepleiere. Tenker ikke at det er "bare". Så nei, jeg tror ikke at det er vanlig å se ned på andre ved høy utdanning. Og HVIS man gjør det, så ligger ikke problemet hos deg, men hos den personen Anonymkode: 7bea2...d37 Helt enig. Jeg er også lege. Jeg ser ikke ned på hjelpepleiere eller andre yrkesgrupper. Anonymkode: 8dfc0...e44
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #24 Skrevet 13. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Helt enig. Jeg er også lege. Jeg ser ikke ned på hjelpepleiere eller andre yrkesgrupper. Anonymkode: 8dfc0...e44 Er legespesilist, kjenner mange flotte hjelpepleiere! Anonymkode: 9e938...b8d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #25 Skrevet 13. mars 2018 Jeg er helsesekretær på sykehus og kjenner igjen den følelsen alt for godt, HI. Og jeg blir også lei meg av tråder her inne hvor man kan lese om hvor elendige og unyttige helsesekretærer er, både pga holdningene mange har til min arbeidsgruppe og ikke minst fordi det åpenbart finnes sekretærer der ute som gjør skam på yrkesgruppen. Jeg har gjennom min 20 år lange karriere opplevd litt av hvert av dårlige holdninger fra kolleger som sykepleiere, leger og andre høyere enn meg på rangstigen, men de er heldigvis i mindretall. Stort sett opplever jeg at mine kolleger setter pris på den avlastningen jeg tilbyr på vår avd innen «papirarbeid» (jeg er eneste helsesekretær/administrasjonskonsulent her jeg jobber). Jeg har i mange år selv tenkt at jeg ikke er «like mye verdt» som de andre som jobber på sykehuset fordi jeg har lavt utdannelsesnivå, men har med årene klart å slutte å tenke sånn. Og jeg er ikke «bare» administrasjonskonsulent fordi jeg mangler ambisjoner, slik en sier lengre opp her, men fordi min ambisjon først og fremst er å ha en jobb jeg trives i, ikke å oppnå høyest mylig status eller lønn. Anonymkode: fa901...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå