Gå til innhold

Litt bortskjemt sønn. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min hadde nylig bursdagsfeiring med familien (han ble 16), og han fikk en rekke flotte klær av både onkler og tanter. Men etter festen, kastet han dem rett i søpla! Jeg ble så irritert da jeg fant ut. Noe så utakknemlig! Jeg måtte hente dem inn fra søppeldunken ute, og vaske alle sammen. Da jeg konfronterte han om det, sa han at de var stygge og at han hadde blitt flau av å gå i dem. Jeg ga ham husarrest, men han stakk av samme kvelden uansett! Jeg er desperat etter råd. Hvordan skal jeg håndtere sønnen min?

Anonymkode: cacad...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde invitert tanter og onkler over så han kunne bedt dem om unnskyldning, og lært ham en saftig lekse om høflighet og utakknemlighet. Hadde tatt tlf og byttet passordet på WiFi, og bedt avkommet skjerpe seg kraftig med mindre han vil kjenne på hvordan det føles å ikke få noen goder og en dritsur mor. Du må selvsagt sette deg ned og prate med ham, strengt. 

Anonymkode: 8ddf9...196

Skrevet

Oi, litt hakeslipp, kastet han dem i søpla?

Hva med å bytte de?

Jeg har en 16-åring selv, og jeg vet sannelig ikke hvordan jeg hadde reagert om han gjorde noe sånt, jeg hadde blitt så lei meg og skuffet....

Ingen gode råd dessverre.

Anonymkode: 7c3d5...509

Skrevet

Du får ta han med på Fretex neste gang han mener han trenger nye klær. Herregud så sint jeg hadde blitt. 

Anonymkode: f6f82...375

Skrevet

Bankkortet hadde jeg forøvrig også fjernet, samt null penger fra dere foreldre. Man stikker ikke av som en drittunge når man har gjort noe galt.

Skrevet

Litt bortskjemt? 

Anonymkode: f47ee...219

Skrevet

Det der er så langt over grensen til litt bortskjemt at jeg har ikke ord. Denne oppførselen har vel neppe kommet over natten. Jeg hadde blitt rasende forbanna, og hadde dradd inn absolutt alle goder

Anonymkode: 96df7...3d1

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde invitert tanter og onkler over så han kunne bedt dem om unnskyldning, og lært ham en saftig lekse om høflighet og utakknemlighet. Hadde tatt tlf og byttet passordet på WiFi, og bedt avkommet skjerpe seg kraftig med mindre han vil kjenne på hvordan det føles å ikke få noen goder og en dritsur mor. Du må selvsagt sette deg ned og prate med ham, strengt. 

Han er for gammel til å straffes på denne måten, det har gått for langt. Gjør hun det skyver hun han fra seg og han kommer til å være minimalt hjemme. Det går ikke an å oppdra er 16-åring med å straffe på den måten, ikke en selvsentrert og bortskjemt ungdom som da vil få alle pigger ut og rasende ta avstand fra mor. Han er en drittsekk og blir ikke mindre drittsekk av slik straff, heller verre. 

Skrevet

Jeg hadde vel sørget for at alle får vite at han ikke skal ha julegaver i år, og jeg hadde ikke giddet å arrangere 17-årsdag med gjester og kaker, for å si det slik. 

Han hadde heller ikke fått noe nytt tøy av meg i året som kommer. "Skaff deg en jobb og kjøp det sjøl" ville bli mitt standardsvar til framtidige forespørsler.

Anonymkode: 56c3e...552

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vel sørget for at alle får vite at han ikke skal ha julegaver i år, og jeg hadde ikke giddet å arrangere 17-årsdag med gjester og kaker, for å si det slik. 

Han hadde heller ikke fått noe nytt tøy av meg i året som kommer. "Skaff deg en jobb og kjøp det sjøl" ville bli mitt standardsvar til framtidige forespørsler.

Også når det gjelder andre ting enn tøy.

Skrevet

En ting er å ikke like klærne om de bommer på hans smak. Det er faktisk lov. Men til tross for at man bommer så er det jo tanken som teller. De har tenkt på han og prøvd å kjøpe noe de tror han vil like. De fleste barn/ungdommer ville jo byttet klærne slik at de fikk noe som de virkelig likte. Hva gjør dere med klærne hans som blir for små da? Her arves de til småsøsken eller andre yngre barn i familie eller omgangskrets. Noen av klærne går også til veldedighet. Det er ingen her som noen gang kaster klær som ikke er ødelagte. Det gjør ikke vi voksne heller. Vi gir dem vekk til klesinnsamlinger. 

Jeg tror dere bør sette dere ned å ta en samtale med han der dere stiller spørsmålene og der han selv får reflektere litt selv og komme med svarene/betraktningene. Tema bør være verdien av at noen har brukt tid og penger på å glede han (selv om de ikke treffer med gaven), takknemlighet, forbrukersamfunnet (bruk og kast), deling av goder (arv til andre i familie/venner, dele med andre man ikke kjenner, men som ikke har så mye å rutte med) osv. For det er jo noe han virkelig ikke har forstått når han kaster fullt brukbare klær.

Anonymkode: 9c0d9...203

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting er å ikke like klærne om de bommer på hans smak. Det er faktisk lov. Men til tross for at man bommer så er det jo tanken som teller. De har tenkt på han og prøvd å kjøpe noe de tror han vil like. De fleste barn/ungdommer ville jo byttet klærne slik at de fikk noe som de virkelig likte. Hva gjør dere med klærne hans som blir for små da? Her arves de til småsøsken eller andre yngre barn i familie eller omgangskrets. Noen av klærne går også til veldedighet. Det er ingen her som noen gang kaster klær som ikke er ødelagte. Det gjør ikke vi voksne heller. Vi gir dem vekk til klesinnsamlinger. 

Jeg tror dere bør sette dere ned å ta en samtale med han der dere stiller spørsmålene og der han selv får reflektere litt selv og komme med svarene/betraktningene. Tema bør være verdien av at noen har brukt tid og penger på å glede han (selv om de ikke treffer med gaven), takknemlighet, forbrukersamfunnet (bruk og kast), deling av goder (arv til andre i familie/venner, dele med andre man ikke kjenner, men som ikke har så mye å rutte med) osv. For det er jo noe han virkelig ikke har forstått når han kaster fullt brukbare klær.

Hvis de har greid å unngå denne samtalen i 16 hele år, har de neppe noen tanker omkring disse emnene. Noe sier meg at det ikke er første gang dette barnet har furta over feil gaver...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis de har greid å unngå denne samtalen i 16 hele år, har de neppe noen tanker omkring disse emnene. Noe sier meg at det ikke er første gang dette barnet har furta over feil gaver...

Det tenker jeg og. Tviler på at denne oppførselen har kommet over natta

Skrevet

I mine øyne var han tankeløs her, litt teit at han ikke skjønte selv at klær kan byttes. 

Anonymkode: 5e66b...f94

Skrevet

Enig med litt over her. Det er ikkenødvendig å klekke ut alle mulige hevnplaner. I og med at du lageret tråd in det her regner jeg med at du er en fornuftig og ganske sjokkert mamma. Og jeg tror du kommer lengst med å snakke med ham og ved å prøve å få ham til å reflektere litt selv. 

Anonymkode: e4bd2...7fe

Skrevet

Jeg har ingen mirakelløsning, men jeg tror min fremgangsmåte ville vært å rolig forklare ham forskjellen på barn og voksne. Det han gjorde ville en voksen aldri ha gjort. Poenget er at han veldig snart er myndig. Han er ikke et barn lengre. Og vil han at folk skal se på ham som snart voksen (det vil de fleste ungdommer) så må han arbeide med seg selv for å fremstå slik. Og så hadde det nok også blitt en liten snakk om å ta vare på relasjonene til resten av familien selvom han akkurat nå ikke bryr seg. Jeg hadde ikke straffet ham direkte, men neste gang det nærmer seg en situasjon hvor han skal være sammen med familien hadde jeg nok tatt en ekstra prat med ham så han vet nøyaktig hva som forventes av ham.

Anonymkode: fbe1e...96a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er for gammel til å straffes på denne måten, det har gått for langt. Gjør hun det skyver hun han fra seg og han kommer til å være minimalt hjemme. Det går ikke an å oppdra er 16-åring med å straffe på den måten, ikke en selvsentrert og bortskjemt ungdom som da vil få alle pigger ut og rasende ta avstand fra mor. Han er en drittsekk og blir ikke mindre drittsekk av slik straff, heller verre. 

Til dels enig. Noen tror jeg det ville funket på. Men siden han er såpass kjepphøy og tøff som stikker av fra husarrest så ville jeg nok vurdert det å gjøre noe annet.

Anonymkode: d6289...fdc

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

I mine øyne var han tankeløs her, litt teit at han ikke skjønte selv at klær kan byttes. 

Anonymkode: 5e66b...f94

En på 16 år burde vite at man kan bytte. Så jeg tenker at han utagerer og er drittunge.

Anonymkode: d6289...fdc

Skrevet

Har han jobb?

viss ikke bør han søke og skaffe seg penger på egenhånd. 

Klærne hadde jeg tatt vare på og neste fang han trenger nye klær ville han fått de igjen eller beskjed om å bruke egne penger til å kjøpe klær.

Jeg ville også passet på at han lærte å kjøpe gaver selv til folk, til jul og bursdager og lært han å legge omtanke i gavene.

Anonymkode: 763dc...596

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at dette er god oppdragelse, vil samtidig føye til empati og omsorg for storfamilien og ikke minst kjernefamilien.

Problemet er at dette må læres inn fra de er mye yngre enn 16 år, det må inn drypp for drypp fra de lærer å snakke.

Gjensidig respekt, et godt forhold mellom foreldre og tenåringer, et forhold hvor man ønsker hverandre godt og ikke ønsker skuffe/såre hverandre, det får man ikke til over natta når ungen har blitt 16 år, jeg vet ikke om det er mulig å få det til i det hele tatt når grunnlaget ikke er lagt fra de er små.

Det er en grunn til at man må sette på plass en 5-åring eller en 8-åring når de oppfører seg egoistisk, ufint og utakknemling, en kommentar som kan være litt "søt" fra munnen til en 5-åring er ikke sjarmerende lenger når den kommer fra en 16-åring.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enig med denne at du aner ikke.

Makan til drittunge

Anonymkode: 3f36f...566

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen mirakelløsning, men jeg tror min fremgangsmåte ville vært å rolig forklare ham forskjellen på barn og voksne. Det han gjorde ville en voksen aldri ha gjort. Poenget er at han veldig snart er myndig. Han er ikke et barn lengre. Og vil han at folk skal se på ham som snart voksen (det vil de fleste ungdommer) så må han arbeide med seg selv for å fremstå slik. Og så hadde det nok også blitt en liten snakk om å ta vare på relasjonene til resten av familien selvom han akkurat nå ikke bryr seg. Jeg hadde ikke straffet ham direkte, men neste gang det nærmer seg en situasjon hvor han skal være sammen med familien hadde jeg nok tatt en ekstra prat med ham så han vet nøyaktig hva som forventes av ham.

Anonymkode: fbe1e...96a

Snakk om dilling. Han er 16 år, kanskje på tide å ikke pakke de inn i bobleplast da

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis barnet mitt hadde gjort noe slikt. Tenke tenke.. kanskje vist han videoer om barn fra u-land. 

Når jeg tenker etter, kunne kanskje min stesøster gjøre noe slikt. Ikke for å være slem, men fordi hun er så surrete. Litt som en 5 åring. Lever i nuet, klarer ikke alltid tenke " lurt" og konsekvenser. 

Anonymkode: 9e203...eaf

Skrevet

Dette er så typisk her inne. En mor spør om råd og blir hakket på. Hun skriver jo selv at sønnen er bortskjemt, og ønsker å bedre situasjonen. Gutten kan i alle fall unnskylde seg med at han er tenåring. Hvilken unnskyldning har dere som er mer opptatt av å hovere enn å hjelpe? Har man ikke noe konstruktivt å komme med kan man like gjerne la være. 

Anonymkode: ed53b...6f3

Skrevet

Enig med de som sier at man skal SNAKKE med barnet. Vi var ikke der  og vet ikke helt konteksten. Min umiddelbare reaksjon ville nok vært at jeg både ble sint og skuffet, likevel mener jeg at man må sette seg ned å se hvordan han reagerer når man skal ha en samtale/ refleksjon rundt hva som er riktige og gale handlinger. Framkommer det at det er vanskelig å reflektere evt at han bare tenker på hva han vil, ja da skader det ikke at han ikke får hjelp til å kjøpe egne klær, lommepenger osv for en veldig god stund framover. Han er 16 år og kan fint skaffe seg en deltidsjobb, som veldig mange andre på hans alder må, for å skaffe seg ting man trenger. Dette er en viktig lærdom i forhold til å forstå hva ting koster, hva det koster andre å gi gaver osv.

Jeg måtte igjennom det selv når jeg var ungdom (jeg var aldri bortskjemt dog), det var tøft til tider, men lærdommen var virkelig god.

Lykke til med gutten din! :) 

Anonymkode: eb957...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...