Gå til innhold

Jentungen tygger ikke maten!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 14 mnd, og har spist selv så lenge hun har klart det. Middagsmat på glass vsr aldri suksess, så har spist vanlig mat, og stort sett det vi spiser. Spiser hun myke ting, går det stort sett greit.. Får hun en skive, og så med skorper,  eller polarbrød feks så går det greit uten at eg deler drt opp. Men så kommer de litt hardere tingene, eller middags tingene.. Tør jo ikke å gjøre noe annet ett å dele det opp i så små biter at det ikke skal sette seg i halsen.. For med en gang eg ikke gjør det, eller eg gir henne ting hun bare kan bite av selv mens hun holder det, så tar hun for store biter, tygger det ikke, og setter det fast i halsen... Og ja, eg vet hun ikke har tenner, men de hat nå sin måte å bløtgjøre mat osv likevel.. Hun har 7 tenner fremme. Det er jo bare rett inni munnen og svelg.. Hvordan får man en sånn liten unge til å skjønne at hun må gjøre noe med maten inni munnen også, og ikke bare svelge? Noen andre som har erfaringer med det samme? Kom det seg? Eldstemann var jo stikk motsatt. Tygger maten til vi ikke skjønte at det kunne være mer p tygge på.. 😂 så dette er nytt område for oss... 😉 😊 

Anonymkode: 4275f...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh. Hun er ETT år. Ta ansvar for barnet ditt og knus maten.

Anonymkode: 2f7fb...e9d

Skrevet

Hun trenger vel litt lengre tid på seg for å lære å tygge. Det kommer med tiden. 

Bare fortsett å skjær i små biter en stund til, så øker du størrelsen litt etter litt. 

Anonymkode: 4aef0...9ff

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh. Hun er ETT år. Ta ansvar for barnet ditt og knus maten.

Anonymkode: 2f7fb...e9d

Eh... Tror du ikke eg har gjort det? Er da ikke helt idiot.. Har prøvd det aller meste... Da spiser hun ikke mye.. For hun skal spise sjøl.. Og da er det biter. Derfor deler eg alt i så små biter at hun ikke sitter de fast i halsen.. Harde ting går ikke.. Så eg tilpasser maten hennes slik at hun klarer å spise det, og det er bra for henne,  HELE tiden faktisk... Men ser da likevel at hun ikke tygger.. Men hun trenger vel gjerne bare mer tid på seg som de andre sier.. OG vi blir fulgt opp av helsestasjonen.. Så var om andre hadde samme erfaringer eg spurte etter... 

Anonymkode: 4275f...4e1

Skrevet

Kan hun ha kort tungebånd? Det kan gi motoriske utfordringer i munnen. Jeg har to barn med det. De er ikke klippet, men jeg ser i dag etter å ha lært mer om temaet at en del av våre utfordringer ikke bare kom av «treg utvikling» eller at «barn er forskjellige, stress ned».

Anonymkode: c3b64...bd6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh. Hun er ETT år. Ta ansvar for barnet ditt og knus maten.

Anonymkode: 2f7fb...e9d

Barn på 14 mnd spiser da all mat SELV? Det er ikke en liten baby liksom. 

Anonymkode: 30c94...15b

Skrevet

Bare fortsett å dele opp en stund til, det kommer etterhvert.

Anonymkode: e885c...c1c

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Tror du ikke eg har gjort det? Er da ikke helt idiot.. Har prøvd det aller meste... Da spiser hun ikke mye.. For hun skal spise sjøl.. Og da er det biter. Derfor deler eg alt i så små biter at hun ikke sitter de fast i halsen.. Harde ting går ikke.. Så eg tilpasser maten hennes slik at hun klarer å spise det, og det er bra for henne,  HELE tiden faktisk... Men ser da likevel at hun ikke tygger.. Men hun trenger vel gjerne bare mer tid på seg som de andre sier.. OG vi blir fulgt opp av helsestasjonen.. Så var om andre hadde samme erfaringer eg spurte etter... 

Anonymkode: 4275f...4e1

Åååååå så flink du er. Javel, når du er så flink, da er det vel ettåringen som er problemet. 

Anonymkode: 2f7fb...e9d

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hun ha kort tungebånd? Det kan gi motoriske utfordringer i munnen. Jeg har to barn med det. De er ikke klippet, men jeg ser i dag etter å ha lært mer om temaet at en del av våre utfordringer ikke bare kom av «treg utvikling» eller at «barn er forskjellige, stress ned».

Anonymkode: c3b64...bd6

Hvordan merker/finner man ut det da? Hadde aldri problemer med ammingen. Det lille eg har hørt om det, så sliter vel mange  med det? Eller kan det komme frem seinere? 

Hi

Anonymkode: 4275f...4e1

Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Tro meg, det er mange i den alderen som ikke tygger, men klemmer maten med tungen. Men det går over. 

Anonymkode: 4aef0...9ff

Skrevet

Jeg tenkte også tungebånd. 

Men de mestrer fort skje selv hvis de får øve litt, så hun kan jo få spise mos med skje? Jeg har en som heller aldri ville mates, vi måtte bare gi fingermat fra 6 mnd. 

Anonymkode: 5e3b7...493

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...