Gå til innhold

Helsesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie som har opplevd en tragedie og i kjølvannet til det har vår datter gått til helsesøster. Dette har hun hatt god nytte av, men liker ikke at folk rundt vet at hun går dit. 

Forrige uke tok en annen helsesøster ut storebror fra timen og ville snakke med han. Hun hadde sagt at hun viste at lillesøster gikk til helsesøster og at ofte var det slik at dersom en i familien trengte noen å snakke med, gjaldt det ofte flere.

Jeg syns det er supert at vi har tilbudet og at vi blir ivaretatt, men er dette en vanlig fremgangsmåte. Reagerer dere på noe av Dette?

Anonymkode: c69dd...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg reagerer ikke på dette. Jeg synes det er fint at det er et sånt tilbud for de, og at de blir tilbydt det på den måten. Det fantes ikke noe sånt når jeg gikk på skolen, så jeg synes dette bare er positivt

Anonymkode: d7eda...422

Skrevet

Jeg ville satt pris på at helsesøster snakket med oss før hun tok barnet ut av timen. Greit at storebror vet om det på forhånd, for det første. For det andre ville det vært greit å la han være med å bestemme om han vil snakke med helsesøster. Vet han at lillesøster snakker med helsesøster?

Anonymkode: 80ead...f73

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville satt pris på at helsesøster snakket med oss før hun tok barnet ut av timen. Greit at storebror vet om det på forhånd, for det første. For det andre ville det vært greit å la han være med å bestemme om han vil snakke med helsesøster. Vet han at lillesøster snakker med helsesøster?

Nå vet han jo det, men visste han det før han ble tatt ut av timen?

Skrevet

Nei, han viste ikke at lillesøster gikk til helsesøster før nå. Lillesøster syns det er vanskelig at folk vet at hun har det vondt, for hun vil helst være glad..... Nå var storebror såpas taktfull at han så det til meg uten at lillesøster hørte Det, så det gikk fint. 

Storebror vet selvsagt at lillesøster har det vondt, vi snakker mye om det som har skjedd. Men det var en barriere for lillesøster å gå til helsesøster og vi lovde at ingen trengte å vite det før hun var klar. 

Storebror fikk akutt krisehjelp og gikk til psykolog 1 år etter hendelsen, så det går ikke på at det ikke er akseptabelt å ta i mot hjelp. Men syns storebror kunne blitt tilbyd hjelp uten å nevne lillesøster. Trodde egentlig det var taushetsbelagt.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, han viste ikke at lillesøster gikk til helsesøster før nå. Lillesøster syns det er vanskelig at folk vet at hun har det vondt, for hun vil helst være glad..... Nå var storebror såpas taktfull at han så det til meg uten at lillesøster hørte Det, så det gikk fint. 

Storebror vet selvsagt at lillesøster har det vondt, vi snakker mye om det som har skjedd. Men det var en barriere for lillesøster å gå til helsesøster og vi lovde at ingen trengte å vite det før hun var klar. 

Storebror fikk akutt krisehjelp og gikk til psykolog 1 år etter hendelsen, så det går ikke på at det ikke er akseptabelt å ta i mot hjelp. Men syns storebror kunne blitt tilbyd hjelp uten å nevne lillesøster. Trodde egentlig det var taushetsbelagt.

Da synes jeg helsesøster har gått langt over streken. Hun har vel egentlig brutt taushetsplikten sin. Siden dette skjedde for over et år siden, burde hun ikke komme "busende" på og kanskje rippe opp det som er leget. Men synes storebror er en fin gutt som tar de hensyn som må tas :)

Skrevet

Ja, han er flott og ingen skade er skjedd. Det er forresten snakk om 2 forskjellige helsesøstre, en på barneskolen som er helt fantastisk, også hun på ungdomsskolen som jeg da er litt usikker på.

Storebror reagerte og syns det var rart og ubehageligt, men lillesøster vet jo ingenting. Har fremdeles veldig troa på den hjelpen lillesøster får. Storebror har avtale med annen terapeut om å ta kontakt ved behov, og det gjør han innimellom. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han er flott og ingen skade er skjedd. Det er forresten snakk om 2 forskjellige helsesøstre, en på barneskolen som er helt fantastisk, også hun på ungdomsskolen som jeg da er litt usikker på.

Storebror reagerte og syns det var rart og ubehageligt, men lillesøster vet jo ingenting. Har fremdeles veldig troa på den hjelpen lillesøster får. Storebror har avtale med annen terapeut om å ta kontakt ved behov, og det gjør han innimellom. 

Hadde tatt det opp med skolen, her er jo taushetsplikt brutt!

og hvordan fikk hs nr2 vite det? Av dere eller hs nr 1 ?

Anonymkode: f2761...b0f

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønte jeg :) Men at helsesøster på ungdomsskolen skal vite at lillesøster snakker med helsesøster på barneskolen, er ikke det litt rart? Eller kanskje det er sånn det fungerer. 

Uansett ville jeg kanskje tatt det opp med helsesøster på ungdomsskolen at storebror faktisk ikke visste om dette og at hun har tråkket i salaten. Og at storebror har avtale med en terapeut. 

Skrevet

Hei 
Kan du ikke ringe helsesøster og snakke med henne? Hva tenker hun, hva er planen? 

Om ikke dine barn vil snakke med henne, så må de ikke. Men jeg håper du støtter dine barn og sier OM de har behov for å snakke med noen utenfor familie, så er det ok for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...