Gå til innhold

Kontaktlærer på 19 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 7. klasse.  Det er 3 klasser på trinnet og klassen til datteren min har byttet lærer mange ganger. Flere av lærerene har uttrykt at den er over snittet krevende å undervise.

Da dette skoleåret startet fikk de ny kontaktlærer, igjen. Ikke mye å gjøre med det. Hun var sikkert flink, men hadde et veldig stort sykefravær. Siden november har hun ikke vært på skolen.

Skolens løsning har vært å la trinnet assstent ta over klassen og ansvaret for undervisningen. Hun undervise da klassen alene i matematikk, naturfag og religion og har en god del av norsk og samfunnsfagstimene. Jenta er 19 år gammel og var russ 2017.

Det utrolige er at datteren min forteller at hun er den beste læreren de har hatt. Klassen er roligere enn før og hun forklarer på en måte de lett forstår. Hun forklarer hvorfor ting er som de er, ikke bare hvordan de skal løse oppgaver. Det er ganske skremmende at personlige egenskaper skal være så mye viktigere enn formell utdanning. Jeg var ganske bekymret for hvordan overgangen til ungdomskolen skulle bli når de ikke hadde noen fungerende lærer det siste året, men det har faktisk blitt mye bedre etter at den egentlige læreren sluttet.

Har dere hørt om andre unge assistenter spm har tatt en slik jobb på strak arm?

Anonymkode: 91908...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme erfaring har jeg,bare på ungdomsskolen. Først hadde vi en lærer med over 30 års erfaring. En skikkelig burugle, sur og gretten dagen lang. Så ble hun langtidssykmeldt og vi fikk inn en vikar på 20 år. Han var den beste læreren jeg noen gang har hatt! Litt utradisjonell, leken og villig til å lære bort på andre måter. Han var også ærlig med oss, hvis snittet i klassen sank, fikk han ikke være lærer for oss. 

For å si det sånn: snittet til hele klassen økte markant😊

Anonymkode: c3b7b...c69

Skrevet

Jada ... man kan lese pedagogikk til det ryker ut av ørene, men hvis man mangler «fingerspitzgefühl» er det fåfengt. Noen ganger dukker det opp noen som bare er født til å undervise. Når man får disse talentene til å studere pedagogikk skjer magiske saker.

Viktig at dere foresatte tar godt vare på dette unge talentet, slik at hun ikke får skoleverket i vrangstrupen. Vi trenger å beholde slike ressurser i skoleverket :strix:

Skrevet

Det er dessverre svært få gode lærere, og det er slett ikke sammenfall med formell kompetanse. Enten er man lærer, eller så er man det ikke, og mange av de som kommer ut fra lærerutdanninga er det definitivt ikke. Men en faktisk god lærer som dere nå har vært så heldige å få er verd sin vekt i gull, vi har også hatt en sånn opplevelse med ett av barna og det reddet situasjonen det året.

Skrevet
1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Jada ... man kan lese pedagogikk til det ryker ut av ørene, men hvis man mangler «fingerspitzgefühl» er det fåfengt. Noen ganger dukker det opp noen som bare er født til å undervise. Når man får disse talentene til å studere pedagogikk skjer magiske saker.

Viktig at dere foresatte tar godt vare på dette unge talentet, slik at hun ikke får skoleverket i vrangstrupen. Vi trenger å beholde slike ressurser i skoleverket :strix:

Det er et kjempegodt poeng!

Skrevet

Datteren min har egen assistent pga en diagnose. Hun er 19 år og utrolig flink med jenta mi. Hun er trygg og dyktig og mine fordommer mot unge i skolen har fått seg en trøkk.

Anonymkode: b7fa0...33d

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har egen assistent pga en diagnose. Hun er 19 år og utrolig flink med jenta mi. Hun er trygg og dyktig og mine fordommer mot unge i skolen har fått seg en trøkk.

Anonymkode: b7fa0...33d

Her og. Datteren min har egen assistent i slutten av 30-årene utdannet barn og ungdomsarbeider. Blottet for personlig egnethet. Når hun er borte har vi en vikar på 21 ingen formell utdanning men så varm og flink. Leser mitt barn utrolig godt, og gjør læring gøy. 

Anonymkode: d3940...de2

Skrevet

Håper dere foreldre skryter av henne, til henne selv og ledelsen 😊

Anonymkode: 0fc66...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...