Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Sønnen min er 8, snart 9 år. Han har, som de fleste på hans alder (på skolen han går) en smarttelefon. Han har i det siste ikke villet ha besøk av vennene sine og heller ikke reise for å besøke de. Jeg vet de har det gøy på skolen og leker masse sammen der, han er også relativt populær og er venn med stort sett alle. Men som sagt, nå i det siste har han ikke hatt lyst til være med vennene sine på fritiden og jeg har ikke klart å finne ut hvorfor. Men i går fortalte han meg grunnen, og det er at det eneste de vil er å spille...om det er på telefonen, playstation eller noe annet. 8-9 åringer som ikke vil gjøre noe annet enn å spille altså. Sønnen min sa; da snakker vi jo ikke sammen en gang, vi bare sitter der. Jeg har vært litt irritert noen ganger, fordi de "aldri" klarer å finne på noe når han har besøk. Bare vandrer hvileløst rundt i huset uten å leke. Vi har stor hage, masse leker, en trygg gate osv. Men alt er "kjedelig". Tror faktisk at disse barna ikke har lært seg å leke jeg. Sønnen min leker mest med søsteren sin som er et par år eldre, og hennes venninner når de synes det er ok å ha ham med. Er ikke det helt for jævlig? At åtteåringen min ikke har noen å leke med på fritiden fordi kompisene helst vil sitte inne å spille på telefonen sin? Ikke missforstå, min spiller han også...men når han har besøk så vil han jo leke litt også! Anonymkode: c6342...e09
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 Dette må det jo være flere foreldre som ikke liker. Ta det opp i klassen? Vi har en foreldregruppe på fbhvor jeg kunne tatt opp slikt. Veldig trist at det er slik. Anonymkode: da2d1...d15
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 Vi har en slik foreldregruppe vi også, på fb, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive :-( Tenker jeg må ta det opp med foreldrene til de det gjelder. Si at her er det "fri for spill sone". Med noen unntak selvfølgelig. Helt ok å spille litt, men ikke under hele besøket. Vi hadde faktisk et foreldremøte nå hvor spilling og nettvett var tema...men det var mye mindre enn halvparten av barna som var representert der. En av vennene til sønnen min som han slår følge med hjem etter skolen snakker bare om spill..på veien hjem også, med nesa i telefonen. Sønnen min sier "jeg skjønner jo ikke hva han snakker om engang". Anonymkode: c6342...e09
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 Jeg har litt eldre batn, og min erfaring er at dette går i perioder. Det har vært en lang og drøy vinter, og spillingen dabbet nok av når våren skyter fart. Ellers får dere invitere hjem til dere og ha litt opplegg. Her har vi hatt suksess med både jule- og påskeverksted. Brettspill er også koselig når man er flere, og en god måte å bli bedre kjent med barnas venner på. Eller hva med å invitere på skitur eller akedag? Hvis klassen har en facebook-side kan dere skrive der at dere drar i bakken, med åpen invitasjon til å hive seg med. Anonymkode: d2301...dfe
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 Ja, jeg har tenkt på det med vinteren. Den har virkelig vært lang i år og den ser jo ikke ut til å ville slippe taket på en gooooood stund ennå (blæææh). Men jeg husker at det faktisk var slik i sommer også. At de kjeeeeder seg og "vi finner ikke på noe". Også synes jeg det er for kjipt at jeg må ha "opplegg" for at barna skal leke sammen. At jeg, dama på 44 år må finne på ting for barna, for at de skal leke. Er du ikke enig? Etter jobb så må jeg lage mat, vaske litt osv og jeg kjenner litt på det at barna skal kunne klare å leke på egenhånd. Men sånn i forhold til akebakke osv, så hender det at vi tar med noen unger dit altå, eller til skøytebanen og sånn. Men det er jo ikke riktig at man må ha et opplegg for å ikke spille...er det vel? Selv om det er blitt sånn. Anonymkode: c6342...e09
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har litt eldre batn, og min erfaring er at dette går i perioder. Det har vært en lang og drøy vinter, og spillingen dabbet nok av når våren skyter fart. Ellers får dere invitere hjem til dere og ha litt opplegg. Her har vi hatt suksess med både jule- og påskeverksted. Brettspill er også koselig når man er flere, og en god måte å bli bedre kjent med barnas venner på. Eller hva med å invitere på skitur eller akedag? Hvis klassen har en facebook-side kan dere skrive der at dere drar i bakken, med åpen invitasjon til å hive seg med. Anonymkode: d2301...dfe Må legge til at jeg ikke synes du skal ta det opp med foreldrene, av den enkle grunn at dette ikke er noe du har noe med. Legg heller tilrette for andre aktiviteter. Jeg er sikker på at du får med deg flere hvis du setter igang noe. Her arrangerte vi spontant skiløp en gang. Fikk tak i medaljer fra Donald eller noe. Sjekk skiforeningen. Kan selvfølgelig gjøres enda enklere. Be foreldre ta med litt ved hvis de har, og mat til grilling, og ha en herlig dag ute. Anonymkode: d2301...dfe
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Skrevet 10. mars 2018 Jeg har jo noe med det når det gjelder barnet mitt og mitt hjem da. Om jeg sier til foreldrene at her i huset så spiller vi ikke (hele tiden), barna må faktisk leke. Hva de gjør i sitt hjem har jeg selvfølgelig ikke noe med (så lenge de respekterer aldersgrenser når mitt barn er der på besøk). Og ja, selvfølgelig blir det med noen på aketur osv. men det er jo ikke noe vi kan drive med på en vanlig hverdag. Helgene er noe annet. Og poenget mitt er vel egentlig at jeg synes det er trist at de ikke vil gjøre noe annet enn å spille. Om han har med en kompis hjem etter skolen så vil kompisen kun spille, ikke leke. Jeg synes det er trist at jeg må finne på noe for de å gjøre. Anonymkode: c6342...e09
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #8 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jo noe med det når det gjelder barnet mitt og mitt hjem da. Om jeg sier til foreldrene at her i huset så spiller vi ikke (hele tiden), barna må faktisk leke. Men det trenger du jo ikke å snakke med foreldrene om, det er jo bare å si til ungene at sånn er det her Anonymkode: 9e974...8e8
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det trenger du jo ikke å snakke med foreldrene om, det er jo bare å si til ungene at sånn er det her Anonymkode: 9e974...8e8 Njei, jeg trenger vel ikke akkurat å informere de om det, men jeg synes det er greit å ha en dialog med foreldrene til mine barns venner. Kanskje de blir inspirert av meg, og også kanskje skjønner de hvorfor min sønn ikke er så interessert i å ha besøk lenger, eller å komme på besøk. Anonymkode: c6342...e09
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jo noe med det når det gjelder barnet mitt og mitt hjem da. Om jeg sier til foreldrene at her i huset så spiller vi ikke (hele tiden), barna må faktisk leke. Hva de gjør i sitt hjem har jeg selvfølgelig ikke noe med (så lenge de respekterer aldersgrenser når mitt barn er der på besøk). Og ja, selvfølgelig blir det med noen på aketur osv. men det er jo ikke noe vi kan drive med på en vanlig hverdag. Helgene er noe annet. Og poenget mitt er vel egentlig at jeg synes det er trist at de ikke vil gjøre noe annet enn å spille. Om han har med en kompis hjem etter skolen så vil kompisen kun spille, ikke leke. Jeg synes det er trist at jeg må finne på noe for de å gjøre. Anonymkode: c6342...e09 Det er jo selvfølgelig i orden ar de ikke spiller hos dere, men jeg forstår ikke helt hvorfor du må ta det opp med foreldrene. Kan du ikke bare si det til barna? Jeg er forspist helt enig med deg i at de bør kunne finne på ting selv, men de trenger kanskje litt inspirasjon og et vennlig dytt for p komme igang. Anonymkode: d2301...dfe
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo selvfølgelig i orden ar de ikke spiller hos dere, men jeg forstår ikke helt hvorfor du må ta det opp med foreldrene. Kan du ikke bare si det til barna? Jeg er forspist helt enig med deg i at de bør kunne finne på ting selv, men de trenger kanskje litt inspirasjon og et vennlig dytt for p komme igang. Anonymkode: d2301...dfe Forspist=forsåvidt, og overse andre feil. Telefonen min har fått seg en kakk😅 Anonymkode: d2301...dfe
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 Har et lignende problem, bare at min gutt vil også spille. Når han har besøk sier jeg som regel nei, da jeg synes de kan benytte sjansen til å leke sammen når de faktisk har noen å leke med. Det hender de får spille den siste halvtimen, men det holder synes jeg. Problemet er at hjemme hos bestevennen får de både spille og se tv så mye de vil, så da vil de heller være der. Jeg kan jo ikke si legge meg borti hva de får lov til der, og vil ikke hindre ham i å være sammen med bestevennen som er en kjekk og grei gutt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller... Og de er bare 6 år. Anonymkode: 6eb35...264
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 Her er det også sånn. Ungene vil bare være inne å spille. Jeg forstår at det har vært en lang vinter og at de begynner å bli lei av å ake, stå på ski og skøyter osv. Men det blir mye spilling. Jeg syns det er vanskelig å begrense det, for her kommer gjerne vennene på besøk med iPader eller laptoper under armen. Jeg vet de spiller når de er hos de andre også. De spiller sammen da. Gjerne Minecraft, lager baner sammen osv. Vært en del pokemon go også. Da er de jo i det minste ute å gjør noe sammen. Men det er interessene dems akkurat nå. Tenker at det går seg til når våren kommer ordentlig i gang. Mine unger er gjerne ute å sykler og spiller fotball hele sommerhalvåret. har prøvd å begrense spilling og bruk av iPad, PC og TV. Det blir bare sutring og uansett hva jeg foreslår så er det nei. Klarer ikke å finne på noe annet og jeg skjønner det er vanskelig når alle andre får lov til å spille når de vil. Anonymkode: 7e32e...aee
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 Trist. Har en gutt på 8 og her er det ikke skjerm når det er besøk. Jeg har alltid lagt til rette/jobbet for at barna min kan leke, så min.gutt er veldig oppfinnsom.i lek og de finner alltid på noe gøy ute eller inne. Så viktig.for sosiale ferdigheter, kreativitet, motorikk etc..Han.og storesøsteren kan.også leke i timesvis i helger/ferier. Selvfølgelig er dette et tema man.kan.ta opp i foreldregruppa. Ikke for å anklage noen, men for å snakke om.det. Anonymkode: f046c...9fd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Skrevet 10. mars 2018 Fornuftig å ta det opp i foreldregruppa. Sikkert flere som har samme tanker! Anonymkode: 36b70...77f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 det er sånn det har blitt, så det må man godta, denne tiden av året synes jeg det er greit, når det er så ustabilt vær, men vår og sommer bør de dra ut og være ute hele dagen senhøst og vinter bør spilling være lov Anonymkode: cb159...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå