Gå til innhold

Avslag på adhd-utredning for andre gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overlege på sykehuset henviste første gangen på grunnlag av våre bekymringer, andre gangen fordi alt somatisk er utelukket og de har observert mye av det vi har forklart og lagt frem. Begge gangene er henvisningen avvist, og igjen stanger vi hodet i veggen. Familiens hus er inne i bildet, barnehagen ser bekymringene og hjelper der de kan, ppt har observert i bhg, overlegen på sykehuset ser det og fastlegen ser det. Hvorfor kan de ikke ta en henvisning på alvor? Hva må til for å komme gjennom nåløyet på abup? Vi snakker om atferdsvansker, vold mot foreldre, søsken og ansatte i bhg, raserianfall, "faller ut", maniske interessefelt, "sære" leker, sosial angst, generelle angstanfall, ekstremt kreative idéer, store problemer med overgangssituasjoner etcetc. Alle ser det, så hvorfor finnes det ikke hjelp å få? Hvem kan vi oppsøke som vi ikke har tenkt på?

Anonymkode: 30651...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på samme måte selv og fikk ikke hjelp før hun begynte på skolen, da var det plutselig greit å utrede.

Anonymkode: 25efb...3d0

Skrevet

Så man må vente til barnet faller utenfor sosialt eller faglig? Helst begge deler, kanskje? Logisk! Blir så forbannet! Nesten så jeg har lyst å kontakte media. Forebyggende tiltak/tidlig igangsetting er visst fremmedord der inne. 

Skrevet

Trist å høre.vi var ferdig utredet før skole start noe som var avgjørende for at skolestarten gikk så enkelte som den gjorde.

ingen mulighet til å gjøre det privat?

Skrevet
8 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Trist å høre.vi var ferdig utredet før skole start noe som var avgjørende for at skolestarten gikk så enkelte som den gjorde.

ingen mulighet til å gjøre det privat?

Hvem kan utrede og stille diagnose privat? Ser mørkt på skolestart. Barnet er ikke det minste klar for det. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem kan utrede og stille diagnose privat? Ser mørkt på skolestart. Barnet er ikke det minste klar for det. 

Jeg vet dessverre ikke.men en psykolog?

Skrevet

Siden alle ser det dere ser og er bekymret for barnet og for skolestart, kanskje dere kan klage til Fylkeslegen?

Jeg tror jeg i deres tilfelle ville ha kontaktet Pasientombudet og fått råd der, de kan også hjelpe med å skrive en ev. klage.

Anonymkode: 3031f...6eb

Skrevet

Det med maniske interessefelt er et autistisk trekk og såvidt jeg vet, faller det ikke inn under adhd. (Kan hende jeg tar feil her) Jeg ville testet for asperger. Asperger og adhd har mye til felles.

Anonymkode: 813c7...d5d

Skrevet

Det finnes en privat aktør som utreder atferdsvansker, i Tvedestrandsområdet.

Anonymkode: 6bfc8...047

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det med maniske interessefelt er et autistisk trekk og såvidt jeg vet, faller det ikke inn under adhd. (Kan hende jeg tar feil her) Jeg ville testet for asperger. Asperger og adhd har mye til felles.

Om et barn blir utredet for ADHD og de ikke finner tegn på det, går de jo videre mtp annen diagnose. Kanskje han har begge deler?

Anonymkode: d18c6...1ae

Skrevet

Mest sannsynlig er henvisningen for lite beskrivende. Har de lagt med rapport fra PPT? Og hvis PPT ikke er koblet inn, så er det faktisk der dere bør starte 

Anonymkode: abbd0...a67

Skrevet

Ville søkt om utsatt skolestart dersom dere tenker at barnet ikke er klar for skolestart. Vanligvis søkes det til skolen barnet skal begynne på. Så henviser rektor til ppt som vurderer det. Spør skole eller ppt om fremgangsmåten om dere skulle være interessert i en vurdering av det. Men mange kommuner har frist i februar for dette, så det begynner kanskje å haste litt.

Sist utvei til bup er å gå gjennom barnevernstjenesten. Sjeldent de avviser saker fra barnevernet, i hvert fall den bup’en som «tilhører» kommunen jeg jobber i.

Alternativet er å klage på avslaget. Men det er gjerne en lang prosess.

Anonymkode: a59b6...928

Skrevet

Vi kom heller ikke inn, og gikk til en privatpraktiserende psykiater. Spør fastlegen din eller overlegen om han kjenner til noen, eller ta ringerunden selv. Vi fikk time uka etter og diagnose på papiret innen måneden var omme. Medisinering var stabilt i ett år og mange positive følger av dette før vi i det hele tatt fikk innkallelse til første time hos bupa (kom inn tredje gang). Det var 4 mnd å vente bare til første time. Gå privat så snart du kan. Det er i tillegg gratis. 

Anonymkode: dab1b...483

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om et barn blir utredet for ADHD og de ikke finner tegn på det, går de jo videre mtp annen diagnose. Kanskje han har begge deler?

Det skjedde ikkeher.  Når de ikke fant noe, ble utredningen avsluttet. Noen år senere var det ny utredning og da fikk han diagnosen. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjedde ikkeher.  Når de ikke fant noe, ble utredningen avsluttet. Noen år senere var det ny utredning og da fikk han diagnosen. 

Dette har vi også fått høre. Altså at abup og habu ikke snakker sammen, til tross for at de utreder samme person med sammenhengende diagnoser. Høres jo helt sykt ut.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi kom heller ikke inn, og gikk til en privatpraktiserende psykiater. Spør fastlegen din eller overlegen om han kjenner til noen, eller ta ringerunden selv. Vi fikk time uka etter og diagnose på papiret innen måneden var omme. Medisinering var stabilt i ett år og mange positive følger av dette før vi i det hele tatt fikk innkallelse til første time hos bupa (kom inn tredje gang). Det var 4 mnd å vente bare til første time. Gå privat så snart du kan. Det er i tillegg gratis. 

Tusen takk for mange gode tips. Skal sjekke ut om det finnes private i området. Blir helt utmattet av dette systemet. Kjemper og kjemper, men til hva? Føles som en evig runddans med nederlag. Pur fortvilelse og utmattende. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville søkt om utsatt skolestart dersom dere tenker at barnet ikke er klar for skolestart. Vanligvis søkes det til skolen barnet skal begynne på. Så henviser rektor til ppt som vurderer det. Spør skole eller ppt om fremgangsmåten om dere skulle være interessert i en vurdering av det. Men mange kommuner har frist i februar for dette, så det begynner kanskje å haste litt.

Sist utvei til bup er å gå gjennom barnevernstjenesten. Sjeldent de avviser saker fra barnevernet, i hvert fall den bup’en som «tilhører» kommunen jeg jobber i.

Alternativet er å klage på avslaget. Men det er gjerne en lang prosess.

Anonymkode: a59b6...928

Har vært inne på tanken om å gå via bv selv, men synes det blir for dumt å måtte ta så drastiske steg når det er snakk om en instans som er vanskelig. Men selvfølgelig, må man så må man. Det viktigste er barnet. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange gode tips. Skal sjekke ut om det finnes private i området. Blir helt utmattet av dette systemet. Kjemper og kjemper, men til hva? Føles som en evig runddans med nederlag. Pur fortvilelse og utmattende. 

Hold ut og fortsett kampen! Det blir bedre😊 Min gutt hadde akkurat det samme som du beskriver unntatt vold mot andre. I dag er han en helt annen gutt. Rolig, mange venner, langt fremme faglig. Mye skyldes nok at årene har gått, men også større forståelse, mer hjelp på skolen og hard jobb fra oss foreldre. Det går bra til slutt. Man må bare være ekstremt på, ringe og være plagsom, kreve og kjempe. Rådet er vel egentlig og ikke regne med at noen gjør jobben sin, følge med at skjemaer blir sendt inn, etterlyse samarbeidsmøter, purre på timer og holde orden i alle papirene. Vi hadde trøbbel med skolen også og meldte de til slutt til fylkesmannen. Først da ble det i orden. Fra null timer spesialpedagog og assistent fikk vi mange hundre.

For meg gikk lufta litt ut av ballongen straks alt begynte å gå bra, alle instanser var koblet på og ting egentlig var stabilt. Da merket jeg påkjenningen av å kjempe i flere år. 

Lykke til med kampen du kjemper. Dette klarer du:)

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hold ut og fortsett kampen! Det blir bedre😊 Min gutt hadde akkurat det samme som du beskriver unntatt vold mot andre. I dag er han en helt annen gutt. Rolig, mange venner, langt fremme faglig. Mye skyldes nok at årene har gått, men også større forståelse, mer hjelp på skolen og hard jobb fra oss foreldre. Det går bra til slutt. Man må bare være ekstremt på, ringe og være plagsom, kreve og kjempe. Rådet er vel egentlig og ikke regne med at noen gjør jobben sin, følge med at skjemaer blir sendt inn, etterlyse samarbeidsmøter, purre på timer og holde orden i alle papirene. Vi hadde trøbbel med skolen også og meldte de til slutt til fylkesmannen. Først da ble det i orden. Fra null timer spesialpedagog og assistent fikk vi mange hundre.

For meg gikk lufta litt ut av ballongen straks alt begynte å gå bra, alle instanser var koblet på og ting egentlig var stabilt. Da merket jeg påkjenningen av å kjempe i flere år. 

Lykke til med kampen du kjemper. Dette klarer du:)

Takk! ❤ 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart at det skal være så forskjellig praksis fra bup til bup. Her kom jenta inn på første henvisning, med god dokumentasjon fra skolen og Ppt. Behandler spurte hva vi trodde det kunne være. ADHD var det vi sa og det de så etter. Da de ikke så tegn til det, gikk de videre på autisme. Jeg spurte hva de kom til å gjøre hvis det ikke var det. Da ville de gå videre til de fant ut hva det var. 

De kan jo ikke bare gi opp når det  viser seg at det ikke er den ene tingen vel? Jo, jeg ser at du skriver det, men det er til å bli oppgitt av. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart at det skal være så forskjellig praksis fra bup til bup. Her kom jenta inn på første henvisning, med god dokumentasjon fra skolen og Ppt. Behandler spurte hva vi trodde det kunne være. ADHD var det vi sa og det de så etter. Da de ikke så tegn til det, gikk de videre på autisme. Jeg spurte hva de kom til å gjøre hvis det ikke var det. Da ville de gå videre til de fant ut hva det var. 

De kan jo ikke bare gi opp når det  viser seg at det ikke er den ene tingen vel? Jo, jeg ser at du skriver det, men det er til å bli oppgitt av. 

Ja, det er en kamp som nesten har ødelagt meg. Når du prøver å bearbeide oppdra et barn som har problemer, også klarer du det ikke. Du ser at barnet ikke har det bra, men klarer ikke å ordne opp. Jeg har vært veldig langt nede. Jeg vurderte å sende gutten i fosterhjem, for jeg klarte jo ikke å ta meg av han. Er kun takket være min mann, stefaren, at jeg fremdeles står oppreist. Han har vært min klippe.❤

Nå er gutten nesten voksen og nå ser vi endelig fremover. Det tok bare 17 år.

Skrevet

Min er faring er at henvisning basert på foreldres observasjon og somatisk utelukkelse ikke er tilstrekkelig. Bup ønsker først og fremst ppt’s vurdering samt beskrivelse fra skole/barnehage. Det er ofte lurt med et samarbeidsmøte med skole/barnehage og ppt før msn henviser slik st rapporten fra ppt er tydelig. 

Du skriver ikke hvorfor dere har fått avslag. Mitt råd er å se på grunnlaget for avslaget. Er det noe her dere kan jobbe med eller evt klage på?

Anonymkode: 9e5ef...f97

Skrevet

Vi fikk 4 avslag fra bup før vi endelig kom inn på 5. forsøk. Da var hun 15 og diagnosen ble satt rett etter hun ble 16. Da var 10 års kamp over og hun hadde diagnose ADD. Siste forsøket, så ringte jeg bup og var så frustrert at jeg gråt i telefonen og fortalte litt om henne. Vi ble tatt inn på kort tid da. Jeg ringte to dager etter søknaden var sendt og vi var i første møte 3 uker etter. 

Anonymkode: 7c2ac...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...