Gå til innhold

Overgangstønad og uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått et par år på AAP, flyttet fra eksen 1. februar og vi har et barn. Jeg søkte da overgangstønad og utvidet barnetrygd, det fikk jeg innvilget raskt. Men i går sa min NAV-veileder at jeg må søke om uføretrygd :/ NAV-legen anbefalte det og mente at jeg er ferdig avklart. Jeg vet at det er 8 mnd med saksbehandlingstid, men får man overgangstønad + uføretrygd?

Jeg syns det er urettferdig om folk i jobb får overgangstønad men ikke jeg, jeg har ikke valgt å bli kronisk syk med sykdommer jeg aldri blir kvitt. Og at man kan få det med AAP.

Jeg ringte NAV i dag men det var 30 min med ventetid på tlf så det gadd jeg ikke. Har prøvd å google.

Anonymkode: da17b...f91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være inntil 8 mnd behandlingstid på uføretrygd, men trenger ikke være det. Jeg sendte søknaden også var det innvilget 5 dager senere......

Jeg gikk opp ganske mye i utbetaling fra aap til uføretrygd, siden barnetillegget er såpass mye høyere på ufør. Når du nå er enslig og ufør, med barnetillegg vil du nok uansett gå opp fra aap?

Hvorfor tror du man ikke har krav på overgangsstønad når man er ufør da?

Anonymkode: d28b6...490

Skrevet

Leste litt nå og det ser ut som du ikke kan få overgangsstønad samtidig som uføretrygd siden det er en stønad med aktivitetsplikt, det er jo meningen man skal bruke perioden på overgangsstønad til å komme seg på beina økonomisk og mot å klare seg selv.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste litt nå og det ser ut som du ikke kan få overgangsstønad samtidig som uføretrygd siden det er en stønad med aktivitetsplikt, det er jo meningen man skal bruke perioden på overgangsstønad til å komme seg på beina økonomisk og mot å klare seg selv.

Jeg har jo AAP, er ikke i aktivitet, ikke vært det på over ett år, men har fått innvilget overgangstønad. De gjør unntak når man er for syk står det på nav sin side men det står ikke konkret AAP og uføretrygd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette var det jeg fant forresten:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-forholdet-til-andre-folketrygdytelser-m.m

Formålet med overgangsstønad etter folketrygdloven kapittel 15 er å sikre inntekt for enslig mor eller far som har aleneomsorg for barn, og gi vedkommende midlertidig hjelp til selvhjelp slik at de kan bli i stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid. Overgangsstønaden reduseres i forhold til arbeidsinntekt, jf. § 15-9, og reduseres eller faller bort dersom vedkommende mottar ytelser til livsopphold som nevnt § 15-14 første ledd, f.eks. uførepensjon.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo AAP, er ikke i aktivitet, ikke vært det på over ett år, men har fått innvilget overgangstønad. De gjør unntak når man er for syk står det på nav sin side men det står ikke konkret AAP og uføretrygd

Men målet for tiden på aap er jo behandling, opptrening osv så man kommer seg i arbeid igjen, det blir jo det samme som tiden på overgangsstønad. Man skal få tid og inntekt etter bruddet så man får stablet livet på beina og kommer seg i jobb og kan klare seg selv igjen.

Når man har innvilget uførettrygd vil man ved et brudd få høyere utbetalinger som enslig enn som samboer/gift, og det er den økte inntekten du får ved et brudd.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være inntil 8 mnd behandlingstid på uføretrygd, men trenger ikke være det. Jeg sendte søknaden også var det innvilget 5 dager senere......

Jeg gikk opp ganske mye i utbetaling fra aap til uføretrygd, siden barnetillegget er såpass mye høyere på ufør. Når du nå er enslig og ufør, med barnetillegg vil du nok uansett gå opp fra aap?

Hvorfor tror du man ikke har krav på overgangsstønad når man er ufør da?

Joa jeg vet at det kan gå raskere men hvem vet. Jeg fikk innvilger AAP på 3 dager og innvilget overgangstønad på en uke.

Barnetillegget på AAP er latterlig lite og har ikke regjeringa gjort noe med det til uføretrygd? El så blander jeg med noe annet :) Jeg har dessverre de siste årene før jeg ble ett år sykemeldt tjent mindre enn tidligere så er redd for å ikke få nok så jeg klarer meg. Jeg bor i ett av landets dyreste byer og kan ikke bare flytte pga barnefaren. 

Jeg vet ikke, tenker at kanskje NAV tenker at man skal klare seg på uføretrygden alene. 

Skrevet

Joa jeg vet at det kan gå raskere men hvem vet. Jeg fikk innvilger AAP på 3 dager og innvilget overgangstønad på en uke.

Barnetillegget på AAP er latterlig lite og har ikke regjeringa gjort noe med det til uføretrygd? El så blander jeg med noe annet :) Jeg har dessverre de siste årene før jeg ble ett år sykemeldt tjent mindre enn tidligere så er redd for å ikke få nok så jeg klarer meg. Jeg bor i ett av landets dyreste byer og kan ikke bare flytte pga barnefaren. 

Jeg vet ikke, tenker at kanskje NAV tenker at man skal klare seg på uføretrygden alene. 

Barnetillegget på uførettrygd er ca 3.000 kr i måneden. Det er behovsprøvd, men når du er enslig og ikke har så høy uføretrygd vil du nok få hele barnetillegget.

Husk at du kan søke bostøtte også, og bidrag fra far. Om du har barnet mest får du også særfradrag på skatten som enslig forsørger og en ekstra barnetrygd.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var det jeg fant forresten:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-forholdet-til-andre-folketrygdytelser-m.m

Formålet med overgangsstønad etter folketrygdloven kapittel 15 er å sikre inntekt for enslig mor eller far som har aleneomsorg for barn, og gi vedkommende midlertidig hjelp til selvhjelp slik at de kan bli i stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid. Overgangsstønaden reduseres i forhold til arbeidsinntekt, jf. § 15-9, og reduseres eller faller bort dersom vedkommende mottar ytelser til livsopphold som nevnt § 15-14 første ledd, f.eks. uførepensjon.

Ja akkurat, så jeg skal få det verre økonomisk da. Syns det er dårlig gjort siden overgangstønad er en midlertidig ytelse, og friske folk kan få den. Selv om vi har et flott velferdssystem så blir man straffet økonomisk for å være kronisk syk. Mens de rike får skatteletter. Jaja , takk for hjelpen :)

Skrevet

Barnetillegget på uførettrygd er ca 3.000 kr i måneden. Det er behovsprøvd, men når du er enslig og ikke har så høy uføretrygd vil du nok få hele barnetillegget.

Husk at du kan søke bostøtte også, og bidrag fra far. Om du har barnet mest får du også særfradrag på skatten som enslig forsørger og en ekstra barnetrygd.

Åja såpass, jeg får ca 500kr i barnetillegg nå 😂 Ah jo bostøtte glemte jeg 👍 Takk for tips :)

Skrevet

Ja akkurat, så jeg skal få det verre økonomisk da. Syns det er dårlig gjort siden overgangstønad er en midlertidig ytelse, og friske folk kan få den. Selv om vi har et flott velferdssystem så blir man straffet økonomisk for å være kronisk syk. Mens de rike får skatteletter. Jaja , takk for hjelpen :)

Det er ikke sikkert du får det dårligere økonomisk, jeg fikk det veldig mye bedre.

Hadde 18.000 før skatt i aap, men fikk 32.000 før skatt i uføretrygd. Der beregner litt annerledes når de finner grunnlaget for uføretrygd. Jeg tjente lite siste årene før jeg ble syk fordi jeg hadde hatt litt ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass, jobbet litt redusert pga småbarn osv, og de årene så de da helt bort fra når de beregnet uføretrygd. Jeg fikk lav sats på aap pga det, men når de beregnet uføretrygd så de bort fra de årene jeg hadde jobbet redusert pga omsorg for små barn.

De gikk lenger bakover i tid hvor jeg hadde tjent mer, regnet om til hva den inntekten ville vært i dag (og har du jobbet redusert regner de om til hva du hadde tjent i full jobb) også blir det grunnlaget for uføretrygden. Altså mye høyere enn for aap.

I tillegg fikk jeg barnetillegget på ca 3.000 kr i måneden pr barn, jeg har tre barn så det ble 9.000 kr i måneden det.

Skrevet

Man får ikke overgangsstønad og uføretrygd etter barnet er 1 år. 

Grunnen til at man kan få det på AAP men ikke uføretrygd er at det kan gjøres unntak for aktivitetsplikten (minimum 50% studier eller arbeid, eventuelt aktiv arbeidssøker) ved midlertidig sykdom. Når man er ufør er ikke sykdommen midlertidig. 

Anonymkode: 5e73c...460

Skrevet

takk for alle svar :) Jeg visste ikke at barnetillegget var såpass mye. Flere jeg har snakket med sier at de får så lite i uføretrygd og at det er lite forskjell på AAP og deres uføretrygd. Så jeg er redd for å få lite. Har 13.000 og noe utbetalt i mnd i AAP. 

Skrevet

er ufør og får ikke overgangstønad. men barnetilegg

Anonymkode: d77f6...388

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det. Overgangsstønad er en MIDLERTIDIG ytelse. Som du faktisk mottar nå. På lik linje med andre som har rett på den. Og det er da slett ikke urettferdig at «friske» skal få den vel. Du har jo selv nytt godt av den også. «Friske» må ut i aktivitet etter 1 år. Det er ikke noe de får evig. Og ja, å bli syk koster. Men sånn er det. Man må legge om hele livet. Men urettferdig er det ikke. Hvorfor skal man tjene like godt «hjemme», som en i full jobb? 

Anonymkode: 643fd...99b

Skrevet
På 10.3.2018 den 17.03, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det. Overgangsstønad er en MIDLERTIDIG ytelse. Som du faktisk mottar nå. På lik linje med andre som har rett på den. Og det er da slett ikke urettferdig at «friske» skal få den vel. Du har jo selv nytt godt av den også. «Friske» må ut i aktivitet etter 1 år. Det er ikke noe de får evig. Og ja, å bli syk koster. Men sånn er det. Man må legge om hele livet. Men urettferdig er det ikke. Hvorfor skal man tjene like godt «hjemme», som en i full jobb? 

Anonymkode: 643fd...99b

Jeg mente urettferdig at de på uføretrygd ikke får når de friske får, men det var før noen her fortalte meg om annet jeg kan få som jeg ikke visste om ;)

Skrevet

Ska ha, ska ha (kra kra)!

Anonymkode: 11cbf...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...