Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Ja det er det jeg nå må. Har susa bort hue og økonomien min helt på en mann som bare våser med penger. Han er nå dumpet og jeg skal ta fatt på livet mitt for alvor. Jeg har en datter på 8 år og en i vente i Juni. Hvor er det DU sparer penger? Og jeg mener ikke at du hver mnd setter 2500 på høyrente konto. Det er ikke i mine villeste fantasier mulig på et par år. Jeg skal betale ned 260 tusen i kredittkort, så det er min "sparing" i steden for på konto. Jeg har ikke annen gjeld og eier ikke noe. Hvilke lavpris matvarer liker du som du sparer inn på? Her inbiller jeg meg at det er masse å spare. Hvilken morsmelk erstatning er best men også rimelig? I tillegg laktosefri. Hverken jeg eller min datter tåler dette, og ikke det kommende barnets far heller, så tar ingen sjanser. Hvilke bleier anbefaler du? Bleiekort?? Hvilke kort eller apper anbefaler du at jeg bruker i butikken? Noe spesielt du gjør med ukesmenyen din så du sparer litt penger? Lønner det seg å handle i sverige? Hva er det som virkelig er billig der? (bruker ikke snus, røyk eller alkohol) Bør jeg kutte tørketrommelen helt eller kan jeg bruke den en gang i uka? Jeg er usikker på om det er en av strøm eterne? Vaske opp for hånd eller oppvaskmaskinen annen hver dag? Hvor finner du brukt tøy til barna? Hvor handler du billige sko/skole og bgh klær til barna? Hvor kan det spares inn? Skrur av lys i alle rom. Bruker ikke mye strøm på å varme opp da leiligheten er varm i seg selv. Og det er gass varme i form av en falsk peis i leiligheten. Og dette er ink i leien. Bor rimelig. Internett er inkludert. Har ikke noen tv pakker eller mobil abb. Bruker kontantkort, og bruker svært sjeldent telefonen. Kanskje en hundrelapp i mnd, så ser ikke for meg å spare noe her. Kjøper så godt som ikke klær til meg selv, men får brukt. Bruker ikke sminke, eller styling produkter heller. Vet, det bør jo endres for litt bedre selvfølelse, men det får heller komme. Bruker ikke penger på hobby, trening eller lignende. Setter pris på alle spare tips, slik at jeg som snart er 40 kan komme meg ut av kreditt krisa og spare opp egenkapital igjen. Trenger ikke kritikk. Vet jeg har vært dum og lot følelsene rive med av en mann. Nå vil jeg på bena igjen Anonymkode: c8963...56d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Det viktigste er at du får fyst rentene på gjelden og får laget en skikkelig betslingsplan. Bo så billig som mulig, helst gratis hos foreldre eller liknende. Hvis du må ha bil så velg en som er billigst mulig. De fleste klarer seg med en gammel EL-bil til under 30.000. De koster nesten ingenting i drift heller. Si opp abonemanger, treningssenter, ol og gå gjennom forsikringer og nett og telefonutgifter. Dropp fridørutgifter og annen egenpleie. Hvis du må ha noe nytt, klær, kjøkkenutstyr, møbler eller annet, så kjøp det på loppemarked. Lån bøker, film og annen underholdning på biblioteket. Lag all mat fra bunnen av billige råvarer. Drikk vann. Am barnet, dropp mme. Selg ting du ikke strengt tatt trenger, bunad, kunst, verktøy, instrumenter, smykker osv. Jobb så mye som mulig ekstra, pass barn mot betaling i helgene ol og søk på alt du har mulighet for av barnebidrag, redusert pris på SFO, ekstra barnetrygd osv. 250.000 er veldig mye å betale ned. Du må nok gå hardt til verks, men du kan bli gjeldfri om noen år hvis du er skikkelig streng med deg selv. Anonymkode: 68b75...da0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 - Aller først, lag deg et så stramt budsjett du tenker er overkommelig og realistisk over tid,og følg det. Er en post tom, så er den tom, ikke lån fra andre poster. Betal ned gjelden vedhjelp av snøballmetoden. - Ha en fast sum i uka til mat, ikke overskrid den. Bruk heller litt mindre og spar resten til gode tilbud. Skriv ukesmeny og lag handleliste. Handle 1 gang i uka på full mage. Sjekk tilbudsavisene til matbutikkene hver uke. Sjekk alltid 50% boksene i matbutikkene, mye bra der som kan fryses ned. Handle grønnsaker etter hva som er på tilbud den uka. Bruk billigmerker på vaskemidler, oppvaskmidler, dopapir og tørkepapir. Gode tilbudpå dopapir er ikke alltid såveldig billig. Har du en Rusta butikk i nærheten, så er de ofte billig på endel oppvaskkoster, såper, vaskemidler og andre hygieneartikler - Betal regningene i tide, så du ikke får gebyrer og overtrekksrenter - Ha oversikt over hva du har i skap, kjøleskap og fryseboks, Ikke la noe gå ut på dato så det må kastes. Kast så lite mat som mulig, mat som man ikke rekker å spise før det blir dårlig, fryses eller brukes i en restemiddag. Ost rives og fryses. Kjøttpålegg strimles og fryses - kan brukes i resteomelett. Grønnsaker forvelles og fryses hvis de ikke rekker å spises. Ha 1 - 2 restemiddager i uken. Det gjør ingenting om man har flere forskjellige retter da - Kjøp billigste egg/de billigste merkene. Har du et gårdsutsalg i nærheten, så kan det være de og er billige. Her er eggene mye billigere på gårdsbutikken enn i matbutikken. Joker selger alle brød til 50 % den siste timen de har åpent. - Slå av stekeplater og stekeovn litt før maten er ferdig, og la det steke på ettervarmen - Hvis du har bil, kjør så lite unødvendig som mulig, gå eller sykle der dere kan. Fyll drivstoff når det er billigst. Sjekk at du ikke betaler på for høy kilometerstand - Vask bare fulle vaskemaskiner, ikke vask tøy som ikke er skittent. Bruk tørketrommel minst mulig. - Ikke dusj lenge, bruk sparedusj. Ikke la varmtvannet renne unødvendig på kjøkkenet, ikke skyll skitten oppvask i kokende varmt vann - Stopp alle abonnement på blader, veldedighet, unødvendige kanalpakker og musikktjenester - Bleiekort på kiwi er lurt, dine bind og tamponger går på sammekortet. Pass på at du det er det dyreste produktet du bruker, som blir gratis Anonymkode: e46e4...7ec
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Hvis du ikke har, så skaff deg trumfkort. Coop kort er og lurt, har du forsikring hos if, så får du medlemsbonus på det. Anonymkode: e46e4...7ec
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det viktigste er at du får fyst rentene på gjelden og får laget en skikkelig betslingsplan. Bo så billig som mulig, helst gratis hos foreldre eller liknende. Hvis du må ha bil så velg en som er billigst mulig. De fleste klarer seg med en gammel EL-bil til under 30.000. De koster nesten ingenting i drift heller. Si opp abonemanger, treningssenter, ol og gå gjennom forsikringer og nett og telefonutgifter. Dropp fridørutgifter og annen egenpleie. Hvis du må ha noe nytt, klær, kjøkkenutstyr, møbler eller annet, så kjøp det på loppemarked. Lån bøker, film og annen underholdning på biblioteket. Lag all mat fra bunnen av billige råvarer. Drikk vann. Am barnet, dropp mme. Selg ting du ikke strengt tatt trenger, bunad, kunst, verktøy, instrumenter, smykker osv. Jobb så mye som mulig ekstra, pass barn mot betaling i helgene ol og søk på alt du har mulighet for av barnebidrag, redusert pris på SFO, ekstra barnetrygd osv. 250.000 er veldig mye å betale ned. Du må nok gå hardt til verks, men du kan bli gjeldfri om noen år hvis du er skikkelig streng med deg selv. Anonymkode: 68b75...da0 Renten er bundet og jeg betaler fast hver mnd. Bor veldig billig hos mamma, og hun bor billig fra før av med alt overnevnte inkludert. Har ingen abb av noe slag på tv, internett eller mobil. Kun ring kontant til en snau hundrelapp pr mnd, max. Klipper meg selv og annen egenpleie for meg går inn under en dusj rett og slett. Har nok med barna og å lese for dem, så bruker ikke noen penger på noen underholdning. Har nett ink i husleien. men kunne jo vært koselig å gå på biblioteket, det er lenge siden. Lager alt i fra bunnen når det gjelder mat. Elsker å lage mat. Prøver å bruke så billige varer som mulig, uten at det går ut over frukt, grønt og fisk i forhold til barna. Her drikker alle vann. Vi har aldri brus eller juice. Saft kjøpes en gang i blandt på vinteren og varmes som toddie. Jeg klarer ikke å amme grunnet brystreduksjon i ung alder. Har forsøkt og det er helt tett. Legen sier det bare er å glemme, så må gi mme. Har solgt alt jeg kan selge, så det er ikke mer å hente der. Eier ingen ting, bare klær, og alt er brukt før jeg overtok det. Sitter å går over hva jeg tror jeg kan søke som ekstra via Nav, og har satt opp møte for å gå igjennom dette. Takker for alle tips. Greit for meg å gå over hva jeg gjør og ikke gjør. Da ser jeg hva jeg må gjøre. Jeg skal forhøre meg litt med noen ekstra jobber. Vet det er et par staller i nærheten. Kanskje de trenger noen til å møkke eller lignende for dyra. Gode tips, takk Hi Anonymkode: c8963...56d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: - Aller først, lag deg et så stramt budsjett du tenker er overkommelig og realistisk over tid,og følg det. Er en post tom, så er den tom, ikke lån fra andre poster. Betal ned gjelden vedhjelp av snøballmetoden. - Ha en fast sum i uka til mat, ikke overskrid den. Bruk heller litt mindre og spar resten til gode tilbud. Skriv ukesmeny og lag handleliste. Handle 1 gang i uka på full mage. Sjekk tilbudsavisene til matbutikkene hver uke. Sjekk alltid 50% boksene i matbutikkene, mye bra der som kan fryses ned. Handle grønnsaker etter hva som er på tilbud den uka. Bruk billigmerker på vaskemidler, oppvaskmidler, dopapir og tørkepapir. Gode tilbudpå dopapir er ikke alltid såveldig billig. Har du en Rusta butikk i nærheten, så er de ofte billig på endel oppvaskkoster, såper, vaskemidler og andre hygieneartikler - Betal regningene i tide, så du ikke får gebyrer og overtrekksrenter - Ha oversikt over hva du har i skap, kjøleskap og fryseboks, Ikke la noe gå ut på dato så det må kastes. Kast så lite mat som mulig, mat som man ikke rekker å spise før det blir dårlig, fryses eller brukes i en restemiddag. Ost rives og fryses. Kjøttpålegg strimles og fryses - kan brukes i resteomelett. Grønnsaker forvelles og fryses hvis de ikke rekker å spises. Ha 1 - 2 restemiddager i uken. Det gjør ingenting om man har flere forskjellige retter da - Kjøp billigste egg/de billigste merkene. Har du et gårdsutsalg i nærheten, så kan det være de og er billige. Her er eggene mye billigere på gårdsbutikken enn i matbutikken. Joker selger alle brød til 50 % den siste timen de har åpent. - Slå av stekeplater og stekeovn litt før maten er ferdig, og la det steke på ettervarmen - Hvis du har bil, kjør så lite unødvendig som mulig, gå eller sykle der dere kan. Fyll drivstoff når det er billigst. Sjekk at du ikke betaler på for høy kilometerstand - Vask bare fulle vaskemaskiner, ikke vask tøy som ikke er skittent. Bruk tørketrommel minst mulig. - Ikke dusj lenge, bruk sparedusj. Ikke la varmtvannet renne unødvendig på kjøkkenet, ikke skyll skitten oppvask i kokende varmt vann - Stopp alle abonnement på blader, veldedighet, unødvendige kanalpakker og musikktjenester - Bleiekort på kiwi er lurt, dine bind og tamponger går på sammekortet. Pass på at du det er det dyreste produktet du bruker, som blir gratis Anonymkode: e46e4...7ec Mye av dette gjør jeg alt. Men å handle på full mage, og om det er penger til overs så skal det spares til gode tilbud - den var ny. God ide. Og jeg var ikke klar over at bind og slikt går på kiwi sitt bleiekort? Hvordan da mener du - med at det dyreste produktet er det som blir gratis. Tusen takk for en veldig detaljert oversikt Hi Anonymkode: c8963...56d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 ser at Coop og trumf er nevnt. Rema 1000 sin Æ er også mye å spare ved å ha, får 10 % på de 10 varene du handler mest, og i tillegg 10% på alt av frukt og grønt. Der kan du også gå inn på appen og sjekke hvor mye du handler for. Jeg handler stortsett det jeg har på Æ på rema 1000, og følger med på kupongene jeg får på Coop, og bruker dem, der får man også kuponger på varer man handler mye av, og får litt reduksjon i pris på det. Anonymkode: d3460...bff
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke har, så skaff deg trumfkort. Coop kort er og lurt, har du forsikring hos if, så får du medlemsbonus på det. Anonymkode: e46e4...7ec Takk. Kortene har jeg. Må bli flink til å bruke de rett og slett på alle plasser til enhver tid. Jeg har faktisk ingen forsikringer i dag. Har ikke hatt eller kunne tatt meg råd til det. Det er jo noe som bør prioriteres. Forslag til helt nødvendige forsikringer? Tusen takk Hi Anonymkode: c8963...56d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: ser at Coop og trumf er nevnt. Rema 1000 sin Æ er også mye å spare ved å ha, får 10 % på de 10 varene du handler mest, og i tillegg 10% på alt av frukt og grønt. Der kan du også gå inn på appen og sjekke hvor mye du handler for. Jeg handler stortsett det jeg har på Æ på rema 1000, og følger med på kupongene jeg får på Coop, og bruker dem, der får man også kuponger på varer man handler mye av, og får litt reduksjon i pris på det. Anonymkode: d3460...bff Dette har jeg hørt om, men ikke tatt i bruk. Takk for tipset Hi Anonymkode: c8963...56d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Det høres ut som at du lever veldig billig allerede. Av klær/utstyr du trenger kan du kjøpe brukt. Legg inn en ønskes kjøpt på Finn av det du trenger, vær gjerne litt i forkant, så kan det hende noen vil selge deg billig fremfor å kaste det. Eller spør venner/familie. Hvis du har lagringsplass kan du holde et øye med gis bort på finn i ditt område, se om du kan hente noe du deretter kan selge videre. Mange gir ting bort fordi de vil bli kvitt det raskt. Så må du bare prøve å øke inntekten så godt du kan. Småjobber, høyere stilling, kan du få mer eller en annen høyere betalt jobb? Hvilke offentlige ytelser har du rett på? Anonymkode: 2b5bf...b5d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 Har du lav inntekt og studielån, husk å søke om sletting av renter på lånet ditt Anonymkode: e46e4...7ec
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Jeg tenker at det er lettere å gi deg relevante råd hvis du skriver hvor mye du har inn i måneden (hver eneste krone) og hvor mye som går ut til faste utgifter i måneden, og hva de går til. Anonymkode: e46e4...7ec
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 Hvus det er ex-en din som gar laget kredittkortgjeld i ditt navn hadde jeg begynt med å kontakte kreditorene. Si som det er, at det er din ex sin gjeld, h a du gjør for å betale fortest mulig og spør etter en bedre avtale. Det de kam gjøre er å fryse rentene under nedbetaling. Men de har faktisk mulughet til å kutte ned noen av rentene som allerede har blitt lagt på. Du må bare få frem hvor dårlig din situasjon er og hvor mye du gjør for å få gjelden bort. Anonymkode: 79299...f2c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis det er ex-en din som har laget kredittkortgjeld i ditt navn hadde jeg begynt med å kontakte kreditorene. Si som det er, at det er din ex sin gjeld, hva du gjør for å betale fortest mulig og spør etter en bedre avtale. Det de kan gjøre er å fryse rentene under nedbetaling. Men de har faktisk mulighet til å kutte ned noen av rentene som allerede har blitt lagt på også. Du må bare få frem hvor dårlig din situasjon er og hvor mye du gjør for å få gjelden bort. Anonymkode: 79299...f2c Versjonen uten alle skriveleifene: 😂 Anonymkode: 79299...f2c
the amazing spidermamma Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Kan det være at du har krav på noe støtte? Kanskje det er lurt å undersøke dette? Synes du er kjempeflink til å spare, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 Hvor mye tjener du i mnd da? Hvis du bor omtrent gratis og lever som du sier skal det være mulig å betale ned rimelig kjapt. Anonymkode: b4f71...0d3
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 Jeg var også dum en gang og tok opp lån for en ex for bilkjøp. Han nektet å betale når det ble slutt, men bilen tok han med seg. Jeg sendte da et krav til forliksrådet og fikk medhold, p.g.a. at jeg ikke hadde lappen, bilen var i hans navn og lånet i mitt så han måtte betale. Mulig du kunne ha tjent noe på det. Ser du har fått mange gode tipse her. Hva med småjobber på finn.no f.eks. folk som ønsker å få luftet hunden, vannet blomster, leksehjelp m.m. Har du lav nok rente på kredittgjelden? Kredittkort er gjerne dyrere enn lån uten sikkerhet. Lykke til. Anonymkode: 4f1a3...ff8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 Hvis du er åpen om at har dårlig økonomi så er det nok mange som gir bort brukte klær og utstyr til barna. Det er også mulig å få gratismedlemskap i idrett/kor/speider osv Vet og det finnes ordninger hvor kommunen gir bort billetter til teater svømmehall og lignende, da tenker jeg på barnet ditt altså. Anonymkode: 35448...07b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 Oppvaskmaskin bruker mye mindre vann og strøm enn oppvask for hånd. Anonymkode: 7be5e...824
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Oppvaskmaskin bruker mye mindre vann og strøm enn oppvask for hånd. Anonymkode: 7be5e...824 Hvordan kan man bruke mer varmtvann ved håndoppvask enn ved maskinoppvask? Anonymkode: e46e4...7ec
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #21 Skrevet 13. april 2018 Jeg handler alt av basisvarer på Æ / Rema 1000. Frosne grønnsaker på Rema er billig og bra. Som nevnt 10% rabatt på ALT av frukt og grønt og andre tilbud til medlemmer fra måned til måned. Trines matblogg lagde ukesmeny på studiebudsjett for en stund tilbake, sjekk ut den for tips til middag. Hver 4dje bleiepakke på Kiwi er gratis (Pampers og Libero) Mange av barna i bhgen jeg jobber bruker Rema 1000 sine bleier, helt kurante! Knytt Trumfkortet/ Kiwi Pluss opp mot bankkortet ditt for da blir all handling registrert. Ofte trippeltrumf torsdager. Vi har forsikring på villa, innbo, reise, to biler, og huslånet (om en av oss faller bort) Vet ikke hva som er aktuelt for deg. Jeg brukte Nan MME (også brystredusert) men vet ikke noe om laktosefri variant. Lykke til! Anonymkode: 302bf...e31
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #22 Skrevet 13. april 2018 Laktosefri variant finnes bare på apoteket såvidt jeg vet. Forsøk vanlig morsmelkserstatning (melk rundt munnen og vent litt). Blir det utslett så be om blodprøve/testing på sykehuset for melkeallergi før dere drar. Ved utslag får dere slik morsmelkserstatning uten laktose på blå resept. De andre gir gode tips, men det er mye å spare på å handle i Sverige når det gjelder kjøtt og basisvarer. Kjøp stort og frys ned. Reiseutgiftene derimot kan være store slik at det ikke lønner seg. Anonymkode: 4e764...595
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå