Gå til innhold

Barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei pølser i barnebursdager! Skjønner ikke at skal være et must! Er det greit å droppe pølser og heller bare ha kaker, is, gelé osv? Det er snakk om bursdag til en fem-åring.

Anonymkode: 6f96d...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs litt på tidspunktet for bursdagen. Om du har den sånn rett etter barnehagetid- 16-17 tiden, så har kanskje ikke alle rukket å spise middag hjemme.

Pizza er jo også en favoritt, evt pizzasnurrer.

Hvis bursdagen er på en formiddag, så er det kanskje ikke forventet at det skal være noe mat.

Men vet egentlig ikke, da jeg var i bursdag når jeg var liten var det like vanlig at det ikke var noe mat i tillegg til kaker og snop

Anonymkode: 03988...a65

Skrevet

Bursdagen skal være fra 12-14. Synes det er dumt å bryte opp leken 2 ganger, 1 gang for mat og så 1 gang til for dessert, tenkte det blir bedre å bare ha ett avbrekk, og de fleste barn foretrekker kaker fremfor middagsmat. 

Hi

Skrevet

Da har sikkert de fleste spist frokost og kanskje også lunsj før de kommer, og de får middag når de kommer hjem. Nei, dropp mat. Lag evt noe gjærbakst, det synes jeg selv er godt når det kun serveres søtsaker. Om gjærbakst ikke blir spist, så hiver du det i fryseren etterpå.

Anonymkode: 03988...a65

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, men det bør komme frem i invitasjonen så ikke de møter opp sultne.

Anonymkode: 5ee5b...b9e

Skrevet

Greit å droppe mat, men da må du gi tydelig beskjed i innbydelsen om at det bare vil bli servert kaker. Alle forventer at barna får litt mat i bursdag, når mine blir invitert i selskap klokken 12 har de spist frokost i 8-9 tiden også regner jeg jo med de vil få lunsj i selskapet.... Jeg ville gjerne visst det på forhånd om jeg skulle gi de en skive før de går i selskap

Men hva med pizzasnurrer? Det er veldig enkelt å lage, kan lages lenge i forveien og fryses (bare ta de opp på morgenen og tin de litt før du hiver alle inn i ovnen noen minutter så de får litt lunk. Var veldig populært da jeg lagde det i bursdag her, ungene spiste 4-5 stykker hver(!).

Jeg gjorde det enkelt og laget av ferdig pizzadeig.

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/pizzasnurrer

Anonymkode: 0a5b3...143

Skrevet

Ettersom det er så vanlig med mat i bursdager, bør man gi beskjed hvis man ikke har det. Funker dårlig for mange femåringer å gå fra frokost i åttetida til langt ut på ettermiddagen med bare kaker og is i magen. 

Anonymkode: c7b28...1bd

Skrevet

Jeg er opptatt av at barna skal spise noe mat, og ikke bare kaker/godis.

Jeg gjorde det lett i fjor, skjærte baguetter i småskiver og hadde små pølser på, og pyntet med cherrie tomater og slikt. Smøreost og en liten klementinbåt på toppen. Laget egg med majo og karry som pålegg. Flere sånne småting og blandet det på flere fat. Pyntet det så alle fikk lyst på :) Jeg sa at alle måtte spise hva de hadde lyst på, og ville de smake noe som så spennende ut og de ikke likte det, så gikk det i orden. Etter dette fikk alle lov til å plukke frukt som jeg hadde delt i småbiter. 

Så etter lek og moro, kom alt på bordet av kaker, godis og chips. Når de skulle gå fikk de ta en neve godis i en plastkopp. På denne måten satt jeg heller ikke igjen med noe løsgodis og slikt. Så dumt å sitte igjen med godis i en uke etter bursdag.

Det høres ut som jobb, men det er det enkleste og kjappeste jeg noen gang har gjort. Og alle barna skrøyt når mor og far kom for å hente ;)

Anonymkode: 82eaa...ebb

Skrevet

For å si det sånn: Jeg har alltid satt veldig stor pris på de to avbrekkene. Da får man stoppet nedrivingen av huset, kranglingen, intrigene osv for en stakket stund.

Anonymkode: 4c02a...5fc

Skrevet

Dropp mat. Ikke nødvendig 😁

Anonymkode: ac65a...710

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er helt greit, men det bør komme frem i invitasjonen så ikke de møter opp sultne.

Anonymkode: 5ee5b...b9e

Hvorfor det, egentlig? Hva er så ille med å spise seg mett på boller og kaker en gang i blant?

Anonymkode: 16bd0...e39

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det, egentlig? Hva er så ille med å spise seg mett på boller og kaker en gang i blant?

Anonymkode: 16bd0...e39

Jeg blir ihvertfall uggen og småkvalm om jeg spiser snop, kake og gele på tom mage.

Anonymkode: 0a5b3...143

Skrevet

Her er det vanlig at barna får mat i bursdager, så jeg hadde satt stor pris på at du skrev det i innbydelsen hvis du ikke skal servere mat. Rett og slett for å unngå at kjempesultne barn kaster i seg så mye kake og is at de blir kvalme og uvel.

Skrevet

Finnes jo utrolig mye annet enn pølser du kan servere. Mine har fått servert blandt annet: pizza, pizzasnurrer, taco, ostesmørbrød, pannekaker, pitapizza, gryterett .. Ja, sikkert mye mer, men det jeg kom på nå. 

Favoritten er pizza for mine barn. 

Personlig synes jeg mat hører til i bursdag ☺

Anonymkode: 7d2c2...5ad

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så lei pølser i barnebursdager! Skjønner ikke at skal være et must! Er det greit å droppe pølser og heller bare ha kaker, is, gelé osv? Det er snakk om bursdag til en fem-åring.

Du er lei pølser ja, men er barna det?

Spør barnet ditt da vel.Syns barnet det er greit å droppe det?

Vi har pølser. Syns det er fint at barna får noe mat i magen før kake og godteri. Pølser er enkelt å servere og enkelt å spise. Tiden går fort. Barna vil gjerne leke og ikke bare sitte ved bordet og spise.

Anonymkode: a2d0c...c55

Skrevet

Pannekaker er en stor hit i bursdagene her. Jeg lager de på havregryn og sammalt hvete, så det ikke bare blir hvitt hvetemel. 

Anonymkode: b6684...35a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...