Gå til innhold

Hvordan er veien til ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utredes nå for en kronisk sykdom og har legen rett så kommer jeg til å bli ufør. Hvordan er veien dit og hva må jeg gjennom? Må alle gjennom alt uansett diagnose/skade? Og når slår evt uføreforsikring inn? 

Anonymkode: 075c6...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, veien er ikke lik for alle.

Hvor syk du er, hvordan fremtidsutsiktene er med tanke på behandling osv avgjør.

Har du en sykdom du kan bli bedre av med behandling må du gå på aap til man finner ut hvor god du kan bli og hva slags arbeidsevne du har da, i ethvert yrke. Dvs arbeidsprøving.

Når uføreforsikring trer inn kommer an på forsikringen din, noen har forsikringer som betaler ut mellomlegget mellom aap og full lønn, da trer den inn så fort sykemeldingsperioden din er over. Andre (som meg) har uføreforsikring som ikke betales ut før du er eklært ufør. Jeg ble erklært 100%ufør av nav i oktober, ringte da forsikringsselskapet og sendte dem kopi av vedtaket fra nav, og fikk forsikringspengene i november.

Anonymkode: d175c...569

Skrevet
På 8.3.2018 den 10.27, Anonym bruker skrev:

Nei, veien er ikke lik for alle.

Hvor syk du er, hvordan fremtidsutsiktene er med tanke på behandling osv avgjør.

Har du en sykdom du kan bli bedre av med behandling må du gå på aap til man finner ut hvor god du kan bli og hva slags arbeidsevne du har da, i ethvert yrke. Dvs arbeidsprøving.

Når uføreforsikring trer inn kommer an på forsikringen din, noen har forsikringer som betaler ut mellomlegget mellom aap og full lønn, da trer den inn så fort sykemeldingsperioden din er over. Andre (som meg) har uføreforsikring som ikke betales ut før du er eklært ufør. Jeg ble erklært 100%ufør av nav i oktober, ringte da forsikringsselskapet og sendte dem kopi av vedtaket fra nav, og fikk forsikringspengene i november.

Kan man få aap på sin egen arbeidsplass? Eller er det alltid sånn at du må prøve ulike yrker? Og hva får man utbetalt da? Hvor lenge må man gå på aap?

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man få aap på sin egen arbeidsplass? Eller er det alltid sånn at du må prøve ulike yrker? Og hva får man utbetalt da? Hvor lenge må man gå på aap?

Det går ikke an å gi et svar har, for alle tilfeller må vurderes individuelt.

Det som er likt for alle er at etter et år må man over på aap, men så kommer det mange ulike modeller etter det. 

Etter å ha vært sykemeldt et år er det opp til arbeidsgiver om de vil beholde det, de kan da si deg opp om de ikke ønsker å investere mer tid og energi på deg. Det mest vanlige er at man får permisjon fra stillingen sin mens man får aap fra nav, men du har ikke krav på å få innvilget permisjon, det er opp til arbeidsgiver.

Når det kommer til restarbeidsevne og arbeidsprøving så kan det skje i den bedriften du var ansatt i før du ble syk. Om du må prøves ut i forhold til flere yrker kommer an på hvor syk du er, hva slags jobb du har osv. Om du f.eks har en veldig stressende jobb hvor du er på beina hele dagen kan det hende nav vil vite hvordan du vil fungere i en roligere jobb hvor du sitter mer stille. Ikke noe fasitsvar her altså, det kommer an på dine diagnoser og funksjonsevne og ikke minst på arbeidsgiveren din.

Hvor lenge du må gå på aap er også individuelt, du skal være ferdig utredet, ha prøvd tilgjengelig behandling og være testet for restarbeidsevne. Hvor lang tid det tar er individuelt.

Jeg personlig gikk på aap i 5 år. Mye min egen feil for nav begynte snakke om å søke ufør etter 3 år, men jeg var overhodet ikke klar for det og strittet imot så lenge jeg kunne. Men jeg kjenner ei som ikke gikk på aap i det hele tatt, hun fikk uhelbredelig kreft og fikk innvilget uføretrygd uten å ha vært sykemeldt et år engang. Ingen sak er lik.

Du får 66% av gjennomsnittslønnen din de siste 3 år før første sykemelding i aap.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er likt for alle er at etter et år må man over på aap, men så kommer det mange ulike modeller etter det. 

Etter å ha vært sykemeldt et år er det opp til arbeidsgiver om de vil beholde det, de kan da si deg opp om de ikke ønsker å investere mer tid og energi på deg. Det mest vanlige er at man får permisjon fra stillingen sin mens man får aap fra nav, men du har ikke krav på å få innvilget permisjon, det er opp til arbeidsgiver.

Når det kommer til restarbeidsevne og arbeidsprøving så kan det skje i den bedriften du var ansatt i før du ble syk. Om du må prøves ut i forhold til flere yrker kommer an på hvor syk du er, hva slags jobb du har osv. Om du f.eks har en veldig stressende jobb hvor du er på beina hele dagen kan det hende nav vil vite hvordan du vil fungere i en roligere jobb hvor du sitter mer stille. Ikke noe fasitsvar her altså, det kommer an på dine diagnoser og funksjonsevne og ikke minst på arbeidsgiveren din.

Hvor lenge du må gå på aap er også individuelt, du skal være ferdig utredet, ha prøvd tilgjengelig behandling og være testet for restarbeidsevne. Hvor lang tid det tar er individuelt.

Jeg personlig gikk på aap i 5 år. Mye min egen feil for nav begynte snakke om å søke ufør etter 3 år, men jeg var overhodet ikke klar for det og strittet imot så lenge jeg kunne. Men jeg kjenner ei som ikke gikk på aap i det hele tatt, hun fikk uhelbredelig kreft og fikk innvilget uføretrygd uten å ha vært sykemeldt et år engang. Ingen sak er lik.

Du får 66% av gjennomsnittslønnen din de siste 3 år før første sykemelding i aap.

Herregud for et dårlig system!! Og 66% er vel 66% av 6 G sikkert, dvs ingenting?

Skrevet

Alle saker er så forskjellig. Jeg har holdt på i 15 år nå, prøvd så utrolig mye. Jeg har 7 diagnoser, og 3 av diagnosene, så har hver av spesialistene sagt at bare den ene diagnosen, er nok til at jeg burde bli 100% ufør. Men Nav vil ikke høre, selv om alt er prøvd og testet. Det siste er at jeg nå må gå til psykolog. Nav mener jeg skal bli frisk av mine fysiske diagnoser, psykolog og spesialister ler bare av det, og sier at det er jo ikke mulig. Det er sykdommer jeg ikke blir frisk av. 3 av diagnosene har jeg hatt hele livet, og jeg har bare blitt sykere jo eldre jeg blir. Jeg har blitt psykisk syk av det Nav har kjørt meg igjennom. Det er og hele tiden trusler om å ta fra med AAP, og de har og gjort det noen ganger. Men sånn er det takk og pris ikke for de fleste, så håper det blir mye lettere for deg.

Anonymkode: bc7f8...911

Skrevet

Hvordan er det for foreksempel meg som har fibromyalgi? Ingen dager eller perioder er jo like. Kan ha to måneder hvor jeg klarer å møte opp 50% på jobb men så være helt sengeliggende hjemme utenom arbeidstiden, eller perioder der jeg virkelig ikke tåler noen ting, og bruker flere dager på å komme meg til hektene etter en handletur. Er surrete og glemsk, sliter med å lære, konsentrasjonsvansker, lett irritabel, tåler ikke lyder. Er under AAP nå og er livredd for at NAV skal presse meg. Må fungere for barna også

Anonymkode: a7ff6...71c

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for et dårlig system!! Og 66% er vel 66% av 6 G sikkert, dvs ingenting?

Det er da ikke et dårlig system?

Det er begrenset hvor mye gratis penger man kan få fra Norge AS også, og er du vant til å tjene veldig godt har du vel spart en del og ihvertfall tegnet gode forsikringer som dekker mellomlegget mellom aap og vanlig lønn om du blir langvarig syk (og mellomlegget mellom dagpenger og lønn om du skulle bli arbeidsledig)?

Skrevet

Veien for meg har vært lang og kronglete. Og etter 5 år på AAP er jeg sykere enn jeg var før jeg begynte. De presser på med arbeidstrening og behandlinger. Ulike behandlere hver gang, som ikke er oppdatert på diagnosene man allerede har, eller historikk. Jeg er drittlei. De siste årene har jeg fått innvilget AAP for et par mnd av gangen, så lever med usikkerhet på hva som skjer i framtida. Ekstra belastende når man har barn å ta seg av.

Anonymkode: 120a3...643

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan arbeidsutprøving på egen arbeidsplass ja, jeg venter på det nå. Jeg har gått på AAP i snart 2 år.

Anonymkode: c4d42...847

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veien for meg har vært lang og kronglete. Og etter 5 år på AAP er jeg sykere enn jeg var før jeg begynte. De presser på med arbeidstrening og behandlinger. Ulike behandlere hver gang, som ikke er oppdatert på diagnosene man allerede har, eller historikk. Jeg er drittlei. De siste årene har jeg fått innvilget AAP for et par mnd av gangen, så lever med usikkerhet på hva som skjer i framtida. Ekstra belastende når man har barn å ta seg av.

Anonymkode: 120a3...643

Uff, føler virkelig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så forskjellig behandling på folk. Jeg har gått snart 2 år på AAP, venter nå på min første arbeidsutprøving, har 1 gang tidligere prøvd meg tilbake i jobb, men det var etter mitt eget ønske. Har nå min andre saksbehandler (som jeg aldri har sett), hun er like grei og forståelsefull som den første jeg hadde. Det er ikke vært noe mas om behandlinger eller utprøving, jeg synes jeg får altfor lite oppfølging egentlig. Med mindre jeg tar kontakt, så hører jeg ikke så mye fra de. I løpet av de snart 3 årene jeg har vært på sykemelding+AAP, så har jeg kun vært på et samarbeidsmøte og et møte med bare saksbehandler som jeg ba om. Men de blir kanskje strengere når jeg har gått lenger på AAP.

Å få innvilget AAP bare for et par måneder av gangen høres for meg ut som et mareritt :(

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, føler virkelig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så forskjellig behandling på folk. Jeg har gått snart 2 år på AAP, venter nå på min første arbeidsutprøving, har 1 gang tidligere prøvd meg tilbake i jobb, men det var etter mitt eget ønske. Har nå min andre saksbehandler (som jeg aldri har sett), hun er like grei og forståelsefull som den første jeg hadde. Det er ikke vært noe mas om behandlinger eller utprøving, jeg synes jeg får altfor lite oppfølging egentlig. Med mindre jeg tar kontakt, så hører jeg ikke så mye fra de. I løpet av de snart 3 årene jeg har vært på sykemelding+AAP, så har jeg kun vært på et samarbeidsmøte og et møte med bare saksbehandler som jeg ba om. Men de blir kanskje strengere når jeg har gått lenger på AAP.

Å få innvilget AAP bare for et par måneder av gangen høres for meg ut som et mareritt :(

Vær bare obs! Du kan bli nektet videre aap hvis nav forvaltning mener at du har vært for passiv for å bli frisk, det fikk jeg bedkjed om i mitt forrige møte ned NAV (ikke at jeg har vært for passiv, men at set var noe som ble vurdert). 

Anonymkode: 895e3...6f6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær bare obs! Du kan bli nektet videre aap hvis nav forvaltning mener at du har vært for passiv for å bli frisk, det fikk jeg bedkjed om i mitt forrige møte ned NAV (ikke at jeg har vært for passiv, men at set var noe som ble vurdert). 

Men de kan vel ikke vurdere en som for passiv så lenge man følger den behandlingen man skal, legen min prøver virkelig å finne noe som fungerer for meg. Jeg har prøvd litt av hvert, men aldri fått noe pålegg fra nav om hva jeg må gjøre. Utenom legeerklæringne for å få ny AAP, så tror jeg ikke de vet så mye hva jeg driver med egentlig.

Hva hadde du gjort, og ikke gjort nok siden du ble vurdert som for passiv?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de kan vel ikke vurdere en som for passiv så lenge man følger den behandlingen man skal, legen min prøver virkelig å finne noe som fungerer for meg. Jeg har prøvd litt av hvert, men aldri fått noe pålegg fra nav om hva jeg må gjøre. Utenom legeerklæringne for å få ny AAP, så tror jeg ikke de vet så mye hva jeg driver med egentlig.

Hva hadde du gjort, og ikke gjort nok siden du ble vurdert som for passiv?

Jeg har ikke fått beskjed av saksbehandler om at jeg har vært for passiv. Jeg har fulgt aktivitetsplanen til NAV og anbefalinger fra lege, men det har blitt innskjerpinger fra nyttår, og da var det visst flere som hadde fått nektet videre aap av NAV forvaltning, selv om de hadde fulgt aktivitetsplan, fordi de hadde blitt vurdert som for passive. Jeg venter på svar om forlengelse. Min saksbehandler kunne ikke svare på hva som ble betegnet som for passivt, men at kriteriet for aap krevde at man tok tak i egen sykdom.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke fått beskjed av saksbehandler om at jeg har vært for passiv. Jeg har fulgt aktivitetsplanen til NAV og anbefalinger fra lege, men det har blitt innskjerpinger fra nyttår, og da var det visst flere som hadde fått nektet videre aap av NAV forvaltning, selv om de hadde fulgt aktivitetsplan, fordi de hadde blitt vurdert som for passive. Jeg venter på svar om forlengelse. Min saksbehandler kunne ikke svare på hva som ble betegnet som for passivt, men at kriteriet for aap krevde at man tok tak i egen sykdom.

Uff, jeg blir helt svett. Min AAP går ut i mai, så da må jeg søke om ny. Det virker som NAV forvaltning er på en helt egen klode til tider, hvorfor ikke stole litt mer på de som står nærmest brukeren

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du at du får avslag? Hva gjør man hvis man får avslag da? Sosialstønad?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er enig i det meste du skriver, men det jeg har uthevet gjelder ikke for riktig alle, selv om det er hovedregelen. Jeg har blitt tilbydt uføretrygd to ganger uten å ha vært ferdig utredet, uten å ha en diagnose. Nav ønsket til og med å sette en feil diagnose på meg bare for å uføretrygde meg. Jeg nektet. Hovedregelen er at man skal være ferdig utredet, ha forsøkt tilgjengelig behandling og være testet for restarbeidsevne, slik du skriver, men det gjelder ikke for alle. Noen sier det seg selv ikke kan bli bedre, selv med behandling, og noen har det ingen hensikt å teste for restarbeidsevne.

Anonymkode: c3e36...4d2

Skrevet

Jeg hadde "arbeidsutprøving" i stillingen jeg hadde før jeg ble syk. Jobbet 20-50 % (etter avtale med arbeidsgiver og NAV).

Konklusjonen ble til slutt at jeg har 20 % restarbeidsevne som x  hos arbeidsgiveren min, men at jeg har 0 % restarbeidsevne i enhver annen stilling hos andre arbeidsgivere.

Fra jeg ble syk til jeg fikk innvilget 80 % uføretrygd tok det ca. 2,5 år.

Anonymkode: fb07f...ac1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig forskjellig hva som kreves, selv om reglene egentlig skal være de samme for alle. Mitt ene år på aap hadde jeg én sykehustime - og det er helt ok for Nav. På godt over fire år på aap har jeg hatt tre eller fire møter hos saksbehandler hos Nav, alle møtene har jeg selv måttet mase på for å få. Jeg skulle egentlig ønske det fikk følger for både helsevesenet og Nav når de er for passive... Jeg gjør det jeg kan med kosthold og livsstil, og jeg klager på sykehus som ikke gjør jobben sin... men jeg kommer jo ingen vei når det å ikke gjøre jobben ikke får noen følger for de som ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: c3e36...4d2

Skrevet

Jeg fikk innvilget ufør 100% 2 måneder før maksdato for sykemelding gikk ut. Var aldri på aap. Tok ca 1 uke fra jeg sendte inn søknad til den var godkjent.

Anonymkode: 65aa6...595

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk innvilget ufør 100% 2 måneder før maksdato for sykemelding gikk ut. Var aldri på aap. Tok ca 1 uke fra jeg sendte inn søknad til den var godkjent.

Anonymkode: 65aa6...595

Men du hadde en sykdom eller skade som var helt umulig å bli frisk fra da vel?

Skrevet

Jeg tror ikke en skal regne med så kort behandlingstid på uføretrygd som enkelte her har opplevd.

Min sønn er multifunksjonshemmet. Han går under kurant sak og dermed skal søknader behandles så fort som mulig. 

Vi sendte inn søknad da nav hadde gitt grønt lys. Søknaden ble innvilget litt over 3 1/2 mnd etter nav hadde mottatt søknad.

Han var aldri på aap og selvfølgelig ikke på utprøving .

Jeg har akkurat fått innvilget uføretrygd. I mitt tilfelle var jeg på aap i underkant av 4 1/2 år før jeg sendte søknad.

Jeg forsøkte en drøss med medisinering og behandling.

Både fastlege og spesialister anbefalte ikke arbeidsutprøving. Men nav lokal sa at nav forvaltning bare i svært sjeldne tilfeller innvilget søknad der arbeidsutprøving ikke er gjennomført.

Anonymkode: 67c14...e1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...