Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har en datter. En ganske stor en. Nærmer seg voksen. hun har adhd, ganske kraftig. Hun bor hos far og meg 50/50. Hun stakk av hjemmefra i høst. Fars samværsuke. Hun oppholdt seg hos en dame som har to barn. Damen er narkoman og har tidligere mistet omsorgen for begge barna, men de flyttet hjem til mor så snart de ble 18. Damen hadde da et rusfri i 6 mnd. Jeg kontakter barnevernet og uttrykte min bekymring. Barnevernet kontaktet denne damen, som ikke kunne se at det var noe galt med omsorgen hun ga. Barnevernet vurderte at det ikke var umiddelbar fare for liv og helse og imot med sydamen mente det var ok at hun var der ut uken, så var det ok for de. Damen sa det var ok. Mandagen ble datteren min, i møte med meg, far, denne damen og 2 fra barnevernet bedt om å reise hjem til en av foreldrene sine. Hun valgte å bli med hjem til meg. De neste 4 ukene var hun kun hos meg. Nektet å dra til far. Så ba jeg henne dra en helg til far og etter den helgen ble det 50/50 igjen og så begynte hun å være mest hos far og hos meg annenhver helg. Helt ok. Bare to uker etter at hun kom hjem, så ble denne damen hun bodde hos innlagt med overdose heroin og er per i dag «aktiv narkoman» igjen og et av barna hennes har gått til barnevernet og bedt om aluttplassering. Nå har datteren min stukket av igjen under samvær hos far. Vi vet ikke hvor, men et raskt søk på kontoen hennes viser at hun har Vippset penger til denne narkomane damen minst 3 ganger den perioden hun har vært borte nå. Hun dro på mandag, jeg fikk beskjed i går kveld. Barnevernet ville henlegge saken vår da hun kom hjem. Jeg ba de om å ikke gjøre det da jeg var redd hun ville stikke av igjen om hun trodde hun fikk barnevernet på avstand. Det har altså skjedd. Jeg har i dag tatt kontakt med barnevernet og bedt de komme og hente jenta og plassere henne akutt. Jeg er sliten og lei av å bekymre meg, og jeg har to barn i småskolealder hjemme som jeg må ta meg av midt i alle bekymringene. Om hun blir plassert, så vet jeg i alle fall at hun er trygg og hvor hun er. I tillegg er sjansen liten for at hun stikker av til denne narkomane damen igjen. den narkomane er en historie for seg selv. Da datteren min hadde vært hjemme hos meg i en uke, så sendte hun SMS til meg og forlangte 2000,- for kost og losji hun hadde fått da hjn var der ei uke. Jeg sa selvsagt at jeg ikke betale folk for å gjemme rømmede barn. Var det ok? i tillegg har jeg i tiden etter den første rømmingen slitt med familien min. Mine foreldre og et av mine søsken (alle visste om at hun hadde stukket av) tilbød datreren min å bo hos de. Jeg ble rasende. De fortalte henne bare at dersom hun ikke bille komme hjem til mor eller dar, så kunne hun jo bare dukke opp hos besteforeldre og tanter/onkler. Jeg fikk lese SMS de hadde skrevet og der hadde de også skrevet at de ikke trengte å si noe til meg. Jeg forstår de bare ville hjelpe, men dette ble helt feil. Men så... ville dere gjort det samme som meg? Historien er uendelig mye lenger enn dette, med mye rart, men jeg klarer ikke få med alt. Ville dere levert fra dere barnet til barnevernet? Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Jeg skjønner at det er kaos i hodet ditt nå og det kommer frem i innlegget ditt, jeg klarer ikke helt å fange opp historien. Jeg må derfor bare sjekke om jeg forstår riktig. Datteren din (alder?) har rømt hjemmefra til ei dame som er narkoman. Dere koblet inn barnevernet som sa at det var greit at datteren din var hos denne narkomane damen som tidligere har mistet omsorgen for sine egne barn? Datteren din kom deretter tilbake til dere for deretter å rømme enda en gang, denne gangen vet dere ikke hvor hun er, bare at hun har gitt penger til den narkomane damen? Hvorfor rømmer datteren deres? Sliter hun med rus selv? Sliter hun med andre ting? Hvordan tenker du akuttplassering hos andre kan hjelpe? Vil hun ikke kunne rømme fra andre steder også? Har du snakket med barnevernet om tvangsinnleggelse? Hvordan kjenner datteren din denne narkomane damen og hvilket forhold har de? Anonymkode: 76c6c...7e2
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Jeg kan prøve å forklare bedre Datteren din (alder?) har rømt hjemmefra til ei dame som er narkoman. Dere koblet inn barnevernet som sa at det var greit at datteren din var hos denne narkomane damen som tidligere har mistet omsorgen for sine egne barn? - hun er tenåring, nærmer seg myndig. I høst rømte hun til en dame som er narkoman. Hun hadde vært rusfri i 6 mnd på den tiden. Hun er ikke rusfri nå. Barnevernet anså det ikke alm fare for liv og helse på det tidspunktet de var på besøk hos denne damen og datteren min var der. Derfor lot de henne være der i ei uke. Etter denne uken, så sa barnevernet til henne at hun måtte hjem til foreldre eller akuttplasseres. Hun valgte å reise hjem med meg. Datteren din kom deretter tilbake til dere for deretter å rømme enda en gang, denne gangen vet dere ikke hvor hun er, bare at hun har gitt penger til den narkomane damen? - det stemmer Hvorfor rømmer datteren deres? Sliter hun med rus selv? Sliter hun med andre ting? Hvordan tenker du akuttplassering hos andre kan hjelpe? Vil hun ikke kunne rømme fra andre steder også? Har du snakket med barnevernet om tvangsinnleggelse? Hvordan kjenner datteren din denne narkomane damen og hvilket forhold har de? - hun anser det ikke som å rømme hjemmefra. Hun anser det som en pause. Hun blir feks bedt om å rydde rommet, så stikker hun av. Denne gangen hadde hun bakt muffins hos far. Hun vet at det venter kjeft og arbeid når hun kommer hjem og velger derfor å ikke komme hjem. Hun trenger da «pause». Hun ruser seg ikke det jeg vet. Vet at hun snuser og hun har smakt alkohol ved et par anledninger. Hun sliter med mange ting. Jeg har hatt henne gjennom ppt og bup i lang tid (10 år) for å gi henne psykologisk hjelp. Hun har avbrutt alle muligheter for behandling med å si «jeg klarer det selv» etter hun ble 16. Hun har diagnose adhd og den er relativt kraftig, men hun nekter medisinering. En akuttplassering på institusjon vil gjøre at hun er trygg. Hun kan ikke vandre ute i byen til langt på kveld og gjøre som hun vil. Hun vet at jeg ikke kan reise uting lete etter henne fordi jeg må være hjemme med de små barna, så da har jeg bare barnevernsvakten og politiet å kontakte. Det er ikke like lett å rømme fra barnevernet. De vil etterlyse henne og få mer hjelp av politi enn jeg får. Hun kan ikke tvangsinnlegges per nå. Den narkomane damen er moren til en venninne av henne. Moren og venninnen propper henne full av piss om at jeg ikke kan bestemme og at hun kan bestemme selv hvor hun vil bo fordi hun er over 15 år og barnevernet er noe dritt, de vil ikke hjelpe noen, politiet er deittsekker osv. Jeg merker STOR adferdsendring hos min datter de periodene hun er sammen med denne venninnen. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Det er heldigvis ikke sånn at foreldre kan si til barneverntjenesten at de ikke vil ha barna sine lenger, og så overtar det offentlige. Denne jenta er ditt ansvar, sammen med faren. Å akuttplassere et barn er et valg som sitter langt inne, og som skal sitte langt inne. De andre ungdommene på institusjon har egne utfordringer, og jenta di vil nok eksponeres for minst like mye der som hun en voksen rusmisbruker. Jeg synes faktisk den utvidete familien handlet klokt da de tilbød jenta di å bo hos dem. Hvorfor tenker du det er greit med en akuttplassering, men det er galt å flykte fra vanskene hjemme ved å bo hos besteforeldre? Anonymkode: a1e01...4ee
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er heldigvis ikke sånn at foreldre kan si til barneverntjenesten at de ikke vil ha barna sine lenger, og så overtar det offentlige. Denne jenta er ditt ansvar, sammen med faren. Å akuttplassere et barn er et valg som sitter langt inne, og som skal sitte langt inne. De andre ungdommene på institusjon har egne utfordringer, og jenta di vil nok eksponeres for minst like mye der som hun en voksen rusmisbruker. Jeg synes faktisk den utvidete familien handlet klokt da de tilbød jenta di å bo hos dem. Hvorfor tenker du det er greit med en akuttplassering, men det er galt å flykte fra vanskene hjemme ved å bo hos besteforeldre? Anonymkode: a1e01...4ee Hun vil stikke av like mye hos de som hos meg. Og det er sånn at dersom jeg henvender meg til barnevernet og sier at jeg ikke klarer ha omsorgen for dette barnet mer, så må de ta over omsorgen. Hun har ingen respekt for de og om de forventet noe av henne, så ville hun stukket av fra andre familiemedlemmer også. Derfor kan hun ikke bo hos de. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har full forståelse for at dette er en vanskelig og vond situasjon for deg, takk for at du oppklarte litt mer. Nå skjønner jeg situasjonen mye bedre og jeg forstår godt at du er desperat etter hjelp. Hva sier barnevernet om ønsket ditt? Jeg tror du gjør helt rett i å ha kommunikasjon med barnevernet her. Når det gjelder familien din så tror jeg du gjør lurt i å ikke angripe dem eller være sinna på dem. Sett bort i fra at de ville skjule datteren din fra deg så tilbyr de jo faktisk bare datteren din en trygg sone. Du kan eventuelt avtale med dem at de gir deg beskjed, men hvis datteren din vil skjule det for deg så får du fremdeles beskjed, men at dere da finner en god måte å kommunisere på uten at hun føler seg angrepet. Det viktigste her er jo hvilke råd barnevernet gir, det er de som sitter på kunnskapen og erfaringen her. Anonymkode: 76c6c...7e2
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun vil stikke av like mye hos de som hos meg. Og det er sånn at dersom jeg henvender meg til barnevernet og sier at jeg ikke klarer ha omsorgen for dette barnet mer, så må de ta over omsorgen. Hun har ingen respekt for de og om de forventet noe av henne, så ville hun stukket av fra andre familiemedlemmer også. Derfor kan hun ikke bo hos de. Anonymkode: 26ac4...388 Hvis hun snart er myndig, så blir hun neppe plassert nå. Hun har jo ikke så alvorlige atferdsvansker. Anonymkode: a1e01...4ee
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har full forståelse for at dette er en vanskelig og vond situasjon for deg, takk for at du oppklarte litt mer. Nå skjønner jeg situasjonen mye bedre og jeg forstår godt at du er desperat etter hjelp. Hva sier barnevernet om ønsket ditt? Jeg tror du gjør helt rett i å ha kommunikasjon med barnevernet her. Når det gjelder familien din så tror jeg du gjør lurt i å ikke angripe dem eller være sinna på dem. Sett bort i fra at de ville skjule datteren din fra deg så tilbyr de jo faktisk bare datteren din en trygg sone. Du kan eventuelt avtale med dem at de gir deg beskjed, men hvis datteren din vil skjule det for deg så får du fremdeles beskjed, men at dere da finner en god måte å kommunisere på uten at hun føler seg angrepet. Det viktigste her er jo hvilke råd barnevernet gir, det er de som sitter på kunnskapen og erfaringen her. Anonymkode: 76c6c...7e2 Hun ville ikke blitt hos familiemedlemmer. De bor alle innenfor en radius av 5 km fra meg, så det ville ikke blitt en miljøforandring og derfor mener jeg de i alle fall ikke bør skjule det fra meg. Barnevernet mener at hun bør plasseres om hun ikke kommer frivillig hjem i dag. De har oppfordret henne til å komme hjem og gjør hun ikke det, så henter de henne på skolen i morgen og plasserer henne. Jeg har gitt de tillatelse. 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis hun snart er myndig, så blir hun neppe plassert nå. Hun har jo ikke så alvorlige atferdsvansker. Anonymkode: a1e01...4ee Hun blir plassert. Barnevernet har i dag kontaktet henne og oppfordret henne til å komme hjem. Gjør hun ikke det blir hun, med min tillatelse, plassert i morgen. Hun har alvorlige adferdsvansker. Det finnes en laaaaaaang rekke med historier, men jeg kan ikke legge ut alt her. Det ville blitt et eviglangt innlegg. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Jeg ville gjort det samme som deg. For barnevernet kan ta ansvar for henne etter hun er 18også om de mener det er nødvendig. Etter flyte 18 kan du som foreldrene ikke gjøre noe eller kontakte barnevernet. Da er det for sent. Du gjord det du måtte som er best for barnet ditt. Anonymkode: 2a195...f0f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Om hun ikke har problemer med rus nå, vil hun garantert få det av å bo institusjon. Nærmest all ungdom som bor på institusjoner er rusmisbrukere. Anonymkode: 28526...67e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om hun ikke har problemer med rus nå, vil hun garantert få det av å bo institusjon. Nærmest all ungdom som bor på institusjoner er rusmisbrukere. Anonymkode: 28526...67e Hvor har du det fra? Jeg bodde selv på institusjon og der var det en egen liten gjeng som røyket hasj, men de fleste var rusfrie. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 Jeg synes det er veldig rart hvis hun ikke bruker rus. Svært få, om noen, bor hos narkomane frivillig hvis man selv er nykter. Bv er rette instans. Anonymkode: c002d...dba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du det fra? Jeg bodde selv på institusjon og der var det en egen liten gjeng som røyket hasj, men de fleste var rusfrie. Anonymkode: 26ac4...388 Har jobbet i mange år på ungdomsinstitusjon. Ser det samme overalt. Anonymkode: 28526...67e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er veldig rart hvis hun ikke bruker rus. Svært få, om noen, bor hos narkomane frivillig hvis man selv er nykter. Bv er rette instans. Anonymkode: c002d...dba Hvis det er det eneste stedet man får være når man stikker av hjemmefra, så blir det dit man rømmer. Jeg har aldri sett henne ruset på noe. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har jobbet i mange år på ungdomsinstitusjon. Ser det samme overalt. Anonymkode: 28526...67e Hun er nok en av de som ikke kommer til å starte med rus. Ikke at jeg skal si at min datter er så spesiell, hun er stokk dum og naiv på flere områder, men akkurat bår det kommer til rus, så er hun steil og hater det som pesten. Hun ble rasende på en i vennegjengen som hadde forsøkt hasj og overtalte han skikkelig. Anonymkode: 26ac4...388
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Jeg ville flyttet til Karasjok (eller hvor som helst langt unna) før jeg plasserte ungdommen min på institusjon. Har jobbet med ungdom i flere år og jeg ville gjort alt i min makt for at de aldri skulle havne der. Anonymkode: de068...855
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville flyttet til Karasjok (eller hvor som helst langt unna) før jeg plasserte ungdommen min på institusjon. Har jobbet med ungdom i flere år og jeg ville gjort alt i min makt for at de aldri skulle havne der. Anonymkode: de068...855 Ja, men det finnes to andre barn som det skal tas hensyn til også. De er godt etablerte her vi bor med venner og idrett osv. Jeg kan ikke bare ta hensyn til et barn som garantert vil flytte ut om et halvt år uansett. Men hadde hun vært yngre, så kunne det vært et alternativ. Men her må jeg ta hensyn til alle barna. De minste kan ikke straffes for hennes idioti hele tiden. Anonymkode: 26ac4...388
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå