Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg synes det er litt rart eller trist om du vil, at alle andre enn de som er "lyshudet" har lov til å uttale hvor stolte de er, hvor vekker hudtone de har osv, men ikke "lyse". Jeg har venner som kommer fra alle mulige steder, og da har alle mulige hudtoner. Det nevnes stadig at "jeg er stolt av min sorte hud og min afrikanske kultur", "my beautiful black skin" osv, og mange er også med i ulike grupper som bare er for andre fra samme kultur eller etniske opprinnelse. Der gjør de hyggelige ting, som å lage mat, danse afrikansk dans osv. Jeg synes jo det er veldig flott at man kan være glad i seg selv og sin kultur! Men så synes jeg det er litt rart at dette gjelder alle bortsett fra "lyse"... om jeg hadde gått å sagt at "jeg er så stolt av den vakre hvite huden min" eller "jeg er stolt av å være hvit", så hadde jeg jo blitt sett på som rasist eller nynazist med en gang.... og særlig om jeg i tillegg hadde meldt meg inn i en gruppe som bare tok inn andre "lyse" og som hyllet vår kultur, mat osv... det hadde jo blitt sett på som en rasistisk gjeng av ett eller annet slag. Hvorfor skal det være slik at andre har lov til å si hvor stolte de er av sitt opphav og utseende, men ikke jeg? Føler noen ganger at andre er så heldige som kan få være stolte av sånt, og at det er trist at jeg ikke kan føle eller uttrykke det samme for da er jeg rasist i andres øyne... Anonymkode: fb51b...0fa
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har virkelig aldri hørt noen si at de er stolte av huden sin, uansett farge. Tror dette må være spesielt i din omgangskrets. Å være stolt av sitt opphav er noe helt annet. Du blander begreper noe forferdelig her. Jeg er for øvrig «stolt» nordlending. Anonymkode: 062c9...39e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Jeg tenker at det nok har noe å gjøre med at noen folkegrupper, og da særlige afrikanske og andre minoritetsgrupper, har opplevd mye forskjellsbehandling, rasisme og nedrykking i flere generasjoner, mens hvite har vært den dominerende "rasen" som har trykket disse ned, for eks i USA ble jo afrikanere hentet til landet kun for å være de hvites slaver, og da slaveriet ble avskaffet fortsatte understykkelsen med å ha adskilte skoler, seter på bussene, ingen stemmerett osv. Det samme så man jo i større skala i Sør-Afrika. Tilsvarende opplevde, og opplever, både latinske og asiatiske forkegrupper å bli stigmatisert og utsatt for forskjellsbehandling. Dersmed blir det å "være stolt av at jeg er hvit" er slags uttrykk for dette tror jeg. Det som derimot er helt stuerent er jo å være stolt av og dyrke sin opprinnelse, for eks at man er norsk ved å fremheve det typisk norske, eller ved å være stolt av og å fremheve mer lokalt hvor man kommer fra, for eks at man er nordlending, vestlending, sogning osv. For eks. er det jo i USA flere interesseforeninger for norsk-amerkanere på samme måte som for amerikanere med italienske aner. Anonymkode: 8851b...d6a
Pobie Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Du kan jo være stolt over huden din, hvis du mener du har spesielt fin hud? Men det er jo rart å spesifikt være stolt over fargen hvis du er hvit? Da vil jeg tro du heller mener at du liker undertonene dine og at du har uvanlig fin hud, ikke at du faktisk er stolt over å være hvit. Og selvfølgelig har de som er mørke lov til å si at de er stolte, siden det er de som har opplevd understrykkelse og fremdeles opplever mye diskriminering og rasisme. At du ikke får gå rundt og si hvor stolt du er over å være hvit er vel en liten pris å betale for å slippe hverdagsrasisme. Reality check.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Jeg er stolt etnisk norsk!! Anonymkode: da9cb...09f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Har aldri hørt at noen har sagt "Jeg er så stolt over min svarte hud"? Men en gang på universitet så måtte jeg virkelig holde oppe maska - jeg hyl-flirte på innsiden i det jeg traff en ny medstudent. Hun; Hvor ar do fra? Jeg; Æ e fra Nordland, Bodø. Hun: Aaah! Jai e fra Saltraumen - vi nordlæningar e nødt til å hålda saman! Syntes det var formidabelt fantastisk! Men det forteller litt mer om at det er egentlig ikke så nøye hvordan man ser ut, kommer bare an på hvor vi føler vi er fra Anonymkode: 1303f...b25
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 Jeg synes at det er viktig for folk som forlot sitt hjemsted,ikke så mye for de som er i sitt eget hjem. Det gjelder også nordmenn i utlandet. De er stolg av å være norske. Anonymkode: 7a8b8...3c7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det nok har noe å gjøre med at noen folkegrupper, og da særlige afrikanske og andre minoritetsgrupper, har opplevd mye forskjellsbehandling, rasisme og nedrykking i flere generasjoner, mens hvite har vært den dominerende "rasen" som har trykket disse ned, for eks i USA ble jo afrikanere hentet til landet kun for å være de hvites slaver, og da slaveriet ble avskaffet fortsatte understykkelsen med å ha adskilte skoler, seter på bussene, ingen stemmerett osv. Det samme så man jo i større skala i Sør-Afrika. Tilsvarende opplevde, og opplever, både latinske og asiatiske forkegrupper å bli stigmatisert og utsatt for forskjellsbehandling. Dersmed blir det å "være stolt av at jeg er hvit" er slags uttrykk for dette tror jeg. Det som derimot er helt stuerent er jo å være stolt av og dyrke sin opprinnelse, for eks at man er norsk ved å fremheve det typisk norske, eller ved å være stolt av og å fremheve mer lokalt hvor man kommer fra, for eks at man er nordlending, vestlending, sogning osv. For eks. er det jo i USA flere interesseforeninger for norsk-amerkanere på samme måte som for amerikanere med italienske aner. Anonymkode: 8851b...d6a Dette er nok kjernen i problemet, og det sitter i fortsatt. Ungdommer i hele verden har opplevd at lokale skjønnhetsidealer dyrker blekhet, både i Asia, Afrika og Latin-Amerika. Anonymkode: 58570...ab8
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har aldri hørt at noen har sagt "Jeg er så stolt over min svarte hud"? Men en gang på universitet så måtte jeg virkelig holde oppe maska - jeg hyl-flirte på innsiden i det jeg traff en ny medstudent. Hun; Hvor ar do fra? Jeg; Æ e fra Nordland, Bodø. Hun: Aaah! Jai e fra Saltraumen - vi nordlæningar e nødt til å hålda saman! Syntes det var formidabelt fantastisk! Men det forteller litt mer om at det er egentlig ikke så nøye hvordan man ser ut, kommer bare an på hvor vi føler vi er fra Anonymkode: 1303f...b25 Nydelig!!! 😍 Anonymkode: a4373...65f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 Sier som Frank Zappa: I’m not black, but there is a whole lot of times I wish I can say I’m not white. Anonymkode: 90b31...23e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 7 minutter siden, skjotta skrev: "Hvit" er ikke en etnisitet. I like stor grad som sort. Er stor forskjell på masaier, tuareger og fangfolket. Anonymkode: 1ac7f...97a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I like stor grad som sort. Er stor forskjell på masaier, tuareger og fangfolket. Anonymkode: 1ac7f...97a Bare se på Rwanda med hutuer og tutsier... Etnisiteten blant sorte er jo like vid som blant hvite... Men selv føler jeg meg aldeles ikke stolt av å være hvit eller norsk, bare utrolig heldig. Det er i grunn den enkleste hånden å få utdelt her i verden. Hvis det hvite privilegiet blir borte, blir det nok mer stuerent å være stolt av sitt hvite opphav, men foreløpig har det en enorm bismak. Anonymkode: 1ac7f...97a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 Da vi var ungdommer på InterRail, husker jeg at de tyske ungdommene misunne oss litt. Vi reiste jo rundt fra land til land med norsk flagg sydd fast på sekken. Og det var blant de ting tyske ungdommer IKKE kunne tillate seg. Sånn er det bare. Vær så stolt du vil, HI, hvis du syns du har gjort en så fantastisk innsats i å bli født hvit; men ikke gå rundt og si det høyt... Anonymkode: 58570...ab8
skjotta Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: I like stor grad som sort. Er stor forskjell på masaier, tuareger og fangfolket. Anonymkode: 1ac7f...97a De fargede som ikke er masaier, tuareger eller fangfolk er det ikke fordi de har blitt fratatt sin etnisitet via slaveri. At de finner en egen etnisitet i sin hudfarge er ikke akkurat sjokkerende. Vi andre er så heldige å kjenne vår kulturelle og etniske bakgrunn i mye større detalj.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Nasjonalisme er ikke akkurat mangelvare blant nordmenn, selvom det mest er den "snille" varianten. "Det er typisk god å være norsk" og "den norske modellen" er velkjente og velbrukte uttrykk Anonymkode: 4d986...a36
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare se på Rwanda med hutuer og tutsier... Etnisiteten blant sorte er jo like vid som blant hvite... Men selv føler jeg meg aldeles ikke stolt av å være hvit eller norsk, bare utrolig heldig. Det er i grunn den enkleste hånden å få utdelt her i verden. Hvis det hvite privilegiet blir borte, blir det nok mer stuerent å være stolt av sitt hvite opphav, men foreløpig har det en enorm bismak. Anonymkode: 1ac7f...97a Det er ikke noe som heter "hvitt privilegium". Klasseskillet er den virkelige synderen, og penger dikterer hvor priviligert man er. Anonymkode: 81cdf...10a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 Det er jo en stor forskjell på om man er en del av majoriteten eller tilhører en minoritetsgruppe. minoritetsgrupper har større behov for fellesskap, stolthet og samhold enn det alle i den store majoriteten har. Akkurat som vi nok bille dannet vår egen norske gruppe om vi bodde i en annen verdensdel, men du danner jo ikke en norsk gruppe i Oslo på samme måte. Anonymkode: 83207...57c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo en stor forskjell på om man er en del av majoriteten eller tilhører en minoritetsgruppe. minoritetsgrupper har større behov for fellesskap, stolthet og samhold enn det alle i den store majoriteten har. Akkurat som vi nok bille dannet vår egen norske gruppe om vi bodde i en annen verdensdel, men du danner jo ikke en norsk gruppe i Oslo på samme måte. Anonymkode: 83207...57c Jepp, se bare på alle de norske og skandinavisike koloniene i Spania;-P Anonymkode: 8851b...d6a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe som heter "hvitt privilegium". Klasseskillet er den virkelige synderen, og penger dikterer hvor priviligert man er. Anonymkode: 81cdf...10a Tror du det er tilfeldig at den hvite vesten er dominerende når det kommer til penger og velferd? Er det tilfeldig at de hvite blir sett på som idealet, selv blant de med afrikansk bakgrunn, asiater og Latin-Amerika? Greit nok er det ikke så enkelt å være hvit blant folk i Johannesburg lengre, men det finnes fortsatt et hvitt privilegium. Anonymkode: 1ac7f...97a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #21 Skrevet 8. mars 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe som heter "hvitt privilegium". Klasseskillet er den virkelige synderen, og penger dikterer hvor priviligert man er. Anonymkode: 81cdf...10a Vel, den institusjonelle rasismen fører til at du har mye svakere sjanser til å bevege deg oppover i øvre samfunnsklasser dersom du er farget eller svart. Så hva som er høna og egget kan vi jo krangle mye om... Anonymkode: 58570...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå