Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å kutte ned på brød og kornprodukter, for å se om det kan hjelpe på magen min som er helt i ulage... 

Så i dag har jeg spist uvant frokost: 

1/2 avokado, 2 egg, 2 selleristilker, 1/2 agurk og 1 rød appelsin. I tillegg har jeg drukket kaffe med mandelmelk, smør og MCT-olje... 

Til lunsj blir det smoothie med bær, spinat, valnøtter, kefir og honning. 

Noen her som ikke spiser brød, som vil fortelle hvordan det har gått? 

Anonymkode: 7b360...b17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør dette under veiledning av ernæringsfysiolog, har ikke funnet på det helt selv, altså 🙈🙈

Skrevet

Å gudameg. Det hadde jeg aldri fikset! Jeg klarer meg ikke uten brød, det er jo så godt. Beklager, altså, men nei. Hvorfor tror ernæringsfysiolog at det vil hjelpe deg? Har du problemer med magen? Hva med å ta en koloskopi eller noe?

Anonymkode: 88184...904

Skrevet

Det går helt strålende. Spiser avokado, egg, salater (med proteinkilder som fisk, kjøtt, reker eller linser, bønner) - til mange av måltidene jeg ellers spiste brød. Spiser supper til lunsj ofte. Har droppet ris, pasta og poteter til det aller meste også, det fungerer selvsagt ikke om dere er mange som må mettes, da blir det uhorvelig dyrt, men om man er få/småspiste går det fint.

Anonymkode: 01920...ea4

Skrevet

Ikke noe problem. Det eneste var at jeg savnet litt tyggemotstand, så jeg endte opp med å bake knekkebrød. Deilig å kunne tygge noe som knasa igjen :) Nå spiste jeg LCHF da og gikk ned 30 kilo i samme slengen.

Anonymkode: 69be6...d24

Skrevet

Jeg gikk over til lavkarbo(ikke streng) ved nyttår. Spiser ikke brød av mel og gjær, men baker meg lavkarbovarianter. Ingers lavkarbo er det som fungerer best for meg. Helt fin i magen(og jeg har vært plaget hele livet) og jegholder meg god og mett i mange timer. Har prøvd div ferdigbrød som også skal være lavkarbo, men da merker jeg det mer i magen igjen.

Helt tydelig at det har vært noe i mitt kosthold jeg ikke burde spist, har trodd det var melk, men det har nok vært kornprod. og/eller gjær. For nå inntar jeg en del melkeprod, men er altså fin i magen.

Anonymkode: a2b3a...9b6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gudameg. Det hadde jeg aldri fikset! Jeg klarer meg ikke uten brød, det er jo så godt. Beklager, altså, men nei. Hvorfor tror ernæringsfysiolog at det vil hjelpe deg? Har du problemer med magen? Hva med å ta en koloskopi eller noe?

Jeg er ferdig utredet medisinsk. De finner ingenting... Så da henviste legen meg til ernæringsfysiolog, som foreslo å prøve dette. Jeg tenker at det absolutt er verdt å gi det en sjanse... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig utredet medisinsk. De finner ingenting... Så da henviste legen meg til ernæringsfysiolog, som foreslo å prøve dette. Jeg tenker at det absolutt er verdt å gi det en sjanse... 

Ok, da forstår jeg. Det er bare det at det er mange som hiver seg på motebølgen ved å kutte ut brød, selv om det kanskje egentlig ikke er hold i det. Men i ditt tilfelle skjønner jeg. 

Skrevet

Jeg har hveteintoleranse og spiser ikke brød, det går helt fint det.

Til frokost spiser jeg yoghurt med havregryn og frukt/bær i, til lunsj ofte salat, et eller annet med egg (omelett, eggerøre e.l.) eller middagsrester, spiser vanlig middag med jevner sauser med maizena og til kvelds gjerne smoothie

Anonymkode: 23aa5...2f2

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å kutte ned på brød og kornprodukter, for å se om det kan hjelpe på magen min som er helt i ulage... 

Så i dag har jeg spist uvant frokost: 

1/2 avokado, 2 egg, 2 selleristilker, 1/2 agurk og 1 rød appelsin. I tillegg har jeg drukket kaffe med mandelmelk, smør og MCT-olje... 

Til lunsj blir det smoothie med bær, spinat, valnøtter, kefir og honning. 

Noen her som ikke spiser brød, som vil fortelle hvordan det har gått? 

Jeg har aldri spist noe særlig brød. Liker ikke 🤪 Spiser gjerne frokostblanding til frokost, eller kokt egg med tynt Rugsprø-knekkebrød og avokado. Omelett til lunsj eller middagsrester, eller det de har i kantina (eller frokostblanding, hvis jeg ikke spiste det til frokost). Middag som vanlig, kveldsmat lager jeg gjerne ostesmørbrød eller noe annet godt, men det er jo brød da. Og så drikker vi en del smoothier med grønnsaker.

Anonymkode: 8720f...2b2

Skrevet

Da jeg i en periode sluttet med brød, salt og melkeprodukter, ble den oppblåstemagen liten. Etter 2 uker fikk jeg kommentarer på det . Hele kroppen føltes bra ut😊men jeg syns det var litt slitsomt å spise egg og kylling, så jeg spiser brød igjen. 

Anonymkode: 37d7e...6d1

Skrevet

Jeg har spist lavkarbo i litt over et år nå, svært sjelden at jeg spiser brød.  Det blir en vane.  

På pluss-siden har jeg gått ned 20 kilo (årsaken til lavkarbo var at jeg ville gå ned i vekt).  Jeg føler meg selvfølgelig lettere i kroppen.  Jeg hadde ingen mageproblemer før jeg satte i gang. Derimot var jeg konstant sulten, nå blir jeg sulten når det er lenge siden siste måltid. 

På minus-siden er det først og fremst mas fra folk som skal fortelle meg hvor viktig og sunt det er å spise brød og andre karbohydrater.  Vel, det er heller ikke sunt å være overvektig...   Selvsagt savner jeg nybakt brød, det er jo kjempegodt.  Det kan være upraktisk å ikke spise "vanlig" mat (f.eks. når møtemat på jobb er baguetter eller pizza).  I det daglige spiser jeg mye restemat til lunsj (lunsj i dag blir f.eks. blomkålsuppe-rester fra i går kveld).  Til frokost spiser jeg vanligvis salat, eventuelt rugsprø med godt med pålegg på.  

Anonymkode: 1f075...c8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...