Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Min sønn på 13 nasket i en butikk på kjøpesenteret i sentrum. Han ble tatt og brakt inn av vekterene og jeg måtte hente han. Han ble anmeldt, og det ble sendt til politiet som henla pga alder. Ble kontaktet av politiet på telefon med beskjed om at vi måtte på konfliktråd sammen med eier av butikken og kameraten som var med på den idiotiske gjerningen. Så sier politiet at det vil bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet, som er greit nok. Det jeg lurer på er hvor lang tid tar det før de tar kontakt? Og hva skjer? Blir det hjemmebesøk eller blir vi kalt inn på møte? Jeg har ikke noe å skjule altså, så de må gjerne komme hjem til oss. Jeg er heller ikke bekymret for at dette får noe videre etterspill annet enn at han nå er skikkelig skikkelig skamfull, som seg hør og bør. Men holder det med et møte/besøk, eller er dette noe de bruker lang tid på å fortsette å følge opp? Noen som vet? Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 En undersøkelse tar 3 måneder (sånn omtrentlig). I de fleste saker er dette minimum: Det er meldingssamtale, innhenting av informasjon, hjemmebesøk, barnesamtale(r) og konklusjonssamtale. Mulig at ditt barns sak blir mindre og kortere siden andre instanser allerede er i bildet. Vanskelig å si.... Anonymkode: f3fdf...ef8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: En undersøkelse tar 3 måneder (sånn omtrentlig). I de fleste saker er dette minimum: Det er meldingssamtale, innhenting av informasjon, hjemmebesøk, barnesamtale(r) og konklusjonssamtale. Mulig at ditt barns sak blir mindre og kortere siden andre instanser allerede er i bildet. Vanskelig å si.... Anonymkode: f3fdf...ef8 Ok, takk for svar. Hva tenker du på med andre instanser? Det er bare politiet og dette møte vi blir kalt inn til. Politiet skal ikke ha noe videre samtale siden han er under den kriminelle lavalder, med mindre vi selv ønsket et møte. Jeg tror alvoret har sunket inn og jeg er ikke bekymret for at dette er "veien han velger å gå" fremover pga en iditoisk ugjerning. Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Jeg vet ikke hvordan vanlig praksis er, men min venninne var borti noe av det samme. Hun sa at politiet (som da var involvert), rutinemessig meldte ifra til barnevernet. De hadde i ettertid tatt en telefon til henne, og snakket med henne. De ble stilt diverse spørsmål, og fått tilbud om oppfølging. Forstod det ikke slik at de hadde gjort noe mer utav hendelsen. Anonymkode: cc3cd...091
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Barnevernet går ikke inn i alle saker hvor en ungdom blir tatt for nasking altså, det skjer jo hele tiden og de ville ikke kunne gjort annet. Så lenge dere møter opp i konfliktrådet på forebyggende enhet hos politiet og følger opp gutten skjer det ingenting med mindre han blir tatt igjen og igjen. Siden politet rutinemessig sender en bekymring blir jo det lagret hos barnevernet, og kommer den ene bekymringen etter den andre vil de jo gå inn for å hjelpe dere få skikk på gutten. Men en gang med nasking skjer det ingenting med. Jeg jobber på et kjøpesenter, og det blir tatt barn og ungdom i nasking daglig, flere ganger om dagen, uken gjennom. Barnevernet kan ikke følge opp alt det. Anonymkode: de8b2...63e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet går ikke inn i alle saker hvor en ungdom blir tatt for nasking altså, det skjer jo hele tiden og de ville ikke kunne gjort annet. Så lenge dere møter opp i konfliktrådet på forebyggende enhet hos politiet og følger opp gutten skjer det ingenting med mindre han blir tatt igjen og igjen. Siden politet rutinemessig sender en bekymring blir jo det lagret hos barnevernet, og kommer den ene bekymringen etter den andre vil de jo gå inn for å hjelpe dere få skikk på gutten. Men en gang med nasking skjer det ingenting med. Jeg jobber på et kjøpesenter, og det blir tatt barn og ungdom i nasking daglig, flere ganger om dagen, uken gjennom. Barnevernet kan ikke følge opp alt det. Anonymkode: de8b2...63e Jeg må bare si at jeg syns det er flott at de gjør det, på den måten kan de jo fange opp de som virkelig trenger hjelp! Samtidig er det jo som du sier, ikke noe de kan følge opp i store monn på aboslutt alle. Jeg var så sint da jeg hentet han at jeg spurte om de ikke kunne ha han over natta, og da sa de at ungdom stjeler hele tiden så det hadde de ikke kapasitet til. Og det vet jeg jo de gjør, jobbet på kjøpesenter selv. Og selvsagt, om dette skjer flere ganger så skjønner jeg jo at bekymringen blir større. Men jeg håper og tror at dette er en flott lærepenge for han, og at han skjønner alvoret. Han jeg snakket med hos politiet sa at de ser det nytter, å være såpass preventive, og det er jo helt supert! Så vi møter selvsagt opp på alt de måtte ønske og ha oss med på! Ingen tvil om det. Han er ikke noe opprørsk, han er egentlig en rolig og grei gutt, som sliter litt med å passe inn. Så dette var nok et "kult å være med i gjengen" tilfelle. Ikke at det forsvarer noe, men vi har jo alle vært ungdom... Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke hvordan vanlig praksis er, men min venninne var borti noe av det samme. Hun sa at politiet (som da var involvert), rutinemessig meldte ifra til barnevernet. De hadde i ettertid tatt en telefon til henne, og snakket med henne. De ble stilt diverse spørsmål, og fått tilbud om oppfølging. Forstod det ikke slik at de hadde gjort noe mer utav hendelsen. Anonymkode: cc3cd...091 Det er vel det jeg ser for meg og. Jeg snakket lenge med han fra politiet og han sa at det virket som jeg hadde god kontroll og at etterspillene hos meg var store nok. De må gjerne komme hjem til oss altså, eller vi til de. Bare greit å vite sånn noenlunde hva vi har i vente Regner ikke med at dette blir en stor sak heller, så får bare vente i spenning Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Vært ute for nesten det samme. Ble innkalt til en samtale med bvtj. Vi foreldre pluss barnet. Saken ble henlagt etter samtalen. Anonymkode: de9b7...65b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Ble tatt for nasking selv som 13-åring. Ble aldri hjemmebesøk osv. Anonymkode: fa530...c80
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ble tatt for nasking selv som 13-åring. Ble aldri hjemmebesøk osv. Anonymkode: fa530...c80 Men det var kanskje ikke like stort fokus på forebygging som nå? Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vært ute for nesten det samme. Ble innkalt til en samtale med bvtj. Vi foreldre pluss barnet. Saken ble henlagt etter samtalen. Anonymkode: de9b7...65b Godt å høre Anonymkode: 31ecb...b39
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 min sønn gjorde det samme for 1 år siden. bv var i bilde i 3mnd så trakk de seg ut, de så jo at alt var på stell her Anonymkode: 7a045...568
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå