Gå til innhold

Hva når far ikke vil ha samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av mange ulike årsaker er det nettopp sånn det er blitt; far og jeg splitter lag og han er ikke istand til å ha samvær nå. Jeg vil ikke høre masse negativt om han som far, dette har kostet og er en god avgjørelse. 

Men hvordan er livet alene med to barn på 3,5 og 0? Uten samvær? Noen andre i samme situasjon?  

Anonymkode: b90cb...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene med 3 barn. Vi gikk fra hverandre for et år siden. Far har ikke barna på samvær hos seg, men kommer hjem til oss iblant. Han klarer ikke å ha barna alene av ulike grunner og da har det blitt løsningen at de bor 100% hos meg så kommer han på besøk når han er i form til det. Det er det beste for barna at det er sånn og det beste for faren. 

For min del så handler livet mitt om å gå på jobb og ellers følge opp barn. Jeg har ingen hobbyer eller noe sosialliv uten om jobb og aktiviteter med barna. Jeg er innstilt på at det er sånn livet mitt er akkurat nå og sånn det kommer til å være en god del år framover. Og det går veldig bra. Rutinene i hverdagen er gode og det går som regel ganske på skinner. Klart jeg savner muligheten til en spontantur ut av huset uten barn i ny og ne osv, men jeg har akseptert at d er sånn. Foreløpig så fungerer det greit i forhold til samværene med faren. At han kommer og går litt som det passer er helt Ok. Det viktigste er at barna får et bra forhold med han også til tross for at situasjonen er som den er. På papiret står det at han skal ha barna annenhver helg og en ettermiddag i uka hos seg. Det skar seg allerede første helgen han skulle ha de. Det gikk ikke, og etter det har han kun sett de hos meg. Jeg tror ikke han kommer til å ha de på samvær på fast basis i fremtiden heller, men håper jo at han skal kunne få det til i en gang i blant i det minste ettersom barna blir eldre. 

Ellers er det tidvis vanskelig med logistikken. Må ordne med barnevakt for å få gått på div møter osv. Men jeg gjør det beste ut av det for å få ting til å gå rundt. Har blant annet gått ned til 80% stilling for å få mer tid sammen med barna, og for å lette på hverdagsstresset så jeg slipper tidklemma. Har også ansatt vaskehjelp en gang i uka for å slippe å bruke helgen på husarbeid slik at vi heller kan kose oss sammen. Føler egentlig at det går ganske greit jevnt over.

Anonymkode: 752f2...dbc

Skrevet

Tusen takk for svar! Her er jeg litt usikker på hvor mye de vil se han, siden han flytter femti mil. Men, han er velkommen hut for å hilse på når og om han vil. 

Hvordan ser bidraget ditt ut? Og økonomien ellers? Klarer du deg?

Skrevet

Vi har en privat avtale når det kommer til bidrag fra far da han har satt seg selv i økonomisk uføre. Han betaler 5000 i mnd for alle tre. Det dekker akkurat halvparten av utgiftene til bhg, forsikringer, skolemelk, treningsavgift, mobilregning etc. Klær og mat og utstyr dekker jeg selv. Han skulle betalt 9400 kr om jeg hadde tatt d via nav, men jeg tenker at det gagner barna i det lange løp om bidraget er lavere nå så han kan få mulighet til å rydde opp i sin egen økonomi. 

Jeg klarer meg bra økonomisk. Jeg har lønnen min, overgangsstønad, barnetrygd og stønad til barnetilsyn så det går rundt hver mnd. Jeg er heldig og har ikke høye boutgifter. 🙂

Skrevet

Godt å høre! 

Hvordan kvalifiserer man til overgangsstønad egentlig? Forsøkte å lese litt om det, men skjønte helt ærlig ikke om jeg kunne søke... 

Her er ikke økonomien det verste, så han får bidraget beregnet av navn. Men det er klart jeg gruer for min økonomi og hvordan jeg skal ta meg av to barn og gi de mulighetene jeg ønsker. Jeg har ikke superhøye boutgifter, men det er klart det drar opp. Er vanskelig å finne noe billigere her, så får prøve å få det til. 

Skrevet

Det er bare å søke om alle alenemor tilleggene du kan. Jeg tror du må være i minst 50% aktivitet for å kvalifisere til overgangsstønad. Dvs studier eller jobb eller evt fødselspermisjon. Jeg tenker at du ikke trenger å bekymre seg. Det meste kommer til å gå seg til. Både økonomi og det å være alene med barna. Jeg var også kjempe redd for hvordan ting ville bli, men så var det ikke noe å bekymre seg for likevel. Man venner seg til alt. Jeg har det mye bedre nå enn da vi var sammen, på alle mulige måter. Du og barna kommer til å få det bra! 🙂

Skrevet

Nå ble jeg i grunn rørt. Takk for gode ord! Lett å føle seg litt overmannet og bli negativ. Dette er det beste for oss!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Her er jeg litt usikker på hvor mye de vil se han, siden han flytter femti mil. Men, han er velkommen hut for å hilse på når og om han vil. 

Hvordan ser bidraget ditt ut? Og økonomien ellers? Klarer du deg?

Hvis du syns dette er veldig slitsomt kan du jo søke en avlastningsfamilie via BV. I alle fall for treåringen kan det være veldig positivt.

Anonymkode: 6dd09...19e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du syns dette er veldig slitsomt kan du jo søke en avlastningsfamilie via BV. I alle fall for treåringen kan det være veldig positivt.

Anonymkode: 6dd09...19e

Takk for forslaget! Jeg har mye familie rundt meg som stiller opp og kollegaer og venner. Er egentlig «bare» bekymret for økonomien og hvilke tanker barna vil ha om en pappa som ikke vil se de... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...