Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Hvordan går det med guttene deres? Merker dere forskjell/flere vansker som årene går? Hvordan takler dere evt utfordringer? Har en gutt i 5. klasse, han har Asperger men uten sinneutbrudd. Stenger alt inni seg. Han har blitt mer og mer engstelig utover dette skoleåret... hadde veldig god selvtillit og var positiv til vennskap og klassen i starten av skoleåret men har nå begynt å se mer negativt på tilværelsen og føler seg lite verdt, sier han har få venner, blir oversett av tidligere venner, osv. Å få han på skolen er et strev hver morgen, han gråter mye og trygler om å få være hjemme. Skolen vet, og sier de jobber med klassemiljø... Vi er kjempeslitne av bekymring og gruer oss for fremtiden. Vet ikke hvor vi skal henvende oss for videre hjelp heller. Ofte føler vi oss så alene oppi dette, de andre barna i klassen hans sliter ikke i nærheten så mye med tilværelsen, og derfor har vi ingen foreldre å støtte oss til heller... Flere i samme situasjon? Anonymkode: 7991c...d4e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Du skriver at skolen sier at de jobber med skolemiljø. Vet du konkret hva de jobber med? Eller hvordan de jobber. Vet de i klassen hans at han har Asbergers? Gjør skolen tilpasninger mtp Asbergers diagnosen? Strever han i noen fag? Anonymkode: bdec4...3c7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver at skolen sier at de jobber med skolemiljø. Vet du konkret hva de jobber med? Eller hvordan de jobber. Vet de i klassen hans at han har Asbergers? Gjør skolen tilpasninger mtp Asbergers diagnosen? Strever han i noen fag? Anonymkode: bdec4...3c7 Nei, vet ikke hvordan de jobber. Læreren har vært litt diffus, og har først nå begynt å granske klassemiljøet litt nærmere. De tilpasser ikke konkret så vidt vi vet, annet enn å ha det i bakhodet. De i klassen vet ikke at han har Aspergers. Dette er en liten bygd med mye uvitenhet rundt slike tilstander, vi frykter stigmatisering. Han vet det ikke selv heller, fordi han har angst for å være annerledes. Vi vet at vi må begynne å tenke på å forklare han det, men vi vet også at han kommer til å knekke enda mer pga det... Føler oss som sagt ganske alene om dette, og føler IKKE at åpenhet alltid er den beste løsningen. hi Anonymkode: 7991c...d4e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Den jeg kjenner til har utviklet skolevegring og undeevises 2 timer pr. dag i et lokale langt fra skolen. Har ikke vært på skolen hele 6. og nå 7. klasse. Skolevegringen startet i 3. klasse. Anonymkode: 02fd0...dd8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Den jeg kjenner til har utviklet skolevegring og undeevises 2 timer pr. dag i et lokale langt fra skolen. Har ikke vært på skolen hele 6. og nå 7. klasse. Skolevegringen startet i 3. klasse. Anonymkode: 02fd0...dd8 Huff, det hørtes fortvilende ut. Skulle faktisk ønske det fantes spesialskoler fortsatt, slik at disse barna fikk oppleve et fellesskap de også, på sine premisser 😢 hi Anonymkode: 7991c...d4e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, det hørtes fortvilende ut. Skulle faktisk ønske det fantes spesialskoler fortsatt, slik at disse barna fikk oppleve et fellesskap de også, på sine premisser 😢 hi Anonymkode: 7991c...d4e Denne gutten hadde ikke trivdes på noen spesialskole, heller. Han mener han ikke passer inn noen plass. Anonymkode: 02fd0...dd8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, vet ikke hvordan de jobber. Læreren har vært litt diffus, og har først nå begynt å granske klassemiljøet litt nærmere. De tilpasser ikke konkret så vidt vi vet, annet enn å ha det i bakhodet. De i klassen vet ikke at han har Aspergers. Dette er en liten bygd med mye uvitenhet rundt slike tilstander, vi frykter stigmatisering. Han vet det ikke selv heller, fordi han har angst for å være annerledes. Vi vet at vi må begynne å tenke på å forklare han det, men vi vet også at han kommer til å knekke enda mer pga det... Føler oss som sagt ganske alene om dette, og føler IKKE at åpenhet alltid er den beste løsningen. hi Anonymkode: 7991c...d4e Da hadde jeg vurdert å flytte. Helt ærlig, sånn kan ikke gutten ha det! Han får det på ingen måte bedre av å ikke vite hvorfor han er annerledes. Og kan dere ikke si det til klassen, vil han bli sett på på samme måte som hvis dere forteller det. Jeg har en datter med autisme. Hun fikk diagnosen da hun var 13. Klassen fikk vite det ca 6 mnd etter. Da hadde hun landet diagnosen selv. Klassen tok det helt fint. Hun er selvfølgelig ikke glad i autismen, men hun vet hvorfor ting er vanskelig for henne. Har du meldt deg inn i Autismeforeningen? Anonymkode: bdec4...3c7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 Har han fungert så godt at han ikke har hatt behov for noe tilrettelagt undervisning? Hva sier PPT? Har han ikke IOP? Jeg tenker det er spesielt at lærer ikke informerer mer spesifikt om hvordan de jobber. Om han har angst og holder på å utvikle skolevegring trenger han tiltak, helst igår. Ta kontakt med autismeforeningen om råd på hvordan fortelle. Gutten vet jo allerede at han ikke er som andre, det vil kanskje være en stor fordel for ham å vite hvorfor. Anonymkode: 735a5...fec
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han fungert så godt at han ikke har hatt behov for noe tilrettelagt undervisning? Hva sier PPT? Har han ikke IOP? Jeg tenker det er spesielt at lærer ikke informerer mer spesifikt om hvordan de jobber. Om han har angst og holder på å utvikle skolevegring trenger han tiltak, helst igår. Ta kontakt med autismeforeningen om råd på hvordan fortelle. Gutten vet jo allerede at han ikke er som andre, det vil kanskje være en stor fordel for ham å vite hvorfor. Anonymkode: 735a5...fec Ja, fungert godt fram til 5.klasse, med disiplinert klasseromsundervisning av 'tradisjonell' sort. Fått ny og mer avslappet lærer i 5.kl. Ikke IOP. Ppt er så langt ikke involvert. Tror dere vi burde kontakte ppt, sånn for å være føre vàr med tanke på skolevegring? Jeg er livredd for fremtiden😢 Skal melde oss inn i autismeforeningen. Hi Anonymkode: 7991c...d4e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 Nå fikk jeg, som lærer, helt vondt i magen. Gutten MÅ meldes opp til ppt, og han må ha en iop. Uten har ikke skolen ressurser til å gi ham det han trenger. Min erfaring er også at åpenhet er best for alle parter, men det må dere selvsagt vurdere selv. Jeg jobber i en større by, og forstår at det kan være annerledes. Anonymkode: 6acb1...560
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, fungert godt fram til 5.klasse, med disiplinert klasseromsundervisning av 'tradisjonell' sort. Fått ny og mer avslappet lærer i 5.kl. Ikke IOP. Ppt er så langt ikke involvert. Tror dere vi burde kontakte ppt, sånn for å være føre vàr med tanke på skolevegring? Jeg er livredd for fremtiden😢 Skal melde oss inn i autismeforeningen. Hi Anonymkode: 7991c...d4e Åhhh, herregud, nå fikk jeg frysninger. Ikke iop, ikke Ppt. En gutt som har det vondt. Ingen som "holder skolen i øra". Nei, her må det harde skyts til. Gutten din fortjener ikke dette her! Da han ble utredet, var ikke Ppt inne da heller? Anonymkode: bdec4...3c7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, fungert godt fram til 5.klasse, med disiplinert klasseromsundervisning av 'tradisjonell' sort. Fått ny og mer avslappet lærer i 5.kl. Ikke IOP. Ppt er så langt ikke involvert. Tror dere vi burde kontakte ppt, sånn for å være føre vàr med tanke på skolevegring? Jeg er livredd for fremtiden😢 Skal melde oss inn i autismeforeningen. Hi Anonymkode: 7991c...d4e En avslappet lærer har nok ikke hjulpet, at han utvikler angst når undervisningen får en friere form er ikke utypisk. Han har nok hatt en fordel med forutsigbar lærer og stramme rammer. Jeg har ikke barn med Asperger men har jobbet med flere barn som har det både på barne- og ungdomstrinnet. Jeg tenker PPT med en gang. Skolen trenger veiledning og kanskje ekstraressurser for å følge opp, ta tak i skolevegringen med det samme. Og jeg ville fått igang en dialog med læreren så han kanskje kan ta noen grep for å skape en bedre ramme allerede. Anonymkode: 735a5...fec
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 Nå fikk jeg også klump i magen. Kontakt ppt snarest mulig. Gutten vår har «bare» skolevegring og add, men vi har et sterkt og godt team rundt han på skolen, tett dialog med både ppt og kontaktlærer. Han får en hel haug med ekstra ressurser selv om han nå er på skolen hver dag, trives og er faglig sterk. Skolevegring er svært alvorlig og burde følges opp. Vi har møter minst annenhver måned. Synes det er nærmest et overgrep at dere ikke har fortalt han om at han har en diagnose. Tenk så mye lettere det ville være for han å vite at det ikke er hans «skyld». Han vet jo at det er noe annerledes med han, men vet ikke hvorfor. Hvem har rådet dere til å holde dette skjult? Og hvorfor lar dere dette være så skamfullt at det ikke kan snakkes om? For et tillitsbrudd og få vite at dine egne foreldre har vist noe så viktig om deg uten å fortelle det. Så mange brikker som sikkert faller på plass.. så mye kunnskap og forståelse for seg selv han kunne fått, men hans egne foreldre frarøver han den muligheten. Anonymkode: f82fc...6c2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 Ppt snarest. De kan veilede skolen og gjøre sakkyndige vurderinger av barnets rettigheter mtp opplæringsloven. Altså si noe om hva han trenger på skolen. Evt kan du kontakte spiss. De er dyktige, men privat og det koster litt. Autismeforeningen er også lurt. Anonymkode: 6221a...5cc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #15 Skrevet 5. mars 2018 Ok, ppt skal jeg kontakte. Eller må jeg gjennom skole/kontaktlærer - altså, er det de som skal kontakte ppt? Hi Anonymkode: 7991c...d4e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok, ppt skal jeg kontakte. Eller må jeg gjennom skole/kontaktlærer - altså, er det de som skal kontakte ppt? Hi Anonymkode: 7991c...d4e Tror du kan kontakte Ppt selv. Ring og hør med de. Lykke til 🙂 Anonymkode: bdec4...3c7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #17 Skrevet 5. mars 2018 Blir skremt av dette innlegget... Gutten min har konsentrasjonsproblemer og får all hjelpen han trenger og har behov for, ppt har vært inne i bildet siden han var 4... Mens ditt barn som faktisk har en diagnose ikke har fått hjelp, Huff! Ring ppt og få hjelp. Og husk, ppt kan også hentes inn for å observere miljøet i klassen og hvordan de oppfører seg mot hverandre, for deretter å sette i gang tiltak. Lykke til 💙 Anonymkode: 7698f...652
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #18 Skrevet 5. mars 2018 Og dessuten finnes det mange nyttige kurs dere kan få dekt. Dere får sikkert mye info gjennom Autismeforeningen Anonymkode: 7698f...652
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #19 Skrevet 5. mars 2018 Ser en eller flere lærere har svart her. Jeg er også lærer, og har jobbet med flere elever med denne diagnosen. Du MÅ få skolen mer på banen, PPT også. IOP og en sakkyndig vurdering kan utløse ekstra ressurser som skolen sannsynligvis sårt trenger! For noen år siden hadde jeg en elev med noen likhetstrekk med ditt barn HI. Denne klassen var tung og krevende med andre barn med diagnoser, så vi var to kontaktlærere pluss en lærer med ansvar for spesialundervisning. Faste rammer og forutsigbarhet var alfa og omega (alle elever trenger dette!) Med ekstremt få unntak var enten en eller begge kontaktlærere tilstede hver dag. Det var vi som hadde best relasjon til eleven, og uten en av oss der var eleven ikke på skolen (hvis h*n visste at ingen av skulle være der). Alle dager som var annerledes måtte planlegges nøye. Plasser med mye lyd og store folkemengder ble unngått hvis mulig. I rom eleven ikke kjente så godt, fikk h*n alltid plass ved døra, og en av oss lærere var ved siden av. Alle lekser og læringsmål ble tilpasset. Tett kontakt med foreldre, den minste detalj kunne være avgjørende for om denne elevens dag ble god/dårlig. Dette var bare noen av mine erfaringer. Barn med Asberger er forskjellige akkurat som alle oss andre er. Kontakt skolen og «få hjulene til å rulle»! Lylke til! 😊 Anonymkode: bbfa7...a46
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #20 Skrevet 5. mars 2018 Du kan kontakte ppt selv. Henvisningskjema ligger som regel på kommunens nettside. Bare Google kommunenavnet og PPT. Du kan bestemme skolen gjøre det, men da går tiden ofte... Anonymkode: 6221a...5cc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #21 Skrevet 5. mars 2018 Tusen takk for nyttige og fine svar! Vi skal nok kjempe mer for hans rettigheter fremover. Tror vi er veldig preget av at vi bor i ei lita bygd og han går på en liten skole, der mellomtrinns-klassene er slått sammen til en stor klasse, og det er liksom gjengs oppfatning om at liten skole = mer oppfølging. Dessverre er lærertettheten ekstremt dårlig på sånne småskoler, og jeg vet de undervises fast av 19-årige uutdannede vikarer. I tillegg er vi preget av at problembarn på bygda blir stemplet og stigmatisert - de blir snakket om og vi blir da sett på som den 'rare' familien. Jo mer jeg tenker på alt dette, jo sintere blir jeg. Ikke sikkert at en større skole ville vært bedre, men akkurat nå føler jeg at vi er kastet i grøfta hva gjelder oppfølging. Jeg skal kontakte ppt i morgen. hi Anonymkode: 7991c...d4e
Nyttårs barn Skrevet 6. mars 2018 #22 Skrevet 6. mars 2018 Du har skrevet om dette før HI. Dere kan ikke skylde på at dere bor på en liten plass og at folk sladrer. Hvordan skal de andre i bygda bli kjent med nye ting om ingen introduserer dem for det? Enten må dere gå for åpenhet der dere er, ikke minst også for gutten som ikke vet hva han sliter med(!) Skaff hjelpen han trenger. Eller så må dere gå for åpenhet dit dere flytter. Slik det er nå kan det ikke være.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #23 Skrevet 6. mars 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan går det med guttene deres? Merker dere forskjell/flere vansker som årene går? Hvordan takler dere evt utfordringer? Har en gutt i 5. klasse, han har Asperger men uten sinneutbrudd. Stenger alt inni seg. Han har blitt mer og mer engstelig utover dette skoleåret... hadde veldig god selvtillit og var positiv til vennskap og klassen i starten av skoleåret men har nå begynt å se mer negativt på tilværelsen og føler seg lite verdt, sier han har få venner, blir oversett av tidligere venner, osv. Å få han på skolen er et strev hver morgen, han gråter mye og trygler om å få være hjemme. Skolen vet, og sier de jobber med klassemiljø... Vi er kjempeslitne av bekymring og gruer oss for fremtiden. Vet ikke hvor vi skal henvende oss for videre hjelp heller. Ofte føler vi oss så alene oppi dette, de andre barna i klassen hans sliter ikke i nærheten så mye med tilværelsen, og derfor har vi ingen foreldre å støtte oss til heller... Flere i samme situasjon? Har en gutt på straks 12 år med Asperger - går i 6 klasse. Ikke noe problem å få ham på skolen, han trives jevnt over godt. Veldig godt miljø i klassen hans. Han henger ikke mye med vennene i skoletiden - han trenger en timeout i friminuttene så da er han mest for seg selv - av eget ønske. Kan innimellom snakke om at han føler seg som et spøkelse, og at ingen tar hensyn til hans innspill i klassen, men det har også noe med hvordan han selv gjør seg selv utilgjengelig (sitter mye med hette på hode osv). Har assistent 100% i skolen. Oslo. Anonymkode: 0dfb6...040
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #24 Skrevet 6. mars 2018 Her tror jeg dere foreldre trenger en del veiledning også, forhåpentligvis finnes det foreldregrupper og veiledning å få i autismeforeningen? Hemmelighold ødelegger veldig mye, han aner ikke selv hvorfor han er annerledes, og for de andre i klassen er han jo nå bare han som skiller seg ut og er rar, uten at de har noen forklaring på det. Jeg har fire barn og det er mye lettere både for oss foreldre og klassekameratene å ta hensyn, vise empati og akseptere at han er litt annerledes når man vet diagnosen. Jeg er veldig for åpenhet altså. Ene datteren min har et handikap og det kunne virkelig ikke falle meg inn å ikke være åpen om sånt. Sønnen deres må jo nå få vite hva som er annerledes hos han, han må få vite hvorfor noen ting er vanskelig for han, hvordan hjernen hans fungerer osv. Han må forstå sin egen diagnose. Anonymkode: 33d89...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå