Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Har endelig født mitt første barn og dette endte med klipp som ble sydd. Føler det er litt lite info vi fikk og lurer på: må man alltid skylle etter man har tisset? Eller kan man bare bruke lambi-papir? Føler meg veldig øm, har fått hemoroider uten like og synes det er vanskelig å få helt følelsen med underlivet. Er det flere som har opplevd dette? Når går det i såfall over, og blir det lettere med knipeøvelser når hovenhet og ømhet er borte? Lekker ikke avføring eller urin sånn egentlig, men har jeg ventet for lenge så klarer jeg ikke å holde igjen (urin). Helt umulig. Har noen kloke damer her inne lyst ltil å dele kunnskap og erfaringer? Anonymkode: 34261...866
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Gratulerer! 1. Jeg skylte kun morgen og kveld etter begge fødslene. Jeg ble også klippet 😐 2 alt blir lettere innen 3-4 uker syntes jeg. Men ble ikke komfortabel før stingene var borte. 4 uker med nr 1, og 7 uker med nr 2. Man er jo hoven og alt er kjipt den første tiden... 3. Jeg lekket urin når jeg hostet, hoppet osv. Gav seg etter 6 uker, men kan enda lekke hvis jeg hopper på trampoline 🙈 Alt blir bedre med tiden! Å om du skulle være uheldig og ha plager enda på 1 legekontroll så si i fra til legen. Lykke til! Anonymkode: 3dbed...3a0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 I starten har du mye hormoner som gjør at ting er løsere enn normalt, i tillegg er du jo mørbanket. Så at du lekker litt når du hoster/nyser/er tissetrengt er helt normalt. Dette skal gå over med kniping og litt tid. Men ha lav terskel for å ta det opp med legen, feks på 6ukerskontrollen. Jeg skylte kun første dagen på sykehuset, deretter tørket jeg med papir, men svært forsiktig, litt som sårvask med bomull om du skjønner. Men her må du føle dine sår frem. Mine grodde raskt, men det føltes rart der nede i et par uker. Så gikk alt seg til. Jeg har aldri knipet første ukene etter fødsel. Man bør kanskje begynne umiddelbart, men jeg kjente at musklene trengte ro. Hemorider osv har også trukket seg tilbake når hormonene normaliserte seg. Men det gjør ikke det hos alle, og blir det et problem kan du jo ta det opp med legen. Gratulerer med baby! Det mørbankte underlivet, og brystsprenget du kanskje har, melkemangelen, og etterriene vil gå over. Så blir det bra. Jeg har født tre barn, og alt fungerer akkurat som det skal. Kroppen trenger bare litt tid på å gro og leges. (Og om din kropp ikke ordner opp, så ta det opp med legen! 😊) Anonymkode: 45e12...67a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Jeg ble ikke klippet! Gud forby dem mangler kunnskap de norske jordmødrene! Å bli klippet er eller skal uhyre skjeldent forekomme..tilhører gammelt av å klippe. I finnland og andre nordiske land har dem forstått dette for mange år siden og jordmødrene skal nå benytte en annen teknikk slik at man slipper å klippes. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en saftig klage til sykehuset! Men uansett til poenget: jeg var hoven og full av blåmerker etter fødselen og det lindret godt å bruke våt kald klut den første tiden istedet for do papir. Det vil nok merkes alt fra 1-6 uker etter fødsel at man er hoven og sår og knipeøvelsene blir lett når hevelsen og det har gått ned Anonymkode: 7117e...efa
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Gratulerer 😊 Høres ut som meg etter første fødsel. Skyllingen er vel kun ment som et tips om det svir når man tisser, og ikke en nødvendighet? Gå til apoteket og få deg en krem til hemoridene. Det reddet meg 🙌🏻 (Ble ikke borte, men plagene forsvant). Alt vil bli bedre snart, og underlivet vil «roe» seg ned etterhvert. Er litt unntakstilstand der nede etter en hard fødsel. Anonymkode: 4693e...c24
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 Gratulerer! Ble også klippet, og kan bare si følgende : ting tar tid. Jeg hadde vondt og lakk urin en god stund etter fødsel. Sex var også ubehagelig det første halve året pga noe jeg antar var stramt arrvev. Ikke stress med hverken det ene eller det andre, men gjør knipeøvelser ( selv om du føler at det ikke hjelper ) Nå er alt tipp topp der nede, men som sagt gi det litt tid Lykke til! Anonymkode: 1cc1e...fb5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 Hvorfor blir så mange klippet? Trodde dette var en avleggs, barbarisk metode som de nå har bevist er verre enn å evt. revne? Hadde saksøkt sykehuset, jeg. Anonymkode: 40d33...92a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 Gratulerer! Jeg har født tre barn, og blitt klippet to ganger. Én gang fordi de måtte legge tang, og én gang fordi hjertelyden falt og det ikke var tid til å vente. Noen ganger er det nødvendig. Jeg skylte med en flaske de første dagene, eller tisset i dusjen. Hvis du er veldig øm kan du tørke med hårføner. Husk å skifte bind ofte. Som andre sier, går det seg til. Hermoridene går ofte tilbake i løpet av et par uker. I mellomtiden må du dytte dem forsiktig inn med rene, flate fingre når de popper ut. Da får de tømt seg bedre. Anonymkode: 334ef...7ab
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor blir så mange klippet? Trodde dette var en avleggs, barbarisk metode som de nå har bevist er verre enn å evt. revne? Hadde saksøkt sykehuset, jeg. Anonymkode: 40d33...92a Hjertelyden forsvant og var lav og ujevn på begge mine. Klipp eller ks .. rettere sagt, fikk ett Klipp, beskjed om at om ikke baby var ute innen 4 min så ble det ks. Heldigvis slapp jeg unna ks. Ville du ha valgt anderledes? Anonymkode: 3dbed...3a0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble ikke klippet! Gud forby dem mangler kunnskap de norske jordmødrene! Å bli klippet er eller skal uhyre skjeldent forekomme..tilhører gammelt av å klippe. I finnland og andre nordiske land har dem forstått dette for mange år siden og jordmødrene skal nå benytte en annen teknikk slik at man slipper å klippes. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en saftig klage til sykehuset! Men uansett til poenget: jeg var hoven og full av blåmerker etter fødselen og det lindret godt å bruke våt kald klut den første tiden istedet for do papir. Det vil nok merkes alt fra 1-6 uker etter fødsel at man er hoven og sår og knipeøvelsene blir lett når hevelsen og det har gått ned Anonymkode: 7117e...efa Kan jo være flere grunner til å bli klippet da. Jeg har født tre barn og ble klippet under den ene fødselen, det var helt nødvendig. Fødselen hadde vart i 23 timer, jeg hadde hatt 9 cm åpning i 5 timer uten at den siste kanten ble borte og barnet lå litt høyt. Kroppen var utslitt og jeg fikke ikke pressrier, det sto mellom sugekopp og keisersnitt, men siden barnet lå litt høyt var det ikke mulig å komme til så de fikk festet sugekoppen. De klippet for at legen skulle komme til, ungen måtte ut med en gang og dette ble prøvd som et siste forsøk på å få barnet ut før "katastrofeknappen" ble trykket. Legen fikk festet sugekoppen og ungen ble dratt ut med rå makt, uten rier. To jordmødre lå over magen min og presset nedover samtidig som legen tok i og dro så han ble blå i ansiktet. Ganske dramatisk, men ungen kom ut og alt gikk bra med han heldigvis, at jeg var litt kvestet i underlivet var da en bagatell i det store og det hele. Saftig klage til sykehuset du liksom, de gjorde virkelig alt i sin makt for å få den ungen ut. Anonymkode: 18a5a...d1c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jo være flere grunner til å bli klippet da. Jeg har født tre barn og ble klippet under den ene fødselen, det var helt nødvendig. Fødselen hadde vart i 23 timer, jeg hadde hatt 9 cm åpning i 5 timer uten at den siste kanten ble borte og barnet lå litt høyt. Kroppen var utslitt og jeg fikke ikke pressrier, det sto mellom sugekopp og keisersnitt, men siden barnet lå litt høyt var det ikke mulig å komme til så de fikk festet sugekoppen. De klippet for at legen skulle komme til, ungen måtte ut med en gang og dette ble prøvd som et siste forsøk på å få barnet ut før "katastrofeknappen" ble trykket. Legen fikk festet sugekoppen og ungen ble dratt ut med rå makt, uten rier. To jordmødre lå over magen min og presset nedover samtidig som legen tok i og dro så han ble blå i ansiktet. Ganske dramatisk, men ungen kom ut og alt gikk bra med han heldigvis, at jeg var litt kvestet i underlivet var da en bagatell i det store og det hele. Saftig klage til sykehuset du liksom, de gjorde virkelig alt i sin makt for å få den ungen ut. Anonymkode: 18a5a...d1c Tanken falt deg ikke inn at det ville vært bedre for både barnet og underlivet ditt å tatt keisersnitt i ditt tilfelle? Anonymkode: 7117e...efa
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan jo være flere grunner til å bli klippet da. Jeg har født tre barn og ble klippet under den ene fødselen, det var helt nødvendig. Fødselen hadde vart i 23 timer, jeg hadde hatt 9 cm åpning i 5 timer uten at den siste kanten ble borte og barnet lå litt høyt. Kroppen var utslitt og jeg fikke ikke pressrier, det sto mellom sugekopp og keisersnitt, men siden barnet lå litt høyt var det ikke mulig å komme til så de fikk festet sugekoppen. De klippet for at legen skulle komme til, ungen måtte ut med en gang og dette ble prøvd som et siste forsøk på å få barnet ut før "katastrofeknappen" ble trykket. Legen fikk festet sugekoppen og ungen ble dratt ut med rå makt, uten rier. To jordmødre lå over magen min og presset nedover samtidig som legen tok i og dro så han ble blå i ansiktet. Ganske dramatisk, men ungen kom ut og alt gikk bra med han heldigvis, at jeg var litt kvestet i underlivet var da en bagatell i det store og det hele. Saftig klage til sykehuset du liksom, de gjorde virkelig alt i sin makt for å få den ungen ut. Anonymkode: 18a5a...d1c Dette var akkurat det samme som skjedde meg da jeg måtte klippes. Og til deg som er så negativ: jeg regner med at de 7 (!!) menneskene/helsepersonellet som hjalp meg på slutten av fødselen vet adskillig mye mer om hva som er best enn både meg og deg. Keisersnitt er vel omtrent alltid mest risikofylt? Anonymkode: 4693e...c24
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Tanken falt deg ikke inn at det ville vært bedre for både barnet og underlivet ditt å tatt keisersnitt i ditt tilfelle? Anonymkode: 7117e...efa Jeg ble klippet fordi hjertelyden på barnet stupte, og barnet var så nærme å komme ut at de 7 kvalifiserte fagpersonene som kom løpende inn vurderte det dit hen at de kunne få ut barnet på under ett minutt om de klippet og gjorde klart for tang. Barnet kom fint ut, jeg ble sydd ei lita stund mens jeg hadde babyen på puppen og utenom følelsen av å være mørbanket i noen dager, merket jeg ingenting til kutting og sying. Jeg har hatt hastesnitt. Jeg måtte ha hjelp til å gå på do det første døgnet. Mannen måtte hjelpe meg om jeg skulle skifte stilling de første to døgna. Jeg ikke gå opp trappa uten ubehag på flere uker. Jeg kunne ikke le eller hoste uten å føle at jeg revnet i over en måned. Jeg kunne ikke løfte barnet uten å vurdere hver millimeter av hvordan jeg bevegte kroppen. Hjelpe meg så mye bedre det var for både meg og barnet at jeg ble klippet opp gang nr 2! Anonymkode: 45e12...67a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå