Gå til innhold

Å filme personer uten samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et lite problem med en av ungenes venninne. Denne venninnen til vår ene datter, har drevet å tatt filmopptak av oss voksne når hun har vært på besøk hos oss, og dette uten at vi samtykket eller visst om det.

Denne jenta er 12 år og burde hatt bedre vett, men med foreldre som aldri er hjemme, så har vi forbarmet oss litt over henne fordi vi synest synd på henne, men når hun i smug har lagt mobilen sin på opptak og tatt opp private samtaler uten at vi har visst om det, da er grensen min for å være snill,  over. Min mann ville ringe barnevernet og politi, men vi snakker en 12 år gammel jente.

Da vi fant telefonen hennes på filmopptak i det rommet vi voksne satt alene i, (barna var i et annet rom) , så tok vi telefonen med oss på rommet til jentene å spurte om hun virkelig hadde filmet oss i smug, noe hun innrømmet. Men vi fikk henne ikke til å slette filmen og hun forduftet rett etterpå. Vi visste ikke om vi kunne ta mobilen fra henne, så vi lot henne gå, med opptaket på mobilen.

Å snakke til foreldrene hennes nytter ikke, for dette er en unge som helt tydelig ikke er ønsket, en attpåklatt, som har vært alene siden hun startet på skolen i første klasse. De er gått på jobb når hun står opp og kommer hjem sent på kvelden ,langt etter at våre barn er i seng.

Vet att ppt og fmvk har vært inne i bilde.

Vi er ikke de eneste som er blitt filmet eller tatt bilde av av denne jenta, har forstått det sånn at det har vært noen møter og et hett tema på skolen, da hun har tatt bilder av andre elever og sendt rundt til andre elever, på SNAP og lagt ut på youtube.

Hva  gjør man i en sånn sak ? Litt dumt hvis den private samtalen der blir lagt ut i offentlighet, for det var en samtale som hører til innenfor husets fire vegger og heller ikke noe morsom at vi er blitt filmet i helprofil..

Anonymkode: 96eee...4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns mannen din har rett: politi og barnevern. Foreldrene lar henne bli ungdomskriminell fordi de er fraværende. 

Anonymkode: 2cf8d...a00

Skrevet

(Og jeg ville for øvrig GLATT ha konfiskert mobilen. Hun skal bare klage til mamma, ville jeg ha sagt.) 

Anonymkode: 2cf8d...a00

Skrevet

Ringe politi og barnevern fordi man er filmet i egen stue? Litt voldsom reaksjon, er det ikke?

Anonymkode: 71a99...c82

Skrevet

Jeg tenker kanskje at hun filmer en lykkelig familie hun kan se på opptak når hun kommer hjem. Hun ser hva hun mangler. Hva med å finne ut hvorfor , før man man blir så sår. 

Anonymkode: 92ee2...70f

Skrevet

Hun hadde i alle fall ikke gått herfra med den mobilen uten at opptaket ble slettet først.

Anonymkode: b117c...977

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker kanskje at hun filmer en lykkelig familie hun kan se på opptak når hun kommer hjem. Hun ser hva hun mangler. Hva med å finne ut hvorfor , før man man blir så sår. 

Det er søren ikke greit at jeg og min mann skulle ha blitt filma i smug av vennen til barnet vårt! Spesielt ikke når vi tror at vi er alene! Ting kan bli sagt mellom oss som ikke har noe for barneører å gjøre, jobbing for eksempel.

Anonymkode: 755ef...b40

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ringe politi og barnevern fordi man er filmet i egen stue? Litt voldsom reaksjon, er det ikke?

Anonymkode: 71a99...c82

På ingen som helst måte. Folk må slutte å ta personers rett til privatliv så lite alvorlig, og en 12-åring som ikke vet at det er ulovlig å filme andre i smug trenger virkelig veiledning. Selv 6-åringen min vet at hun må spørre om lov før hun tar bilder av noen.

Anonymkode: 1531b...927

Skrevet

Dette ville jeg ha meldt til barnevernet. Helt åpenbart noe i veien med foreldreevnen til hennes foreldre. 

Anonymkode: 6e7e8...74f

Gjest Mari Y
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et lite problem med en av ungenes venninne. Denne venninnen til vår ene datter, har drevet å tatt filmopptak av oss voksne når hun har vært på besøk hos oss, og dette uten at vi samtykket eller visst om det.

Denne jenta er 12 år og burde hatt bedre vett, men med foreldre som aldri er hjemme, så har vi forbarmet oss litt over henne fordi vi synest synd på henne, men når hun i smug har lagt mobilen sin på opptak og tatt opp private samtaler uten at vi har visst om det, da er grensen min for å være snill,  over. Min mann ville ringe barnevernet og politi, men vi snakker en 12 år gammel jente.

Da vi fant telefonen hennes på filmopptak i det rommet vi voksne satt alene i, (barna var i et annet rom) , så tok vi telefonen med oss på rommet til jentene å spurte om hun virkelig hadde filmet oss i smug, noe hun innrømmet. Men vi fikk henne ikke til å slette filmen og hun forduftet rett etterpå. Vi visste ikke om vi kunne ta mobilen fra henne, så vi lot henne gå, med opptaket på mobilen.

Å snakke til foreldrene hennes nytter ikke, for dette er en unge som helt tydelig ikke er ønsket, en attpåklatt, som har vært alene siden hun startet på skolen i første klasse. De er gått på jobb når hun står opp og kommer hjem sent på kvelden ,langt etter at våre barn er i seng.

Vet att ppt og fmvk har vært inne i bilde.

Vi er ikke de eneste som er blitt filmet eller tatt bilde av av denne jenta, har forstått det sånn at det har vært noen møter og et hett tema på skolen, da hun har tatt bilder av andre elever og sendt rundt til andre elever, på SNAP og lagt ut på youtube.

Hva  gjør man i en sånn sak ? Litt dumt hvis den private samtalen der blir lagt ut i offentlighet, for det var en samtale som hører til innenfor husets fire vegger og heller ikke noe morsom at vi er blitt filmet i helprofil..

Du kan kontakte Alarmtelefonen for barn og unge 

Skrevet

Politi.

Anonymkode: 89fd7...04d

Skrevet

Politi ? Seriøst? Snakk med foreldrene . 

Skrevet

Alarmetelfonen for barn og unge? Hvorfor i alle dager skal man ringe dem? Hadde først prøvd å snakke alvorlig med foreldrene og informert dem om at jeg kom til å kontakte politi og barnevern dersom de ikke tok tak nå. Hvis ikke det gikk hadde jeg ikke nølt et sekund med å ta det videre.

Anonymkode: 2c071...63b

Skrevet

Jeg ville helt klart kontaktet både politi og barnevern. Dette er et barn mange voksne i nærmiljøet tydeligvis har vært bekymret for i lang tid, hun er blitt mer eller mindre overlatt til seg selv siden hun var seks år. Da er det jammen på tide at noen endelig varsler!!!

Hi, din mann har helt rett. Politiet tar forebyggende samtaler med barn, og det vil ikke komme på rullebladet deres. Barnevernet burde vært koblet inn for lenge siden. Dere bryr dere tydeligvis om jenta, og hun er en venninne av deres jente, gjør det eneste riktige - gjør det dere kan for å skaffe denne jenta hjelp, for det er helt tydelig at hun trenger det!

Anonymkode: e49a6...52d

Skrevet

Herregud! Er tydeligvis veldig viktig for henne, siden en 12åring går fra telefonen sin over lengere tid. 

Absolutt ikke greit! IKKE! 

Skjønner du er i en kinkig situasjon, er kanskje bare du som vet hva som er rett

Anonymkode: d5da6...a0c

Skrevet

Politi og barnevern . Dere føler kanskje det er drastisk nå, men hva når hun filmer noen i garderoben etter gym? Er det stadig barnestreker når ei småjente havner på internett. Dette må tas tak i før det eskalerer. 

Anonymkode: 8d391...0c1

Skrevet

Min datter på 8 har ei klassevenninne som filmer henne og legger ut på you tube. Da jeg oppdaget dette ba jeg hennes mor slette umiddelbart.

Men, jenta kom igen og ville lære min datter snap chat og insta. Da var det nok, hun kommer ikke lenger hit.

Jeg tok det opp med bv, men de sa bare jeg skulle ta det med skolen.

Anonymkode: 95fbe...091

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Politi ? Seriøst? Snakk med foreldrene . 

Hi her. Vi er flere som har tatt dette opp med foreldrene, men de kunne ikke brydd seg mindre med hva ungen driver på med. Hadde de tatt tak i dette som de lovet, så hadde ikke dette gjentatt seg så ofte som det gjør. Både ppt og fmvk har vært med i bildet i den familien, de har fått veiledning gjennom bub og de har lovet å skjerpe seg og ta tak i problemene med denne jenta si. Men løftene varer i et par uker, så er det full rulle igjen.. stort sett alle foreldre er lei og ingen unger vil være med henne og nå er saken den at vi tør ikke ha et barn i hus som vi kan risikere filmer oss i det skjulte. Jeg er så sint og min mann nekter å ha jenta i hus flere ganger. Har tenkt å ta det opp med skolen også, men kjenner at det faktisk er fristende å  kontakte  barnevernet, for noen må ta seg av det barnet når  ikke foreldrene gjør det. Det verste oppi dette er at moren til dette barnet , er i et yrke hvor hun jobber med andre sine barn.... men sitt eget barn klarer hun ikke å ta seg av...

Skrevet

Du bør ta det opp med barnevernet.det jenta gjør er ulovlig og foreldrene bryr seg tydeligvis ikke.da er det på tide at noen bryr seg og veileder den stakkars jenta

Skrevet

barnvernet, den stakkars jenta trenger hjelp og har ikke foreldre som bryr seg

Anonymkode: beef5...50a

Skrevet

Det hun gjør er ulovlig, og det kan hende en prat med politiet hadde vært på sin plass. Jeg ville kontaktet politiet og bedt om råd i saken, kanskje har de tips til hva som bør sies eller gjøres. 

Om ting hun har filmet eller har opptak av havner på nett kan tjenesten slettmeg.no benyttes. 

Anonymkode: 69157...248

Skrevet

Barnevernet må selvsagt få beskjed om at en 12 åring styrer seg selv hele dagen. 

Og så hadde jeg beslaglagt telefonen hennes om hun skulle få komme inn til oss. 

Anonymkode: 9948b...e95

Skrevet

Kontakt barnevernet!! Denne jenta har det ikke bra!! 

Og ta fra henne mobilen hver gang hun kommer inn dørene hos dere. Dette er IKKE greit, og det må hun vite!

Anonymkode: 4dbc8...360

Skrevet
På 6.3.2018 den 15.46, Anonym bruker skrev:

Det hun gjør er ulovlig, og det kan hende en prat med politiet hadde vært på sin plass. Jeg ville kontaktet politiet og bedt om råd i saken, kanskje har de tips til hva som bør sies eller gjøres. 

Om ting hun har filmet eller har opptak av havner på nett kan tjenesten slettmeg.no benyttes. 

Anonymkode: 69157...248

Hi her. Vi har snakket med politiet og også gitt beskjed til skolen. Politiet skulle ta kontakt med oss før de kontaktet jentas foreldre. Forstod det sånn at politiet hadde et opplegg for sånne saker, hvor de kalte inn foreldre og barn til samtale.  Barnet mitt har en viss ide om hvor filmene kan ha blitt lagt ut, så jeg håper at det evt er mulig å få slettet disse. 

Skolen har også lovet å ta tak i dette, så blir spennende å se om de får bukt med det, vi har ihvertfall ikke tenkt å gi oss.

takk for mange gode råd 😊 Synest det har vært greit å få andre sine synspunkter før vi gjorde noe så drastisk som å kontakte politiet -  som vi nå har gjort. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. Vi har snakket med politiet og også gitt beskjed til skolen. Politiet skulle ta kontakt med oss før de kontaktet jentas foreldre. Forstod det sånn at politiet hadde et opplegg for sånne saker, hvor de kalte inn foreldre og barn til samtale.  Barnet mitt har en viss ide om hvor filmene kan ha blitt lagt ut, så jeg håper at det evt er mulig å få slettet disse. 

Skolen har også lovet å ta tak i dette, så blir spennende å se om de får bukt med det, vi har ihvertfall ikke tenkt å gi oss.

takk for mange gode råd 😊 Synest det har vært greit å få andre sine synspunkter før vi gjorde noe så drastisk som å kontakte politiet -  som vi nå har gjort. 

Veldig godt å høre at dere har tatt tak i dette så grundig!

Håper dere finner og får slettet alle ulovlige opptak hun har tatt av dere (og ev. andre).

Veldig bra at politiet tar tak i dette. Jeg vet de har rutiner for innkalling av mindreårige barn og foreldre.

Viktigst av alt er at dette kanskje kan føre til at denne jenta får den hjelpen hun tydeligvis trenger og ikke får hjemme.

Bra jobba av dere :)

Anonymkode: e49a6...52d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...