Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Sønnen min på 11 overnattet hos en jevngammel kamerat fra fotballaget på fredag. Da han kom hjem var han utslitt. Det viste seg at ingen hadde sagt når de måtte legge seg, så de hadde vært oppe til 3 på natta. Og ingen hadde vekket dem om morgenen. Døgnrytmen ble helt forstyrret av dette. Er det slutt på at foreldrene blander seg når de blir så gamle? Anonymkode: 18f65...27f
sug lut Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Om unger på overnatting vil tulle halve natta bryr jeg meg lite om, så lenge de ikke holder andre i huset våkne, det er jo noe av det spennende ved å være på overnatting. Det var det samme da jeg selv var barn - husker fremdeles nattlige raid på kjøkkenet så stille vi bare klarte, det er del av kosen. Vekking i helger gidder jeg heller ikke om ikke det er grunner for det.
**snuskeluska** Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Min sønn er 11 år og vi blander oss og det gjør heldigvis foreldrene til vennene hans også! Greit at gutta er oppe litt senere enn vanlig, men ikke aktuelt å være oppe hele natta.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 11 var kanskje litt tidlig. Når 11-åringen min har overnatting må de pusse tenne mellom 22 og 22.30 og legge seg klokka 23 omtrent Men når 13-åringen har overnatting sier jeg "Natta, nå går jeg og legger meg, ikke sitt oppe så lenge da" og legger meg. Forventer at de er oppe til frokost senest 12. Anonymkode: 4e9d6...de2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Hvordan skal de lære seg selvregulering hvis de ikke får testet ut litt sånt? Neste gang tipper jeg ungene kommer på å legge seg i rimelig tid av seg selv, man MÅ jo ikke være våken i timesvis bare fordi man kan. Anonymkode: 45375...f7d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 Her hadde de fått beskjed om når de skulle legge seg,men de hadde selvsagt fått sove så lenge de ville neste dag. Regner med de klarer å ordne med frokost selv når de står opp. Anonymkode: 880ef...552
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan skal de lære seg selvregulering hvis de ikke får testet ut litt sånt? Neste gang tipper jeg ungene kommer på å legge seg i rimelig tid av seg selv, man MÅ jo ikke være våken i timesvis bare fordi man kan. Anonymkode: 45375...f7d Hehe, det fikk meg til å tenke på den gangen eldste sønnen her (som nå er 17 år) og et par kompiser bestemte seg for å døgne. De var kanskje 12-13 år og veddet med hverandre om de kom til å klare det. De overnattet i kjellerstua her og jeg ante selvfølgelig ikke noe om dette. De klarte det vel siden de hadde sovnet i 6-tiden om morgenen, men ble jo vekt igjen da yngre søsken er i huset begynte herje rundt i etasjen over Sønnen min var trøtt og uggen i flere dager etterpå, så det ble med den ene gangen gitt, tror ikke de har prøvd å døgne en eneste gang etter det. Anonymkode: 4e9d6...de2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 Innafor å la de få teste det ut selv. Så lenge det ikke er skoledag neste dag. Blir litt som at barna får snop hver gang de er hos farmor... Noen eventer er litt anderledes en hjemme, og reglene må kunne brytes litt nå og da. Så lærer de av erfaring da. Husker jeg var rundt 10år og ville være lenger oppe (maste veldig og var eplekjekk). Greit, sa stefaren min, nå skal vi døgne. 😂 Det ble med den gangen, for fy søren så vond neste dag var 😅 Anonymkode: cf29d...9c0
Nyttårs barn Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 Synes det er greit å være lenge oppe når det ikke er skoledag neste dag. De har nok kost seg glugg. Og vekke dem, her blir ingen vekket i helgen om vi ikke skal rekke noe
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 Når min 11-åring har overnatting får de beskjed om å legge seg. Sånn rundt 22.30. Men, jeg vet jo at de ikke sovner med en gang, og når de sovner vet jeg ikke. Når jeg var på den alderen fikk vi også beskjed om å legge oss, men sovnet aldri før sent. Bare skravlet og fniste. Til noe frustrasjon for foreldre som lå vegg i vegg. Anonymkode: 68740...ffe
Leeloo76 Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 Jeg sender dem på badet og i pysjen i 22-23 tiden (fra de var 9-10), men etter det blander jeg meg ikke så lenge de ikke vekker lillesøster. Det er naturlig nok slutt på brus og snop da, så det er ikke like gøy å være våkne etter det, tar også iPader og telefoner før jeg legger meg om de fortsatt er våkne. Jeg vet at de som regel sover alle mann innen 01, men jeg har et barn som tåler greit å forskyve rutinene, ikke alle som gjør det. Jeg har inntrykk av at det er dette som er vanlig blant de andre foreldrene også.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 Blander meg ikke. Etter at sønnen min og en kamerat bestemte seg for å døgne da de sov i telt i sommer, tar han ansvar selv. Så lenge de er stille er alt greit. Var også helt greit for meg at de skulle døgne, la til og med tilrette med smågodt og cola(uten å applaudere det da). Sa ifra at de kom til å bli trøtte og at det var lurt å få nok søvn, men neida, dette ordnet de. Han var trøtt i flere dager og har siden det vært flink til å prioritere søvn😂 Anonymkode: 984c2...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå