Gå til innhold

Mamma drikker seg i hjel

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har mamma drukket. Litt av og på, men aldri så ille så nå. Alle rundt ser det, men hun tror ingen vet. I helgen tyllet hun ned en halvflaske vodka og to liter vin i løpet av lørdagen. Hun vaset rundt, falt og slo seg, og skjelte ut pappa. Stakkars pappa. Litt utpå kvelden prøvde hun å spise en reklame for en pølse i et blad. Pappa filmet henne der hun iherdig prøvde å dele pølsa med kniv og gaffel. Herregud. 

Hva kan vi rundt gjøre? Jeg har snakket med henne, og hun gråter og lover at hun ALDRI mer skal drikke. Likevel går det et par uker, og så drikker hun igjen. Hun skjeller ut pappa, anklager han for å ha slått henne når hun har falt og slått seg. Vi vet at hun har angst og er deprimert, men hun nekter å innse det selv.

Det er fortvilt. Hvis ikke noe skjer, dør hun. Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 17209...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakte fastlegen hennes, og si til henne at hvis hun mener det hun sier når hun lover bot og bedring så blir hun med dere dit -og aksepterer et behandlingsregime. Alkohol er ofte selvmedisinering for et underliggende problem (altså et symptom), men alkoholen gir jo også fysiske og psykiske plager (angst, smerter, delirium osv) så her trengs mer en å «bare slutte å drikke». Det vanskeligste er jo å få moren din med på det, hun er et voksent menneske som tar egne valg, men det krever mye egeninnsats...

lykke til :) 

Anonymkode: ba863...c64

Skrevet

Jeg hadde ringt fastlegen hennes jeg, allier deg m pappaen din også rundt dette. Virkelig grunn til bekymring. Dessuten så er død grunnet alkoholisme ikke akkurat noe å trakte etter.. Haff :( Moren din må virkelig se til å våkne før det er for sent. 

Anonymkode: 457e1...2e0

Skrevet

Snakk med fastlegen og hvis hun ikke vil, se om dere kan få lagt henne inn på tvang. Ønsker hun ikke hjelp så får hun det ikke. Og det er ikke ulovlig å drikke seg ihjel her til lands, desverre :/

Anonymkode: 2a291...873

Skrevet

Jobber hun et sted hvor de har behandlingstilbud? I vår kjede kan man få hjelp via jobben og går da gjennom en behandling som arbeidsplassen betaler for så lenge man følger programmet de to årene det varer

Anonymkode: 0d341...b4a

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har vært i kontakt med fastlegen hennes. Broren min og. Og pappa. Men ingenting skjer. Jeg tok også kontakt med Vangseter for en tid tilbake - fikk aldri noe svar. 

Jeg var nettopp og snakket med henne igjen nå. Hun vil ikke høre på meg, hun mener selv hun ikke har noe problem. Jeg begynner å tro at det er like greit å gi opp. Broren min kuttet kontakten med henne for flere år siden, og han råder meg å gjøre det samme - for min egen del. Kanskje han har rett.

HI

Gjest Mari Y
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I mange år har mamma drukket. Litt av og på, men aldri så ille så nå. Alle rundt ser det, men hun tror ingen vet. I helgen tyllet hun ned en halvflaske vodka og to liter vin i løpet av lørdagen. Hun vaset rundt, falt og slo seg, og skjelte ut pappa. Stakkars pappa. Litt utpå kvelden prøvde hun å spise en reklame for en pølse i et blad. Pappa filmet henne der hun iherdig prøvde å dele pølsa med kniv og gaffel. Herregud. 

Hva kan vi rundt gjøre? Jeg har snakket med henne, og hun gråter og lover at hun ALDRI mer skal drikke. Likevel går det et par uker, og så drikker hun igjen. Hun skjeller ut pappa, anklager han for å ha slått henne når hun har falt og slått seg. Vi vet at hun har angst og er deprimert, men hun nekter å innse det selv.

Det er fortvilt. Hvis ikke noe skjer, dør hun. Hva kan vi gjøre?

Hvor gammel er du? Hvis du er barn eller ungdom, kan du kontakte Alarmtelefonen for barn og unge. Hvis du er under eller rundt 20,ksn du kontakte ung. no

Skrevet

Jeg er 36...

HI

Skrevet

Du har all min sympati. Alkoholikere er verdensmestere i å forvrenge sannheter og manipulere folk rundt seg. Til slutt lurer du på om de tror på det selv. 

Har selv en alkoholiker i familien, og mitt råd, etter du har sagt ifra, er å trekke deg vekk. Distanser deg. 

Snakk med faren din, fortell ham hvor du står. Det er viktig å skjerme seg selv også.

Nå er jeg kommet til det punktet at om vedkommende drikker seg ihjel, tar selvmord eller raver rundt i sin egen alkoholiserte verden, så so be it. 

Vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg føler jeg har mistet personen til alkohol for lenge siden. Har noen tilsynelatende normale dager innimellom, men så er det tilbake til rusen. Jeg kjenner ikke lenger personen som lyver, drikker og allikevel virker til å tro at alt er normalt.

Så mitt råd: Distanser deg. Vil hun ikke hjelpes, så er det ikke i din makt dessverre.

Skrevet
20 minutter siden, Twintipp skrev:

Du har all min sympati. Alkoholikere er verdensmestere i å forvrenge sannheter og manipulere folk rundt seg. Til slutt lurer du på om de tror på det selv. 

Har selv en alkoholiker i familien, og mitt råd, etter du har sagt ifra, er å trekke deg vekk. Distanser deg. 

Snakk med faren din, fortell ham hvor du står. Det er viktig å skjerme seg selv også.

Nå er jeg kommet til det punktet at om vedkommende drikker seg ihjel, tar selvmord eller raver rundt i sin egen alkoholiserte verden, så so be it. 

Vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg føler jeg har mistet personen til alkohol for lenge siden. Har noen tilsynelatende normale dager innimellom, men så er det tilbake til rusen. Jeg kjenner ikke lenger personen som lyver, drikker og allikevel virker til å tro at alt er normalt.

Så mitt råd: Distanser deg. Vil hun ikke hjelpes, så er det ikke i din makt dessverre.

Takk. Du har så rett, så rett, og jeg vet det.

Samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å kutte henne ut. Hun ringer meg ofte, som regel bare for å snakke om løst og fast. Å ikke svare på telefonene hennes, kommer til å knuse henne. Jeg er hennes lille øyensten - hun forguder meg. Ved å kutte all kontakt, er jeg redd jeg dytter henne over stupet. Jeg vet jo at jeg ikke gjør det, men likevel klarer jeg ikke å kutte henne ut. Jeg tror ikke livet mitt blir noe bedre ved å ignorere henne. Dritt ass.

HI

Skrevet

Høres ut som min mamma det der... Hun tok livet sitt etter flere (5) år med det tøyset der. 10 år siden nå om noen dager :( Du har min fulle sympati - ingenting noen gjorde for henne hjalp. Startet i det små og gradvis eskalerte det. Det var psykiske plager i bunnen hos mamma (hun var frisk og fin i hele min oppvekst), men ting ble ille da hun var rett over 50 år. Inn og ut av behandling, avrusning, psyk. avd, vangseter (ble 1 natt, det var så vonde senger der), fastlege, psykolog osv. Alt gikk til helvete...

Anonymkode: 3d67a...0b7

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som min mamma det der... Hun tok livet sitt etter flere (5) år med det tøyset der. 10 år siden nå om noen dager :( Du har min fulle sympati - ingenting noen gjorde for henne hjalp. Startet i det små og gradvis eskalerte det. Det var psykiske plager i bunnen hos mamma (hun var frisk og fin i hele min oppvekst), men ting ble ille da hun var rett over 50 år. Inn og ut av behandling, avrusning, psyk. avd, vangseter (ble 1 natt, det var så vonde senger der), fastlege, psykolog osv. Alt gikk til helvete...

Anonymkode: 3d67a...0b7

Uff, trist å lese, føler med deg. ❤️

...og det er nok den veien det går for mamma og. 

HI

Skrevet

Min tante var alkoholiker. 

Hun ble tatt for fyllekjøring, og dømt til enten å gjennomføre behandling eller 3 mnd i fengsel. Tro det eller ei, hun valgte fengsel. 

Der døde hun etter noen døgn. Kroppen tålte ikke å ikke få alkoholen. 

Anonymkode: 6d7d9...7ce

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med fastlegen og hvis hun ikke vil, se om dere kan få lagt henne inn på tvang. Ønsker hun ikke hjelp så får hun det ikke. Og det er ikke ulovlig å drikke seg ihjel her til lands, desverre :/

Jeg kan nærmest garantere at det ikke vil være noen mulighet for å legge henne inn på tvang. Det er VELDIG strenge regler for det. 

Anonymkode: f01bc...275

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min tante var alkoholiker. 

Hun ble tatt for fyllekjøring, og dømt til enten å gjennomføre behandling eller 3 mnd i fengsel. Tro det eller ei, hun valgte fengsel. 

Der døde hun etter noen døgn. Kroppen tålte ikke å ikke få alkoholen. 

Anonymkode: 6d7d9...7ce

Såpass. Trist. 😢

Mange skjebner der ute...

HI

Gjest Mari Y
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 36...

HI

Ok, jeg vet ikke helt hva slags raad jeg kan gi. Men jeg tenker at dersom personen ikke vil ha hjelp er det veldig lite man kan gjoere. Men jeg tror det skal gaa ann å skrive en bekymringsmelding til bydelen eller kommunen. Har du proevd? 

Skrevet

Hva med støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere? Feks al anon(?) Du kan spørre om råd fra andre i samme situasjon.

Anonymkode: 649b1...781

Skrevet

Man kan ikke hjelpe en person som ikke vil ha hjelp. Du må beskytte deg selv, ta avstand, helt til den dagen din mor tar imot hjelp. Når hun er klar for å ta imot hjelp, kan du være der for henne, men før den tid må du ta vare på deg selv. 

Lykke til.

Anonymkode: 442cf...c70

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan nærmest garantere at det ikke vil være noen mulighet for å legge henne inn på tvang. Det er VELDIG strenge regler for det. 

Så strengt er det ikke, hun må bare fylle kriteriene. Jobber med avrusning og vi har mange hver mnd 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere? Feks al anon(?) Du kan spørre om råd fra andre i samme situasjon.

Anonymkode: 649b1...781

Støtter denne..

Anonymkode: 31a89...41c

Skrevet

Ikke like gale med min mor, men kjenner meg likevel igjen. Jeg har valgt å distansere meg fra alle situasjoner som involverer rus. Drikker hun i familieselskap, tar jeg ungene og går. Ringer hun ruset, legger jeg på. 

Jeg klarer heller ikke kutte kontakten, for hun er en flott mormor når hun er edru. Men ungene blir eldre, og alkohol VIL bli et problem. Da må jeg nok sette hardt mot hardt, og jeg er livredd for at hun skal velge alkohol framfor oss.

Har du vurdert å stille et ultimatum: behandling eller null kontakt? 

Anonymkode: 45845...180

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke like gale med min mor, men kjenner meg likevel igjen. Jeg har valgt å distansere meg fra alle situasjoner som involverer rus. Drikker hun i familieselskap, tar jeg ungene og går. Ringer hun ruset, legger jeg på. 

Jeg klarer heller ikke kutte kontakten, for hun er en flott mormor når hun er edru. Men ungene blir eldre, og alkohol VIL bli et problem. Da må jeg nok sette hardt mot hardt, og jeg er livredd for at hun skal velge alkohol framfor oss.

Har du vurdert å stille et ultimatum: behandling eller null kontakt? 

Anonymkode: 45845...180

Jeg har vurdert det, men ikke gjort det ennå. Jeg vet ikke om jeg klarer, for da drikker hun seg garantert ihjel. Men det er kanskje like greit...

HI

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så strengt er det ikke, hun må bare fylle kriteriene. Jobber med avrusning og vi har mange hver mnd 

Jaha? Kom med eksempler på folk utenom kriteriene jeg lister opp nedenfor som har blitt tvangsinnlagt: 

- gravide

- psykotisk eller som følge av annen psykisk lidelse ikke er i stand til å ta vare på seg selv

- til fare for liv/helse for seg eller andre 

Dessuten er det jo liten vits med tvangsinnleggelse mtp alkoholproblemet, da hun ikke forblir innlagt lenge nok til å gjøre noe som helst med avhengigheten, kun til den akutte situasjonen er «stabilisert». Men det du vel, siden du jobber med dette. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha? Kom med eksempler på folk utenom kriteriene jeg lister opp nedenfor som har blitt tvangsinnlagt: 

- gravide

- psykotisk eller som følge av annen psykisk lidelse ikke er i stand til å ta vare på seg selv

- til fare for liv/helse for seg eller andre 

Dessuten er det jo liten vits med tvangsinnleggelse mtp alkoholproblemet, da hun ikke forblir innlagt lenge nok til å gjøre noe som helst med avhengigheten, kun til den akutte situasjonen er «stabilisert». Men det du vel, siden du jobber med dette. 

Jeg orker ikke diskutere med folk som er nedlatende. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg orker ikke diskutere med folk som er nedlatende. 

Så du har ingen slike eksempler? Tenkte meg det... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...