Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Noen som vet hvor lenge en bedrift har lov å "utsette" oppsigelse til en ansatt før de eventuelt heller må trekke oppsigelsen? Kanskje noe lignende dette med å være innleid(?) Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hilsen advokat. Anonymkode: 8a129...509
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Altså ; Jeg er blitt sagt opp pga nedbemanning, men pga langtidssykemelding så får jeg ved et par anledninger beskjed om at oppsigelsen er utsatt. Altså at jeg får ny oppsigelsesdato. Skulle vært ute 31.12.17 men er til nå utsatt til 31.12.18 - i samme slengen hører jeg de prate om å trekke oppsigelsen min fordi det er sykemeldinger i avdelingen. Men jeg syns det er så klart, lenge å vente til 31.12.18 for å finne ut av om de bare utsetter oppsigelsen min enda en gang, lar meg gå eller trekker oppsigelsen. Så det jeg lurer på er jo finnes det noe regel/lov som jeg kan slå i bordet med for å få de til å ta en beslutning litt før? Ga det mening? Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 På 05.03.2018 den 18.24, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hilsen advokat. Anonymkode: 8a129...509 Og for å legge til det jeg allerede har skrevet, så misforstå meg rett, jeg vil jo ikke miste jobben, men er langsom pining å bare vente (etter mange år med nedbemanning)... Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Har du hørt med fagforeninga? Anonymkode: 63096...809
Superdolly Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg hadde stilt på jobb og søkt andre jobber for harde livet. Jeg hadde vært glad for å få et års utsettelse, slik at jeg (kanskje) rakk å finne meg noe annet. Det er lettere å få ny jobb når man allerede har en jobb, nemlig. Jeg er ikke advokat, så jeg har ingen innspill på hva du eventuelt kan slå i bordet med her.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du hørt med fagforeninga? Anonymkode: 63096...809 Jeg er ikke organisert Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Superdolly skrev: Jeg hadde stilt på jobb og søkt andre jobber for harde livet. Jeg hadde vært glad for å få et års utsettelse, slik at jeg (kanskje) rakk å finne meg noe annet. Det er lettere å få ny jobb når man allerede har en jobb, nemlig. Jeg er ikke advokat, så jeg har ingen innspill på hva du eventuelt kan slå i bordet med her. Ja som sagt ,misforstå meg rett. Jeg er veldig glad jeg har jobb enda 1år altså, (Men det har vært noen tunge år) Tanken slår meg om å finne meg ny jobb mens jeg allerede har en, ja! Men jeg blir litt dratt i begge ender siden mine sjefer sier at de håper ikke jeg går ut og finner meg ny jobb nå fordi de trenger meg.... Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja som sagt ,misforstå meg rett. Jeg er veldig glad jeg har jobb enda 1år altså, (Men det har vært noen tunge år) Tanken slår meg om å finne meg ny jobb mens jeg allerede har en, ja! Men jeg blir litt dratt i begge ender siden mine sjefer sier at de håper ikke jeg går ut og finner meg ny jobb nå fordi de trenger meg.... Anonymkode: 0a1fa...550 Da hadde jeg sagt tilbake at de får trekke den oppgsigelsen og gitt meg litt trygghet, for du blir så sliten av å gå å lure på hvor lenge du har jobb. Anonymkode: 36d2c...203
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg sagt tilbake at de får trekke den oppgsigelsen og gitt meg litt trygghet, for du blir så sliten av å gå å lure på hvor lenge du har jobb. Anonymkode: 36d2c...203 Og du er ikke uerstattelig, om du har fått utstatt oppsigelsen i ett år pga sykdom så kan de ansette en vikar om du sier opp. Tenk på deg selv. Anonymkode: 36d2c...203
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg sagt tilbake at de får trekke den oppgsigelsen og gitt meg litt trygghet, for du blir så sliten av å gå å lure på hvor lenge du har jobb. Anonymkode: 36d2c...203 Ja hadde det bare vært så lett gitt... Det er en stor bedrift, med mye regler og politikk.. Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 Det er ikke anledning til å si noen opp når de er sykmeldt, se arbeidsmiljøloven # 15-8. Så jeg antar det er derfor de har utsatt oppsigelsen? Anonymkode: 8a129...509
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og du er ikke uerstattelig, om du har fått utstatt oppsigelsen i ett år pga sykdom så kan de ansette en vikar om du sier opp. Tenk på deg selv. Anonymkode: 36d2c...203 Ja personen som er sykemeldt ble det tilfeldig ved at de oppdaget kreft og han er nærme pensjonsalder så sjansen for at han kommer tilbake er dessverre liten... Derfor jeg ikke forstår hvorfor det skal være så vanskelig å bare trekke oppsigelsen (som de har gjort med andre) Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke anledning til å si noen opp når de er sykmeldt, se arbeidsmiljøloven # 15-8. Så jeg antar det er derfor de har utsatt oppsigelsen? Anonymkode: 8a129...509 Joda, om det er nedbemanninger i bedriften kan de det. Men jeg forstår det som at hi ikke er sykemeldt, men de har satt hennes oppsigelse på vent for å bruke henne som vikar fordi andre er sykemeldt. Så hun har jobb så lenge de andre er sykemeldt. Anonymkode: 36d2c...203
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke anledning til å si noen opp når de er sykmeldt, se arbeidsmiljøloven # 15-8. Så jeg antar det er derfor de har utsatt oppsigelsen? Anonymkode: 8a129...509 jeg er ikke sykemeldt, men jeg har mest sannsynlig fått utsatt oppsigelse pga personen som er sykemeldt for å ta den jobben. Personen har fåt kreft og er veldig nærme pensjonsalder så blir nok dessverre å se på jobb igjen. Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Få deg en ny jobb! Hvis de virkelig ville beholde deg hadde de ikke sagt deg opp. Du skylder dem ingen lojalitet når du vet du vil miste jobben uansett. Anonymkode: c87cf...3fd
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 Jeg er arbeidsgiver og kan helt klart se det fra arbeidsgivers side når de sier de ønsker du ikke finner deg en ny jobb, men helt ærlig så kan ikke vi arbeidsgivere behandle våre ansatte slik som din arbeidsgiver gjør. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å søke andre jobber og hvis du får ny jobb så har du det som et "pressmiddel" i forhold til å få oppsigelsen trukket tilbake hvis du ønsker å bli værende på din nåværende arbeidsplass. Jeg personlig ville nok vært meget betenkt på å ikke ta en eventuell ny jobb da jeg ikke ville jobbet i et selskap som bedriver denne type personalpolitikk, men det er som sagt min personlige mening. Anonymkode: 4b170...606
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #18 Skrevet 7. mars 2018 T 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Få deg en ny jobb! Hvis de virkelig ville beholde deg hadde de ikke sagt deg opp. Du skylder dem ingen lojalitet når du vet du vil miste jobben uansett. Anonymkode: c87cf...3fd Takk for støtten!! Og ja jeg har tenkt tanken.. hvorfor skal jeg være grei med de når de i utgangspunktet ikke ville beholde meg.. Anonymkode: 0a1fa...550
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #19 Skrevet 7. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er arbeidsgiver og kan helt klart se det fra arbeidsgivers side når de sier de ønsker du ikke finner deg en ny jobb, men helt ærlig så kan ikke vi arbeidsgivere behandle våre ansatte slik som din arbeidsgiver gjør. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å søke andre jobber og hvis du får ny jobb så har du det som et "pressmiddel" i forhold til å få oppsigelsen trukket tilbake hvis du ønsker å bli værende på din nåværende arbeidsplass. Jeg personlig ville nok vært meget betenkt på å ikke ta en eventuell ny jobb da jeg ikke ville jobbet i et selskap som bedriver denne type personalpolitikk, men det er som sagt min personlige mening. Anonymkode: 4b170...606 Ja, skal ærlig si at det føles ut som om man blir spist levende på et vis. Det er ikke gøy, og føler meg dratt i begge ender. Siden jeg og har en familie jeg skal ta vare på og jobb markedet er ganske tøft. Jeg har ikke søkt noen nye jobber pr dags dato, og har ikke gjort det mye fordi jeg trodde og fikk hint om at oppsigelsen skulle trekkes. Men .... Når det skal sies så føles det ut som om alt er til ingen nytte om jeg bare kaster inn håndkle og har overlevd tosifret år her på denne bedriften (hvor mesteparten har vært som dette) .. nesten litt skummelt og kanskje? Jeg burde vel sikkert ta mot til meg og søke andre steder og håpe her jeg er nå ikke er "normalen" av arbeidsplasser.. Anonymkode: 0a1fa...550
Superdolly Skrevet 7. mars 2018 #20 Skrevet 7. mars 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, skal ærlig si at det føles ut som om man blir spist levende på et vis. Det er ikke gøy, og føler meg dratt i begge ender. Siden jeg og har en familie jeg skal ta vare på og jobb markedet er ganske tøft. Jeg har ikke søkt noen nye jobber pr dags dato, og har ikke gjort det mye fordi jeg trodde og fikk hint om at oppsigelsen skulle trekkes. Men .... Når det skal sies så føles det ut som om alt er til ingen nytte om jeg bare kaster inn håndkle og har overlevd tosifret år her på denne bedriften (hvor mesteparten har vært som dette) .. nesten litt skummelt og kanskje? Jeg burde vel sikkert ta mot til meg og søke andre steder og håpe her jeg er nå ikke er "normalen" av arbeidsplasser.. Anonymkode: 0a1fa...550 Hvis du har levd med en slik usikkerhet i et tosifret antall år så synes jeg ikke du skylder denne bedriften noen lojalitet. Selvfølgelig sier de at de ikke håper du finner deg ny jobb nå, for de trenger deg og det vil føre til merarbeid for dem om du sier opp. Men husk at DE gir ikke DEG noen trygghet: 31.12. er det rett ut. Så skyv lojaliteten din til side, og si til samvittigheten din at nå må du faktisk begynne å tenke litt på deg selv og din trygghet. Begynn å lese stillingsannonser i dag!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #21 Skrevet 8. mars 2018 21 timer siden, Superdolly skrev: Hvis du har levd med en slik usikkerhet i et tosifret antall år så synes jeg ikke du skylder denne bedriften noen lojalitet. Selvfølgelig sier de at de ikke håper du finner deg ny jobb nå, for de trenger deg og det vil føre til merarbeid for dem om du sier opp. Men husk at DE gir ikke DEG noen trygghet: 31.12. er det rett ut. Så skyv lojaliteten din til side, og si til samvittigheten din at nå må du faktisk begynne å tenke litt på deg selv og din trygghet. Begynn å lese stillingsannonser i dag! Takk for støttende ord Hadde bare dette vært for noen år siden da markedet var litt bedre og lettere å få jobb en god jobb.. (selv med kun et fagbrev i bunn)... Anonymkode: 0a1fa...550
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå