Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 gående i ørknene mellom grensen til Syria og Jordan. Han hadde med seg en pose med sin mors og søster klær som begge ble drept. Jeg får ikke det bildet ut av hodet. Det gjør så ekstremt vondt både psykisk og fysisk. Har 4-åring selv og bare jeg ser på han og tenker hva han andre lille gutten gjennomgikk og skal gjennomgå revner meg innvendig. Tør ikke å si det høyt men det føles som hvite folk er mere verdt enn de brune. De som ble drept i terrorangrep i Europa eller Usa blir hedret og hedret. Mens disse barna ligger drept strødd rundt som gjenstander men det blir ikke noe ramaskrik ut av det. Anonymkode: 5fcc1...2cb
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: gående i ørknene mellom grensen til Syria og Jordan. Han hadde med seg en pose med sin mors og søster klær som begge ble drept. Jeg får ikke det bildet ut av hodet. Det gjør så ekstremt vondt både psykisk og fysisk. Har 4-åring selv og bare jeg ser på han og tenker hva han andre lille gutten gjennomgikk og skal gjennomgå revner meg innvendig. Tør ikke å si det høyt men det føles som hvite folk er mere verdt enn de brune. De som ble drept i terrorangrep i Europa eller Usa blir hedret og hedret. Mens disse barna ligger drept strødd rundt som gjenstander men det blir ikke noe ramaskrik ut av det. Anonymkode: 5fcc1...2cb Tror dessverre du har rett i din konklusjon. De har ingen verdi for utenomverdenens blikk. Anonymkode: a9723...a77
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Så enig med deg HI! Jeg får litt panikk når det kommer slike nyheter så jeg scroller fort videre. Verden er et urettferdig sted. Jeg snakker ofte med barna om hvor heldige vi er som bor i Norge. At vi har en trygg seng og all den maten vi ønsker oss. Har også kommet til den konklusjonen som deg, dessverre. Anonymkode: 8aa8f...cbe
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Våknet noe rasistisk i dag? Er nok ikke enig i deg at "hvite" folk mener de er mer verdt enn brune. Jeg tenker det kan ha mange forklaringer hvor en av de er at det er for langt borte, man har ikke nok tid til å sette seg inn i det (mange som lever et hektisk liv) og man klarer bare å måle eget liv opp mot andre sitt liv i "nærområdet". Det er synd, men hjernen fungerer slik uansett hudfarge. Tror det har lite med hvordan/hvilken bås man setter folk med ulike hudfarger i. Hadde det samme skjedd med en 4-åring i Norge (uansett hudfarge) tipper jeg det ville vært stor ståhei og mange som ville ha trødd til. I den vestlige verden er det ikke lengre bare hvite mennesker, vi er mennesker fra alle verdens kanter, og vi har alle ansvar for å se til at hele verden kan ha det bra. Har det blitt gjort forskning på hvor mye mørkhudede/asiatiske osv mennesker bidrar til å hindre fattigdom og nød? F.eks vi i Norge er av dem som gir mest til dårlig stilte mennesker (Som inkluderer alle hudfarger) i utlandet i håp om at det skal hjelpe, men Norge alene kan ikke hjelpe alle, og det er langt flere bakenforliggende årsaker til at land i f.eks Afrika har det vanskelig. Det hjelper ikke å sende penger, klær og medisiner i håp om at befolkningen skal kunne ha et bedre liv når de som styrer landet er grådig, korrupte og fæle mennesker. Hvordan skal man gripe det an mener du? Og når føler du at de "hvite" menneskene liksom er høyt på strå og fremmer at deres liv er mer verdt enn andres? Hvilke mennesker er det egentlig du omgås med? Anonymkode: dcadf...13b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Jeg strigråt i går da jeg så bildet du refererer til. Fy for en grusom verden! Det som skjer i Syria nå, med angrep på barn og sykehus, er ikke til å fatte. Hvordan blir mennesker så onde? Og hvorfor fr de fortsette? Retoriske spørsmål med komplekse svar, naturligvis, men det er ufattelig at dette får pågå😢 Anonymkode: 0db43...bb9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 Hvor finner man denne saken? Anonymkode: 01e90...376
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #7 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor finner man denne saken? Anonymkode: 01e90...376 Jeg leste den på CNN. Viser seg (heldigvis) at den ikke er riktig gjengitt. Familien hans var noen skritt foran ham, men krisen er allikevel vanvittig https://www.theguardian.com/world/2014/feb/18/image-syrian-boy-desert-un-refugees-tweet Anonymkode: 0db43...bb9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #8 Skrevet 5. mars 2018 Jeg tror alle vet hva slags grusomheter som skjer der nå, men det er grenser for hvor mye nyhetsplass man kan bruke på det, dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år.... Har ingenting med at vi ikke har medfølelse, eller at vi ikke synes det er grusomt, eller som du mener at vi ikke synes de er like mye verdt som oss. Det er rett og slett det at det er krig, hele tiden, år etter år, vi kan ikke lese bare om det selv om det er fælt og grusomt. Når det skjer et terrorangrep f.eks i Paris, tapetseres mediene med det, ikke fordi befolkningen i Paris er mer verdt, men fordi det er et land i fred som blir angrepet. Hadde nord og sørfrankrike kriget med hverandre og drept hverandre i hopetall hver eneste dag år etter år ville vi hatt det i nyhetsbildet, men ikke bare det og ikke hele tiden. Anonymkode: 21545...2ae
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #9 Skrevet 5. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste den på CNN. Viser seg (heldigvis) at den ikke er riktig gjengitt. Familien hans var noen skritt foran ham, men krisen er allikevel vanvittig https://www.theguardian.com/world/2014/feb/18/image-syrian-boy-desert-un-refugees-tweet Anonymkode: 0db43...bb9 Så godt å høre. Nå gråter jeg igjen...denne gangen av glede❤️ HI Anonymkode: 5fcc1...2cb
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #10 Skrevet 5. mars 2018 Jeg føler ekstra med disse barna. Det er kanskje fordi jeg har en sønn som er halvt Palestinsk. Når jeg ser på de stakkars ungene og hva de opplever priser jeg meg lykkelig for at min sønn vokser opp i Norge og slipper å leve i det helvete som mange arabiske barn gjør. Så på seg selv kjenner man andre, desverre er det vel sånn for de fleste. Man føler mer for de som er nærmest. Anonymkode: 37d6b...4e6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #11 Skrevet 5. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Våknet noe rasistisk i dag? Er nok ikke enig i deg at "hvite" folk mener de er mer verdt enn brune. Jeg tenker det kan ha mange forklaringer hvor en av de er at det er for langt borte, man har ikke nok tid til å sette seg inn i det (mange som lever et hektisk liv) og man klarer bare å måle eget liv opp mot andre sitt liv i "nærområdet". Det er synd, men hjernen fungerer slik uansett hudfarge. Tror det har lite med hvordan/hvilken bås man setter folk med ulike hudfarger i. Hadde det samme skjedd med en 4-åring i Norge (uansett hudfarge) tipper jeg det ville vært stor ståhei og mange som ville ha trødd til. I den vestlige verden er det ikke lengre bare hvite mennesker, vi er mennesker fra alle verdens kanter, og vi har alle ansvar for å se til at hele verden kan ha det bra. Har det blitt gjort forskning på hvor mye mørkhudede/asiatiske osv mennesker bidrar til å hindre fattigdom og nød? F.eks vi i Norge er av dem som gir mest til dårlig stilte mennesker (Som inkluderer alle hudfarger) i utlandet i håp om at det skal hjelpe, men Norge alene kan ikke hjelpe alle, og det er langt flere bakenforliggende årsaker til at land i f.eks Afrika har det vanskelig. Det hjelper ikke å sende penger, klær og medisiner i håp om at befolkningen skal kunne ha et bedre liv når de som styrer landet er grådig, korrupte og fæle mennesker. Hvordan skal man gripe det an mener du? Og når føler du at de "hvite" menneskene liksom er høyt på strå og fremmer at deres liv er mer verdt enn andres? Hvilke mennesker er det egentlig du omgås med? Anonymkode: dcadf...13b Du er naiv hvis du tror det ikke har noe å gjøre med at hvite føler seg mer verd. Store deler av vår verdensordning skyldes nettopp det. Hele kolonialismen og imperialismen skyldes akkurat dét. Og der har du de "bakenforliggende årsaker til at land i Afrika har det vanskelig": at man rett og slett ikke så noe galt i å stjele deres ressurser og deres befolkning. Noen av landene var under kolonistyre inntil 1970-80-tallet. Og i Sør-Afrika var hele samfunnet organisert rundt det at hvite var mest verd fram til 1990. Tror du virkelig at holdningene er blitt borte? Anonymkode: a9723...a77
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #12 Skrevet 5. mars 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er naiv hvis du tror det ikke har noe å gjøre med at hvite føler seg mer verd. Store deler av vår verdensordning skyldes nettopp det. Hele kolonialismen og imperialismen skyldes akkurat dét. Og der har du de "bakenforliggende årsaker til at land i Afrika har det vanskelig": at man rett og slett ikke så noe galt i å stjele deres ressurser og deres befolkning. Noen av landene var under kolonistyre inntil 1970-80-tallet. Og i Sør-Afrika var hele samfunnet organisert rundt det at hvite var mest verd fram til 1990. Tror du virkelig at holdningene er blitt borte? Anonymkode: a9723...a77 Du skjønner vel at det blir for enkelt å skjære alle over en kam? Du kan ikke virkelig sitte å påstå at alle hvite mennesker står innenfor de meningene der? Snakk om rasisme! Du kan heller virkelig ikke mene at folk ikke har empati for andre fordi.. hvorfor? hva mener du man skal gjøre? Skal de hvite selge alt de har og begynne å bo på gata for å lide slik andre menneskegrupper har gjort? Skal man skjære av seg en arm, eller hvordan mener du at de hvite skal vise at de føler at de er på samme nivå som andre mennesker? På hvilken måte mener du at ALLE hvite mennesker føler seg mer verdt? Kan vel ikke blir mer rasistisk enn det Hva hadde du tenkt om meg dersom jeg sa det om andre menneskegrupper som asiatere, afrikanere, pakistanere osv? Vil kalle det veldig rasistisk å sette folk i bås, de hvite er slik og de svarte er slik osv. Jeg velger heller å se alle mennesker for det de er, mennesker. Uansett farge så er det ingen som fortjener krig, fattigdom, nød, forfølgelse, korrupsjon osv. Men skjønner at du føler det sånn? Det er mennesker som deg som er skremmende. Håper virkelig at du klarer å finne varme inni deg slik at du slipper å være så bitter og hatefull. Heldige meg som ikke har slike mennesker som deg rundt meg i alle fall, mine venner har opprinnelse/kommer i fra alle lands hjørner, alle flotte mennesker, gode og varme mennesker. Noen har opplevd fæle ting, andre ikke. Selv ikke disse menneskene som har opplevd fæle ting oppfører seg så ufint som deg nå. Ingen jeg kjenner hever seg over andre menneskergrupper med annen hudfarge, eller som kommer ifra et annet land, eller lider på en eller annen måte, som det du gjør. I beste fall er jeg lykkelig uviten om den type rasisme. Håper det forblir slik. Bedre det enn å møte så enkel, rasistiske mennesker. Synes du skal skamme deg som tenker så stygt om andre folk! Anonymkode: dcadf...13b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #13 Skrevet 5. mars 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skjønner vel at det blir for enkelt å skjære alle over en kam? Du kan ikke virkelig sitte å påstå at alle hvite mennesker står innenfor de meningene der? Snakk om rasisme! Du kan heller virkelig ikke mene at folk ikke har empati for andre fordi.. hvorfor? hva mener du man skal gjøre? Skal de hvite selge alt de har og begynne å bo på gata for å lide slik andre menneskegrupper har gjort? Skal man skjære av seg en arm, eller hvordan mener du at de hvite skal vise at de føler at de er på samme nivå som andre mennesker? På hvilken måte mener du at ALLE hvite mennesker føler seg mer verdt? Kan vel ikke blir mer rasistisk enn det Hva hadde du tenkt om meg dersom jeg sa det om andre menneskegrupper som asiatere, afrikanere, pakistanere osv? Vil kalle det veldig rasistisk å sette folk i bås, de hvite er slik og de svarte er slik osv. Jeg velger heller å se alle mennesker for det de er, mennesker. Uansett farge så er det ingen som fortjener krig, fattigdom, nød, forfølgelse, korrupsjon osv. Men skjønner at du føler det sånn? Det er mennesker som deg som er skremmende. Håper virkelig at du klarer å finne varme inni deg slik at du slipper å være så bitter og hatefull. Heldige meg som ikke har slike mennesker som deg rundt meg i alle fall, mine venner har opprinnelse/kommer i fra alle lands hjørner, alle flotte mennesker, gode og varme mennesker. Noen har opplevd fæle ting, andre ikke. Selv ikke disse menneskene som har opplevd fæle ting oppfører seg så ufint som deg nå. Ingen jeg kjenner hever seg over andre menneskergrupper med annen hudfarge, eller som kommer ifra et annet land, eller lider på en eller annen måte, som det du gjør. I beste fall er jeg lykkelig uviten om den type rasisme. Håper det forblir slik. Bedre det enn å møte så enkel, rasistiske mennesker. Synes du skal skamme deg som tenker så stygt om andre folk! Anonymkode: dcadf...13b Oj, oj, oj. Her var det visst brudd på de fleste reglene. Særlig 1, 2, 4 og 6. Jeg er klar til å diskutere videre når du er klar til å være saklig. Anonymkode: a9723...a77
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Skrevet 5. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er naiv hvis du tror det ikke har noe å gjøre med at hvite føler seg mer verd. Store deler av vår verdensordning skyldes nettopp det. Hele kolonialismen og imperialismen skyldes akkurat dét. Og der har du de "bakenforliggende årsaker til at land i Afrika har det vanskelig": at man rett og slett ikke så noe galt i å stjele deres ressurser og deres befolkning. Noen av landene var under kolonistyre inntil 1970-80-tallet. Og i Sør-Afrika var hele samfunnet organisert rundt det at hvite var mest verd fram til 1990. Tror du virkelig at holdningene er blitt borte? Anonymkode: a9723...a77 Har du hørt enkelte "rettroende" muslimer omtale andre? Hvordan de vil utrydde alle som ikke har nøyaktig samme syke oppfatning av verden som dem? Den hvite mann er ikke verre enn andre. Anonymkode: 9218d...89f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 helt greit, blir sikkert is kriger Anonymkode: 6a411...1a6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du hørt enkelte "rettroende" muslimer omtale andre? Hvordan de vil utrydde alle som ikke har nøyaktig samme syke oppfatning av verden som dem? Den hvite mann er ikke verre enn andre. Anonymkode: 9218d...89f Er muslimer og hvite to forskjellige ting? Jeg kjenner hvite muslimer og svarte kristne, hvis det var det. Denne debatten handler ikke om islam. Anonymkode: a9723...a77
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 Verden er helt grusom!! Det er så urettferdig at jeg gråter for dem ofte, føler meg helt hjelpeløs! Og jeg blir ofte sint når folk syter fordi de «har bare 500 igjen å handle for i helgen» eller «hjelp, jeg har ikke råd til å pusse opp» 😡😡😡 Anonymkode: 79247...604
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå