Gå til innhold

3 vs 2 barn, alene med 2 eller 3.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker gjerne innspill på fordeler og ulemper med å få et til barn. 

Lurer også på hvordan det er å være aleneforeldre med to eller 3 barn ( tenker det kan være greit å tenke på dette også, siden man ikke kan spå fremtiden)?

Anonymkode: 101d5...87b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker gjerne innspill på fordeler og ulemper med å få et til barn. 

Lurer også på hvordan det er å være aleneforeldre med to eller 3 barn ( tenker det kan være greit å tenke på dette også, siden man ikke kan spå fremtiden)?

Har 3 og er aleine. Det er ikke så stor forskjell på 2 og 3.

Stakkar lille tredjemannen min er ei pølse i slaktetida, som det heter, han blir liksom med i dragsuget!

Anonymkode: f298d...0fa

Skrevet

Jeg blir alene med en treåring og en nyfødt etterhvert. Veldig spent på hvordan hverdagen blir!

Anonymkode: b6949...3b5

Skrevet

Glad jeg ikke er alene med 3, det er MYE jobb og jeg blir utslitt av én dag alene med dem. Overgangen fra 2 til 3 var fryktelig stor, og jeg har angret mesteparten av tiden siden tredjemann kom til verden for 2 år siden. 

Anonymkode: 360b1...16b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glad jeg ikke er alene med 3, det er MYE jobb og jeg blir utslitt av én dag alene med dem. Overgangen fra 2 til 3 var fryktelig stor, og jeg har angret mesteparten av tiden siden tredjemann kom til verden for 2 år siden. 

Hvordan ble overgangen stor? Hvorfor angrer du( greit å vite hva man kan oppleve)

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ble overgangen stor? Hvorfor angrer du( greit å vite hva man kan oppleve)

Mine er tette så det et nok med på å gjøre overgangen større. Det var mye sykdom på de to minste og meg første leveåret. Svangerskap og fødselsdepresjon. Har aldri hatt unger som har sovet natta gjennom før 3-4 år. Urolige babyer som har krevd ekstremt mye av meg, sovet dårlig og vært limt til meg første leveåret. Forholdet ble dårligere når tredjemann kom, fikk seg en skikkelig knekk. Ingen avlastning fra familie.  Ingen kvelder med egentid heller for da våkner de i ett sett da og. Følte at jeg har svømt med hodet så vidt over vann helt til nå faktisk. Nå som minste er 2 gir kaoset og følelsen av et uutholdelig slit LITT slipp. Nå begynner det å bli så smått verdt det, de to minste er verdens beste venner og endelig kan jeg og mannen sitte i sofakroken med en kopp kaffe mens de leker på rommet. Liker best tiden fra de er 2 og oppover, spedbarnsperioden er jeg ikke så glad i dessverre :( 

Skrevet

Jeg syndes overgangen fra 2-3 var større. Det er 4 år i mellom disse to. Så hadde bare ett bleiebarn og h*n klarte å vente osv, men likevel så var overgangen større mens nr 3 var spedbarn(og h*n var veldig rolig og sov mye)

Nå venter jeg nr 4😉 Er spent

Anonymkode: 8e271...653

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine er tette så det et nok med på å gjøre overgangen større. Det var mye sykdom på de to minste og meg første leveåret. Svangerskap og fødselsdepresjon. Har aldri hatt unger som har sovet natta gjennom før 3-4 år. Urolige babyer som har krevd ekstremt mye av meg, sovet dårlig og vært limt til meg første leveåret. Forholdet ble dårligere når tredjemann kom, fikk seg en skikkelig knekk. Ingen avlastning fra familie.  Ingen kvelder med egentid heller for da våkner de i ett sett da og. Følte at jeg har svømt med hodet så vidt over vann helt til nå faktisk. Nå som minste er 2 gir kaoset og følelsen av et uutholdelig slit LITT slipp. Nå begynner det å bli så smått verdt det, de to minste er verdens beste venner og endelig kan jeg og mannen sitte i sofakroken med en kopp kaffe mens de leker på rommet. Liker best tiden fra de er 2 og oppover, spedbarnsperioden er jeg ikke så glad i dessverre :( 

Takk for svar😊 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syndes overgangen fra 2-3 var større. Det er 4 år i mellom disse to. Så hadde bare ett bleiebarn og h*n klarte å vente osv, men likevel så var overgangen større mens nr 3 var spedbarn(og h*n var veldig rolig og sov mye)

Nå venter jeg nr 4😉 Er spent

Anonymkode: 8e271...653

Takk for svar. Så spennende med nr 4😊

Skrevet

Jeg er alene med tre barn. Nå er de 2, 5 og 7.

Overgangen fra 2 til 3 barn merket jeg knapt. Synes overgangen fra 1 til 2 var mye verre, men mellom de var det kun 2 år mot 3 år mellom nummer to og tre. Det var liksom allerede litt travelt da nummer 3 kom, så han gled liksom bare inn i familiedynamikken. Her har i grunn aldri far vært så veldig engasjert i verken barn eller hus og hjem, så da han flyttet for 1 år siden, så merket jeg ikke stort til det heller i grunn. Synes det går veldig bra. Vi har gode rutiner og jeg er ikke mer sliten enn jeg anser som normalt. Barna bor hos meg 100%, så egentid har jeg ikke. Livet mitt handler om å gå på jobb og følge opp barn akkurat nå og sånn er jeg innstilt på at det kommer til å være de neste årene. Veldig lite sosialliv, men det hender jeg har venninner på besøk i blant eller finner på noe med venner med barn. 

Anonymkode: 06cbb...90f

Skrevet

Jeg synes det er topp med 3. En liten flokk liksom.  Mine er ikke tette da, har full forståelse for at tre tette er tøft, men hos oss er det 5 år mellom eldste og yngste. 

Mannen reiser en del i jobben, selv om det jo ikke kan sammenliknes med å faktisk være alene, så er jeg alene en uke i måneden. Noe som ikke er noe problem.

For oss var det ikke noen overgang mellom 2 og 3. Nr 3 bare skled inn i flokken.  Jeg synes heller ikke overgangen fra 1 til 2 var noe spesielt vanskelig.  Men det å få førstemann, det var tøft det! 

Anonymkode: 81c53...80d

Skrevet

Om du ser for deg å bli alene med barna så ikke gå for tredjemann.

Anonymkode: 0dac7...d3e

Skrevet

Mitt inntrykk er at bolig kan bli et av de største problemene. De jeg kjenner som er alene med 3 barn har vært på boligjakt lenge. Boliger med 4 soverom i deres prisklasse ligger langt utenfor byen og er stort sett rønner. 

Skrevet

Jeg er alene med 3. Når de er små og går i barnehage, så er det ikke kjempestress. Men NPR to av tre går på skole og skal på treninger og aktiviteter og man må ha alle på slep, for de kan ikke være alene hjemme 1,5 time om kvelden og så kan en være hjemme, men to bli med, kamper, cuper, dugnader osv...... nå er alle mine på skolen og går på hver sin idrett. De klarer å være alene hjemme litt også eller være på trening uten meg, så nå er det lettere. Men når det er kamper annenhver helg og 4 treninger per uke, så blir det veldig mye. Samkjøring faller litt bort info med at jeg ikke kan ha med så mange barn i bilen, men lettere nå som de er 8, 10 og 11. De klarer seg alene hjemme i større grad. Men når det er hjemmekamper (4 ganger per år), så er det dugnader og da må de to minste alltid bli med, for de får ikke være alene hjemme i 4-5 timer. Da må jeg «jobbe» i 3 timer mens de surrer rundt. Bortekamper er lettere, for da kan jeg være med de hele tiden.

Vet ikke om det hadde vært så mye lettere med to, for det baller på seg med ting etter hvert uansett, men vet at barna mine i perioder henger nesten like mye i idrettshaller som hjemme og det kan bli slitsomt for både de og meg. Jeg har lite avlastning og far er ute, så må fikse alt selv. Det går, men jeg er fryktelig sliten i perioder

Anonymkode: accd2...e4a

Skrevet

Rent praktisk er det ikke noe problem å få hverdagen til å gå rundt, vil jeg tro. Jeg har tre/fire og er alene i lange perioder med dem. Det er mye kjøring og greier, så har lite tid for meg selv, men det er helt ok. Jeg ville savnet ( utenom at jeg er glad i mannen så jeg hadde savnet ham)  den økonomiske stabiliteten( min lønn alene ville selvfølgelig gjort det trangere),  og det å ha en å dele med på det psykologiske planet. 

Anonymkode: c7a2b...02d

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du ser for deg å bli alene med barna så ikke gå for tredjemann.

Anonymkode: 0dac7...d3e

En øsnker vel aldri å bli alene, å det er heller ikke planen. Men man vet aldri hva som hender fram i tid og tenker det kan være greit å tenke litt lenger enn her og nå. 

Skrevet

Er alene med 3. Ja, det er slitsomt til tider, men med gode rutiner er det helt ok! Aldri angret et sekund på verken barna eller det å bli alene med de:-)

Anonymkode: 3b5da...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...