Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Jeg er gravid. Uke 12 i morgen, det betyr at jeg snart bør fortelle arbeidsgiver om graviditeten... MEN jeg tørr ikke. Jeg vet at sjefen blir kjempe sint! Jeg bekymrer meg så mye for dette at hverdagen blir tung... grunnen til at jeg gruer meg ekstra mye er at jeg er nettopp startet i jobb igjen etter endt permisjon. Hva gjør jeg? Jeg har ingen støttespiller.. ingen fagforening. Ingen over denne sjefen jeg kan snakke med osv. Anonymkode: 56fa1...cb5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Kan du melde deg inn i en fagforening før du sier fra til sjefen? Man kan godt forstå at en arbeidsgiver blir frustrert og irritert. Fordi dette medfører medarbeid og trolig merkostnader for arbeidsgiver. Og når du sier fra til sjefen kan du godt si at du forstår at dette nok ikke var helt ønskelig for ham, og at du forstår ev. frustrasjon over enda en permisjon så kort tid etter forrige, men at nå er ting som de er og dere må bare gjøre det beste ut av det begge to. Og sånn ellers ville jeg ha sørget for å søke på andre jobber både mens du nå er i jobb og mens du er i neste permisjon. En sjef som blir "kjempesint" er ikke en sjef jeg ville jobbet for. Det er egentlig bare å hoppe i det. Jo lengre du utsetter å si fra, jo lenger må du gå og grue deg og dikte opp verre skrekkscenarier. Så bare bestem deg, mandag sier du fra på en ordentlig måte, og så tar du ting derfra. Anonymkode: fd31b...dc2
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 En venninne av meg var forresten i lignende situasjon, var gravid igjen før hun begynte på igjen på jobb etter et år permisjon etter førstemann. Hun grudde seg også veldig, men det gikk forbausende bra da hun fortalte arb.giver rett etter hun begynte på igjen at hun var gravid enda en gang (det var uplanlagt, men de ønsket seg flere, så abort var aldri aktuelt). Lykke til Anonymkode: fd31b...dc2
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: En venninne av meg var forresten i lignende situasjon, var gravid igjen før hun begynte på igjen på jobb etter et år permisjon etter førstemann. Hun grudde seg også veldig, men det gikk forbausende bra da hun fortalte arb.giver rett etter hun begynte på igjen at hun var gravid enda en gang (det var uplanlagt, men de ønsket seg flere, så abort var aldri aktuelt). Lykke til Anonymkode: fd31b...dc2 Jeg var også gravid da jeg startet i jobben igjen. Abort er uaktuelt 😊 Godt å høre at det gikk bra med henne da 😊 Anonymkode: 56fa1...cb5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan du melde deg inn i en fagforening før du sier fra til sjefen? Man kan godt forstå at en arbeidsgiver blir frustrert og irritert. Fordi dette medfører medarbeid og trolig merkostnader for arbeidsgiver. Og når du sier fra til sjefen kan du godt si at du forstår at dette nok ikke var helt ønskelig for ham, og at du forstår ev. frustrasjon over enda en permisjon så kort tid etter forrige, men at nå er ting som de er og dere må bare gjøre det beste ut av det begge to. Og sånn ellers ville jeg ha sørget for å søke på andre jobber både mens du nå er i jobb og mens du er i neste permisjon. En sjef som blir "kjempesint" er ikke en sjef jeg ville jobbet for. Det er egentlig bare å hoppe i det. Jo lengre du utsetter å si fra, jo lenger må du gå og grue deg og dikte opp verre skrekkscenarier. Så bare bestem deg, mandag sier du fra på en ordentlig måte, og så tar du ting derfra. Anonymkode: fd31b...dc2 Ja. Du har rett. Må hoppe i det. Har tenkt hver dag nå, at i dag skal jeg si det. Men jeg klarer ikke. Jeg vet hvor sint han blir, hvor vanskelig det blir... det ble han da jeg fortalte om graviditeten sist også, og nå er situasjonen verre. Helt forferdelig. Hva kan en fagforening hjelpe med? Anonymkode: 56fa1...cb5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Kan du ikke sende han en mail da, så får han avreagert litt alene før du må møte han? Jeg hadde glatt skrevet på en setning eller to sånn som tidligere foreslått i tråden, pluss litt til. "Jeg forteller deg dette på mail fordi jeg gruer meg til reaksjonen din. Jeg kjønnet at der skaper merarbeid og kompliserer for deg at jeg er gravid igjen, men nå ble det nå sånn og vi må bare gjøre det beste ut av det. På den positive siden blir jeg ihvertfall ferdig med å få barn på kort tid, også håper jeg du har vokst litt som menneske og sjef så du tar dette på en litt bedre måte enn du gjorde sist jeg ble gravid. En gratulasjon er mer på sin plass enn et sinneutbrudd." Anonymkode: e42cc...f82
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke sende han en mail da, så får han avreagert litt alene før du må møte han? Jeg hadde glatt skrevet på en setning eller to sånn som tidligere foreslått i tråden, pluss litt til. "Jeg forteller deg dette på mail fordi jeg gruer meg til reaksjonen din. Jeg kjønnet at der skaper merarbeid og kompliserer for deg at jeg er gravid igjen, men nå ble det nå sånn og vi må bare gjøre det beste ut av det. På den positive siden blir jeg ihvertfall ferdig med å få barn på kort tid, også håper jeg du har vokst litt som menneske og sjef så du tar dette på en litt bedre måte enn du gjorde sist jeg ble gravid. En gratulasjon er mer på sin plass enn et sinneutbrudd." Anonymkode: e42cc...f82 Ikke skriv det siste om at du håper sjefen har vokst osv. Det er ekstremt uhøflig. Hvordan ville du reagert om noen sa noe tilsvarende til deg? Anonymkode: c6db0...3ba
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke sende han en mail da, så får han avreagert litt alene før du må møte han? Jeg hadde glatt skrevet på en setning eller to sånn som tidligere foreslått i tråden, pluss litt til. "Jeg forteller deg dette på mail fordi jeg gruer meg til reaksjonen din. Jeg kjønnet at der skaper merarbeid og kompliserer for deg at jeg er gravid igjen, men nå ble det nå sånn og vi må bare gjøre det beste ut av det. På den positive siden blir jeg ihvertfall ferdig med å få barn på kort tid, også håper jeg du har vokst litt som menneske og sjef så du tar dette på en litt bedre måte enn du gjorde sist jeg ble gravid. En gratulasjon er mer på sin plass enn et sinneutbrudd." Anonymkode: e42cc...f82 Den siste setningen er veldig upassende. Det vil jeg aldri skrevet. Men tviler på at det går pga sekretæren skriver ut alle mailene hans osv. Har vurdert å ringe. Men gjorde det sist og da ble han så sint at han sa det til de andre ansatte 😏😏😏😑😑😑 Men hva kan en fagforening hjelpe med? Anonymkode: 56fa1...cb5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 En fagforeningsrepresentant kan være med deg i alle møter du har med sjefen. En fagforeningsrepresentant skal også være oppdatert på gjeldende regler, både i lovverk og tariffavtaler, og fagforeningen vil kunne hjelpe deg hvis det oppstår konflikt på arbeidsplassen. Hva slags bransje jobber du i? Er det ikke kultur for å være organisert på din arbeidsplass? Anonymkode: 6ee31...2be
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 Første gang jeg fortalte at jeg var gravid så fikk jeg ikke mere vikariat hos bedriften..dem bare avsluttet vikar kontrakten min og sjefen lo meg opp i trynet. 2 gang så sa jeg ikke noe før jeg var kommet et stykke på vei..var sykemeldt da så sendte bare en sms til sjefen Anonymkode: 1d564...649
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #11 Skrevet 4. mars 2018 Med mindre det er arbeidsmessige situasjoner som gjør at du bør skjermes i din jobb når du er gravid har du ingen plikt til å si noe før du søker om permisjon. Om du skal avvike permisjon under 1 år er fristen 4 uker før du går ut i permisjon, men klart magen synes før da. Du kan jo bare la være å si noen inntil det synes og om noen spør så sier du: ja jeg er gravid. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite dette, men klart det er kjekt i forhold til avklaring av vikar og ev om det trengs tilrettelegges for deg i arbeidet. Anonymkode: 66198...a43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå