Gå til innhold

Lærere; hvordan var studiet? Hardt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...

Anonymkode: f628e...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det var i grunn alt for enkelt. Jeg har aldri måtte jobbe for mine karakterer, og det trengte jeg ikke på lærerstudiet heller. Jeg valgte å studere 6 år på lærerutdanningen, for å få mer dybde i flere fag. I etterkant skulle jeg ønske at jeg tok bachelor i to fag, samt PPU. 

Nå er det 10 år siden jeg var ferdig utdannet adjunkt, så det er lov å håpe at det har blitt mer utfordrende. Året etter at jeg startet (2004), ble det innført strengere krav i matte og norsk, og det ville ha luket bort mange av medstudentene mine. 

Anonymkode: 9357a...08c

Skrevet

Må et studie være hardt for å være bra?

Mitt bachelorstudie var ikke hardt for meg. Faget ligger for meg, men det betyr ikke at jeg ikke lærte mye. Master var tøffere, men det som gjorde det tøft var de formelle kravene som virkelig ikke er min greie. Lærte veldig mye der også.

Anonymkode: d432d...f8a

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det var i grunn alt for enkelt. Jeg har aldri måtte jobbe for mine karakterer, og det trengte jeg ikke på lærerstudiet heller. Jeg valgte å studere 6 år på lærerutdanningen, for å få mer dybde i flere fag. I etterkant skulle jeg ønske at jeg tok bachelor i to fag, samt PPU. 

Nå er det 10 år siden jeg var ferdig utdannet adjunkt, så det er lov å håpe at det har blitt mer utfordrende. Året etter at jeg startet (2004), ble det innført strengere krav i matte og norsk, og det ville ha luket bort mange av medstudentene mine. 

Anonymkode: 9357a...08c

Jeg er enig med deg. Jeg fullførte imidlertid ikke utdanningen siden jeg med et brak innså både at jeg hadde havnet på feil hylle og hva jeg egentlig ønsket å jobbe med, men jeg var der lenge nok til å få en god følelse av utdanningen og hva som krevdes.

Dette er også noen år siden, så mulig ting er endret, som du sier.

Selv om det "skolefaglige" man har på lærerhøgskolen kanskje ikke er på veldig vanskelig nivå (syntes jeg), så er det jo absolutt høyt nok til å undervise godt med det. Dessuten er det alt annet som kanskje er mye mer utfordrende med utdanningen, det å modnes i sin lærerrolle, greie å formulere teorien i pedagogikken til en god praktisk formidling til elevene, det å finne teknikker for å tilpasse undervisningen slik at alle elever i en klasse får riktig oppfølging, lære å takle tildels svært ulike utfordringer elevene har, planleggingen +++. All ære til alle gode lærere der ute! :)

Anonymkode: 534b6...a74

Skrevet

Jeg synes ikke det.  Har master i realfag fra ntnu, og ppu etterpå. 

Det var selvfølgelig mer tidkrevende enn feks videregående med mye rapporter og øvinger osv, men ikke noe fryktelig vanskelig. 

Anonymkode: 98420...5f7

Skrevet

Jeg holder på med mitt 3. år på lærerhøyskolen nå GLU 1-7. Det er kanskje8 ikke en av de tyngste utdanningene, men jeg synes det har vært  ganske krevende. Du har 4 ulike fag de første to årene og det er mye å holde styr på. Dette året har jeg valgt matematikk som nå ligger på ca R1 matte på videregående. Det er vanskelig for meg siden det er mange år siden jeg gikk ut fra videregående. Vi holder også på å skrive Bacheloroppgave.

Selv om at jeg synes det kan være krevende så kan man få gode karakterer om man legger litt arbeid i det. Jeg har til nå fått A og B. Det som kan være mest krevende men også absolutt mest givende er praksisen. Der får du prøvd ut alt fra klasseledelse, relasjonsbygging, undervisningsmetoder osv. Det er etter første praksis en ofte finner ut om dette er noe en vil jobbe for eller ikke.

Jeg er i alle fall kjempe glad jeg valgte å ta dette studiet og jeg har lært veldig mye de siste tre årene. Gleder meg til å begynne å praktisere.

Lykke til.

Anonymkode: 394eb...e7c

Skrevet

Jeg er nå på siste halvår av Yrkesfaglærer utdanningen . Har glidd igjennom, med B i snitt. Endel i klassen sitter å leser og jobber med oppgaver hele tiden , så er veldig individuelt 

Anonymkode: db900...752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...